Gå til innhold

Vi har INGEN regler for TV/databruk


Anbefalte innlegg

Skrevet

Og dermed er denne bruken helt innenfor det akseptable. Det blir ikke noe spennende og forbudt som man må benytte enhver sjanse til å drive med.

 

Barna ser litt på tv, driver litt med dataen og spiller litt spill. Men det gøyeste er å fyke rundt ute sammen med venner, hoppe på trampoline, spille fotball, tegne, leke bomgjemsel osv.

 

Venner som kommer på besøk og kanskje har strengere regler hjemme, sitter gjerne klistret til skjermene når de er hos oss og mine barn må nærmest true dem med seg ut i mer aktiv lek.

 

Flere som har lignende erfaringer?



Anonymous poster hash: 4ff02...807
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer bare på én ting: hvor gamle er barna dine?

 

Anonymous poster hash: c546e...aa5

Skrevet

Tro meg! Det kommer en dag... Den dagen trampoline og lek i gata er kjedelig. Da begynner problemene.

 

Anonymous poster hash: d32e0...685

Skrevet

hadde ikke jeg satt grenser for 3 åringen min så hadde nok han sittet hele dagen å sett på film.

Her i huset må det begrenses.



Anonymous poster hash: 8a3b3...195
Skrevet

Barn er ulike, noen liker skjerm bedre enn andre. Jeg var selv et barn som ikke hadde noen skjermregler fordi jeg foretrakk å være med venner, lese, tegne osv framfor å spille data og se tv (gjorde jo dette også). Slik er to av barna våre også, mens to av dem gjerne kunne bodd foran skjermen dersom de bare hadde fått lov. Det er klart at man da må sette grenser for dem. Du har antagelig bare den typen barn som jeg og to av barna vråre er, og ikke av den andre typen barn :)



Anonymous poster hash: 76400...706
Skrevet

Vil tro det kommer veldig an på ungen. Det er ikke sikkert det er fordi dere har frie regler.

 

Jeg kjenner de barna som ikke har regler på slikt hjemme, og de sitter og spiller hele ettermiddagen, kvelden og utover natta.



Anonymous poster hash: cb340...562
Skrevet

Jeg har regler for den ene ungen, men ikke den andre. De forstår begge to hvorfor, og den med regler har aldri nevnt at det kan være urettferdig. Ingen vits i å sette grenser og begrensninger for noe som ikke er et problem.

 

 

Dere som sier at det kommer senere, det kan jo være. Men regler må da lages underveis?

Skrevet

Samme her. Iblant ser de på netflix, tv er aldri på. De spiller litt tv-spill og ds iblant. Men det har aldri vært et problem at de sitter for mye. Iblant skulle jeg ønske de brukte det mer :-P

 

Men logikken din stemmer ikke alltid. Kjæresten min har heller ingen faste regler, men der sitter ungene klistret til skjermen.

Skrevet

Tro meg! Det kommer en dag... Den dagen trampoline og lek i gata er kjedelig. Da begynner problemene. Anonymous poster hash: d32e0...685

Så sant så sant. Leiker og utelukker BÅNNNNNNNN.

 

Mine var slik som Hi skriver til alderen og interesser kom.

 

Anonymous poster hash: 79f27...ca6

Skrevet

Vi har heller ingen konkrete regler. Vi har aldri noen som er sure for at de ikke får se på tv eller lignende. Mine barn kan maks sitte i ro å se en film, men så er de nødt til å springe av seg litt. Aldri i verden om de ville ha sittet en hel dag og bare sett på tv. Nå er mine så små at de ikke vil sitte å spille hele tiden, så vi får se når den tid kommer. 

 



Anonymous poster hash: 87c41...d9b
Skrevet

Vi har heller ikke slike regler mine barn er 7 og snart 3 år og de flyr rundt og leker, ser det samme som deg med tanke på barn på besøk her pleier vi og ha besøk av en gutt som blir paralysert når han ser tv, spiller ikke noen rolle hva som er på om det er nyheter eller tegnefilm.

Skrevet

 

Og dermed er denne bruken helt innenfor det akseptable. Det blir ikke noe spennende og forbudt som man må benytte enhver sjanse til å drive med.

 

Barna ser litt på tv, driver litt med dataen og spiller litt spill. Men det gøyeste er å fyke rundt ute sammen med venner, hoppe på trampoline, spille fotball, tegne, leke bomgjemsel osv.

 

Venner som kommer på besøk og kanskje har strengere regler hjemme, sitter gjerne klistret til skjermene når de er hos oss og mine barn må nærmest true dem med seg ut i mer aktiv lek.

 

Flere som har lignende erfaringer?

 

Anonymous poster hash: 4ff02...807

Samme her! Fungerer fint det! Barna er 4, 7 og 10. Noen kvelder sitter de lenger enn andre, men så går det dagevis før de vil spille igjen! Kan fint sitte oppslukt i minecraft i flere timer en regnfull lørdag. Men søndagen må de finne på andre ting!

 

Anonymous poster hash: 3da66...729

Skrevet

Tro meg! Det kommer en dag... Den dagen trampoline og lek i gata er kjedelig. Da begynner problemene.

 

Anonymous poster hash: d32e0...685

Neida, mine barn er 4, 10, 17 og 20, så jeg vet hva jeg snakker om.

Har ikke blitt problemer med de eldste heller.

Men selvsagt - det er ikke sikkert det er mangelen på regler som gjør at de ikke så opptatt av skjermer - det kan rett og slett ha med personlighet og interesser også.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 4ff02...807

Skrevet

Jeg har heller ingen skjerm-regler hjemme, fordi vi ikke trenger det.  

Ulike barn/familier har ulike utfordringer, f.eks. har jeg ett barn som ikke trenger godteri-regler, og ett barn som trenger godteri-regler.  Noen barn trenger regler i forhold til leser, personlig hygiene, innetider osv.  Andre barn trenger det ikke.  

 



Anonymous poster hash: 3bb9a...743
Skrevet

 

Tro meg! Det kommer en dag... Den dagen trampoline og lek i gata er kjedelig. Da begynner problemene.Anonymous poster hash: d32e0...685

Neida, mine barn er 4, 10, 17 og 20, så jeg vet hva jeg snakker om.Har ikke blitt problemer med de eldste heller.Men selvsagt - det er ikke sikkert det er mangelen på regler som gjør at de ikke så opptatt av skjermer - det kan rett og slett ha med personlighet og interesser også. HI Anonymous poster hash: 4ff02...807

Du er ikkje ferdig enda

 

Anonymous poster hash: 79f27...ca6

Skrevet

Vi har heller ingen regler for skjermbruk. Men i perioder syns jeg det kan bli litt mye på ett og annet barn, og da kan heldigvis jeg som mor bestemme der og da at nå er det nok.

Skrevet

 

Og dermed er denne bruken helt innenfor det akseptable. Det blir ikke noe spennende og forbudt som man må benytte enhver sjanse til å drive med.

 

Barna ser litt på tv, driver litt med dataen og spiller litt spill. Men det gøyeste er å fyke rundt ute sammen med venner, hoppe på trampoline, spille fotball, tegne, leke bomgjemsel osv.

 

Venner som kommer på besøk og kanskje har strengere regler hjemme, sitter gjerne klistret til skjermene når de er hos oss og mine barn må nærmest true dem med seg ut i mer aktiv lek.

 

Flere som har lignende erfaringer?

 

Anonymous poster hash: 4ff02...807

vi måtte innføre slike regler fordi eldste sønnen var fullstendig hekta. Du skjønner at barn er ulike?

 

 

 

Anonymous poster hash: 9e337...d19

Skrevet

Min 3-åring hadde sittet klistret til skjermen hele dagen hvis han fikk lov. Vi startet også uten regler da han begynte å interessere seg for tv, men så fort at det ikke gikk i lengden. ;)



Anonymous poster hash: 1c188...c24
Skrevet

Det hadde ikke vi heller, frem til det ene barnet nådde en viss alder og kunne sitte foran skjermen hele dagen.

Med barn nr 2 har vi ingen regler, fordi hun regulerer det selv. En dag ser hun litt mye på tv, så kan det gå dager før hun ser på tv igjen. Ergo, ikke nødvendig. 

Skrevet

Støtter de som sier ulike regler for ulike barn. Burde være helt opplagt egentlig. Vårt barn er helt vill etter godteri og pølser og må ha ganske faste regler på dette. Tv og data er ikke noe problem.

 

Tenk på de barna med et fedme-problem. Her vil nok metoden din være ganske håpløs. 



Anonymous poster hash: ae22f...408
Skrevet

Sånn var det her og, helt til ene barnet ble eldre. Han kan godt sitte og spille tv spill i 5 timer får han lov. Så det må begrenses. Mens det andre barnet har ikke måtte begrenses der.

Så er de helt motsatt da det kommer til godteri. Ene barnet kunne nok fint spist enorme mengder hver dag, andre barnet hadde vel tatt 3 biter og vært fornøyd.

 

Barn er forskjellige og trenger forskjellige regler.

 

Har aldri opplevd at barn på besøk heller vil sitte å se på tv enn å leke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...