Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #1 Skrevet 8. oktober 2014 Gutten min på 10 år ble testet for allergier for ca 1,5 år siden fordi han reagerte litt allergisk på hund og hest. Testen viste litt allergi mot hund, akkurat som forventet, men sterk allergi mot katt. Den siste var litt uventet. Vi fikk beskjed om at han var "hyperallergisk" mot katt og helst ikke en gang burde være med barn som hadde katt hjemme og dermed kunne ha kattehår på klærne sine. Han måtte i hvert fall ikke besøke noen med katt. Vel, etter dette har det skjedd flere ganger at han vært inne hos venner som det i ettertid viser seg at har katt. Han har da lekt og kost med kattene, og vi har ikke merket noe. Senest sist uke var han hos en kamerat som akkurat hadde fått kattunge, og han hadde visst nok kost masse med den kattungen. Han har aldri fått noen reaksjon, ikke som med hund og hest der han kan bli litt rød på øynene og klø (det er ikke alltid han reager på hunder heller). Jeg begynner seriøst og lure på om testen var feil. Er det noen som har opplevd det? Vi har i flere år tenkt å skaffe katt fram til da denne testen da vi la bort de planene. Nå begynner jeg å lure på om vi kanskje kan vurdere det likevel? Anonymous poster hash: 41ed4...d5e
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #2 Skrevet 8. oktober 2014 Det er skjelden allergitester slår feil den veien? Altså vise allergi på en som ikke har det? Jeg fikk på påvist sterk allergi mot katt (og andre dyr) da jeg var rundt 10 år. Da hadde vi allerede katt i hus, og ettersom jeg ikke reagerte særlig på akkurat DEN katten, lot foreldrene mine den bli. Nå, 20 år etter, er jeg så hyperallergisk at jeg faktisk ikke kan være i rom med personer som har katt. Da blir jeg så syk og hoster i et par timer etterpå. Jeg har utviklet asmatisk allergi 😕 Dette mener legen er fordi jeg forstatte å ha kontakt med katten min etter påvist allergi. Jeg sliter skikkelig med det, og syns det var litt dårlig gjort av foreldrene mine å ikke gi bort katten.. Anonymous poster hash: 925f3...d37
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #3 Skrevet 8. oktober 2014 Det kan slå begge veier. Men katter er veldig allergene dyr da. Jeg fikk påvist hundeallergi da jeg var liten og fikk beskjed om å kvitte oss med hunden vi hadde. Reagerte aldri på den og vi beholdt den. Nå er jeg 40 og har aldri reagert på andre dyr, hverken hund, katt eller kanin. Jeg holder allergiene mine i sjakk og er faktisk blitt kvitt mye av de ved å legge om kosthold og stresse ned. Forskningen vet ikke akkurat hvorfor noen reagerer (annet enn at det ligger et genetisk anlegg) og hvorfor man vokser av seg allergier. Men hvis dere skaffer dere katt så bør han jo ikke grave nesa si ned i den hver bidige dag. Og være nøye med renhold (støvsuging), ikke ha katten oppi senga osv. Og være litt forberedt på mulig omplassering hvis det skulle være nødvendig. Eller skaffe seg en allergivennlig hund....evt. en kanin Anonymous poster hash: 47112...3a8
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #4 Skrevet 8. oktober 2014 Min svoger har blitt testet flere ganger for ulike allergier, og det rare er at testene viser ulikt hver gang. Husker ikke eksakt hvordan det var, men den ene gangen fikk han utslag på noe som ikke ga utslag neste gang han tok testen. Litt rart ja. Han tåler ikke katt i det virkelige liv, men katt får ikke utslag på testen i det hele tatt. Likeledes var det et dyr han tåler som han fikk utslag på at han ikke tåler. Litt rotete ble det her, men det er vel essensen i hele greia. Jeg hadde forsøkt meg som fosterhjem for katt for en organisasjon, så ser dere hvordan han reagerer før dere anskaffer dere katt. Anonymous poster hash: 108af...7cb
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #5 Skrevet 8. oktober 2014 Det er skjelden allergitester slår feil den veien? Altså vise allergi på en som ikke har det? Jeg fikk på påvist sterk allergi mot katt (og andre dyr) da jeg var rundt 10 år. Da hadde vi allerede katt i hus, og ettersom jeg ikke reagerte særlig på akkurat DEN katten, lot foreldrene mine den bli. Nå, 20 år etter, er jeg så hyperallergisk at jeg faktisk ikke kan være i rom med personer som har katt. Da blir jeg så syk og hoster i et par timer etterpå. Jeg har utviklet asmatisk allergi Dette mener legen er fordi jeg forstatte å ha kontakt med katten min etter påvist allergi. Jeg sliter skikkelig med det, og syns det var litt dårlig gjort av foreldrene mine å ikke gi bort katten.. Anonymous poster hash: 925f3...d37 Men de kunne jo ikke vite at du skulle bli mer allergisk senere, kunne de vel? Nå er det minst 7-8 ulike katter gutten min har kost med, samt vært med mange andre barn som har katt hjemme og kattehår på klærne sine, og han har aldri så mye som klødd bitte litt en gang. Jeg bare synes det er så rart. Anonymous poster hash: 41ed4...d5e
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #6 Skrevet 8. oktober 2014 Min svoger har blitt testet flere ganger for ulike allergier, og det rare er at testene viser ulikt hver gang. Husker ikke eksakt hvordan det var, men den ene gangen fikk han utslag på noe som ikke ga utslag neste gang han tok testen. Litt rart ja. Han tåler ikke katt i det virkelige liv, men katt får ikke utslag på testen i det hele tatt. Likeledes var det et dyr han tåler som han fikk utslag på at han ikke tåler. Litt rotete ble det her, men det er vel essensen i hele greia. Jeg hadde forsøkt meg som fosterhjem for katt for en organisasjon, så ser dere hvordan han reagerer før dere anskaffer dere katt. Anonymous poster hash: 108af...7cb Ja, det var kanskje ikke så dumt. Vi har også vurdert allergivennlig katt, men de er så himla dyre. Det er gutten selv som har mest lyst på et dyr, helst katt, men vi har holdt igjen nettopp fordi vi har vært redde for å gjøre en allergi verre. Men så er det jo bare det at han ikke virker det minste allergisk... HI Anonymous poster hash: 41ed4...d5e
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #7 Skrevet 8. oktober 2014 Min svoger har blitt testet flere ganger for ulike allergier, og det rare er at testene viser ulikt hver gang. Husker ikke eksakt hvordan det var, men den ene gangen fikk han utslag på noe som ikke ga utslag neste gang han tok testen. Litt rart ja. Han tåler ikke katt i det virkelige liv, men katt får ikke utslag på testen i det hele tatt. Likeledes var det et dyr han tåler som han fikk utslag på at han ikke tåler. Litt rotete ble det her, men det er vel essensen i hele greia. Jeg hadde forsøkt meg som fosterhjem for katt for en organisasjon, så ser dere hvordan han reagerer før dere anskaffer dere katt. Anonymous poster hash: 108af...7cb Ja, det var kanskje ikke så dumt. Vi har også vurdert allergivennlig katt, men de er så himla dyre. Det er gutten selv som har mest lyst på et dyr, helst katt, men vi har holdt igjen nettopp fordi vi har vært redde for å gjøre en allergi verre. Men så er det jo bare det at han ikke virker det minste allergisk... HI Anonymous poster hash: 41ed4...d5e Det går an å få tak i en voksen omplasseringskatt av rasen Sibir, de selges/gis bort rimelig. Nå er ikke alle som tåler sibirkatt heller. Jeg hadde forsøkt meg som fosterhjem i en periode vinter - det beste er nå på høsten/vinteren siden fosterkatter må holdes inne. Det kan være forskjell på å kose med katten i korte stunder, kontra å bo sammen med katt. Og da vil dere finne det ut. Anonymous poster hash: 108af...7cb
PrinsesseHengepupp Skrevet 8. oktober 2014 #8 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg kan kun svare utfra egen erfaring her. Gutten min har allergi og har middels utslag på pelsdyr, det samme med en del andre ting som burot og annet pollenbærende. Vi har også både hund og katt og har aldri, noensinne, merket at han reagerer på dem. Klipper vi derimot gresset (like stort utslag på hund som på gresspollen i følge testene) må han holde seg inne resten av dagen, gjerne med kald klut på øynene. Han viser heller ingen tegn på reaksjon i møte med fremmede dyr, ikke engang på hester som er kjent for å ha sterke allergener. Samtidig hadde han ved siste test for ett år siden litt forhøyet utslag på hasselnøtt, noe vi ikkje direkte hadde merket hjemme. Men som et prøveprosjekt kuttet vi hasselnøtter fra kosten og vips! så var all eksemen hans historie. Så jeg ser faktisk på allergitestene som kun veiledende, og ingen fasit. I vår tilfelle altså. Katt ER derimot et svært sterkt allergen og jeg hadde trådt varsomt. Det som kan skje er at en latent allergi kan trigges og nærmest eksplodere ved eksponering. Men det mange opplever er at å få kattunge før allergenene er etblert (altså få kattungen ved 12 ukers alder) vil kunne gi en tåleranse for den spesifikke katten, til tross påvist allergi. Men dette er noe som legene ikke blir enige om, og her også velger jeg (i vårt tilfelle) å prøve oss frem. Som sagt har vi aldri opplevd pelsdyrallergi selv om han har utslag på testene.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #9 Skrevet 8. oktober 2014 Hvilken type test er det han har tatt? En del tester uført av "alternativbransjen" viser ofte falskt positive utslag. Ellers kjenner jeg flere som har vokst av seg alergi. Anonymous poster hash: 04657...209
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #10 Skrevet 8. oktober 2014 Hvilken type test er det han har tatt? En del tester uført av "alternativbransjen" viser ofte falskt positive utslag. Ellers kjenner jeg flere som har vokst av seg alergi. Anonymous poster hash: 04657...209 Det er sånn prikktest(?) utført hos en som er spesialist innenfor astma og allergier (vi har et eldre barn som får timotei-vaksine, og da tok vi med lillebror og fikk hm testet der), så den er nok seriøs nok. Det er bare så veldig rart at gutten overhode ikke reagerer når testen gav så sterkt utslag. Jeg kjenner at jeg blir litt i tvil rundt hva vi skal gjøre nå. Vi ønsker jo ikke å gjøre vondt verre, men samtidig vet jeg at å få et dyr (helst katt) er det høyeste ønsket til gutten vår som virkelig elsker dyr. Hund blir nok ikke aktuelt, det tar for mye tid. HI Anonymous poster hash: 41ed4...d5e
the amazing spidermamma Skrevet 8. oktober 2014 #11 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg ville ikke tatt sjansen på å anskaffe katt. Min erfaring er at allergi kan bli sterkere og svakere, avhengig av den totale mengden av allergener man blir utsatt for, men også rett og slett av dagsformen. Men du kan aldri bli kvitt den helt. Du risikerer at han blir glad i katten og knytter seg til den, for så å bli mer og mer allergisk, til dere til slutt må kvitte dere med katten. Dette kommer til å bli en mye vondere opplevelse for sønnen din enn å bare bli nektet å ha katt. En katt lever lenge. Synes forslaget om fod-hjem var godt. Da kan dere ha katten midlertidig og får prøvd dere litt, uten at konsekvensene blir for store. Hilsen allergiker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå