Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #1 Skrevet 8. oktober 2014 Håper det titter noen innom som vil svare... Hvordan er det å ha sprøytefobi og ta fragmin gjennom hele svangerskapet? Kan man bruke emlakrem? Noen med erfaring? Jeg står litt mellom to valg, å ikke få flere, eller å risikere helse ved å ta sprøyter. Har sterk sprøytefobi, og har tatt sprøyter over lengre perioder før så vet hvordan jeg reagerer (dvs dårlig. Hyler, skriker, gråter hysterisk, hyperventilerer). Nen her med sprøytefobi/sprøyteskrekk som tok fragmin gjennom svangerskapet, og som vil fortelle hvordan det var? Leser om at stress osv vil påvirke et foster, jeg hadde i så fall gått gjennom en ekstrem påkjenning mtp sprøyter. Best å la være? Tenker på dette med at jeg ikke vil at ungen min ikke skal ha minst 1 søsken. Anonymous poster hash: ce1b9...180
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #2 Skrevet 8. oktober 2014 Vet du at du må ta fragmin? Jeg var ganske redd i starten, men etter å (med hjelp av en venninne som er sykepleier med en god dose tålmodighet) så gikk det greit. Jeg har ikke en sterk fobi, men slet med å klare å stikke meg selv. Det var en barriere rett og slett. Det gjør absolutt ikke vondt, stikker i mageskinnet. Jeg prøvde å tenke at om jeg skulle klare å føde måtte jeg nesten klare noen bittesmå stikk. Anonymous poster hash: 61af0...37d
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #3 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg måtte ta fragmin i noen uker etter en operasjon. Jeg er heller ikke glad i sprøyter, og så skulle jeg sette de i magen selv. Jeg grudde meg heeelt jævlig! Men, nåla er kjempetynn og veldig kort, og du kjenner faktisk ikke stikket som noe ubehagelig. Noen ganger så kjente jeg ikke i det hele tatt at jeg stakk inn nåla heller faktisk! Jeg sprøytet inn fragminen litt sakte fordi det kunne noen ganger sprenge hvis jeg var litt kjapp, men den følelsen er også bare lett ubehag som gir seg etter noen sekund. Den sprøyta er ikke vond i det hele tatt, jeg lover! Jeg må også gå på blodfortynnende i eventuelle svangerskap, og jeg gruer meg ikke til sprøytene i det hele tatt, for de er ikke vonde, og det hele blir en vanesak. Jeg har hatt blodpropp, og jeg skal love deg at det er 14.000 ganger verre en et lite stikk altså ) Anonymous poster hash: 15f6d...dc9
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #4 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg måtte ta klexane hele svangerskapet som også er blodfortynnende i sprøyteform. Jeg liker heller ikke sprøyter men har nok ikke like stor skrekk som deg. Her ble det sånn at mannen måtte sette de på meg, klarte det ikke selv. Etter noen uker blir du så vant til det, du kommer til å klare deg gjennom det Anonymous poster hash: bbfbe...167
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #5 Skrevet 8. oktober 2014 Emlakrem kan brukes i svangerskapet. Angående stress, så kan jeg ikke svare deg. Man vet ikke så mye om foster og stress. Studier peker vel i retning om at stress kan påvirke veksten til barnet, mener jeg å ha lest. Jeg synes du skal ta sjansen på at dette går bra:) Det er viktig at barnet ditt får en søster eller bror, og så blir dere ferdig med å produsere barn. Så kan mannen din sterilisere seg , så slipper du å bekymre deg for flere svangerskap eller prevensjon for den saks skyld. Dette fikser du! Lykke til! Anonymous poster hash: 452e8...9e6
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #6 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg hadde sterk sprøyteangst i mange år som ble "kurert" gjennom alvorlig sykdom hvor jeg over lengre tid måtte ta masse blodprøver. I etterkant av det har jeg gått gjennom tre svangerskap med Fragmin. For det første - dette klarer du!! Husk at "ritualet" tar under et halvt minutt daglig! Anbefaler at du tar den i senga før du står opp, så er du "ferdig for dagen". Etter noen dager vil du opparbeide en god teknikk - i beste fall hendte det at jeg ikke kjente noe som helst. Jeg pleide å stikke den ganske sakte inn for da kjente jeg fort om jeg traff en nerve og det kom til å gjøre vondt, eller ikke. Bytt på sidene av magen, det kan bli litt ømt. For min del ble det en rutine og noe jeg bare måtte gjøre, det ville aldri falt meg inn å ikke få et ønsket barn pga dette. Sørg for å få god hjelp på sykehuset/hos legen. Anbefaler også at du setter sprøytene selv - har hørt om andre som har fått mannen sin til å gjøre det og personlig synes jeg det høres utrolig ekkelt ut, best å ha 100% kontroll selv;-) Belag deg på noen kjipe dager i starten, og etter hvert går det på autopilot;-) LYKKE TIL! Anonymous poster hash: f691b...61b
Dajm Skrevet 8. oktober 2014 #7 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg tar i dag Fragmin hver dag og det går overaskende greit, forrige svangerskap var mye verre. De fleste går på blodfortynnende pga faren for blodpropp. Og tro meg det er mye verre å få blodpropp i morkaka eller mye verre i navlestrengen, enn å ta disse sprøytene. Om noen andre kan sette de på deg så kan det gå lettere. Men det kan også være ett alternativ at du oppsøker hjelp hos psykolog og gjør noe med fobien din :-)Også bare helt på slutten, Klexane anbefales ikke gravide eller ammende kontra Fragmin. De har forskjellig virkestoff. Anbefaler dere å lese i felleskaatlogen. Er dessverre mye feilinfo ute å går her og helsepersonell/leger vet det ofte ikke.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #8 Skrevet 8. oktober 2014 Takk for svar ja, jeg må ta fragmin fordi jeg fikk blodpropp etter forrige svangerskap. Men det aller største problemet er at jeg vet at det gjør sykt vondt. Jeg har tatt fragmin sammenhengende i 5 mnd, og det var et sant h*lvete for meg. derfor er jeg skeptisk. Noen ganger så vondt at jeg skrek! Begynte ofte å blø etter stikket. Stakk veldig ofte i arr og 5 cm store kuler etter tidligere stikk og blødninger. hele magen var gul og blå, jeg hadde 4-5 cm store klumper/arrvev overalt!! Men det er jo ikke stikket som er verst, men stoffet som sprøytes inn. Men da jeg tok sprøyter sist fikk jeg høyest lovlige dose, to ganger om dagen, hvor lav dose tror dere jeg kan få? 2500ie? Jeg vil tro at jo lavere dose, jo mindre vondt? (Virker logisk at jo mindre du sprøyter inn, jo mindre vondt gjør det). Jeg synes fragminsprøytene var mye verre enn selve fødselen, og jeg fødte uten smertestillende. Det jeg er redd for er å bli gravid, for så å angre når jeg merker at jeg ikke takler sprøytene lenger Anonymous poster hash: ce1b9...180
Dajm Skrevet 8. oktober 2014 #9 Skrevet 8. oktober 2014 Du skal ha laveste dose som er forebyggende ja :-) Da går det lettere.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #10 Skrevet 8. oktober 2014 Du skal ha laveste dose som er forebyggende ja :-) Da går det lettere.Og dersom det kun er én gang om dagen er det vel bedre og kanskje det hjelper å tenke på småen i magen når man tar sprøyten. Samboeren er åpen for én til, men tipper han setter pris på å få slippe og stikke meg. Anonymous poster hash: ce1b9...180
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #11 Skrevet 8. oktober 2014 Dosen avhenger av vekt. Anonymous poster hash: 789e7...c22
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #12 Skrevet 8. oktober 2014 Doseringen har med vekten å gjøre, altså desto høyere vekt desto høyere dose. Så akkurat hvorvidt du kan klare deg med 2500IE kommer an på vekten din. Når det gjelder stikkingen så MÅ den ikke settes i magen, kun subkutant altså under huden. Så en løsning kan jo være å variere mer enn bare hver side av navlen, prøve låret eller overarmen f.eks. Sprøyteskrekk kureres ved eksponering, så selve stikkingen vil du bli mer venn med etter kort tid. Anonymous poster hash: 5a60a...ac4
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #13 Skrevet 8. oktober 2014 Doseringen har med vekten å gjøre, altså desto høyere vekt desto høyere dose. Så akkurat hvorvidt du kan klare deg med 2500IE kommer an på vekten din. Når det gjelder stikkingen så MÅ den ikke settes i magen, kun subkutant altså under huden. Så en løsning kan jo være å variere mer enn bare hver side av navlen, prøve låret eller overarmen f.eks. Sprøyteskrekk kureres ved eksponering, så selve stikkingen vil du bli mer venn med etter kort tid. Anonymous poster hash: 5a60a...ac4 Så det har ingenting å gjøre med "tilstanden i kroppen"? Da jeg tok fragmin sist, beregnet de utifra vekt. Men det fungerte ikke måtte opp i høyest dose... Så er redd de sier vekta ikke har noe å si. Anonymous poster hash: ce1b9...180
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #14 Skrevet 8. oktober 2014 Doseringen har med vekten å gjøre, altså desto høyere vekt desto høyere dose. Så akkurat hvorvidt du kan klare deg med 2500IE kommer an på vekten din. Når det gjelder stikkingen så MÅ den ikke settes i magen, kun subkutant altså under huden. Så en løsning kan jo være å variere mer enn bare hver side av navlen, prøve låret eller overarmen f.eks. Sprøyteskrekk kureres ved eksponering, så selve stikkingen vil du bli mer venn med etter kort tid. Anonymous poster hash: 5a60a...ac4 som sagt er det det som injiseres som gjør vondt. Skrekken er der, men ikke utelukkende pga stikket. Er også redd for blodprøve, selvom det ikke gjør "vondt". Anonymous poster hash: ce1b9...180
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #15 Skrevet 8. oktober 2014 Doseringen har med vekten å gjøre, altså desto høyere vekt desto høyere dose. Så akkurat hvorvidt du kan klare deg med 2500IE kommer an på vekten din. Når det gjelder stikkingen så MÅ den ikke settes i magen, kun subkutant altså under huden. Så en løsning kan jo være å variere mer enn bare hver side av navlen, prøve låret eller overarmen f.eks. Sprøyteskrekk kureres ved eksponering, så selve stikkingen vil du bli mer venn med etter kort tid. Anonymous poster hash: 5a60a...ac4 som sagt er det det som injiseres som gjør vondt. Skrekken er der, men ikke utelukkende pga stikket. Er også redd for blodprøve, selvom det ikke gjør "vondt". Anonymous poster hash: ce1b9...180 Min erfaring med Fragmin (brukt i to svangerskap) er at enkelte sprøyter kunne være ganske vonde, andre merket jeg ikke. Jeg tror ikke det er medisinen som sådan som gjør vondt, men væsken som sprenger i vevet. Jeg fikk stoooore blåmerker og følte at huden ble "brukt opp" etter en stund. Det hjalp å variere stikksted, som hun over også tipser om. Satte mange i låret. Press væsken rolig og kontrollert inn. Lykke til. Du kan overkomme angsten. Anonymous poster hash: 7f427...e8e
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #16 Skrevet 8. oktober 2014 Nå får dere slutte å uttale dere om ting dere ikke kan noe om. Doseringen har absolutt ikke kun med vekt å gjøre! Doseringen er individuell, og avhenger av hva slags diagnose man har, altså hva blodfortynnende skal tjene til. Har man fått konstantert for eksempel en dyp venetrombose kan det være nødvendig med relativt høye doser opptil to ganger om dagen. Så trapper man ned til vedlikeholdsdose etter hvert. Jeg regner med at doseringen blir lavere nå, Hi. Nå skal du forebygge, og ikke behandle en blodpropp. Mange sier at det gjør mer vondt ved høyere doser. Anonymous poster hash: 452e8...9e6
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #17 Skrevet 8. oktober 2014 Nå får dere slutte å uttale dere om ting dere ikke kan noe om. Doseringen har absolutt ikke kun med vekt å gjøre! Doseringen er individuell, og avhenger av hva slags diagnose man har, altså hva blodfortynnende skal tjene til.Har man fått konstantert for eksempel en dyp venetrombose kan det være nødvendig med relativt høye doser opptil to ganger om dagen. Så trapper man ned til vedlikeholdsdose etter hvert. Jeg regner med at doseringen blir lavere nå, Hi. Nå skal du forebygge, og ikke behandle en blodpropp. Mange sier at det gjør mer vondt ved høyere doser. Anonymous poster hash: 452e8...9e6 Takk det var DVT, ja, ganske alvorlig. Men forebyggende burde vel ikke trenge å være så høy, jeg gikk gjennom hele forrige svangerskap uten komplikasjoner. Anonymous poster hash: ce1b9...180
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå