Gå til innhold

Hvilke regler har dere hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mye irettesnakk og kjefting for tiden. Ikke spring inne, det er ikke lov å hoppe i sofaen, husk innestemmen, vent til alle har sett seg før vi forsyner oss, sitt til alle er ferdige. Forventer vi for mye, bør vi fire på kravene? Barna våre er snart 5 og 3, i tillegg til en baby.

Anonymous poster hash: cb115...80e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, vi har de samme reglene. Løping kan de gjøre på rommet eller ute.

Hvis vi firer på kravene vil de jo tro det er greit å gjøre, og jeg er ikke interessert i apekatter til barn.

Anonymous poster hash: af011...ea0
Skrevet

Har samme regler og det blir mange irettesettelser hver dag. Slitsomt! Og ikke minst utrivelig! Men ungene her (sammE alder som dine) kaver opp hverandre og det blir mye styr.

Anonymous poster hash: ddd37...3ed

Skrevet

Sånn er det her også. Slitsomt! Hun er 3 år. Hører som regel etter,bortsett fra når hun er overtrøtt😉

Anonymous poster hash: e48bf...e98

Skrevet

Nå er min sønn over småbarnsperioden, så litt andre regler nå. Han er 10 år.

- snakker fint til hverandre, har man ikke noe fint å si så tier vi stille.

- ikke banne

- viser hensyn , vi er en familie som hjelper hverandre.

- vi ringer om en blir forsinket eller noe skjer.

- mamma er øverste sjefen ;)

Anonymous poster hash: 7d5fa...4a3

Skrevet

Selv om det blir perioder med mye irettesettelser, så er det viktigste å være konsekvent på de reglene man har satt. Å være forelder er ikke å være med i en populæritetskonkurranse, det er en jobb vi har tatt på oss for å hjelpe barna våre å bli ansvarlige voksne en gang i tiden. 

Så nei, jeg synes ikke dere forventer for mye. Vi har de samme reglene, og forventer at de blir fulgt. Hos oss skal også tomme tallerkener settes i vasken eller i oppvaskmaskinen etter hvert måltid. 

Enkelte kvelder føler jeg at jeg ikke har gjort annet enn å terpe, irettesette og til slutt kjefte. Men vi har som fokus å alltid avslutte kvelden på en koselig måte, og det gjør på en måte hele dagen litt lettere, i alle fall i retrospekt. Når man vet at det ligger barn som tross alt har hatt en koselig avslutning på dagen og sover, så føles det ikke så fælt at man en time tidligere hadde en krangel om å rydde opp lekene på stua før leggetid.

Anonymous poster hash: ebd92...c14
Skrevet

Har 2 gutter på 3 og 6 år.

-ikke løpe inne

-bruke innestemme

-ikke lov å hoppe/turne i/på møbler

-sitte ordentlig ved bordet, men de får gå fra når de er ferdig og har takket for maten

-ikke løpe etter/plage kattene

Hører de ikke etter blir de satt på hvert sitt rom noen minutter,men det er heldigvis sjeldent.

Anonymous poster hash: 3706c...8a2

Skrevet

Mye irettesnakk og kjefting for tiden. Ikke spring inne, det er ikke lov å hoppe i sofaen, husk innestemmen, vent til alle har sett seg før vi forsyner oss, sitt til alle er ferdige. Forventer vi for mye, bør vi fire på kravene? Barna våre er snart 5 og 3, i tillegg til en baby. Anonymous poster hash: cb115...80e

Tja, hvis dette er det som er viktig for dere... Her er det ok å løpe rundt hvis de ikke er helt gale, litt lyd lager unger, og litt basing i sofa her hjemme er greit. Ingen venter på andre ved birdet, vi spiser ettersom vi kommer til, og barna får gå fra når de er ferdige, hvis vi ikke har gjester. De spør alltid om de kan gå fra da, og takker pent for maten. Vasker henda. For oss er ikke dette big deal, andre ting er viktigere for oss. De gjør uansett ikke dette birte, hjemme er litt mer lov.

Anonymous poster hash: 3086a...035

Skrevet

Mye irettesnakk og kjefting for tiden. Ikke spring inne, det er ikke lov å hoppe i sofaen, husk innestemmen, vent til alle har sett seg før vi forsyner oss, sitt til alle er ferdige. Forventer vi for mye, bør vi fire på kravene? Barna våre er snart 5 og 3, i tillegg til en baby.

Oj, så strenge folk er!

Her er det lov både å løpe og hoppe i sofaen så lenge det ikke blir bajas og tull. Tar det av sier jeg heller ifra der og da.

Roping i stua er ikke greit, men ok oppe hvis det er i morsom lek.

Vi gidder ikke vente på somlebasser ved bordet, men stort sett kommer alle nogenlunde likt, så vi forsyner oss etter som vi setter oss. Barna får gå fra når de er ferdige.

Mine er 1, 3 og 5. Jeg kjenner faktisk ingen småbarnsfamilier som har så strenge regler. De fleste tar det heller litt der og da: sier ifra når ting tar overhånd.

Anonymous poster hash: ceebe...110

Skrevet

Vi har ingen regler. Vi sier fra om hva som er greit ut fra det vi orker selv den dagen. Det funker fint og alle tre respekterer hverandres grenser.

Skrevet

Forveneter at hun hører på beskjeder og følger dem. Prøver å ikke gi unødvendige beskjeder og har faste regler for hva som er greit og ikke i huset.

Ettersom vi bare har ett barn og det er en forholdsvis rolig og pliktoppfyllende jente, så ser jeg ikke problemet om de av og til løper inne (hun og en venninne).

Vi snakker pent til hverandre, sitter pent ved bordet og spør om å få gå fra. Er det bare oss tre, kan hun vente til alle er ferdige. Har hun venninne på besøk eller vi har gjester, får de gå i fra før om det blir skravling på oss voksne.

Anonymous poster hash: 79ecf...685
Skrevet

Vi har ingen av de reglene dere har HI, hopper de f.eks i sofaen er de fort ferdige, men faller det puter på gulvet må de legge de på plass etterpå. De trenger ikke sitte med bordet til alle er ferdige, vi voksne liker å sitte å prate en stund etterpå. Men vi har en del regler allikevel, og det går litt i rykk og napp hvilke jeg må mase om oftest. De skal gi beskjed når de går ut, det er ikke lov å gå ut på sokkene, de skal ta inn alle sykler o.l. når de kommer inn for kvelden. De skal rydde etter seg etter måltidene, de har ikke lov å ta mat/drikke med inn i stua uten at vi har gitt dem lov først, det er ikke lov å tømme lekekasser rett foran dørene. Jakker og sko skal på plass når de kommer inn. Det jeg bruker mest energi på er det som har med rydding/roting å gjøre. 

Skrevet

Hm..

- snakk ordentlig. Ikke sutrestemme.

- vent på tur.

- sitt ved bordet til alle er ferdige.

- vask hender før middag. Vask fingre etter dobesøk.

- si takk når du får noe og spør pent.

Å hoppe i sofaen vet de ikke er lov. Rope inne gjør de ikke.

Anonymous poster hash: 28049...5b8

Skrevet

Vi har ikke hatt så mange regler opp gjennom årene.

Litt bråk og herjing i møblenhar vært ok så lenge det ikke tar helt av.

Alle skal komme når det blir gitt beskjed om at det er mat. Det handler om respekt for den som har lagd maten og ro rundt bordet.

Man får gå fra bordet når man er mett, men det er ikke lov å gå til og fra.

Man skal alltid takke for maten.

Har sjelden trengt å mase og irettesette mye. Det er viktig å ta hensyn til alle som bor i huset, men det har komt naturlig gjennom årene.

Det er lov å bråke, og innestemme passer ikke alltid i leken. MEN det skal respekteres når det gis beskjed om at det er nok og at ev krig ol må flyttes ut

Skrevet

Hvis det stort sett er sure miner og irettesettelser, så hadde jeg virkelig forsøkt å enten fire på reglene eller prøve å finne en annen måte å håndtere situasjonene på. Det høres veldig trist ut med dager som består mest av kjefting. 

Vi har opp gjennom årene innarbeidet visse regler, for at vi skal ha et trivelig hjem. De er omtrent som det Miss Marple skriver. 

Skrevet

Vi har ikke hatt så mange regler opp gjennom årene.

Litt bråk og herjing i møblenhar vært ok så lenge det ikke tar helt av.

Alle skal komme når det blir gitt beskjed om at det er mat. Det handler om respekt for den som har lagd maten og ro rundt bordet.

Man får gå fra bordet når man er mett, men det er ikke lov å gå til og fra.

Man skal alltid takke for maten.

Har sjelden trengt å mase og irettesette mye. Det er viktig å ta hensyn til alle som bor i huset, men det har komt naturlig gjennom årene.

Det er lov å bråke, og innestemme passer ikke alltid i leken. MEN det skal respekteres når det gis beskjed om at det er nok og at ev krig ol må flyttes ut

Her også :-)

Kjefter lite, barna er stort sett greie og gjør som de blir bedt om.

Skrevet

Sofaen er ikke til turning, og den er heller ikke en trampoline. Ingen lek når vi spiser. Ikke lov å hyle til hverandre. Maten skal inntas sittende, ikke stående eller liggende. Og det er vel det.

Skrevet

De er forresten 2 og straks 4 år.

Skrevet

Hos oss roper vi ikke inne, og har som regel at vi må bære gode med hverandre og respektere hva den andre vil/ikke vil.

Aldri tenkt på regelen om å ikke løpe inne, jeg var så fornøyd med å ha flyttet inn i et svært hus med masse plass å løpe på..:) Energien må jo ut på et vis!

Anonymous poster hash: a9ebc...e30

Skrevet

Vi har ikke så mange regler synes jeg. Løping, hopping og annen moro er lov, men ikke i sofaen (pga sikkerhet). Vi har bare ett barn, så han får gå fra bordet når han er ferdig, men må si takk for maten og spørre om å få gå fra først. Har vi barn på besøk må han sitte til alle barna er ferdige å spise, men trenger ikke vente på oss voksne.

Ellers minner vi om innestemme hvis støynivået blir for høyt, men er ikke veldig konsekvente på det. Heldigvis har han lært dette grundig i barnehagen, så det funker likevel. ;)

Også må han rydde opp lekene etter seg før han begynner med noe nytt.

Alle disse tingene funker stort sett greit, det området vi har flest og hardest kamper på er faktisk der vi er aller mest konsekvente: Tennene SKAL pusses hver morgen og kveld. Av en eller annen grunn er det dette han protesterer mest på og kjemper imot, selv om han vet han ikke kan vinne.

Anonymous poster hash: 2564f...798
Skrevet

Vi har veldig få regler hjemme, men barna er bare 2 og nyfødt enda. Vi har noen helt absolutte regler: det er ikke lov å røre komfyren, det ikke lov å bite i bordet eller plastduken og så er vi ganske strenge på leggetid. Men ellers har vi veldig få regler. Jeg synes det er greit å stramme inn gradvis selvfølgelig. Jeg kommer nok aldri til å være så nøye med hopping i sofaen og sånne ting, men høflighet er viktig. Å si ja takk/nei takk, spørre om å få gå fra bordet og takke for maten.. Litt sånne ting. Men det er skjeldent vi kjefter (hittil ;)) vi prøver å gå foran som gode eksempler og lager et lite nummer ut av å si takk for maten og ja takk/nei takk selv, eller vi sier det for han når han ikke sier det selv. Men vi må nok ha flere og strengere regler når de vokser opp og ser hverandre. Hittil kan vi avlede og sånn med den ene vi har, men når de blir større vil de jo kopiere hverandre og "hvis han kaster mat uten å få tilsnakk må jeg få det også". Så jeg ser jo absolutt fordelen med å ha flere absolutte regler etter hvert :)

Anonymous poster hash: efdc3...b4c

Skrevet

Hm, det vi øver på nå er:

- innestemme

- ikke lov å hoppe/løpe i sofaen

- sitte i ro til alle er ferdig med å spise (middag)

- ikke lov å hoppe OVER babyen som ligger på gulvet

- vill kasting av lmat/eker/tusjer/puter/kopper osv er uaktuelt :-p

Det blir MYE gjentagelser, men vi er bestemt på at dette skal igjennom. Hun er 2 1/2 år, og så har vi en baby på 6 mnd, men hun får ikke høre så mye enda da..

Anonymous poster hash: 0c60a...1e2

Skrevet

Nå har jeg litt annen alder på mine barn, men dette er reglene

14 år:

-en dag i uken tas klesvask. Jeg rører ikke vaskemaskinen da så hun kan vaske.

-En dag i uken lager hun middag.

-ta ut søppel ved behov

-lekser tas hver dag.

-oppvask annenhver dag

-barnevakt (mot betaling ikke frivillig) når det trengs

- rommet skal Være strøkent (ryddet og vasket) hver torsdag.

6 år:

- hjelpe med middag to dager i uken

-hjelpe å rydde av bordet en dag

- støvsuge en dag

-rydde og vaske tålelig på rommet sitt innen torsdag

4 år:

-hjelpe å lage middag 2 dager i uken

-rydde av bordet 2 dager i uken

-hjelpe til med oppvask hver dag

-rydde tålelig og støvsuge rommet sitt innen torsdag.

I tillegg snakker vi pent og "dannet" til hverandre, vi sårer ikke andre, smeller ikke med dører, skriker kake, hyler ikke og de som krangler må sette seg inn gangen til de finner ut hvordan de skal lese konflikten.

Anonymous poster hash: 5744e...d40

Skrevet

Vi har hatt mange regler, men dette er så innøvd at det nå ikke behøvs å minne om disse.

Noen av de er:

Alltid takk for maten

Rydde av maten

Sitte til alle barna er ferdige

Ingen skriking inne

Innendørs er ingen lekeplass, ingen herjer i sofaen etc.

Rydd opp etter ferdig lekt

Sett skoene pent i gangen, heng opp jakka

Legg brukte klær på stolen

Ingen andre barn inne når det er leksetid

Ikke bryte avtaler uten beskjed

Snakke pent til hverandre

Ikke banning

Stua er IKKE fotballbane

Etc etc etc

Min er 8 år, enebarn og rolig av natur, så ikke de største utfordringene med herjing der.. Men det kan jo gå unna med venner på besøk.

Problemet her har vært at de spiller fotball inne🙈 Med myk ball riktignok, men det har gått med et par lysestaker etc når de har vært hjemme alene.

Har en del regler og han har også faste oppgaver i hjemmet som han gjør hver dag, eks ta inn posten, gå ut med søpla.

Skrevet

Oj, så strenge folk er!

Her er det lov både å løpe og hoppe i sofaen så lenge det ikke blir bajas og tull. Tar det av sier jeg heller ifra der og da.

Roping i stua er ikke greit, men ok oppe hvis det er i morsom lek.

Vi gidder ikke vente på somlebasser ved bordet, men stort sett kommer alle nogenlunde likt, så vi forsyner oss etter som vi setter oss. Barna får gå fra når de er ferdige.

Mine er 1, 3 og 5. Jeg kjenner faktisk ingen småbarnsfamilier som har så strenge regler. De fleste tar det heller litt der og da: sier ifra når ting tar overhånd.

Anonymous poster hash: ceebe...110

Hehe, stakkars de store barna mine hvis de skulle ha fulgt sånne regler som Hi sine. Ettåringen kan sitte og somle ved middagsbordet i 30-40 minutter fordi hun forlanger å spise selv og det går treeegt. Skal både voksne og de store barna som får middagen unna på 10 minutter, sitte i en halvtime ekstra og vente? Djizez...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...