Gå til innhold

Trenger meninger om dette!! (gaver)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min manns bror;

Han er 30 år og bor fortsatt hjemme. Han jobber ikke fordi han ikke gidder og fordi han trenger tiden til å lese i bibelen, delta i menigheten og spille data. Han får sosialpenger. Han bidrar ikke hjemme. Moren synes det er søtt at han trasser som en 13-åring om han blir spurt om å støvsuge, så han slipper unna det meste. Han sier selv at han hater husarbeid, så han slipper det. Moren lager mat til han hver dag og han blir kjørt rundt. Han betaler altså ikke en krone for livets opphold, alt han får inn er rene "lommepenger" som han bruker på kino med venner osv.

Så:

Han kjøper ikke gaver. Når min sønn hadde bursdag fikk han gave fra farmor, farfar og onkel. Når vi giftet oss fikk jeg høre av min svigerinne at han i siste liten hadde spurt om å ha sitt navn også på dems gave, for han hadde "glemt" å kjøpe noe. 

Jeg vet han har en del lommepenger, og jeg synes han bør være så voksen at han kjøper sine egne gaver. Jeg tenker at vi ikke skal kjøpe gaver til han til jul, bursdag osv da han aldri kjøper noe til oss. NEI, det handler ikke om krone for krone, det handler om at jeg begynner bli lei av at man skal godta at han oppfører seg som en bortskjemt tenåring når han er 30 år. 

Er det greit å la være å kjøpe noe til han? Hva synes dere om at han hele tiden "henger seg på" andres gaver gratis?

Anonymous poster hash: 3595c...d82
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feil fokus. Dine svigerforeldre må komme på banen å sørge for at sønnen deres blir voksen. Gaver er det minste problemet i denne situasjonen.

Anonymous poster hash: 8add6...bb0
Skrevet

Jeg tenker at denne mannen ikke er helt frisk i hodet, ingen normale 30-åringen ønsker vel å leve sånn?

Jeg hadde ansett han som mindre intelligent og kanskje lettere utviklingshemmet og kjøpt gaver til han selv om han ikke kjøpte til meg. Men ville lagt det på et helt symbolskt nivå, til jul kunne han kanskje fått en pocketbok eller en eske konfekt.

Anonymous poster hash: 9c336...e05
Skrevet

Tja, dere kan vel i alle fall gi felles gave til "farmor, farfar og onkel". En ting til huset f.eks, det setter de nok pris på. ;)

Anonymous poster hash: e71e2...fb4
Skrevet

Om det er slik at han ikke kjøper gaver til dere, så er det helt greit å ikke kjøpe noe til ham. Min lillebror kjøper ikke til meg, men han er 14 år, så det syns jeg er helt greit. Når han blir 18 så er det slutt på gaver til ham. Det er i grunnen en grei skikk hos oss.

Skrevet

HI her

Svigers kommer ikke på banen. Moren styrer og bestemmer i hjemmet og hun er en stor del av at han er der. Hun støtter han i å ikke jobbe og hun vil han skal bo der. Hun er en stor del av årsaken til at han er slik.

Nei, han er ikke tilbakestående. Han er helt "normal", som i at han ikke har noe fysisk feil. Han har vel normal intelligens.... Han ønsker selv å ha det slik. Det er veldig greit - han betaler jo ikke for noe, og får mat på bordet og klær i skapet. 

Skrevet

Tja, dere kan vel i alle fall gi felles gave til "farmor, farfar og onkel". En ting til huset f.eks, det setter de nok pris på. ;)

Smart! Det tenkte jeg ikke på. Takk for godt tips!! :)

Skrevet

Men, folk har ulik skikk da. Om det blir helt brudd på deres families skikk så er det kanskje ikke verdt det. Da kan en konfekteske eller noe i den duren være mindre konflikskapende.

Han høres forøvrig ut som han trenger profesjonell hjelp av noe slag.

Skrevet

HI her

Svigers kommer ikke på banen. Moren styrer og bestemmer i hjemmet og hun er en stor del av at han er der. Hun støtter han i å ikke jobbe og hun vil han skal bo der. Hun er en stor del av årsaken til at han er slik.

Nei, han er ikke tilbakestående. Han er helt "normal", som i at han ikke har noe fysisk feil. Han har vel normal intelligens.... Han ønsker selv å ha det slik. Det er veldig greit - han betaler jo ikke for noe, og får mat på bordet og klær i skapet. 

Hvordan har din svigermor oppdratt din mann? Samme oppdragelse med to ulike resultat? Klart det er vanskeligere og vanskeligere å komme seg ut av gutterommet når man er 30 år og aldri har stått på egne beid. Det er komfortabelt å bo på "hotell".

Skrevet

HI her

Hvordan har din svigermor oppdratt din mann? Samme oppdragelse med to ulike resultat? Klart det er vanskeligere og vanskeligere å komme seg ut av gutterommet når man er 30 år og aldri har stått på egne beid. Det er komfortabelt å bo på "hotell".

Hehe... de er oppdratt på samme måte, men min mann har vært litt mer "stri" i oppveksten. Han ble dritt lei av alt tulle til svigermor når han var i tenåra (så fort de hostet en gang, var de syke osv osv.... og han orket ikke at hele livet skulle være i en menighet) så han flyttet ut tidlig og tok ganske stor avstand fra familien. Møtte dem kun få ganger i året. Han setter også tydelige grenser for ting, og sier klart fra hva han synes om måten de diller med broren. Så de er helt forskjellige.

HI

Skrevet

Veldig enig i den;-) For øvrig må jeg jo, som mange andre her, spørre om han er helt "med". Veldig merkelig om han og din mann (og søsteren...? Var det ikke en søster der også?) har fått samme oppdragelse og blitt så ulike. Høres ut som om både din svoger og din svigermor trenger litt hjelp av ulik sort i grunn...

Skrevet

Veldig enig i den;-) For øvrig må jeg jo, som mange andre her, spørre om han er helt "med". Veldig merkelig om han og din mann (og søsteren...? Var det ikke en søster der også?) har fått samme oppdragelse og blitt så ulike. Høres ut som om både din svoger og din svigermor trenger litt hjelp av ulik sort i grunn...

Ja, det hadde de absolutt trengt! Men det kommer de aldri til å skaffe seg for de ser ikke problemer selv, og i tillegg tror jeg svigermor spesielt "samler på sykdommer" - jo flere jo bedre. Svogern tar jo etter.

De er 3 søsken - tre gutter. De to brødrene hans er litt samme ulla, men den ene giftet seg og da måtte han flytte ut (bodde hjemme til han var over 30 år...). Min mann er het annerledes. Han er rett og slett en annen type, og i tillegg har han tidlig tatt avstand.

HI

Skrevet

Ja, det hadde de absolutt trengt! Men det kommer de aldri til å skaffe seg for de ser ikke problemer selv, og i tillegg tror jeg svigermor spesielt "samler på sykdommer" - jo flere jo bedre. Svogern tar jo etter.

De er 3 søsken - tre gutter. De to brødrene hans er litt samme ulla, men den ene giftet seg og da måtte han flytte ut (bodde hjemme til han var over 30 år...). Min mann er het annerledes. Han er rett og slett en annen type, og i tillegg har han tidlig tatt avstand.

HI

Godt gjort av din mann! Sikkert ikke bare-bare å vokse opp med en sånn mor, for her er det jo hun som er problemet virker det som. Han hadde nesten ikke en sjanse han svogeren din, til å få et "normalt" liv, med en mor som dulle-daller han så til de grader

Skrevet

Høres ut som fetteren min, med unntak av at jobber noe og bruker alle pengene på festing, bil og dataspill. To andre søsken har familie og "ordentlige" liv på tross av at de har fått noelunde samme oppdragelse.

Vi i familien har forsøkt å si ifra, men har innsett at verken han eller foreldre har faktisk lyst å forandre på det hele.

Så, desverre ingen gode råd her.. Unnskyld :-)

Anonymous poster hash: 1fb9e...9d1

Skrevet

Jeg hadde kuttet ut å gi gave! Hadde ikke forventet til meg selv, men når han ikke gir barna blir jeg irritert! Bortsett fra det syns jeg han virker tilbakestående! Fått en diagnose? Han burde utredes eller utkastes!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...