Gå til innhold

Gravidplager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg i svangerskapsuke 12 eller 13 og jeg er mer sliten enn aldri før. Morgenen er ekstremt tung, der jeg må igjennom flere hvile-etapper for å komme meg igjennom, og generelt sett så tåler jeg ikke å gjøre så veldig mye før jeg er utslitt. Kvalmen har vært der hele tiden, den har avtatt litt nå i styrke, men den er der definitivt fortsatt, gjennom hele døgnet. Jeg har vært veldig oppblåst, og er det fortsatt, men nå varierer det mer i løpet av dagen. I starten følte jeg meg forstoppet selv om jeg egentlig ikke var det. Nå den siste uka har jeg hatt løs mage, magesmerter og litt murring i ryggen. Dette bidrar til å gjøre meg ekstra sliten. Håret mitt har visnet bort, og jeg går rundt bleik.

Må påpeke at jeg spiser både usunt og variert med mye fisk og grønnsaker. Tviler derfor på at manglende vitaminer er grunnen.

Er det ikke på denne tiden ting skal bli bedre? Hvorfor er det ikke bedre? Flere som opplever slike forverringer uten at det er noe galt?

Anonymous poster hash: d8cc5...cce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir bedre så blir det 10 x verre igjen når du blir STOR.

sånn er det å få baby ;)

Anonymous poster hash: 40b06...c54

Skrevet

Nå er jeg i svangerskapsuke 12 eller 13 og jeg er mer sliten enn aldri før. Morgenen er ekstremt tung, der jeg må igjennom flere hvile-etapper for å komme meg igjennom, og generelt sett så tåler jeg ikke å gjøre så veldig mye før jeg er utslitt. Kvalmen har vært der hele tiden, den har avtatt litt nå i styrke, men den er der definitivt fortsatt, gjennom hele døgnet. Jeg har vært veldig oppblåst, og er det fortsatt, men nå varierer det mer i løpet av dagen. I starten følte jeg meg forstoppet selv om jeg egentlig ikke var det. Nå den siste uka har jeg hatt løs mage, magesmerter og litt murring i ryggen. Dette bidrar til å gjøre meg ekstra sliten. Håret mitt har visnet bort, og jeg går rundt bleik.

Må påpeke at jeg spiser både usunt og variert med mye fisk og grønnsaker. Tviler derfor på at manglende vitaminer er grunnen.

Er det ikke på denne tiden ting skal bli bedre? Hvorfor er det ikke bedre? Flere som opplever slike forverringer uten at det er noe galt?

Hehe..,du spiser usunt sier du?? 😂 regner m du mener sunt👍

Jeg trener og spiser sunt og må nok skuffe deg m å si at jeg i dette svangerskapet følte meg som en dass tappet for energi frem til ca uke 15, da kom deg seg langsomt. Er nok veldig individuelt når/om det slipper taket. Lykke til videre!

Anonymous poster hash: d7dc8...e35

Skrevet

Haha spiser sunt skulle det selvsagt stå ja ;-) ok takk for svar... Håper det blir litt bedre snart...

HI

Skrevet

Kjære deg

Det varierer veldig fra gravid til gravid

Jeg er nå 32 uker på vei og brekker meg daglig fortsatt.

Slitt med kvalme hele veien, og har bare gått opp 3kg totalt (fra en startvekt på 57kilo).. har ikke hatt noe matlyst, og de siste to månedene har jeg slitt mer og mer med halsbrann, nå har jeg ekstrem halsbrann, tar omeprazol som hjelper litt (ingenting av det som ikke er på resept hjelper det grann) men har fortsatt halsbrann og får ikke i meg mye mat.

Om nettene sover jeg relativt dårlig, og har hatt lite energi hele veien.

MEN her om dagen var jeg på ultralyd og fikk se den perfekte lille babyen i magen min, overraskende nok var den i helt riktig størrelse og vekt selv om jeg ikke har spist så mye... Har vært flink og tatt vitaminer hele veien da.

Og spark tidlig og seint varmer mammahjertet og overbeviser meg om at det er verdt det.

Og de jeg kjenner som hadde vanskelige svangerskap sier det er glemt når babyen kommer :)

Så hold ut, utnytt de gode dagene, ta vare på deg selv, kos deg, spis det du har lyst på, (men ikke spekemat, myk ost eller alkohol) og ta vitaminer, særlig jern, magnesium og omega 3 er viktig. Jern hjelper på energien, magnesium forebygger leggkramper, omega3 er viktig for babyhjernen.

Også D-vitamin bør du ta framover, kjøp piller/kapselen på apoteket med minst 10mikrogram, helst 20.

Anonymous poster hash: b904e...231

Skrevet

Selv om man spiser sunt og variert får man sjelden nok jern som gravid, og D-vitamin må du ta tilskudd av for å få nok. Spiser du veldig mye fisk kan du godt droppe omega3.

Anonymous poster hash: b904e...231

Skrevet

Takk for svar! Nr 5, så flink du er som holder ut. Hører at du har det værre enn meg. Ikke lenge igjen til plagene er over og du får se babyen din! Jeg skal vel egentlig ikke klage, men det tar på kjenner jeg.

Ang tilskudd- har vurdert å ta jern siden jeg føler meg helt tappet for energi, men ble litt usikker på om jeg bør ta dette uten samråd med lege? Jeg tar D-vitamin tilskudd daglig sammen med folat (som jeg sikkert kan slutte med nå...?). Pga kvalme så har jeg vanskelig for å ta omega3 eller andre store kapsler/tabletter, så satser på at jeg får i meg nok gjennom fisk som vi spiser minst 2 ganger i uka (ofte laks). Kanskje vi burde oppgradere til fisk minst 3 ganger i uka med tanke på at jeg ikke tar omega3?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...