Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #1 Skrevet 6. oktober 2014 Hvordan har dere løst det rent praktisk med så mange barn? Bil for eksempel, vi har jo bare en ford smax.... Og deler noen av ungene rom eller har dere et megastort hus? Vi har tre barn og ønsker en til, men det innebærer nok at minst to må dele rom, to gjør det allerede og vi har ikke økonomi til veldig mye større. Hvor lenge funker det at unger deler rom, noen som kan dele sine erfaringer? Har dere super økonomi for å klare så mange barn? Vi har helt normal inntekt og skulle klare en unge til, men må jo da såklart prioritere bort utenlandsreiser og dyre julegaver ol. min eldste er 5 så har ingen erfaring med eldre barn.... hvordan er det å ha mange barn når de blir større, krever de mer eller mindre tid med åra eller er det ca som når de er små, bare andre behov? jeg forstår jo at det er svært individuellt, ville bare høre fra noen som kan dele sine erfaringer! Anonymous poster hash: 8c400...79f Anonymous poster hash: 8c400...79f Anonymous poster hash: 8c400...79f
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #2 Skrevet 7. oktober 2014 Er gravid med nr fire. De andre barna er 2 år, 9 år og snart 13 år når minste blir født. Har 5 soverom, så enten får de to dele rom i starten (i 1.etj) - eller etter at minste har sovet på vårt rom en periode. Ellers må en av de ha rom oppe i 2.etj. Har Ford Galaxy, og 9 åringen får sitte bak når vi alle er ute å kjører (største bor til faren annenhver uke). Dette er slik jeg tenker i rundt dette nå da, ser ingen problem med å få nr fire selv, da vi har plass (og tid og økonomi). Anonymous poster hash: 70cf9...e23
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #3 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg har 4 barn, men bare 3 soverom. Tenåringen har eget rom, de to mellomste deler, og den minste har senga si hos meg+egen lekekrok i stua. Det er litt liten plass, men syns jeg har utnyttet plassen godt. Vi går ikke oppå hverandre og trøkker Jeg hadde en Opel Zafira 7 seter, men har nå kjøpt en Touran stasjonsvogn. Ang om det blir mer krevende med åra så vil jeg si definitivt ja. Dagene er fylt til randen med lekser og fritidsaktiviteter, kamper og korøvelser på hverdager, konserter og cuper flere helger i året. Jeg koser meg masse, og det er jo nå de er små og trenger meg mest, men jeg må innrømme at jeg gleder meg litt til de blir såpass store og selvstendige at de kan ta mer ansvar for seg selv. Noen ganger er jeg så sliten at jeg nesten kneler, men det er vel fordi jeg er alene med dem (faren til de 3 minste flyttet en time unna, så han har dem bare annenhver helg nå). Men samtidig, siden jeg har en tenåring og har merket hvor fort hun har blitt nesten voksen så prøver jeg å nyte tiden mest mulig Men det ER litt slitsomt med tre barn fra 4-8 år, pluss tenåringen.. Anonymous poster hash: ced6c...9e6
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #4 Skrevet 7. oktober 2014 Har 5 barn. Den eine er ut flytta og ordna seg godt. Så dei 4 andre har sitt rom for seg og vi for oss. Økonomisk klarer vi oss topp og 7 seter har vi og. Anonymous poster hash: 53d47...de0
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #5 Skrevet 7. oktober 2014 Vi har fire barn 1-7 år. Vi bygget litt om på huset, så vi nå har fire soverom, men fremdeles må jo to dele. Ser egentlig ikke det som noe stort problem (foreløpig). Vi har det heldigvis sånn at vi kan bygge om mer etter hvert, slik at to kan bo i kjelleren med eget bad. Bad kan jo bli et problem når to av barna er jenter! ;-) Vi har en Landcruiser, det fungerer fint, pluss en liten bil vi bruker når vi skal kjøre 1-3 barn rundt på aktiviteter. Vi er heldige og har god økonomi, for det er ikke billig med så stor familie! Ikke alle steder man kan reise på ferie, bl.a, og mye klær (de blir slitt før de når tredje eller fjerde søsken), mat og utstyr. Og billigere blir det ikke med årene! Nå er det vintersesong snart, og vi må undersøke ski, skøyter, slalomutstyr. Puh! Kjøper noe brukt, men også nytt, særlig til de eldste. Jeg synes det er slitsomt når de er så små, og gleder meg til de minste blir litt mer selvstendige. Trives selv bedre med leksehjelping og bringing til aktiviteter etc. enn bleieskift og at man må passe på hva de holder på med hvert sekund... Anonymous poster hash: fb457...b58
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #6 Skrevet 7. oktober 2014 Dette er selvsagt ikke helt det samme, men jeg og samboeren har fem barn til sammen. Vi skal gå til anskaffelse av en ordentlig 7-9-seter. Dvs, a la Hi Ace bare ikke akkurat den. Personbiler man kan gjøre om til syv-seter fungerer dårlig siden absolutt all bagasjeromplass forsvinner da. Og for vår del er det nettopp når vi trenger å ha med bagasje at vi er mest avhengige av å kjøre samme bil. At barn deler rom er egentlig ikke noe problem. Det er nesten bare her i Norge vi er så opptatt av at alle skal ha eget rom. Man trenger ikke dra lenger enn til Sverige før man oppdager at det nesten/ kanskje er mest vanlig at søsken deler rom. Når det gjelder ferie kommer man langt ved å tenke kreativt og andre reisemåter. Feks kan man finne billigere overnatting gjennom airbnb eller rett og slett bytte bolig med en annen familie. Vips, så kommer man seg rundt på et greit budsjett selv med mange barn Vi har inntekter som er midt på treet/ nedre sjikt innenfor gjennomsnittet. Jeg har ikke prøvd å ha alle disse barna da de var små og ei heller fulltid. Det er noe annet når barna er deltid hos oss. Naturligvis er det mer slitsomt med så mange barn døgnet rundt hver dag. Men jeg syns på generelt grunnlag at det er mye, mye lettere å være forelder til skolebarn enn bhg-barn. Jeg hadde aldri orket så mange barn da de alle var bhg-barn. Så jeg opplever uten tvil at livet blir roligere med eldre barn. Tross at man må kjøre mer rundt til aktiviteter, venner, følge opp lekser etc. Anonymous poster hash: a2943...766
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #7 Skrevet 7. oktober 2014 Har en venninne som har 4 barn, største 10 år og minste 1,5 år. De bor i rekkehus med 3 soverom og kjører Opel Zafira. Og de har helt vanlig økonomi. Største barnet har rom alene, de to mellomste deler og minste sover med foreldrene. De storkoser seg med barna, følger alle bra opp. Mor jobber deltid. Anonymous poster hash: 212ce...c6f
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #8 Skrevet 7. oktober 2014 Her er barna 5, 7, 10 og 13 år og svaret er at småbarnsperioden er som ferie i forhold til skolebarnsperioden! Når de er små henter du de i barnehagen i firetiden og kan være hjemme til de legger seg i sju-åttetiden og deretter ha voksentid i stuen, sånn er det ikke lenger for å si det sånn Det er lekser, det er middagslaging, det er kjøring og henting, det er fotball, turning, ballett og fritidsklubb, det er dugnader, barneselskaper, vennebesøk, overnattingsbesøk, turer, fotballcuper, enda mer dugnader, loddsalg og ikke minst foreldremøter. 3 foreldremøter på en uke har vi opplevd flere ganger, nå sist uken før høstferien med et i barnehagen, et i 2.klasse og et i 5.klasse, så kommer selvfølgelig konferansetimene og alle juleavslutningene osv osv. Logistikken er til tider en utfordring, når en har fotballkamp i nabobyen samtidig som en har trening i turnhallen og en skal i barneselskap, og en er grinete og sliten og bare vil være hjemme, og alt skjer samtidig, da er det ikke lett å strekke til.... Da har jeg enda ikke nevnt handling, matbudsjettet (som blir enormt når gutter i verste voksealder som trener 3-6 ganger i uken skal spise seg mette og gjerne ha noen kompiser på besøk også), for ikke å snakke om mengden klesvask. Her hjemme kan selvfølgelig et håndkle brukes flere ganger, men håndklær som er brukt i svømmegarderoben og ligget på gulvet i gymgarderoben kastes på vask, og med etterhvert fire barn på skolen blir det fort 10-15 håndklær i uker bare der, så kommer treningstøy, utetøy og digre hettegensere og bukser som er like store som dine egne. Det går mye tid til sortering, vasking og ikke minst BRETTING! Men det er morro selvfølgelig, det blir en livsstil egentlig. Egentid er ikke noe man kan tenke på en periode av livet, ungene er der hele tiden, og plutselig går de på ungdomsskolen og legger seg samtidig som deg selv. Jeg elsker det, og har ikke angret et sekund, men det er ikke for alle og man bør tenke seg om. Det koster mye tid, veldig mye energi, og ikke minst mye penger å ha mange barn. Det blir ikke mindre etterhvert som de vokser til, det blir mye mer. Anonymous poster hash: caa87...f38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå