Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #1 Skrevet 6. oktober 2014 8-åring en hadde første håndballtrening i dag. Har vært med før, men nå var det oppstart av ny sesong. Hun har vært veldig usikker på om hun ønsker å fortsette da hun føler hun er for dårlig. Jeg sa hun kunne prøve ettersom det var nye trenere i år. Prøver å motivere. Den ene treneren syns jeg var fryktelig streng. Mye "kjefting". De fikk også kraftig tilsnakk flere ganger fordi de satte seg ned når de skulle ta seg litt drikke, og se fikk beskjed om at de fikk løpestraff neste gang noen satte seg ned ved drikkepause. Jeg syns dette blir litt vel hardt og demotiverende. Hva mener dere? Anonymous poster hash: b3af5...d2f
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #2 Skrevet 6. oktober 2014 Enig med deg! Trening skal bare være gøy når man er barn!! Anonymous poster hash: 2fda4...694
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #3 Skrevet 6. oktober 2014 Kjefting hjelper ingen, men jeg er veldig for at treneren bestemmer og alle skal rette seg etter han. Om en står eller sitterved drikkepause er vel ikke så viktig? Anonymous poster hash: 7a3e7...71e
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #4 Skrevet 6. oktober 2014 Nei, det er vel ikke viktig om en står eller sitter. Men, er det så krise når man er 8 år da, at man skal straffes for at man glemmer seg og huker rumpa nedpå krakken? Anonymous poster hash: b3af5...d2f
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #5 Skrevet 6. oktober 2014 Nei, det er vel ikke viktig om en står eller sitter. Men, er det så krise når man er 8 år da, at man skal straffes for at man glemmer seg og huker rumpa nedpå krakken?Anonymous poster hash: b3af5...d2f Nei, jeg mente at det kan vel ikke være så viktig for treneren at alle skal stå når de drikker?? Anonymous poster hash: 7a3e7...71e
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #6 Skrevet 6. oktober 2014 Nei, det er vel ikke viktig om en står eller sitter. Men, er det så krise når man er 8 år da, at man skal straffes for at man glemmer seg og huker rumpa nedpå krakken?Anonymous poster hash: b3af5...d2f Nei, jeg mente at det kan vel ikke være så viktig for treneren at alle skal stå når de drikker??Anonymous poster hash: 7a3e7...71e Sånn ja Jeg vet ikke hvorfor det er krise at de setter seg ned. Mulig det er viktig for toppidrettsutøvere, men jeg ser ikke helt den store krisen med 8-åringer. Anonymous poster hash: b3af5...d2f
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #7 Skrevet 6. oktober 2014 Tja... Min 7 åring går på apparatturn, og har gjort det siden hun var 5. Første trening fikk jeg sjokk da det ble 10 push ups som straff for å sette seg på rumpa i køen, men innså fort at det er ok. Vi betaler 7000 i året for at hun skal bli god i turn, ikke for at hun skal daffe rundt. Hun elsker det til tross for hard disiplin, og jammen har hun blitt god nok til at hin ble tatt ut til elite-laget nå. Anonymous poster hash: 59cc0...1a9
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #8 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg synes litt disiplin er ok jeg da. Nei, det er ikke så farlig om de setter seg ned, men da tar det svært ofte lenger tid å komme igang med aktiviteten igjen. Ofte blir det mye tull og tøys. Hvis treneren har sagt at de ikke skal sette seg ned, så er det vel greit at de hører på han? Hvis de i tillegg har fått beskjed flere ganger og fortsatt ikke greier å høre etter, så synes jeg ikke det er noe i veien for en liten ekstra løperunde. Kjefting trengs vel ikke, men tilsnakk er helt greit! Anonymous poster hash: 5ccca...b18
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #9 Skrevet 7. oktober 2014 Vel, som mor tenkte jeg først at det var litt strengt av treneren, men så kom jeg på at jeg var turner i mange år og hadde samme opplegg. Jeg har ikke noen negative assosiasjoner til turn, og det var helt greit for oss. Anonymous poster hash: 546e9...21b
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #10 Skrevet 7. oktober 2014 Tja... Min 7 åring går på apparatturn, og har gjort det siden hun var 5. Første trening fikk jeg sjokk da det ble 10 push ups som straff for å sette seg på rumpa i køen, men innså fort at det er ok. Vi betaler 7000 i året for at hun skal bli god i turn, ikke for at hun skal daffe rundt. Hun elsker det til tross for hard disiplin, og jammen har hun blitt god nok til at hin ble tatt ut til elite-laget nå. Anonymous poster hash: 59cc0...1a9 En syvåring på elitelaget? Og foreldrene bestemte seg for at hun skulle bli turnstjerne da hun var fem år? Dere høres ikke gode ut. Anonymous poster hash: f6278...0a5
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #11 Skrevet 7. oktober 2014 Som trener selv så skjønner jeg problematikken. Kan være at treneren har valgt å kjøre litt hardt på disiplin nå i starten for å gjøre treningene enklere fremover. Snakk med treneren hvis du er usikker, og ikke minst Snakk med barnet ditt om hvordan hun oppfattet det. Anonymous poster hash: de5ca...e21
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #12 Skrevet 7. oktober 2014 Trur barn i dagens samfunn har godt av litt disiplin. Alle skal liksom være så kompis med barna sine nå for tiden. Å være mor kan være en "bitchy" jobb. Jeg skal rettlede dem , gi dem gode verdier og forberede dem på livet i samfunnet og gi dem masse kjærlighet. Anonymous poster hash: 3f0a9...dd6
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #13 Skrevet 7. oktober 2014 Her var min 7 åring på første taekwondo trening i går. De var nesten 20 nye barn. Men var strengt med en gang, de fikk ikke en eneste drikkepause på den timen. Og de ble korrigert og rettet på hele tiden. Da de var ferdige løp det ut en gjeng med 7 åringer, som i hvert fall ikke ville starte. Synes virkelig ikke det skal være sånn da de er så små. Trening skal være gøy. Og selvfølgelig trenger de disiplin og, men å starte opp så strengt første gang hjelper ikke. Anonymous poster hash: 4362a...dec
Iiiiik Skrevet 7. oktober 2014 #14 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg er fotballtrener for gutter som er et år yngre enn datteren din og det er vanskelig å finne balansen på hva man tillater og hva som ikke er greit. Det er noen som tuller mye og som tar enhver sjanse til å spore av. De er jo små, men samtidig er de der for å spile fotball. Vi har 40 unger på det meste og kan ikke la noen ligge på banen mens de andre spiller, kan ikke passe på dem som løper inn i skogen, må unngå at noen får vondt når de lekesloss osv osv. Vet derfor at noen av de mest virrete synes jeg er streng. Har en åpen dialog med foreldrene rundt det da, så de vet hva vi tenker og hvorfor noen regler er som de er. Hos oss er det sånn at hvis de setter seg ned i drikkepauser, så er det noen som fortaper seg fullstendig i en samtale om et eller annet og som ikke returnerer til aktiviteten før en av oss trenerne går bort til dem, tar dem på skulderen og ber dem om å bli med igjen. De andre 35 klarer dette fint i utgangspunktet, men kan la seg friste av de mer uorganiserte.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #15 Skrevet 7. oktober 2014 Tja... Min 7 åring går på apparatturn, og har gjort det siden hun var 5. Første trening fikk jeg sjokk da det ble 10 push ups som straff for å sette seg på rumpa i køen, men innså fort at det er ok. Vi betaler 7000 i året for at hun skal bli god i turn, ikke for at hun skal daffe rundt. Hun elsker det til tross for hard disiplin, og jammen har hun blitt god nok til at hin ble tatt ut til elite-laget nå. Anonymous poster hash: 59cc0...1a9 En syvåring på elitelaget? Og foreldrene bestemte seg for at hun skulle bli turnstjerne da hun var fem år? Dere høres ikke gode ut. Anonymous poster hash: f6278...0a5 Da må du mene at flesteparten av foreldrene i Kina, Romania, Russland, Japan og USA ikke er gode. Her til lands skal man helst ikke bli god til noe eller skille seg ut, man skal være middelmådig hele gjengen og kose seg med det. Mine barn går på karate, og der har de hard disiplin, treneren bestemmer osv. Men KJEFTING hadde jeg ikke akseptert. Det er verken konstruktivt eller bringer noe godt med seg. Anonymous poster hash: c6514...63b
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #16 Skrevet 7. oktober 2014 Tror noen fler skulle prøvd seg som trener på frivillig basis. Barn setter pris på disiplin og strenghet, så lenge det er RETTFERDIG, og at det er likt for alle. Har en usikker og skeptisk liten gutt som ikke tåler mye kritikk eller negative tilbakemeldinger. Gråter fort når han får skjenn, mm Han startet på taekwondo, og elsker det. Og ikke kunne drikke før de blir gitt beskjed, få stadig korrigeringer om og gjøre øvelsene riktig, men også ros når de viser innsats og fremgang! Og "felles" avstraffelser i noen tilfeller, eller straff for ikke høre etter, går helt greit. Selv når han straffes. (en 7åring glemmer seg nå og da, eller får ikke alltid med seg alle beskjeder.. SÅ det skjer!) Min datter har en fotballtrener som roper og gjerne før han tenker, så det kommer litt av hvert. Men jentene liker ham kjempegodt, og ALLE fortsatte på fotball etter at idrettskolen var over. Der er det også lagt inn ekstratrening med intervaller og styrke og alle har vær så god og høre etter. Men det er likt for alle, og så lenge man også får ros for god innsats finner barn det greit. Det er snakk om 20 jenter her! SÅ ser jeg på noen trener som skal være venner og kompis med barna. Som trøster med en gang det er et lit "aua" eller noe annet. Det blir aldri noe "svung" over treningene, det skjer liten/ingen fremgang hverken i lagidretter eller individuell idrett, og barna går lei. Turngruppa her vokste ikke før man fikk mer dedikerte og KREVENDE trenere. Når det ble satt krav til barna og at foreldre holdt seg unna, så har plutselig turngruppa fordoblet seg på 3-4 år! I lagidrettene så er det de kull med "strenge" trenere som gjør det best og har de mest fornøyde og sammensveiste barna og det er disse trenerne som barna vil ha den dag det er slutt på "foreldrebasert" dugnadstrenging. Men er det bare skjenn, bare strengt og kun de beste som før skryt mm, da blir det selvsagt feil. Anonymous poster hash: 5e539...fec
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #17 Skrevet 7. oktober 2014 Kjefting bør ikke brukes ukritisk, men det er helt greit at treneren er skikklig streng. Å sette seg ned i drikkepauser er en dårlig vane som ungene bare må venne seg av med med en gang. Det stjeler masse tid og i en kamp er det viktog å kunne få i seg litt drikke kjapt. Om de venner seg til å sitte i drikkepausen blir det raskt til at det ikke er en 1 minutts drikkepause men en 10 minutters hvilepause. Streng disiplin oppfatter jeg som bra på trening. De ungene jeg kjenner trives best med det. Der mine barn trener er det for eksempel kontroll av negler (at de er kortklipte og nyvaskede) på hver trening. Alle står på rekke og treneren ser over. Er neglene for lange eller skitne får de en smekk over fingrene. Om de bråker får de "straffetrening" som gruppe, for eksempel å stå i stol i 30 sekunder. Ved den minste lyd, eller om noen setter seg, må alle begynne på nytt igjen. Enkeltpersoner som tuller kan bli tatt ut til for eksempel 50 spensthopp før de får bli med gruppa igjen. Det er veldig positivt og gir god disiplin på trening samtidig som ungene føler seg sett. Anonymous poster hash: ca54d...f58
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #18 Skrevet 7. oktober 2014 Tja... Min 7 åring går på apparatturn, og har gjort det siden hun var 5. Første trening fikk jeg sjokk da det ble 10 push ups som straff for å sette seg på rumpa i køen, men innså fort at det er ok. Vi betaler 7000 i året for at hun skal bli god i turn, ikke for at hun skal daffe rundt. Hun elsker det til tross for hard disiplin, og jammen har hun blitt god nok til at hin ble tatt ut til elite-laget nå. Anonymous poster hash: 59cc0...1a9 En syvåring på elitelaget? Og foreldrene bestemte seg for at hun skulle bli turnstjerne da hun var fem år? Dere høres ikke gode ut. Anonymous poster hash: f6278...0a5 Da må du mene at flesteparten av foreldrene i Kina, Romania, Russland, Japan og USA ikke er gode. Her til lands skal man helst ikke bli god til noe eller skille seg ut, man skal være middelmådig hele gjengen og kose seg med det. Mine barn går på karate, og der har de hard disiplin, treneren bestemmer osv. Men KJEFTING hadde jeg ikke akseptert. Det er verken konstruktivt eller bringer noe godt med seg. Anonymous poster hash: c6514...63b Ja, jeg mener at veldig mange foreldre i de landene ikke er gode. Og det å la en femåring - femåring!!! - starte på turn med det utgangspunktet at han eller hun skal bli god, ikke kose segmed fysisk aktivitet og siden ta sine egne valg om å fortsette eller ikke, det er sykt. Anonymous poster hash: f6278...0a5
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #19 Skrevet 7. oktober 2014 Disiplin har barn bare godt av så synes så absolutt ikke treneren var streng. Min yngste trente Taekwondo i 2 år. Tror de fleste av dere hadde fått sjokk for det er det knall hard disiplin. Desverre ville min heller drive med fotball som de andre guttene i klassen. Der er det null disiplin. Ungene snakker i munnen på hverandre, hopper og spretter og er ikke stille når treneren snakker. Jeg får fnatt av å se på. En pappa sa en gang til meg at min sønn var eneste som sto rolig og hørte etter. Svarte da at dette hadde han fra Taekwondoen hvor de lærte respekt og disiplin. Anonymous poster hash: c8e1b...0c7
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #20 Skrevet 7. oktober 2014 Disiplin har barn bare godt av så synes så absolutt ikke treneren var streng. Min yngste trente Taekwondo i 2 år. Tror de fleste av dere hadde fått sjokk for det er det knall hard disiplin. Desverre ville min heller drive med fotball som de andre guttene i klassen. Der er det null disiplin. Ungene snakker i munnen på hverandre, hopper og spretter og er ikke stille når treneren snakker. Jeg får fnatt av å se på. En pappa sa en gang til meg at min sønn var eneste som sto rolig og hørte etter. Svarte da at dette hadde han fra Taekwondoen hvor de lærte respekt og disiplin. Anonymous poster hash: c8e1b...0c7 Har samme erfaring her. Fotballen er "værstingen" der er det ingen disiplin eller struktur og en haug med foreldre som skal "fæøge opp" ungene sine fra sidelinjen. Det ødlegger treningene fulstendig. Begge mine sluttet selv om de egentlig synes det er gøy å spille. Anonymous poster hash: ca54d...f58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå