Gå til innhold

Om vi skulle stenge grensene.....


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere tenkt på hvordan det ville være å bo i Norge om vi skulle stenge grensene våre helt, på grunn av smittespredning eller noe annet.

En ting er at det jo ville bli slutt på utenlandsferier, ingen svippturer til Sverige eller turer til sol og varme om vinteren. Være ville det nok være at vi ganske snart ville gå tomme for viktige matvarer som hvetemel, sukker, frukt, kaffe osv. Klær og andre nødvendighetsartikler ville vi nok klare oss uten lenge, men ganske snart ville det bli stor mangel på dyrefor. Da ville vi først få overskudd av kjøtt. Deretter ville det bli lite melk, egg og kjøtt også.

 

Samfunnet ville endres enormt, og det raskt.

 

Anonymous poster hash: fc5b6...6ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er noe jeg faktisk aldri har tenkt på før. Jeg kommer ikke til å tenke noe videre på det heller før det evt. blir en realitet. Når vi først er inne på tema om landegrense stenging er det nok land som kommer til å slite langt mer enn Norge. Uansett, er dette noe vi bør gå rundt å frykte egentlig?

Skrevet

Dette er noe jeg faktisk aldri har tenkt på før. Jeg kommer ikke til å tenke noe videre på det heller før det evt. blir en realitet. Når vi først er inne på tema om landegrense stenging er det nok land som kommer til å slite langt mer enn Norge. Uansett, er dette noe vi bør gå rundt å frykte egentlig?

Det er sikkert land som ville slite mer enn oss, ja. Vi har i det minste fisken å leve av.

 

 

Anonymous poster hash: fc5b6...6ad

Skrevet

 

Dette er noe jeg faktisk aldri har tenkt på før. Jeg kommer ikke til å tenke noe videre på det heller før det evt. blir en realitet. Når vi først er inne på tema om landegrense stenging er det nok land som kommer til å slite langt mer enn Norge. Uansett, er dette noe vi bør gå rundt å frykte egentlig?

Det er sikkert land som ville slite mer enn oss, ja. Vi har i det minste fisken å leve av.

 

 

Anonymous poster hash: fc5b6...6ad

 

Bare fisk??? Hva med kylling og kjøtt?

Vi har ganske så mye mat enda, men blir mindre og mindre ettersom flere og flere bønder legger ned.

 

 

Anonymous poster hash: 3c6ad...3e2

Skrevet

Tror nok ikke de som skriker om å stenge grensene tenker over hva det faktisk vil innebære. Kjøtt og klær klarer vi oss uten, men hallo, slutt på iPhone også liksom, bare for å sikre seg mot innvandrere eller ebolasmitte eller hva det skulle være? Det hadde tatt seg ut. Så de grensene forblir nok åpne. 

Skrevet

Man har beregnet at det vil ta ca 5 år fra man  starter opp et selvgående gårdsbruk med kveg (kjøtt og melk) og åker nok til og forsvare denne drift. (det er vel snakk om at man da må rydde jord til åker også..)Da er det vel IKKE tatt hensyn til at det ikke vil komme kraftfor som i all hovedsak blir importert fra utlandet...

 

Som klimaet utvikler seg har vi stadig større muligheter til og dyrke ulike planter her til lands, problemet vil jo være at man ikke får importert såvarer til disse om grensen plutselig ble steng. For ikke snakke om alt vi importerer av gjødsel og sprøytemidler.. Økologisk er jo bedre..Tja, man må vel anta eat effektiviteten går ned med emllom 10 og 50 % avhengig av hva slags skadeinsekt og -ugress som kommer med endret klima.............

 

Nei, best og ikke tenke på det, og bare håpe vi slipper og stenge grenser, for både matimport, -eksport og mennesker :)



Anonymous poster hash: 50424...e7d
Skrevet

Tror nok ikke de som skriker om å stenge grensene tenker over hva det faktisk vil innebære. Kjøtt og klær klarer vi oss uten, men hallo, slutt på iPhone også liksom, bare for å sikre seg mot innvandrere eller ebolasmitte eller hva det skulle være? Det hadde tatt seg ut. Så de grensene forblir nok åpne.

For å ikke nevne taxfree-sprit... hvor skal vi få den i fra da??

 

Anonymous poster hash: 0353f...003

Skrevet

Det som provoserer meg litt, er at det er greit å ta inn ebola-smittede norske statsborgere som kan smitte andre med dødelige sykdommer, men når jeg som kommer fra Øst-Europa skulle ha svangerskapskontroll så fikk jeg beskjed om at jeg MÅTTE sjekkes for hepatitt A, B og C fordi jeg er utenlandsk. Dette er barn nr 4, jeg har fått sistemann for 1 år siden der alle prøvene var tatt, har ikke vært i hjemlandet mitt på 8 år og heller ikke fått besøk derfra på like lenge. For å få hepatitt B eller C må man enten ha sex med den som er smittet, eller bruke samme sprøyte. Jeg har aldri vært utro mot min norske mann eller brukt narkotika. Det er provoserende at jeg blir behandlet som permanent smittekilde for sykdommer jeg aldri har vært utsatt for. Ingen spør etniske norske gravide om de har vært utro mot mannen sin og risikert å bli smittet med hepatitt B og C, mens jeg MÅTTE ta prøvene sa jordmora, ellers måtte jeg bli behandlet som positiv for hepatitt på fødestua. Blæh.



Anonymous poster hash: 69883...6d1
Skrevet

 

 

Dette er noe jeg faktisk aldri har tenkt på før. Jeg kommer ikke til å tenke noe videre på det heller før det evt. blir en realitet. Når vi først er inne på tema om landegrense stenging er det nok land som kommer til å slite langt mer enn Norge. Uansett, er dette noe vi bør gå rundt å frykte egentlig?

Det er sikkert land som ville slite mer enn oss, ja. Vi har i det minste fisken å leve av.

 

 

Anonymous poster hash: fc5b6...6ad

 

Bare fisk??? Hva med kylling og kjøtt?

Vi har ganske så mye mat enda, men blir mindre og mindre ettersom flere og flere bønder legger ned.

 

 

Anonymous poster hash: 3c6ad...3e2

 

Kylling blir raskt et problem. Vi har ikke noen store klekkerier igjen i Norge. Det alt vesentlige av kyllinger importeres (mye fra Skottland) etter klekking og ales bare opp i Norge. Om importen måtte stoppe permanent ville vi nok fått tilbake klekkeriene, men det ville tatt tid og det ville sansynlig vis kostet en del mer enn i dag. Et større problem er fortilgangen. Kylling ales opp på kraftfor basert på utenladske råvarer. Norsk landbruk er ikke i nærheten av å kunne produsere nokk for til så mange dyr vi har i Norge i dag.

 

Så vidt jeg vet har vi i dag en selvforsyningsgrad på ca 40% utenom fisk, men i virkligheten er vi værre stilt ettersom vi ikke lenger har produksjon av innsatsfaktorer som frø, nyklekte kyllinger mm og ikke har forproduksjon nok til å holde dyrene i live uten import.

 

Anonymous poster hash: fc5b6...6ad

Skrevet

 

 

Dette er noe jeg faktisk aldri har tenkt på før. Jeg kommer ikke til å tenke noe videre på det heller før det evt. blir en realitet. Når vi først er inne på tema om landegrense stenging er det nok land som kommer til å slite langt mer enn Norge. Uansett, er dette noe vi bør gå rundt å frykte egentlig?

Det er sikkert land som ville slite mer enn oss, ja. Vi har i det minste fisken å leve av.

 

 

Anonymous poster hash: fc5b6...6ad

 

Bare fisk??? Hva med kylling og kjøtt?

Vi har ganske så mye mat enda, men blir mindre og mindre ettersom flere og flere bønder legger ned.

 

 

Anonymous poster hash: 3c6ad...3e2

 

 

Men man ser jo også på situasjonen i Russland der det er vedtatt sanksjoner begge veier. Landbruket har plutselig begynt å få mye mer kreditt for å produsere, og de fleste bøndene er fornøyd. I Norge er det så mye import av drittvarer, at mange av de norske bøndene ikke får levert nok for å kunne overleve, subsidier er for lave og det er vanskelig å få kreditt (har to kompiser som måtte legge ned brukene sine, fordi de ikke hadde nok dyr til å forsørge familien, for å få lov til å ha flere dyr måtte de utvide fjøs, for å utvide fjøs måtte de få kreditt fra banken, og for å få kreditt fra banken måtte de tjene mer på landbruket - ond sirkel).

 

Det er så mye dårlig i grønnsaksdisken, kjøttdisken osv som kommer fra utlandet, at det burde ha vært noen restriksjoner på hva man tar inn og til hvilken pris. Er selv så heldig at jeg bor ved siden av to store bondegårder, og kjøper egg, ost og kjøtt privat, også melk. HELT annen smak enn varer kjøpt i butikk...

 

Anonymous poster hash: 69883...6d1

Skrevet

Også tobakk da! 

Skrevet

 

 

Det som provoserer meg litt, er at det er greit å ta inn ebola-smittede norske statsborgere som kan smitte andre med dødelige sykdommer, men når jeg som kommer fra Øst-Europa skulle ha svangerskapskontroll så fikk jeg beskjed om at jeg MÅTTE sjekkes for hepatitt A, B og C fordi jeg er utenlandsk. Dette er barn nr 4, jeg har fått sistemann for 1 år siden der alle prøvene var tatt, har ikke vært i hjemlandet mitt på 8 år og heller ikke fått besøk derfra på like lenge. For å få hepatitt B eller C må man enten ha sex med den som er smittet, eller bruke samme sprøyte. Jeg har aldri vært utro mot min norske mann eller brukt narkotika. Det er provoserende at jeg blir behandlet som permanent smittekilde for sykdommer jeg aldri har vært utsatt for. Ingen spør etniske norske gravide om de har vært utro mot mannen sin og risikert å bli smittet med hepatitt B og C, mens jeg MÅTTE ta prøvene sa jordmora, ellers måtte jeg bli behandlet som positiv for hepatitt på fødestua. Blæh.

Anonymous poster hash: 69883...6d1

Du blir provosert av grundig og gratis helsesjekk!? Gud hjelpe meg for en utakknemlig kjerring du er!

 

Anonymous poster hash: bc1fd...c0c

Skrevet

 

 

Det som provoserer meg litt, er at det er greit å ta inn ebola-smittede norske statsborgere som kan smitte andre med dødelige sykdommer, men når jeg som kommer fra Øst-Europa skulle ha svangerskapskontroll så fikk jeg beskjed om at jeg MÅTTE sjekkes for hepatitt A, B og C fordi jeg er utenlandsk. Dette er barn nr 4, jeg har fått sistemann for 1 år siden der alle prøvene var tatt, har ikke vært i hjemlandet mitt på 8 år og heller ikke fått besøk derfra på like lenge. For å få hepatitt B eller C må man enten ha sex med den som er smittet, eller bruke samme sprøyte. Jeg har aldri vært utro mot min norske mann eller brukt narkotika. Det er provoserende at jeg blir behandlet som permanent smittekilde for sykdommer jeg aldri har vært utsatt for. Ingen spør etniske norske gravide om de har vært utro mot mannen sin og risikert å bli smittet med hepatitt B og C, mens jeg MÅTTE ta prøvene sa jordmora, ellers måtte jeg bli behandlet som positiv for hepatitt på fødestua. Blæh.

Anonymous poster hash: 69883...6d1

Men det vet jo ikke de noe om. Er du helt blåst?

 

Anonymous poster hash: d1b57...c48

Skrevet

 

 

Det som provoserer meg litt, er at det er greit å ta inn ebola-smittede norske statsborgere som kan smitte andre med dødelige sykdommer, men når jeg som kommer fra Øst-Europa skulle ha svangerskapskontroll så fikk jeg beskjed om at jeg MÅTTE sjekkes for hepatitt A, B og C fordi jeg er utenlandsk. Dette er barn nr 4, jeg har fått sistemann for 1 år siden der alle prøvene var tatt, har ikke vært i hjemlandet mitt på 8 år og heller ikke fått besøk derfra på like lenge. For å få hepatitt B eller C må man enten ha sex med den som er smittet, eller bruke samme sprøyte. Jeg har aldri vært utro mot min norske mann eller brukt narkotika. Det er provoserende at jeg blir behandlet som permanent smittekilde for sykdommer jeg aldri har vært utsatt for. Ingen spør etniske norske gravide om de har vært utro mot mannen sin og risikert å bli smittet med hepatitt B og C, mens jeg MÅTTE ta prøvene sa jordmora, ellers måtte jeg bli behandlet som positiv for hepatitt på fødestua. Blæh.

Anonymous poster hash: 69883...6d1

Du blir provosert av grundig og gratis helsesjekk!? Gud hjelpe meg for en utakknemlig kjerring du er!

 

Anonymous poster hash: bc1fd...c0c

 

 

 

Hehe, ja, utakknemlig. Overhode ikke, jobber og betaler skatt og har bodd i landet i snart 20 år, er norsk statsborger. Jeg blir provosert over at jeg må ta tilleggsprøver for noe man blir smittet via sex eller sprøyter BARE fordi jeg er født i utlandet, mens mine norske venninner slipper. Du forstår ikke hvordan det er å bli mistenkeliggjort for noe bare på grunn av nasjonalitet før du selv blir behandlet på samme måte. Jeg tok selvfølgelig alle prøvene, og selvfølgelig var de negative. Jeg bare forstår ikke poenget med å sløse ressurser til laben på noe ekstra når man ikke trenger det.

 

Anonymous poster hash: 69883...6d1

Skrevet

 

 

Det som provoserer meg litt, er at det er greit å ta inn ebola-smittede norske statsborgere som kan smitte andre med dødelige sykdommer, men når jeg som kommer fra Øst-Europa skulle ha svangerskapskontroll så fikk jeg beskjed om at jeg MÅTTE sjekkes for hepatitt A, B og C fordi jeg er utenlandsk. Dette er barn nr 4, jeg har fått sistemann for 1 år siden der alle prøvene var tatt, har ikke vært i hjemlandet mitt på 8 år og heller ikke fått besøk derfra på like lenge. For å få hepatitt B eller C må man enten ha sex med den som er smittet, eller bruke samme sprøyte. Jeg har aldri vært utro mot min norske mann eller brukt narkotika. Det er provoserende at jeg blir behandlet som permanent smittekilde for sykdommer jeg aldri har vært utsatt for. Ingen spør etniske norske gravide om de har vært utro mot mannen sin og risikert å bli smittet med hepatitt B og C, mens jeg MÅTTE ta prøvene sa jordmora, ellers måtte jeg bli behandlet som positiv for hepatitt på fødestua. Blæh.

Anonymous poster hash: 69883...6d1

Men det vet jo ikke de noe om. Er du helt blåst?

 

Anonymous poster hash: d1b57...c48

 

 

 

Jo, det vet de siden jeg har fortalt det. Og de vet heller ikke om norske kvinner er utro mot mannen sin med en afrikaner eller bruker narkotika, likevel blir de ikke sjekket rutinemessig.

 

Anonymous poster hash: 69883...6d1

Skrevet

 

Det som provoserer meg litt, er at det er greit å ta inn ebola-smittede norske statsborgere som kan smitte andre med dødelige sykdommer, men når jeg som kommer fra Øst-Europa skulle ha svangerskapskontroll så fikk jeg beskjed om at jeg MÅTTE sjekkes for hepatitt A, B og C fordi jeg er utenlandsk. Dette er barn nr 4, jeg har fått sistemann for 1 år siden der alle prøvene var tatt, har ikke vært i hjemlandet mitt på 8 år og heller ikke fått besøk derfra på like lenge. For å få hepatitt B eller C må man enten ha sex med den som er smittet, eller bruke samme sprøyte. Jeg har aldri vært utro mot min norske mann eller brukt narkotika. Det er provoserende at jeg blir behandlet som permanent smittekilde for sykdommer jeg aldri har vært utsatt for. Ingen spør etniske norske gravide om de har vært utro mot mannen sin og risikert å bli smittet med hepatitt B og C, mens jeg MÅTTE ta prøvene sa jordmora, ellers måtte jeg bli behandlet som positiv for hepatitt på fødestua. Blæh.

 

Anonymous poster hash: 69883...6d1

 

Hvis det kan gi deg noen trøst fikk jeg spørsmålet rett frem om jeg hadde vært utro eller av andre grunner trengte en sjekk for kjønnssykdomer da jeg var gravid sist. Jeg er 100% norsk i minst 6 generasjoner bakover (etter det mister jeg kontrollen på noen linjer), men har en rimlig direkte lege.

 

Anonymous poster hash: fc5b6...6ad

Skrevet

 

 

Det som provoserer meg litt, er at det er greit å ta inn ebola-smittede norske statsborgere som kan smitte andre med dødelige sykdommer, men når jeg som kommer fra Øst-Europa skulle ha svangerskapskontroll så fikk jeg beskjed om at jeg MÅTTE sjekkes for hepatitt A, B og C fordi jeg er utenlandsk. Dette er barn nr 4, jeg har fått sistemann for 1 år siden der alle prøvene var tatt, har ikke vært i hjemlandet mitt på 8 år og heller ikke fått besøk derfra på like lenge. For å få hepatitt B eller C må man enten ha sex med den som er smittet, eller bruke samme sprøyte. Jeg har aldri vært utro mot min norske mann eller brukt narkotika. Det er provoserende at jeg blir behandlet som permanent smittekilde for sykdommer jeg aldri har vært utsatt for. Ingen spør etniske norske gravide om de har vært utro mot mannen sin og risikert å bli smittet med hepatitt B og C, mens jeg MÅTTE ta prøvene sa jordmora, ellers måtte jeg bli behandlet som positiv for hepatitt på fødestua. Blæh.

 

Anonymous poster hash: 69883...6d1

 

Hvis det kan gi deg noen trøst fikk jeg spørsmålet rett frem om jeg hadde vært utro eller av andre grunner trengte en sjekk for kjønnssykdomer da jeg var gravid sist. Jeg er 100% norsk i minst 6 generasjoner bakover (etter det mister jeg kontrollen på noen linjer), men har en rimlig direkte lege.

 

Anonymous poster hash: fc5b6...6ad

 

 

 

Da forstår du hvordan det føles. Jeg fikk også spørsmålet om hvor mange jeg hadde ligget med da jeg bestilte time for abort for noen år siden etter å ha blitt gravid ved uhell med en kjæreste jeg i ettertid fant ut var utro mot meg. Fikk beskjed om å ta klamydiamedisin FOREBYGGENDE i tilfelle jeg var smittet... Har aldri før hørt om folk som tar medisin mot kjønnssykdommer forebyggende, med mindre de har vært i kontakt med en person de VET er syk og prøver å unngå å bli veldig syke. Generelt veldig mye fordommer mot damer, både norske og utenlandske, her i verden.

 

Anonymous poster hash: 69883...6d1

Skrevet

 

 

 

 

 

Det som provoserer meg litt, er at det er greit å ta inn ebola-smittede norske statsborgere som kan smitte andre med dødelige sykdommer, men når jeg som kommer fra Øst-Europa skulle ha svangerskapskontroll så fikk jeg beskjed om at jeg MÅTTE sjekkes for hepatitt A, B og C fordi jeg er utenlandsk. Dette er barn nr 4, jeg har fått sistemann for 1 år siden der alle prøvene var tatt, har ikke vært i hjemlandet mitt på 8 år og heller ikke fått besøk derfra på like lenge. For å få hepatitt B eller C må man enten ha sex med den som er smittet, eller bruke samme sprøyte. Jeg har aldri vært utro mot min norske mann eller brukt narkotika. Det er provoserende at jeg blir behandlet som permanent smittekilde for sykdommer jeg aldri har vært utsatt for. Ingen spør etniske norske gravide om de har vært utro mot mannen sin og risikert å bli smittet med hepatitt B og C, mens jeg MÅTTE ta prøvene sa jordmora, ellers måtte jeg bli behandlet som positiv for hepatitt på fødestua. Blæh.

Anonymous poster hash: 69883...6d1
Du blir provosert av grundig og gratis helsesjekk!? Gud hjelpe meg for en utakknemlig kjerring du er!

 

Anonymous poster hash: bc1fd...c0c

 

Hehe, ja, utakknemlig. Overhode ikke, jobber og betaler skatt og har bodd i landet i snart 20 år, er norsk statsborger. Jeg blir provosert over at jeg må ta tilleggsprøver for noe man blir smittet via sex eller sprøyter BARE fordi jeg er født i utlandet, mens mine norske venninner slipper. Du forstår ikke hvordan det er å bli mistenkeliggjort for noe bare på grunn av nasjonalitet før du selv blir behandlet på samme måte. Jeg tok selvfølgelig alle prøvene, og selvfølgelig var de negative. Jeg bare forstår ikke poenget med å sløse ressurser til laben på noe ekstra når man ikke trenger det.

 

Anonymous poster hash: 69883...6d1

Herregud. Stakkars deg altså..

Helsevesenet må ha retningslinjer og individuell behandling i hvert tilfelle blir for kostbart og krevende.

Du stakkar måtte jo faktisk lide deg gjennom 1 ekstra blodprøve. Tenk det. Urettferdigheten, diskrimineringen og belastningen må ha vært voldsom for deg.

Hva med å vokse opp?

 

Anonymous poster hash: bc1fd...c0c

Skrevet

 

 

 

 

Det som provoserer meg litt, er at det er greit å ta inn ebola-smittede norske statsborgere som kan smitte andre med dødelige sykdommer, men når jeg som kommer fra Øst-Europa skulle ha svangerskapskontroll så fikk jeg beskjed om at jeg MÅTTE sjekkes for hepatitt A, B og C fordi jeg er utenlandsk. Dette er barn nr 4, jeg har fått sistemann for 1 år siden der alle prøvene var tatt, har ikke vært i hjemlandet mitt på 8 år og heller ikke fått besøk derfra på like lenge. For å få hepatitt B eller C må man enten ha sex med den som er smittet, eller bruke samme sprøyte. Jeg har aldri vært utro mot min norske mann eller brukt narkotika. Det er provoserende at jeg blir behandlet som permanent smittekilde for sykdommer jeg aldri har vært utsatt for. Ingen spør etniske norske gravide om de har vært utro mot mannen sin og risikert å bli smittet med hepatitt B og C, mens jeg MÅTTE ta prøvene sa jordmora, ellers måtte jeg bli behandlet som positiv for hepatitt på fødestua. Blæh.

Anonymous poster hash: 69883...6d1
Du blir provosert av grundig og gratis helsesjekk!? Gud hjelpe meg for en utakknemlig kjerring du er!

 

Anonymous poster hash: bc1fd...c0c

 

Hehe, ja, utakknemlig. Overhode ikke, jobber og betaler skatt og har bodd i landet i snart 20 år, er norsk statsborger. Jeg blir provosert over at jeg må ta tilleggsprøver for noe man blir smittet via sex eller sprøyter BARE fordi jeg er født i utlandet, mens mine norske venninner slipper. Du forstår ikke hvordan det er å bli mistenkeliggjort for noe bare på grunn av nasjonalitet før du selv blir behandlet på samme måte. Jeg tok selvfølgelig alle prøvene, og selvfølgelig var de negative. Jeg bare forstår ikke poenget med å sløse ressurser til laben på noe ekstra når man ikke trenger det.

 

Anonymous poster hash: 69883...6d1

Herregud. Stakkars deg altså..

Helsevesenet må ha retningslinjer og individuell behandling i hvert tilfelle blir for kostbart og krevende.

Du stakkar måtte jo faktisk lide deg gjennom 1 ekstra blodprøve. Tenk det. Urettferdigheten, diskrimineringen og belastningen må ha vært voldsom for deg.

Hva med å vokse opp?

 

Anonymous poster hash: bc1fd...c0c

 

 

 

Jeg er nok mest voksen av oss to her inne, siden jeg ikke svarer med å slenge usaklig dritt til motdebattanten i en diskusjon. Jeg måtte ikke lide for noe som helst, men det er tungt å bli mistenkeliggjort for noe på grunn av nasjonalitet. Hvordan hadde du reagert hvis du bodde i et annet europeisk land og fikk beskjed om å teste deg for for eksempel klamydia og syfilis BARE fordi du var fra Norge? Jeg tror ikke du hadde smilt og takket så mye.

 

Anonymous poster hash: 69883...6d1

Skrevet (endret)

Stenging av grenser vil i første omgang gjelde land der smitten har brutt ut, som f.eks Liberia. Ikke Norge.

Endret av Drømmeren85
Skrevet

 

 

 

 

 

 

 

Det som provoserer meg litt, er at det er greit å ta inn ebola-smittede norske statsborgere som kan smitte andre med dødelige sykdommer, men når jeg som kommer fra Øst-Europa skulle ha svangerskapskontroll så fikk jeg beskjed om at jeg MÅTTE sjekkes for hepatitt A, B og C fordi jeg er utenlandsk. Dette er barn nr 4, jeg har fått sistemann for 1 år siden der alle prøvene var tatt, har ikke vært i hjemlandet mitt på 8 år og heller ikke fått besøk derfra på like lenge. For å få hepatitt B eller C må man enten ha sex med den som er smittet, eller bruke samme sprøyte. Jeg har aldri vært utro mot min norske mann eller brukt narkotika. Det er provoserende at jeg blir behandlet som permanent smittekilde for sykdommer jeg aldri har vært utsatt for. Ingen spør etniske norske gravide om de har vært utro mot mannen sin og risikert å bli smittet med hepatitt B og C, mens jeg MÅTTE ta prøvene sa jordmora, ellers måtte jeg bli behandlet som positiv for hepatitt på fødestua. Blæh.

Anonymous poster hash: 69883...6d1
Du blir provosert av grundig og gratis helsesjekk!? Gud hjelpe meg for en utakknemlig kjerring du er!

 

Anonymous poster hash: bc1fd...c0c

Hehe, ja, utakknemlig. Overhode ikke, jobber og betaler skatt og har bodd i landet i snart 20 år, er norsk statsborger. Jeg blir provosert over at jeg må ta tilleggsprøver for noe man blir smittet via sex eller sprøyter BARE fordi jeg er født i utlandet, mens mine norske venninner slipper. Du forstår ikke hvordan det er å bli mistenkeliggjort for noe bare på grunn av nasjonalitet før du selv blir behandlet på samme måte. Jeg tok selvfølgelig alle prøvene, og selvfølgelig var de negative. Jeg bare forstår ikke poenget med å sløse ressurser til laben på noe ekstra når man ikke trenger det.

 

Anonymous poster hash: 69883...6d1

Herregud. Stakkars deg altså..

Helsevesenet må ha retningslinjer og individuell behandling i hvert tilfelle blir for kostbart og krevende.

Du stakkar måtte jo faktisk lide deg gjennom 1 ekstra blodprøve. Tenk det. Urettferdigheten, diskrimineringen og belastningen må ha vært voldsom for deg.

Hva med å vokse opp?

 

Anonymous poster hash: bc1fd...c0c

 

Jeg er nok mest voksen av oss to her inne, siden jeg ikke svarer med å slenge usaklig dritt til motdebattanten i en diskusjon. Jeg måtte ikke lide for noe som helst, men det er tungt å bli mistenkeliggjort for noe på grunn av nasjonalitet. Hvordan hadde du reagert hvis du bodde i et annet europeisk land og fikk beskjed om å teste deg for for eksempel klamydia og syfilis BARE fordi du var fra Norge? Jeg tror ikke du hadde smilt og takket så mye.

 

Anonymous poster hash: 69883...6d1

Jeg hadde ikke vært for sikker på det hvis jeg var deg.

 

Du vet ingenting om meg, min bakgrunn, min etnisitet eller mine erfaringer. Jeg konstaterer at du later til å tro at du vet noe om det.

Jeg er ikke den som syter og klager over grundige helsesjekker som er gratis. Det er det du som gjør. Og det til tross for at jeg sannsynligvis er den av oss som har flest begrensninger på hva jeg kan gjøre i dette landet på bakgrunn av erfaringer og historie.

 

Så jeg gjentar; vær litt mer ydmyk, litt mer takknemlig og litt mer voksen.

 

Anonymous poster hash: bc1fd...c0c

Skrevet

Stenging av grenser vil i første omgang gjelde land der smitten har brutt ut, som f.eks Liberia. Ikke Norge.

Det er nok ikke spessielt sansynlig at Norge vil stenge grensene sine, men som tankeekspriment er det interessant. Vi har gjort oss ekstremt avhengi av handel med utlandet og det ville ikke tatt veldig lang tid før konsekvensene av stengte grenser ville blitt store.

 

Anonymous poster hash: fc5b6...6ad

Skrevet

 

 

Det som provoserer meg litt, er at det er greit å ta inn ebola-smittede norske statsborgere som kan smitte andre med dødelige sykdommer, men når jeg som kommer fra Øst-Europa skulle ha svangerskapskontroll så fikk jeg beskjed om at jeg MÅTTE sjekkes for hepatitt A, B og C fordi jeg er utenlandsk. Dette er barn nr 4, jeg har fått sistemann for 1 år siden der alle prøvene var tatt, har ikke vært i hjemlandet mitt på 8 år og heller ikke fått besøk derfra på like lenge. For å få hepatitt B eller C må man enten ha sex med den som er smittet, eller bruke samme sprøyte. Jeg har aldri vært utro mot min norske mann eller brukt narkotika. Det er provoserende at jeg blir behandlet som permanent smittekilde for sykdommer jeg aldri har vært utsatt for. Ingen spør etniske norske gravide om de har vært utro mot mannen sin og risikert å bli smittet med hepatitt B og C, mens jeg MÅTTE ta prøvene sa jordmora, ellers måtte jeg bli behandlet som positiv for hepatitt på fødestua. Blæh.

Anonymous poster hash: 69883...6d1

 

Det er mange fastleger som tar de prøvene uansett. Jeg hadde to ulike fastleger i mine svangerskap og begge tok de prøvene fordi de syntes det var greit. Jeg er gift, norsk og ble ikke hysterisk fordi "noen beskyldte meg for å være utro". Til sammenligning fikk mannen min vaksine for hep B og C da vi dro til Thailand, mens jeg ikke fikk. Det er vel en viss statistikk for at norske menn driver med risikoaktiviteter i Thailand, men han ble heller ikke sint på legen som "antydet at han var sexturist.

 

Vær heller glad og takknemlig for et gratis helsevesen som er tilgjengelig for alle. Man må ikke tolke alt i verste mening. Det er umulig for en lege å vite hvem som er i faresonen for noe sånt.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 03900...b75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...