Gå til innhold

Hva er ditt beste lesetips når man studerer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer på andre året (av fire), jeg strøk på eksamen før sommeren, så skal ta opp den igjen i desember.

Kan sitte å lese å lese å lese, markere når jeg leser, skrive notater, men glemmer det meste, spesielt i enkelte fag som er litt tunge, og ikke så interessante.

Så er det noen som har noen supre tips?

Anonymous poster hash: 13545...fc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket fag er det snakk om da?

Vi har alle ulike måter å lære på, og det beste hadde vært om du fant ut hvilken måte du lærer best på. Siden notater og lesing er vanskelig, burde du kanskje ordne deg en annen struktur, f.eks. tankekart. Finn hovedtema i hvert kapittel og skriv inn nøkkelord med en kort(!) forklaring ved siden av utenfor hvert nøkkelord.

I mange fag er det mer viktig at du ser sammenhenger og kan anvende kunnskapen, enn at du husker alle detaljer. Hva er målet, hvordan har tidligere eksamensoppgaver vært formulert? Fokuser på at du kan gjøre stoffet til ditt, øv på å svare på tidligere gitte eksamensoppgaver.

Det aller, aller beste hadde så klart vært å bli med i en kollokviegruppe el. Det å snakke om stoffet med noen er for de fleste veldig effektivt.

Anonymous poster hash: 29cd6...719
Skrevet

For meg er det lettest å lære når jeg tar for meg et tema og så leter opp stoff rundt det på tvers av pensumbøkene. Jeg har en utdanning der refleksjon rundt pensum og evne til å abstrahere og generalisere er viktig. Har alltid brukt tidligere eksamensoppgaver som veileder til hva jeg skal fokusere på. Jeg tenker som regel at jeg skal forklare stoffet til en som har god kjennskap om faget mitt, men som ikke vet noe om det aktuelle temaet. Jeg streker under mens jeg leser og prøver deretter å notere stikkord uten å sitte med boka åpen - da får jeg bedre tak i om jeg faktisk har lest og abstrahert det jeg har lest eller om bokstavene bare har streifet forbi. Hjelper ikke å feie gjennom ord etter ord, hvis de ikke lagres hos deg på en eller annen måte.

Skrevet

Jeg laget i alle fagene et A3-ark fullt av all pensum samlet. Skrev ned punkter og underpunkter i kortversjon, markerte i forskjellige farger, tegnet opp alle formler og modeller. Da var det bare å sette seg ned og pugge for harde livet. Denne metoden gjorde at jeg fikk en god overblikk over all pensum :)

Anonymous poster hash: 48dd8...bcd
Skrevet

Jeg studerer på andre året (av fire), jeg strøk på eksamen før sommeren, så skal ta opp den igjen i desember.

Kan sitte å lese å lese å lese, markere når jeg leser, skrive notater, men glemmer det meste, spesielt i enkelte fag som er litt tunge, og ikke så interessante.

Så er det noen som har noen supre tips?

Anonymous poster hash: 13545...fc7

Har du ikke lest boken Superstudent,så løp og kjøp! Mange kjempebra studietips der.

Anonymous poster hash: b68c8...bbe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...