Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #1 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg og mannen min kan ikke få barn sammen naturlig. Har prøvd IVF, men ikke vært heldige der enda.. Vi har snakket frem og tilbake, og kjenner på ønsket om å kunne hjelpe andre. Foreldrene mine er avlastningshjem for noen herlige unger, og vi koser oss når vi kan låne dem iblant. Er det noen her som fungerer som fosterhjem som kan fortelle meg litt hvordan man blir det? Tar det lang tid osv? Hva legge de vekt på? Takk :-) Anonymous poster hash: dbb3b...a9a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #2 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg har ingen fosterbarn , men har selv vært ett gjennom mesteparten av livet . Og litt har jeg fått med meg Først av alt må du kontakte kommunen ( barneverns tjenesten) for å fortelle at dere ønsker å bli det . Så er det levering av politiattest og kontroll for å bli godkjent . Dere kan selv ønske barn i en spesifikk aldersgruppe og atferd ( noen er jo under paragrafer som tilsier at de er tvangsflyttet , utagerende osv) Dere må være stabile , åpne , tålmodige , ha god inntekt og et godt sted å bo. Anonymous poster hash: ea738...5ca
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #3 Skrevet 6. oktober 2014 Hvor lang tid avhenger av kommunenes behandlingstid. Men man trenger alltid fosterhjem så det er prioritert . Anonymous poster hash: ea738...5ca
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #4 Skrevet 6. oktober 2014 Sitter egentlig og venter på at de skal ringe meg tilbake.. Og med sommerfugler i magen måtte jeg jo spørre her imens.. :-) Tusen takk for svar! HI Anonymous poster hash: dbb3b...a9a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #5 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg har vært fostermor i flere år så vet endel om det.. Det er jo veldig forskjell rundt omkring så vanskelig å si akkurat hvordan deres prosess blir osv.. Tenker du må være innstilt på at barnet har kontakt med biologisk familie noe som kan være krevende på mange måter.. Jeg hadde nok satt det som ønske om kunne adoptere om jeg var i en slik situasjon som deg. Da føler du at barnet er ditt, og at hun/han ikke må deles med så mange rundt omkring.. Ofte mye møter og hjembesøk som man da slipper om man adopterer. Ta kontakt med Barnevernet i din kommune så kan jo prosessen begynne. Da kan dere også få være med på Pride kurs og se om dette er noe for dere Lykke til! Anonymous poster hash: f3367...aa9
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #6 Skrevet 6. oktober 2014 Til nr #5 : Det er nå helt feil å gå inn å bli fosterhjem med baktanke om å ønske å adoptere, samt å se på det å ha kontakt med barnets biologiske familie som krevende og noe en egentlig ikke ønsker. Fosterhjem er i prinsipp en midlertidig plassering, og barnet SKAL ha kontakt med sin biologiske familie, og det skal hovedsaklig tilbakeføres til biologisk familie om/når dette er mulig. Noen fosterhjem blir forespeilet frem til myndighetsalder, men også da bør det å hjelpe barnet opprettholde kontakt med sin biologiske familie være en av prioritetene. Barn har denne retten lovfestet i FN's barnekonvensjon. Så jeg synes dere bør tenke på det at selv om foreldrene ikke har omsorgsretten lenger, så har gjerne barnet masse annen familie som ønsker å fortsatt være en del av barnets liv, og som barnet ønsker å ha kontakt med. Og det er svært ødeleggende å nekte barnet dette. Hilsen ei som har vært barnevernsbarn, som har opplevd dette på kroppen og som også ønsker å bli fostermor, på det rette grunnlag! Dvs. å faktisk hjelpe vanskeligstilte barn og deres familie. Ikke for å ta til meg et barn, late som om det er mitt og fase ut hele familien så godt som det lar seg gjøres. Anonymous poster hash: 14f60...066
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #7 Skrevet 6. oktober 2014 Du kontakter Bufetat i fylket deres eller Barne- og familieetaten i Oslo. De fleste anbefales å ta et PRIDE-kurs og deretter bestemme seg for om de vil stå i en "bank" med mulige fosterforeldre for matching med barn. Imidlertid er det såpass mangel på fosterhjem at det også er mulig å kontakte disse instansene direkte når de annonserer etter fosterhjem for enkeltbarn. Oslo kommune har prekær mangel nå og annonserer etter mange fosterhjem her: http://www.bufdir.no/Fosterhjem/Alle_kontorer/Oslo_kommune/Barn_som_trenger_fosterhjem/Flere_babyer_i_alderen_1_til_6_maneder_trenger_fosterhjem/#.VDAQpfIbkOU.facebook Kanskje aktuelt om dere bor på det sentrale østland. I blant er det sannsynlig at barna vil bli frigitt for adopsjon etter hvert, mens det ellers er forventet at dere samarbeider med biologisk familie og støtter barnet i samvær med foreldre. Det #6 sier stemmer ikke i alle tilfeller. Anonymous poster hash: 4c043...838
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå