Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #1 Skrevet 6. oktober 2014 Vi vurderer å skaffe oss au pair fra januar, siden vi ikke har fått bhg plass og har ikke familie som kan hjelpe til med barnepass. Vi har tenkt å ha noen fra Spania, så de 3 barna kan lære seg mere spansk (mitt morsmål). Vi bor i rekkehus har ikke all verdens med penger, skal bruke kontantstøtten til dette. Ingen i vår nettverk har eller har hatt au pair, er redd for at de kommer til å tro at vi er fisefine eller noe, hehe.. Takker for alle svar Anonymous poster hash: 46dcf...08b
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #2 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg tenker at de er heldige som har råd til det, og at de antakelig har krevende jobber begge to, som gjør at de trenger ekstra støtte med barna. Forøvrig synes jeg ikke man skal tenke sånn på hva andre mener. Jeg skulle såååå gjerne lært barna mine ett språk til. Anonymous poster hash: 9af5e...bde
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #3 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg synes de med au pair er smarte og heldige! Anonymous poster hash: 010c5...116
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #4 Skrevet 6. oktober 2014 Tenker at de er fine på det og får unger kun for status og ikke fordi de ønsker seg barn. Anonymous poster hash: 321d2...848
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #5 Skrevet 6. oktober 2014 Ikke tenk på hva andre synes, hvis dere vil ha au pair så gjør det Så utrolig bra hvis barna får lære mer spansk! Men husk at au pairen skal lære norsk også, så ikke snakk spansk med henne hele tiden Nå kjenner jeg kun en person (singel mann med 3 barn) som har hatt au pair og au pairen venter nå hans 4.barn! Hehehehe, så akkurat nå er jeg nok ikke rette person til å svare på spørsmålet ditt om hva jeg synes om folk som har au pair Litt komisk Anonymous poster hash: 0c2d9...730
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #6 Skrevet 6. oktober 2014 Du må forresten huske på at en au pair ikke har lov til å jobbe så mange timer i uka, så hun vil ikke kunne dekke en full plass i Bhg. Anonymous poster hash: 010c5...116
runag Skrevet 6. oktober 2014 #7 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg er mer opptatt av hvordan folk har au-pair. Dømmer ikke folk som har au-pair i utgangspunktet (mange familier kan trenge litt bistand, og det kan være en fin erfaring for au-pairen), men jeg reagerer på folk som utnytter au-pairen som billig arbeidskraft, lar dem jobbe flere timer enn det som er lov, ikke inkluderer dem i familielivet osv. Det skal jo være kulturutveksling, ikke en full arbeidsdag, det er derfor de får lommepenger og ikke en skikkelig lønn. Folk som forholder seg til lover og regler, betaler greit for eventuelle ekstra arbeidsoppgaver, og ikke utnytter ei ung jente som befinner seg langt hjemmefra, har jeg ikke noe i mot. Med et lite unntak for de tilfellene der foreldrene overlater barnet og kontakten med skole/barnehage fullstendig til au-pairen, det er ikke ok å sende au-pairen på foreldremøte f.eks.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #8 Skrevet 6. oktober 2014 Lurt!! Skulle gjerne hatt det selv:/)) ikke tenk på hva andre måtte mene. Anonymous poster hash: 89b74...b59
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #9 Skrevet 6. oktober 2014 Det er vel 5 timer om dagen de skal jobbe så det dekker ikke opp en full dag på jobb. Men det har dere sikkert tenkt på. Også at den som jobber som au pair skal ha eget bad. Så lenge folk tar ordentlig vare på det syns jeg det er en positiv ting. Kjenner akkurat nå kun ett par som har dette og det går veldig bra for alle parter, men kjenner også ei som var au pair og be utnyttet på det groveste. Hun er nå gift med en av mannens venner og kom heldigvis unna disse menneskene. Anonymous poster hash: 86d3b...032
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #10 Skrevet 6. oktober 2014 Det er vel 5 timer om dagen de skal jobbe så det dekker ikke opp en full dag på jobb. Men det har dere sikkert tenkt på. Også at den som jobber som au pair skal ha eget bad. Så lenge folk tar ordentlig vare på det syns jeg det er en positiv ting. Kjenner akkurat nå kun ett par som har dette og det går veldig bra for alle parter, men kjenner også ei som var au pair og be utnyttet på det groveste. Hun er nå gift med en av mannens venner og kom heldigvis unna disse menneskene. Anonymous poster hash: 86d3b...032 Som vi har skjønt så er det påkrevd eget rom, ikke eget bad Anonymous poster hash: 46dcf...08b
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 6. oktober 2014 #11 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg tenker at det må være helt greit så lenge man har råd til det. Tror det er et krav at de betales minimum 5000,- i måneden. For denne summen skal de ikke jobbe mer enn ca 5 timer om dagen. De skal heller ikke brukes som husholderske som å vaske hus og klær. De skal ha et visst privatliv, noe man må ha plass til i et hus og som man må tenke på. Jeg hadde ikke orket å bo "oppå" noen andre i mitt eget hjem.... Men jeg tenker ikke at de som har au-pair er fine på det. Folk har vel forskjellige årsaker til at de velger det.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #12 Skrevet 6. oktober 2014 Det kommer litt ann på. Kjenner to som har det. Ene familien har 4 barn og trenger absolutt hjelp i hverdagen. Andre familien ser jeg ikke helt greia. Mor jobber hjemme og har fri arbeidstid. De bor rett ved bhg, alikevel er det au pair som skal hente og levere. De benytter deg ikke av SFO. Jeg ser ikke helt behovet deres av flere årsaker. Anonymous poster hash: 19353...ac6
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #13 Skrevet 6. oktober 2014 Dette skriver Atlantis : – En au pair skal jobbe maks 30 timer i uka, og kan for eksempel bidra med levering og henting i barnehage og skole, og gjøre lett husarbeid. Vertsfamilier som får au pair gjennom oss må bevise at de har annen barnevaktordning på dagtid. Det er ikke meningen at en au pair skal passe barn hele dagen, sier hun. Anonymous poster hash: 86d3b...032
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #14 Skrevet 6. oktober 2014 Mannen min jobber 100% og er borte med jobben i perioder, jeg studerer og jobber, og med 3 barn og ingen familie, så hadde det passet bra med hjelp, selv om vi ikke har stort hus. (Og får noen kritiserer, så ble jeg gravid med nr3 tross spiral) Hi Anonymous poster hash: 46dcf...08b
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #15 Skrevet 6. oktober 2014 Høres fornuftig ut! Kjenner bare en familie med au pair og de har også dårlig økonomi, men var helt avhengige av det for å få hverdagen til å gå opp pga ugunstige arbeidstider/vilkår. Anonymous poster hash: a8688...ef3
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #16 Skrevet 6. oktober 2014 Tenker ingenting kun basert på at d har "au pair" Anonymous poster hash: 5362e...dca
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #17 Skrevet 7. oktober 2014 Skal ha møte med både Atlantis og Energy au pair til uka, blir spennende å se hva de sier :-) Anonymous poster hash: 46dcf...08b
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #18 Skrevet 7. oktober 2014 Tenker ikke noe spesielt rundt det.Folk får ordne seg som de vil.gidder ikke sitte å tenke over det. Anonymous poster hash: 45511...b3d
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #19 Skrevet 8. oktober 2014 Skal ha møte med både Atlantis og Energy au pair til uka, blir spennende å se hva de sier :-) Anonymous poster hash: 46dcf...08b Jeg har hatt au pair i mange år. Jeg hadde aldri giddet å bruke Atlantis (Energy au pair kjenner jeg ikke, men de er sikkert ikke mye bedre). De koster skjorta og tar masse åenger for egentlig nesten ingenting. Den "sikkerheten" de tilbyr er stort sett ikke mer enn du kan finne ut selv gjennom å kontakten au pairens referanser. Om du eller au pairen ikke kommer overens eller det er andre ting som gjør at du ønsker å finne en annen osv. har de en garanti, men den varer bare en kort stund, og slike ting merker man kanskje ikke før det har gått noen uker. Vi har brukt Atlantis, men etter at vi oppdager siden Greataupair, har vi gjort jobben selv. Og alltid fått strålende mennesker som ble skikkelig koselig del av familien, trivdes kjempegodt og gjorde en kjempebra jobb i tillegg. Anonymous poster hash: fd0bc...0ba
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #20 Skrevet 8. oktober 2014 Vi har au pair, og er veldig fornøyd! Hun er fra Filippinene, og er veldig oppegående og et godt språkhode. Snakker nå norsk med barna! Vi har fire barn, mannen jobber mye og jeg er hjemme med minste. Vurderte om vi trenger det nå som jeg er hjemme, men det som er viktigst for oss, er at noen er hjemme så jeg slipper å dra med meg fire barn dersom en av dem skal på fotballtrening, f.eks. (Ingen av barna er store nok til å være hjemme alene). Tror ingen ser ned på oss fordi vi har au pair, heller at vi er heldige! Vi har fått et godt forhold til au pairen vår, hun har mye ferie og jobber heller mindre enn mer av det hun kan. Vi fant henne gjennom Energy au pair, tror jeg, i hvert fall et sånt sted som bare formidler kontakt, ikke arrangerer noe mer. Vi ordnet med visum, arbeidstillatelse etc. selv. Intervjuet henne på Skype før vi ansatte henne. Anonymous poster hash: 58071...6e5
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #21 Skrevet 8. oktober 2014 Har selv vært au-pair to gang i utlandet, og er en fantastisk opplevelse Men tror vi her til lands har en annen "måte" og bruke au-pair på. Jeg passet barna litt på ettermiddagene og strøk litt klær, men ikke noe husvask eller matlaging ut over enkle måltid til barna. (de hadde hushjelp til det) Men føler at her til lands er det kanskje litt mindre barnepass, mer "sjåførtjeneste) samt hushjelprolle... Og det er EGENTLIG ikke slik det skal være. Au-pairen skal hjelpe til med barna og hun/han skal ha mulighet til språkkurs og normale arbeidsrammer. Og mens det i andre land er normalt med ungdommer som gjerne tar et "skolefriår" for og få oppleve verden og tjene nok til og leve litt i landet man bor i, samt lære språk, så ser man jo at her til lands er det godt voksne kvinner, gjerne med egne barn som jobber som au-pair.. Eller, egentlig som hushjelp med henting/bringing av barn som ekstraaktivitet..... Men ut over det så er det her jeg bor veldig uvanlig med au-pair..De to jeg vet har hatt det, har i mine øyne hatt utenlandsk hushjelp, ikke au-pair... Anonymous poster hash: d85d3...d88
Gjest Sommerfuggel Skrevet 8. oktober 2014 #22 Skrevet 8. oktober 2014 Tråden er moderert etter reglen: * Innlegg som postet på Barn i magen/Din baby skal være skrevet på bokmål eller nynorsk så lenge dette er mulig, Hvis norsk ikke er morsmålet kan man skrive på svensk, dansk eller engelsk. Det er ikke tillatt å skrive på dialekt eller bruke sms-språk, om det er skrevet på en måte moderator ikke forstår. Sommerfuggel i vinterland Brukermoderator
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #23 Skrevet 8. oktober 2014 Ok :-) Takk for svar, skal sjekke Greataupair også :-) Hi Anonymous poster hash: 46dcf...08b
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #24 Skrevet 8. oktober 2014 Vi hadde au pair ett år. En latinamerikansk jente. Vi er en helt vanlig familie og skaffet au pair grunnet endringer i jobbsituasjonen. Tror ingen tenkte vi var late, rike og ikke tok oss tid til barna. Det var imidlertid blanede erfaringer. Man får et fremmed menneske inn i huset, og det er ikke alltid like enkelt. Vi forholdt oss til kontrakten med maks 5 timer arbeid pr dag, kurs i norsk osv. Ingen utnytting. Barna hadde barnehageplass. Problemet var rett og slett kulturkræsj. Vi tenkte å inkludere henne som en i familien, mens hun så på seg selv som tjener og oss som herskap. Veldig veldig uvant for to enkle sjeler som har stemt sosialdemokratisk hele sitt voksenliv. Jeg ble konsekvent omtalt som "frue" og hun ville ikke under noen omstendigheter spise middag sammen med oss. Etter en stund gav vi opp det prosjektet. Unntaket var julaften, da insisterte jeg på at vi satt til bords sammen. Hun var en søt og stillferdig jente, og hadde jobbet som hushjelp i hjemlandet. Nå skriver du at dere skal ha au pair fra Spania, det er sikkert enklere med europeisk au pair som er mer likt våre norske forhold. Året med au pair lærte oss mye, og jeg håper jenten som bodde hos oss også hadde utbytte av oppholdet. Jeg orker imidlertid ikke å ha noen boende fast i huset vårt igjen. Synes det ble litt for tett for vår del Anonymous poster hash: 7fabf...5fc
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #25 Skrevet 8. oktober 2014 Tenker ikke så mye. At dere føler at dere trenger hjelp? Har dessverre sett litt for mange historier gjennom jobben hvor aupairen har hatt et forhold med vertsfar. Barn på vei osv. IKKE bra! Anonymous poster hash: 61e50...788
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå