Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #1 Skrevet 6. oktober 2014 Nå skal det lønne seg å jobbe http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/eriksson-endrer-ufoeretrygden/a/23309752/ Anonymous poster hash: 79f5c...b61
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #2 Skrevet 6. oktober 2014 Synes dette blir helt feil. Mange uføre kan sikkert jobbe litt, men problemet er jo at ingen vil ansatte en person når man egentlig aldri vet om de kommer på jobb eller ikke. Og noen uføre har ingen mulighet til å jobbe. Summen de får utbetalt i uføretrygd er ikke akkurat så mye. Jeg synes det blir feil å ta fra de som har minst her i samfunnet. Anonymous poster hash: 4bea7...195
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #3 Skrevet 6. oktober 2014 Spørs hva som er riktige måten å gjøre dette på, men noe må jo gjøres med måten uføre-systemet er lagt opp på. Dette er jo et system som i stor grad er basert på tillit til den uføretrygdede, og utbetalingene som gis på landsnivå blir jo bare større og større, så man kan jo undre seg om alle som mottar full uføretrygd virkelig ikke kan jobbe noe. Problemet vil jo være å skaffe deltidsarbeid til disse som nå må jobbe litt for å tjene inn igjen dette som tas fra de. Som sagt, er nok ingen enkel løsning på dette, men noe må gjøres. Er litt av et paradoks at man skriker opp om alle "trygdesnylterne" når det passer seg sånn, for så å skrike opp når man forsøker å gjøre noe med dette. Det er jo veldig syns for dem som absolutt ikke kan arbeide noe, og som vil bli rammet urettferdig hardt her, det er jo klart. Noen vil alltid få det ufortjent verre ved slike endringer. Anonymous poster hash: dd407...4b5
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #4 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg jobber 50% og mottar halv uførepensjon. Jeg jobber i kommunen, jeg har en sjef som er fling å legge til rette. Jeg søkte på en halv stilling, og jeg fikk den. Jeg er egentlig over kvalifisert. Jeg kjeder meg på jobb. Jeg har sett etter ny jobb siden 2010. Det har ikke lykkes meg. Jeg har vært på en del intervjuer, men arbeidsgivere rygger når de ser et hll på fire år i min cv. Det er ikke uproblematisk å legge om ordningen. Det spiller ikke så stor rolle for meg. Jeg har min jobb, og den kommer jeg til å holde fast ved, den har mange gode sider også. Jeg liker ikke dette med å gjøre livet vanskeligere for de som allerede har det vanskelig. Tenker at støtet bør settes inn i arbeidsavklarings pengene. NAV bør gi mer kompetanse, mer arbeidslyst og muligheter til de som går på aap, for dette henger egentlig nøye sammen. Ikke ha en holdning om at hvilken som helst jobb er grei nok for deg, for du er jo syk! Gjerne jobber som ikke passer så fryktelig bra, verken personlig eller helsemessig. NAV bør ha breiere kontakt med arbeidsgivere, og drive mer aktiv arbeidsformidling. Anonymous poster hash: 462e4...906
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #5 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg synes det er ille når de skriver at uføretrygden nå blir bedre og at det blir mer lønnsomt å motta uføretrygd fordi man nå kan jobbe med i tillegg. Den blir jo ikke bedre! For oss som er alvorlig, kronisk syke og ikke kan jobbe i det hele tatt, blir den mye dårligere. Tenker heller at de burde ha tatt en gjennomgang av alle uføretrygdede og skilt mellom de som har litt restarbeidsevne og de som ikke har det. For oss som har det vanskeligst fra før, blir det nå enda vanskeligere. Anonymous poster hash: 298c3...1c1
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #6 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg er veldig for en endring som gjør det lønnsomt å arbeide, men synes de har kommet frem til en merkelig løsning. Nå er det jo sånn at de med uføretrygd har lav skatteevne og betaler veldig lite skatt, men jobber de litt ved siden av får de plutselig full skatteevne og må betale full skatt av både trygden og lønnen. Derfor lønner det seg ikke å jobbe. F.eks er min mamma en uføretrygdet sykepleier, hun pleide å ta noen ekstravakter på sykehjemmet i gode perioder, men siden hun da måtte skatte så mye mer av trygden sin gikk hele fortjenesten hun hadde på å jobbe noen vakter i måneden til å betale den ekstra skatten hun fikk på trygden og hun gikk i minus, Jobbet hun f.eks 3 vakter i måneden måtte hun betale så mye skatt at hun totalt sett fikk mindre utbetalt enn om hun ikke jobbet i det hele tatt, da sluttet hun selvfølgelig med å ta de vaktene. Nå skal man skatte likt uansett om man jobber eller ikke, så skatten settes ikke opp om man jobber litt. Det er jo fint, men det betyr jo at de som ikke klarer å jobbe litt plutselig må betale veldig mye skatt av sin litt trygd og det er jo ikke riktig synes jeg. Skjønner ikke at de ikke klarte å finne en løsning hvor de de som ikke makter å jobbe i det hele tatt beholder sin lave skatteevne, og samtidig la de som klarer å jobbe noe skatte så hardt at det ikke lønner seg å jobbe. Måtte da gå an å finne en løsning som fungerte bedre enn den de nå setter iverk? Hvorfor kunne man ikke f.eks få til en løsning hvor man betalte lite skatt på trygdedelen og vanlig inntektsskatt på lønnen man får for det man orker å jobbe..... Anonymous poster hash: 89781...0a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå