Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #1 Skrevet 5. oktober 2014 Min seksåring har siden han var 3 år lært seg bokstaver og ord, skrev navnet sitt som fireåring og klarte enkle mattestykker med 1+2 epler ol. I dag kjeder han seg på skolen og synes leksene er kjipe da han kan alt. Han leser flytende småskrift, speilvendte og opp/ned setninger, han skriver nesten feilfritt, både opp/ned og speilvendt. Han klarer regne med store tall à la 50x6, og er utrolig flink på logisk tenkning. Han gjør 4.trinns pensum matematikk på Multi sine nettsider for å få litt utfordringer. Han er som en svamp på ny kunnskap. Vi er veldig stolte av han og synes han er noe spesielt, men er han det? Eller er det mange andre seksåringer der ute som er slik? Er forøvrig litt bekymret for skolehverdagen hans fremover, vil ting bli tilrettelagt også for han som "kan alt?" Anonymous poster hash: 9d8dc...5ec
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #2 Skrevet 5. oktober 2014 Han er helt klart noe spessielt og han er veldig flink, men om han er utenfor normalen aner jeg ikke. Han kan i hvertfal mye mine barn fortsatt ikke kan selv om de er 7 og 9. Anonymous poster hash: a3baa...e27
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #3 Skrevet 5. oktober 2014 Høres ut som han er spesiell Han har krav på tilrettelagt opplæring. Vil tipse deg om nettsiden lykkeligebarn.no Anonymous poster hash: 2fd6a...569
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #4 Skrevet 5. oktober 2014 Har en sånn unge jeg også. Hun er bare 5 år da, går siste året i barnehagen. Hun begynte å lære seg bokstavene da hun var ca 2,5 år (fikk en sånn Fisher Price laptop i julegave) og derfra har det gått slag i slag. Lesekoden knakk hun av seg selv i fjor, nå leser hun leseløvebøker o.l. Hun er også ganske flink med tall, nå i det siste er det tiervennene det har gått i her og hun er flink. I går spurte hun hvordan det ble når hun skulle regne 3+3+3 og da kunne storebror på 10 fortelle henne om ganging, for det er 3x3 og er 9 Hun er en spørremaskin, nysgjerrig på det meste og kan veldig mye. Jeg tenker om henne at hun er tidlig ute med en del ting, men at hun likevel er innenfor normalen (ikke noe vidunderbarn, bare interessert i disse tingene). Hun begynner på skolen høsten 2015 og gleder seg veldig, i barnehagen sier de at hun er utrolig kvikk i hodet, filosofisk og tenkende, ligger et hestehode foran når det kommer til logisk tenkning og at hun han veldig mye. Blir spennende å se hvordan fortsettelsen blir. Storebror på 10 har også alltid vært flink og tidlig ute, men ikke så tidlig som lillesøster. Han går nå i 5.klasse og er veldig skoleflink. Han kjeder seg ikke på skolen, han er hypersosial og skolen er jo arena for veldig mye mer enn bare læring. Han har nok klisterhjerne og tar ting veldig lett, for han får alltid alt rett uten å løfte en lillefinger for å få det til. Læreren skriver f.eks ukens engelske gloser på tavlen mandag morgen og visker de ut på onsdag, på torsdag har de gloseprøve og sønnen min har aldri hatt en eneste feil selv om han aldri har pugget på dem, han bare kan dem av å ha skrevet dem av og sett dem på tavlen... Det jeg bekymrer meg for er egentlig den dagen han ikke skjønner noe, når den dagen kommer hvor han er nødt til å anstrenge seg litt for å få det til. Hvordan kommer han som aldri har trengt anstrenge seg i det hele tatt takle at det bare ikke faller på plass i hodet helt av seg selv? Han synes også lekser er utrolig kjedelig, å regne 30 oppgaver med mattestykker han forsto veldig godt første gangen er for han helt ubegripelig teit og kjedelig. Jeg sier som sant er at lekser er repetisjon, at vi skal øve litt ekstra på ting vi har lært så vi er sikker på at kunnskapen sitter skikkelig, men dette er helt ubegripelig for han, og i hans øyne helt unødvendig Anonymous poster hash: ef5bd...351
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #5 Skrevet 5. oktober 2014 Har en sånn unge jeg også. Hun er bare 5 år da, går siste året i barnehagen. Hun begynte å lære seg bokstavene da hun var ca 2,5 år (fikk en sånn Fisher Price laptop i julegave) og derfra har det gått slag i slag. Lesekoden knakk hun av seg selv i fjor, nå leser hun leseløvebøker o.l. Hun er også ganske flink med tall, nå i det siste er det tiervennene det har gått i her og hun er flink. I går spurte hun hvordan det ble når hun skulle regne 3+3+3 og da kunne storebror på 10 fortelle henne om ganging, for det er 3x3 og er 9 Hun er en spørremaskin, nysgjerrig på det meste og kan veldig mye. Jeg tenker om henne at hun er tidlig ute med en del ting, men at hun likevel er innenfor normalen (ikke noe vidunderbarn, bare interessert i disse tingene). Hun begynner på skolen høsten 2015 og gleder seg veldig, i barnehagen sier de at hun er utrolig kvikk i hodet, filosofisk og tenkende, ligger et hestehode foran når det kommer til logisk tenkning og at hun han veldig mye. Blir spennende å se hvordan fortsettelsen blir. Storebror på 10 har også alltid vært flink og tidlig ute, men ikke så tidlig som lillesøster. Han går nå i 5.klasse og er veldig skoleflink. Han kjeder seg ikke på skolen, han er hypersosial og skolen er jo arena for veldig mye mer enn bare læring. Han har nok klisterhjerne og tar ting veldig lett, for han får alltid alt rett uten å løfte en lillefinger for å få det til. Læreren skriver f.eks ukens engelske gloser på tavlen mandag morgen og visker de ut på onsdag, på torsdag har de gloseprøve og sønnen min har aldri hatt en eneste feil selv om han aldri har pugget på dem, han bare kan dem av å ha skrevet dem av og sett dem på tavlen... Det jeg bekymrer meg for er egentlig den dagen han ikke skjønner noe, når den dagen kommer hvor han er nødt til å anstrenge seg litt for å få det til. Hvordan kommer han som aldri har trengt anstrenge seg i det hele tatt takle at det bare ikke faller på plass i hodet helt av seg selv? Han synes også lekser er utrolig kjedelig, å regne 30 oppgaver med mattestykker han forsto veldig godt første gangen er for han helt ubegripelig teit og kjedelig. Jeg sier som sant er at lekser er repetisjon, at vi skal øve litt ekstra på ting vi har lært så vi er sikker på at kunnskapen sitter skikkelig, men dette er helt ubegripelig for han, og i hans øyne helt unødvendig Anonymous poster hash: ef5bd...351 Dette høres veldig likt som min gutt, han startet også med fisher Price laptop ca den alderen, og da startet det hele:) Han er ikke noe vidunderbarn, men føler han forstår mye som andre barn ikke forstår. Han har stor interesse av det han kan mye om, det er nok der det ligger. Han skulle være med å bake nå i helga, og stod og halverte oppskriften i hodet, hehe! Men godt å høre at sønnen din trives med skolen:) vet min gutt har hengt litt etter sosialt sett, men tror det vil komme seg nå når han er på skolen. Takk for svar dere som har lest tråden:) Anonymous poster hash: 9d8dc...5ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå