Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #1 Skrevet 5. oktober 2014 Og hvor er dere fra? Min fra Bergen leker på østlandsk Anonymous poster hash: 1c249...fc3
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #2 Skrevet 5. oktober 2014 Her i Haugesund er det også helt normalt at barna leker med østlands dialekt. Lurer på om barna på Østlandet leker i en annen dialekt enn sin egen? Anonymous poster hash: c1dbc...f27
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #3 Skrevet 5. oktober 2014 Er fra Østlandet. Lekte alltid med min egen dialekt. Sikkert derfor jeg er så ekstremt dårlig på å etterligne andres dialekter. Anonymous poster hash: cb00a...1f7
☆☆☆ Skrevet 5. oktober 2014 #4 Skrevet 5. oktober 2014 Hugsar vi leikte på østlansk som barn, heilt naturlig for oss å leike på det språket som vart brukt på barne-tv og i filmar og bøker.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 5. oktober 2014 #5 Skrevet 5. oktober 2014 Jepp Høres ut som de kommer fra Oslo i rollelek Kommer fra Finnmark
LivetErEnLek Skrevet 5. oktober 2014 #6 Skrevet 5. oktober 2014 Det er et kjent og merkelig fenomen at de aller fleste barn leker på østlandsk uavhengig av hvor i landet de kommer fra.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 5. oktober 2014 #7 Skrevet 5. oktober 2014 Sønnen min har en tremennig som slår over til østlandsk når han leker med sønnen min. Til daglig snakker tremenningen brei valdresdialekt.
C&M&H Skrevet 5. oktober 2014 #8 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg er fra Romsdal og lekte på østlandsk. Barna mine er fra Østlandet og leker på egen dialekt...
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #9 Skrevet 5. oktober 2014 Min sønn på 8 snakker nordlandsk når han leker. Har ingen bekjente som kommer derfra. Lillesøsteren hans snakker bergensk når hun må på do. Aner ikke hvor hun har det fra heller. Merkelig fenomen. Anonymous poster hash: 68f75...b0d
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #10 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg har både lest og hørt at det er vanlig, og de fleste barna jeg kjenner snakker østlandsk når de leker. Men her snakker gutten bergensk uansett. Det er kanskje fordi vi er tospråklig, eller kanskje han ikke blir eksponert nok mot østlandsk (men svigermor er da vitterlig fra Moss), men han snakker i alle fall kav bergensk når han leker på norsk. Anonymous poster hash: 8b074...75c
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #11 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg er fra Trøndelag, og lekte ofte med oslodialekt (eller barnetvdialekt). Barna mine vokser opp på østlandet. De leker som oftest på sin egen dialekt, men åtteåringen slår ofte over til engelsk i rollelek og når han driver med lego. Hender seg de tuller på knotete trøndersk :) De to eldste drømmer om å flytte til Trondheim :)Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: c5da6a69a2795e53db2f3eae891aebb4"] c5da6...bb4 [/acronym]
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #12 Skrevet 5. oktober 2014 Fra Finnmark og ungene leker på østlandsk. Dvs. min datter prøver, men høres mer ut som hun kommer fra Brønnøysund og er lettere pu Anonymous poster hash: c91a6...467
ærlig talt Skrevet 5. oktober 2014 #13 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg er fra vestlandet og jeg lekte ofte på østlandsdialekt (oslo-dialekt) som barn. Barna mine er født og oppvokst på østlandet og snakker alltid sin egen dialekt.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #14 Skrevet 5. oktober 2014 Dere med barn som leker på egen dialekt. Hører dere forskjell på lek og ikke lek? Anonymous poster hash: eeadd...d70
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #15 Skrevet 5. oktober 2014 Dere med barn som leker på egen dialekt. Hører dere forskjell på lek og ikke lek? Anonymous poster hash: eeadd...d70 Når Playmobilfigurene tar forskellige stemmer (men alltid på bergensk), antar jeg at han leker, hjelper også at setningen ikke begynner med "mamma?!" eller "pappa?!". Spøk til side han har begynt å snakke veldig lavt når han leker alene, han nærmest hvisker. Når han leker med andre barn tar han en stemme som han mener skal passe med rollen, men dialekten forblir den samme. Anonymous poster hash: 8b074...75c
I scream for icecream! Skrevet 5. oktober 2014 #16 Skrevet 5. oktober 2014 Mine gutter snakker østlandsk og leker også på østlandsk, men de gjør om stemmen når de leker.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #17 Skrevet 5. oktober 2014 Nå er mitt barn for lite til å ha språk enda, men jeg husker jeg lekte på østlandsk, men mest bergensk da jeg var liten. Jeg forsøkte meg litt på "nordnorsk" også, men det var vanskelig :-P Ellers likte jeg godt å leke på svensk. En venninne og jeg bytta på å være svensk og bergensk :-)Ellers snakker jeg alltid slik de gjør i Porsgrunn/Skien når jeg er sint eller irritert (om jeg må gjenta ting om noen sier hæ mye), og det har jeg alltid gjort, også i lek som liten... Min mor gjør det samme, da hun vokste delvis opp der.Kommer forresten fra Sørlandet. Anonymous poster hash: b448c...f8b
stratosku Skrevet 5. oktober 2014 #18 Skrevet 5. oktober 2014 Er nordfra og alle 3 leker med østlandsdialekt. Måtte le da 3-åringen spurte ei dame fra Oslo om hun var fra syden, siden hun pratet et annet språk
Sweet91 Skrevet 5. oktober 2014 #19 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg lekte vertfal på østlandsk da jeg var liten... Er fra sunnmøre. Dette er vel noe med hva man ser i filmer osv kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå