Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #1 Skrevet 5. oktober 2014 Vi har en hankatt som allerede er nokså stor og robust, sin unge alder til tross, og som elsker å være ute. Til nå kun i sele/bånd eller på terrassen. Han mjauer på døra i hytt og pine, og vil tydeligvis ut så mye som mulig, selv om han også er kosete innekatt når han er i det rette humøret. Mange vi kjenner sier at han kan slippes ut allerede nå, mens andre igjen sier at vi må vente til han er 8/10 måneder. Vi bor nokså landlig til, det er masse andre katter i området, og ikke veldig mye trafikk. Hva er det rette å gjøre her? Anonymous poster hash: d9515...c52
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #2 Skrevet 5. oktober 2014 Det rette å gjøre er å vente til katten er vaksinert, chippet, kastrert og har utviklet retningssans. Anonymous poster hash: 16936...651
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #3 Skrevet 5. oktober 2014 Det rette å gjøre er å vente til katten er vaksinert, chippet, kastrert og har utviklet retningssans. Og når er det? Han er allerede chippet og vaksinert. Anonymous poster hash: d9515...c52
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #4 Skrevet 5. oktober 2014 Vent til katten kan kastreres ved 6mnd alder. Rundt da begynner de også å få mer rettningssans. Er katten kasserer blir holder de seg mer til hjemmet i stedet for å fly langt vekk å bli borte i perioder. I tillegg slipper katten å lage merk kantiner enn det som finnes fra før av. Fortsett å gå med katten i bånd noen mnd til. Vi bodde slik som dere , gikk med katten i bånd å slapp den ut etter kastrering i november for 4 år siden. Gikk supert. Vær ute med katten i starten når du slipper den ut, trolig vil den holde seg i nærheten av deg og stedet. Anonymous poster hash: 0d975...dda
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #5 Skrevet 5. oktober 2014 Det rette å gjøre er å vente til katten er vaksinert, chippet, kastrert og har utviklet retningssans. Og når er det? Han er allerede chippet og vaksinert. Anonymous poster hash: d9515...c52 "Katter under 7 måneder skal ikke ut på egenhånd! Katter utvikler ikke retningssans før de er 7-8 måneder og katten vil veldig lett kunne forsvinne, og ikke klare å finne veien hjem igjen" Her kan du lese noen nyttige "regler" om kattehold http://www.dyrebeskyttelsen-kristiansand.no/?page_id=452 Anonymous poster hash: 16936...651
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #6 Skrevet 5. oktober 2014 Vent til katten kan kastreres ved 6mnd alder. Rundt da begynner de også å få mer rettningssans. Er katten kasserer blir holder de seg mer til hjemmet i stedet for å fly langt vekk å bli borte i perioder. I tillegg slipper katten å lage merk kantiner enn det som finnes fra før av. Fortsett å gå med katten i bånd noen mnd til. Vi bodde slik som dere , gikk med katten i bånd å slapp den ut etter kastrering i november for 4 år siden. Gikk supert. Vær ute med katten i starten når du slipper den ut, trolig vil den holde seg i nærheten av deg og stedet. Anonymous poster hash: 0d975...dda Lage flere kattunger ikke kantiner #. Dam aurokorrekt! Anonymous poster hash: 0d975...dda
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #7 Skrevet 5. oktober 2014 Takk for svar, men da venter jeg til etter kastrering. Anonymous poster hash: d9515...c52
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #8 Skrevet 5. oktober 2014 Takk for svar, men da venter jeg til etter kastrering. Anonymous poster hash: d9515...c52 Det er nok lurt. Men Gud som jeg husker hvordan katten mjauet og klaget fordi den ikke fikk gå ut 😉.Plagsomt men verdt det med tanke på hva utfallet kunne blitt om den hadde blitt sluppet ut før den er klar. Ring veterinæren i morgen å hør og avtal time for kastrering (ca ved 6mnd alder). To mnd til holder du ut 😊 masse lykke til 😊 Anonymous poster hash: 0d975...dda
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #9 Skrevet 5. oktober 2014 Vi hadde en sånn katt som bare skulle UT, UT, UT. Vi ville egentlig ha henne som innekatt, men måtte til slutt gi opp den planen siden hun brukte alle sjangsene hun kunne på å komme seg ut så ofte som mulig. Hun smatt ut i hytt og pine og vi måtte jo da springe etter. Det ble litt av et styr.. Så vi slapp hun ut da hun var ca 5 måneder. Først var vi sammen med henne ute i små omganger, før vi slapp henne ut på egen hånd. Det gikk jo kjempebra, hun dro aldri av sted på egen hånd over lengre tid. Anonymous poster hash: 3b20e...c47
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #10 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg bare gleder meg litt til jeg kan åpne dører igjen uten å måtte tenke på at det med stor sannsynlighet er en katt i nærheten som bare venter på å se sitt snitt til å stikke ut. :-) HI Anonymous poster hash: d9515...c52
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #11 Skrevet 5. oktober 2014 Ja, det skjønner jeg, men faktisk burd eden holdes inne til den er 10 mnd og veldig godt kastrert. Kastrerer du om et par mnd, og så venter 4 mnd (dvs du venter et halvt år fra nå), skal det gå greit. Husk å lufte katten i bånd ute hver dag i 14 dager før du slipper den ut. Anonymous poster hash: df7cd...263
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå