Gå til innhold

Noen som kan noe om katter og allergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ha katt og barnet vil ha katt. 

Barnet er allergisk mot flass fra katter. Hun reagerer ikke på spytt, såvidt jeg vet. 

Jeg leser rundt om på kattesidene. Jeg har kun funnet info om sibirkatten, men det hjelper lite. Da den er allergivennlig for de som reagerer på spytt. 

Her er det flass som er problemet.

Anonymous poster hash: c4f8c...dcc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da skaffer du ikke katt. Enkelt og greit :) Det er omtrent alltid avfall fra pelsen folk reagerer på. 

Anonymous poster hash: 98dd6...a27
Skrevet

Ville ikke gjort det. Søsteren min skaffet katt på tross av allergi. Hun trodde det ville gå bra hvis hun bare tok antihistaminer. Etter en stund utviklet både hun og sønnen noe astmalignende og måtte omplassere pusen. Heldigvis ville noen venner overta katten, og fikk et flott nytt hjem.

Anonymous poster hash: a7b89...242

Skrevet

Jeg er også allergisk mot katt, og pelsdyr generelt. Det som funker for meg er å få dyret tidlig nok, altså senest 12-13 uker. Da er ikke flasset, pelsen eller hva det nå enn er kommet dit hen at det utløser allergi, hos meg da :) Og i og med at jeg da blir tilført allergenet i små doser hele tiden så er jeg blitt immun mot akkurat det dyret. Husker vi og naboen gikk valper fra det samme kullet, og jeg tålte begge valpene da de var små. Jeg tålte også hunden vår da den ble voksen, men ble mer og mer allergisk mot nabohunden...

Men rasekatter.no kan kanskje svare på allergivennlige katter :)

Skrevet

Jeg er veldig allergisk mot katter, men tåler min egen så lenge jeg ikke får pels i øynene.

Man kan visst utvikle en form for immunitet mot eget dyr, men hvor bra det er, det vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: d02ea...93f
Skrevet

Min mann er allergisk mot alt og ingenting, katt også. Men vi har tre katter. Den første katten vår skulle bare bo her midlertidig fram til moren hans flyttet, men han reagerte ikke på den så den har fått bli boende her. Den fikk unger og har to barn fra den. Han reagerer ikke på noen, kun i pollensesongen da kattene får pollen i pelsen. Men da er han tett som en kirkerotte fra før av, så er ikke noe stor forskjell. Men da får kattene en dusj i ny og ne, så det er ikke det store problemet det heller.

Det er en helt vanlig katt, en sånn gratis kattunge som sto på finn. Ganske kort og glatt i pelsen.

Min søster har en katt, der kan han ikke gå innenfor døra før øyne renner. Det er en katt med litt lengre hår, men også en slik gratis katt. Slik en ikke aner hvordan rase er.

Klapper han katter som går rundt her også, så begynner han å renne i øyne. Så er nok bare helt tilfeldig at han ikke reagerer på kattene vi har tror jeg.

Vil nok råde deg til å låne en katt fra ett omplasseringssted. Se om du reagerer på den, før du bestemmer g får å ta til deg en katt.

Anonymous poster hash: 2a084...180

Skrevet

Vi har Sibir og flere allergiske som ikke reagerer når de er på besøk hos oss :)

Men er nok ikke flasset de vanligvis reagerer på da.

Skrevet

Jeg er blitt "immun" mot min egen katt. Reagerer bare hvis jeg får kattehår i øynene, noe som er sjelden. Hun er rasekatt med mye pels, og røyter også mye, men reagerer ikke noe mer av den grunn. Reagerte noe da hun var kattunge, men det har gått seg til.

Jeg opplever altså at jeg tåler katten jeg bor med. Har opplevd dette flere ganger da jeg er oppvokst med katt og reagerte ikke på den katten den gangen. Nå som jeg ikke lenger bor med den katten har jeg begynt å reagere på den igjen når jeg er på besøk hos mine foreldre. Snodig, men sånn er det altså :-)

Det skal sies at jeg er veldig allergisk og jeg tok antihistaminer i begynnelsen da katten min var kattunge, men nå har jeg sluttet med det. Fungerer veldig bra for meg :-)

Det er virkelig en gave å ha et dyr i hus, så gleden veier opp for evt plager. Men det er jo opp til hver enkelt å bestemme seg for hva som er greit og ikke. Lykke til i avgjørelsen :-)

Anonymous poster hash: 324ee...b13

Skrevet

Det har jeg hørt om, folk som klarer å venne seg til egen katt.

Jeg får tenke på det.

Anonymous poster hash: c4f8c...dcc

Skrevet

Det er en risiko jeg ikke ville tatt på vegne av barnet mitt. Mulig det går an å venne seg til egen katt, men du kan også ende opp med å trigge datteren din sin allergi og ikke bare for katter. Det å leve med kraftig allergi er veldig plagsomt og hemmende.

Skrevet

Både for kattens skyld og for datteren din sin skyld hadde jeg ikke tatt sjangsen.

Anonymous poster hash: 98dd6...a27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...