Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2014 #1 Skrevet 4. oktober 2014 Noen som har blitt møtt med lite forståelse for å reise hjem tidlig, selv om mor og barn har det bra? Anonymous poster hash: 7dd5d...5d2
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2014 #2 Skrevet 4. oktober 2014 Nei, følte de nærmest kastet oss ut. Anonymous poster hash: f49ce...796
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2014 #3 Skrevet 4. oktober 2014 Samme som over, følte at de helst såg vi reiste hjem så fort som mulig. Reiste hjem et døgn etter fødselen, kunne sikkert fått reise før, men måtte ha legeundersøkelse av babyen først. Anonymous poster hash: 10fdb...471
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2014 #4 Skrevet 4. oktober 2014 Nei, men de var flinke og forsikret seg om jeg var trygg på hva jeg gjorde. Anonymous poster hash: e0c12...d15
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2014 #5 Skrevet 4. oktober 2014 Nei, jeg følte vi ble husjet ut, jo fortere jo bedre. Selv om jeg følte jeg trengte å ligge hvertfall 2 dager til (hadde KS). Men jeg kan lett se for meg at du vil møte motstand om du ønsker noe som er utenfor malen ja. Både for tidlig og for seint. Vi skal jo helst være helt like hele gjengen... Anonymous poster hash: 058d4...dde
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2014 #6 Skrevet 4. oktober 2014 Følte meg også jaget. Men jeg nektet å reise før tette melkekanaler var løst opp. Dro hjem etter 3 døgn. Anonymous poster hash: bfc59...134
Kanutten83 Skrevet 4. oktober 2014 #7 Skrevet 4. oktober 2014 Da jeg fikk nr 3 for snart 2 år siden ville jeg dra hjem samme dagen, fødte på morgenen Alt var fint med meg og babyen, hun var født 1 uke over termin, fin vekt og ingen problemer med ammeteknikken Og jeg tenkte at det er sikkert andre som trenger plassen mer enn meg. Men jordmor og barnepleier gjorde alt for at jeg i det minste skulle bli 1 døgn, de skulle ordne enerom og det var ikke måte på, bare jeg ble minst 1 døgn... Så jeg ble 1 døgn og de holdt ord De prøvde neste morgen å få meg til en natt til også, men da sa jeg at legen hadde "godkjent" babyen så da hadde vi det bedre hjemme Dette var på Bærum
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2014 #8 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg ble nesten holdt igjen med tvang! Bor 5 min unna sykehuset. Greit nok at babyen hadde gulsott og måtte ha behandling, jeg ble igjen frivillig pga det, selvfølgelig! Men når han var blitt friskmeldt (jeg var frisk, ingen komplikasjoner med meg, bare sliten) og vi kunne dra hjem så fikk vi "ikke lov" fordi melkeproduksjonen min var elendig. Så de overtalte med til å bli lenger med å være strenge med meg, manipulerte meg kanskje. Jeg hadde en veldig lang og slitsom fødsel, sov ikke 2 netter før fødselen, og heller ikke i løpet av det døgnet jeg lå på fødestua. Nettene etter sov jeg fint lite og, fordi jeg måtte pumpe puppene hver 2.-3. time og fordi hun jeg delte rom med sov hele natta (ville ikke amme selv om hun hadde overflod av melk, i følge henne selv) og snorket som en motorsag. På dagtid skravlet hun i tlf og på skype hele tiden, jeg klagde til henne og de ansatte men det brydde de seg ikke om, jeg måtte snakke med henne selv sa de ansatte, men hun brydde seg ikke om meg. I tillegg var de aller fleste ansatte (bare et par engler) sure og kjeftet på meg fordi babyen ikke hadde lyst å ta puppen min og fordi jeg ikke hadde melk, pumpet 10-30 ml i løpet av en time. Han utviklet ammevegring i løpet av tiden på barsel, og ble rasende og snudde seg bort når han ble ført til puppen mi, gikk ikke an å føre hodet tilbake puppen fordi han strittet i mot ved å snu hodet bort, skulle ikke tro at en såpass nyfødt kunne klare det. Oppholdet var for meg rett og slett tortur pga søvnmangel og sure folk, var der i en uke. Ikke rart at melka ikke kom. Så jeg sa at jeg skulle hjem etter en uke, og da ble de enda mer sur, fordi jeg hadde så lite melk, men det var jo bare en vond sirkel for melkeproduksjonen å bli der. Men det var de ikke enig i. Men jeg dro (lot de skrive meg ut så jeg var ikke vanskelig sånn sett og jeg var blid og hyggelig mot dem) og de fikk bare være så sure de vil. Fikk heldigvis utskrivningssamtale med hun ene engelen som var helt enig i at jeg skulle dra, og ikke ledende jordmor som var den sureste av de alle og gapet og kjeftet når jeg sa at jeg ville dra hjem. Neste gang skal jeg og babyen hjem så fort som mulig etter en lege har sagt at vi begge er friske nok. Skal IKKE bli lenger enn nødvendig, selv hvis jeg sliter med ammingen, bor nært sykehuset og ammepoliklinikken har greie folk, var der noen ganger i fjor. Veldig synd at det er fellesrom her, er mange som har slitsomme fødsler. Men klart det koster å bygge om. Synd det er mange mil til nærmeste sykehus så jeg ikke bare kan føde en annen plass, som man kan søke om i f.eks Oslo. Men nok sutring fra meg. Så ikke alle blir kastet på dør nei. Men de har ikke lov å holde dere igjen, så lenge dere er friske. Er barnet syk og du drar så kontakter de selvfølgelig barnevernet, men ser ikke for meg at du HI eller andre oppegående vil gjøre det. Jeg kjenner ei som dro hjem 2 timer etter hun fødte premature trillinger (fødte faktisk, ikke keisersnitt), tok de med seg hjem, barnevernet kom og hentet de med politiet. Hun har alvorlige personlighetsforstyrrelser og fikk ikke barna tilbake. Anonymous poster hash: 2f341...342
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2014 #9 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg dro hjem etter 4timer. Fikk støtte av jordmor som var tilstede ved fødsel samt "godkjenning" av barnelege. Det var likevel ikke måte på med rare kommentarer og oppførsel fra enkelte andre, da jeg kom tilbake for å ta føllings test traff jeg en ukjent pleier dom gå meg et inntrykk av at vi var rene "snakkisen" på avdelinga. Det verste var st ds jeg fødte et barn med litt komplikasjoner var det ikke måte på press på utskrivelse ! Istedet måtte barnet mitt tilslutt legges inn på barneavdelinga... Mye rart på føden sier jeg bare! Anonymous poster hash: 04ae3...8e3
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2014 #10 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg dro hjem etter 4timer. Fikk støtte av jordmor som var tilstede ved fødsel samt "godkjenning" av barnelege. Det var likevel ikke måte på med rare kommentarer og oppførsel fra enkelte andre, da jeg kom tilbake for å ta føllings test traff jeg en ukjent pleier som gå meg et inntrykk av at vi var rene "snakkisen" på avdelinga. Det verste var at da jeg noen år senere fødte et barn med litt komplikasjoner var det ikke måte på press på utskrivelse ! Istedet måtte barnet mitt tilslutt legges inn på barneavdelinga... Mye rart på føden sier jeg bare! Anonymous poster hash: 04ae3...8e3
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2014 #11 Skrevet 4. oktober 2014 Nop. Dro hjem dagen etter etter pl. Ks med tvillinger. Ingen nektet, men måtte inn igjen til kontroll dagen etter pga gulsott Anonymous poster hash: d9884...a5f
Julie30 Skrevet 4. oktober 2014 #12 Skrevet 4. oktober 2014 Dro hjem etter åtte timer. Hadde jordmor-hjem ordning som gikk ut på at jordmor kom på hjemmebesøk to ganger i løpet av de første fire dagene. Veldig greit egentlig.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2014 #13 Skrevet 4. oktober 2014 Dro hjem etter to timer med nr tre. Klarer ikke å slappe av på sykehus. Ønsket det med nr fire også, men pga komplikasjoner måtte han på intensiven. Gikk heldigvis bra, og vi fikk dra etter et døgn. Anonymous poster hash: 7b7e9...e73
❤lille stjerne❤ Skrevet 4. oktober 2014 #14 Skrevet 4. oktober 2014 Da nølte litt først da jeg ville hjem morgenen etter fødsel, men siden alt var fint med barnet og jeg var i fin form og vi i tillegg bor nærmere sykehuset var det greit. Måtte komme tilbake to ganger for vekt, hørselstest og blodprøver.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2014 #15 Skrevet 4. oktober 2014 Takk for svar alle sammen! Jeg har også hatt inntrykk av at samtlige sykehus vil at man reiser så fort som mulig etter en fødsel. Jeg reiste dagen etter begge fødselen mine, den siste var i forrige uke. Har hele tiden sagt at jeg reiser hjem så fort som mulig siden jeg slapper mer av hjemme. Skulle jo tro dette var noe sykepleierne også ville? Da jeg sa ifra nå sist, at jeg var klar for å dra, såg jeg på hele dama at ho ikke var enig. Ho hadde typisk "etter-boka" holdning, så jeg fikk DEN lange regla om alt og ingenting angående hjemreise og ulemper. Setter pris på informasjon, men alt kommer Ann på hvordan man sier ting. Følte meg som en ganske så dårlig mor, som ville hjem. Anonymous poster hash: 7dd5d...5d2
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2014 #16 Skrevet 4. oktober 2014 Men er det ikke et stressmoment å reise tilbake til føden både en og to ganger i dagene etterpå? Tenker på ammestyr, søvn, sliten etc... Er vel bedre å bare være på sykehuset og traske avgårde på kontroller når det passer Anonymous poster hash: 2ce75...643
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2014 #17 Skrevet 4. oktober 2014 Men er det ikke et stressmoment å reise tilbake til føden både en og to ganger i dagene etterpå? Tenker på ammestyr, søvn, sliten etc... Er vel bedre å bare være på sykehuset og traske avgårde på kontroller når det passer Anonymous poster hash: 2ce75...643 Det kommer jo an på hvordan man bor i forhold til sykehuset. Vi bor 5 min unna med bil og jeg fikk ikke sove på firemannsrom og jeg hadde mistet blod, så jeg orket knapt å stå gjennom et bleieskift, så for meg var det mye bedre å reise hjem å sove og få hjelp av mannen. Dagen etter dro vi på sykehuset og tok de testene som skulle bli tatt da, husker ikke hvor lang tid det tok, men ikke veldig lang tid. Anonymous poster hash: e7355...56a
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #18 Skrevet 5. oktober 2014 Men er det ikke et stressmoment å reise tilbake til føden både en og to ganger i dagene etterpå? Tenker på ammestyr, søvn, sliten etc... Er vel bedre å bare være på sykehuset og traske avgårde på kontroller når det passer Anonymous poster hash: 2ce75...643 Når man bor bare minutter fra sykehuset, er det for min del ingen tvil om hva jeg foretrekker! En ekstra kjøretur for å ta føllings test, eller tre døgn på tremannsstue! Det blir jammen ikke mye søvn med tre babyer på rommet, styr og spetakkel! Anonymous poster hash: 04ae3...8e3
Monica Skrevet 5. oktober 2014 #19 Skrevet 5. oktober 2014 Ved første fødsel, fikk jeg ikke dra hjem før etter 3 døgn. Det er 13 år siden da. Jeg ville virkelig dra hjem, og jeg og barnet var i topp form. Men ammingen gikk litt treigt, derfor fikk jeg ikke dra. Andre gang hadde jeg laget avtale på å få dra hjem raskt på forhånd. Siden jeg fødte sent på kvelden, måtte jeg bli til neste morgen.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #20 Skrevet 5. oktober 2014 Fødte hjemme (upanlagt hjemmefødsel) og var bare inne på sykehuset for en sjekk etter fødsel. Var der kanskje i 2 timer og så dro vi hjem igjen. Anonymous poster hash: b38ac...179
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #21 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg ble så lenge de anbefalte (5 dager), men følte fra dag 1 at det var jeg som bestemte, de tok aldri noe for gitt før de hadde spurt meg om det var greit å bli lenger, selv om babyen hadde gulsott og vi hadde lang reisevei. Men kanskje tonen hadde blitt en annen om jeg hadde sagt jeg ville reise... Anonymous poster hash: 7c42a...5ca
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #22 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg ble så lenge de anbefalte (5 dager), men følte fra dag 1 at det var jeg som bestemte, de tok aldri noe for gitt før de hadde spurt meg om det var greit å bli lenger, selv om babyen hadde gulsott og vi hadde lang reisevei. Men kanskje tonen hadde blitt en annen om jeg hadde sagt jeg ville reise... Anonymous poster hash: 7c42a...5ca 5 dager, wow hvilket sykehus var det, og er det lenge siden? På Ullevål vil de dytte ut KS-pasienter etter 3-4 dager. Vi var der i 5 dager, og det var virkelig maks. Jeg følte jeg trengte å bli lengre, men eg vet ikke om jeg hadde fått lov til det om jeg hadde krangla med dem en gang... Anonymous poster hash: 058d4...dde
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #23 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg ble lagt inn en lørdag, fødte tidlig mandags morgen, og spurte om jeg kunne dra hjem torsdag Anonymous poster hash: 53662...4a7
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #24 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg ble så lenge de anbefalte (5 dager), men følte fra dag 1 at det var jeg som bestemte, de tok aldri noe for gitt før de hadde spurt meg om det var greit å bli lenger, selv om babyen hadde gulsott og vi hadde lang reisevei. Men kanskje tonen hadde blitt en annen om jeg hadde sagt jeg ville reise... Anonymous poster hash: 7c42a...5ca 5 dager, wow hvilket sykehus var det, og er det lenge siden? På Ullevål vil de dytte ut KS-pasienter etter 3-4 dager. Vi var der i 5 dager, og det var virkelig maks. Jeg følte jeg trengte å bli lengre, men eg vet ikke om jeg hadde fått lov til det om jeg hadde krangla med dem en gang... Anonymous poster hash: 058d4...dde Førde for 3 år siden. Det var veldig få fødende akkurat da, jeg hadde et firemannsrom for meg selv, så det kan vel ha litt med saken og gjøre. I tillegg til gulsotten da. Fikk forståelsen av at de ville anbefalt hjemreise etter 3 dager hvis det ikke hadde vært for den. Men jeg hadde ikke KS eller komplikasjoner av noe slag. Anonymous poster hash: 7c42a...5ca
stratosku Skrevet 5. oktober 2014 #25 Skrevet 5. oktober 2014 Med første reiste jeg hjem etter 5 timer. De hadde full forståelse, men prøvde å få meg til å være til neste dag. Vi bor et steinkast unna sykehuset, så var mye enklere å stikke innom når vi skulle, fremfor å ligge på fullt 6-mannsrom! Med tvillingene reiste jeg hjem dagen etter. Mistet en del blod under fødsel, så jeg måtte være til overvåkning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå