Gå til innhold

Ville du gått med på delt omsorg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far vil ha delt omsorg. Jeg er veldig i tvil hva jeg skal gjøre. Jeg syns ikke det høres ut som en god løsning, og tar gjerne i mot synspunkt for alternative løsninger til samvær:

-Far bor en time borte fra oss, skole og nærmiljø.

-Barnet er ti år.

-Konfliktnivået oss imellom er ekstremt høyt, og vi bør ha minst mulig med hverandre å gjøre.

-Barnet har pr i dag samvær annenhver helg.

-Barnet vil svært gjerne bo annenhver uke hos hver, men jeg er svært usikker på om det er et uttrykk for barnets vilje eller fars vilje.

-Far er ekstremt manipulativ, og gir gjerne et bilde av meg som en person som vil henne vondt i all hemmelighet, og som ikke er til å stole på.

-Barnet bor sammen med søsken her hos meg.

Bør jeg utvide samværet til ovale helger sånn at barnet også er hos ham i ukedager i det hele tatt? Krever ikke det et samarbeid på et helt annet plan når man må begynne å diskutere lekser og skolearbeid også?

Er det for langt med en time reisevei for en tiåring? Hva om hun syns det blir for slitsomt, vil hun da tøre å si ifra? Hun er svært opptatt av at ingen må være lei seg, og tar gjerne på seg rollen som mekler.

Anonymous poster hash: 9b785...3c7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en dårlig idé

Anonymous poster hash: 83223...cb6

Skrevet

Høres ut som en dårlig idé

Delt omsorg eller ovale samværshelger?

Skrevet

Du skal absolutt ikke gå med på delt omsorg når konfliktnivået allerede er på et nivå der barnet blir skadelidende. At du overhodet vurderer det synes jeg vitner om at du ikke helt forstår barnets rolle i dette.

Bare det at far bor en hel TIME unna gjør hele forslaget håpløst. 

Jeg ville tatt en tur på familievernkontoret.

Anonymous poster hash: ed09f...a7c
Skrevet

Du skal absolutt ikke gå med på delt omsorg når konfliktnivået allerede er på et nivå der barnet blir skadelidende. At du overhodet vurderer det synes jeg vitner om at du ikke helt forstår barnets rolle i dette.

Bare det at far bor en hel TIME unna gjør hele forslaget håpløst. 

Jeg ville tatt en tur på familievernkontoret.

Jeg vurderer egentlig ikke delt omsorg. Jeg ville vel mest ha bekreftet at jeg ikke er en eiesyk kontrollfreak som nekter å ta hensyn til barnets ønsker fordi jeg bare ser meg selv. Hvis man hører lenge nok på den slags, kan man begynne å tvile etterhvert.

Bør jeg likevel foreslå ovale helger for å komme ham og barnet litt i møte?

Far vil ikke mekle, men har stevnet meg for hovedomsorg i stedet på grunnlag av at jeg frarøver barna deres rett til å få tilknytning til ham på lik linje med meg.

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Når han ikke kan oppføre seg bør han absolutt ikke få viljen sin på noe som helst. Det finnes grenser for hvor barnslig det går an å være.

Jeg ville innkalt til mekling på familievernkontoret uansett, og brukt det mot han i retten om han ikke møter opp. Det vitner om at HAN er svært lite samarbeidsvillig. I tillegg ville jeg tatt vare på alt av smser og evnt. mailer han sender som kan brukes mot ham.

Sorry altså, men jeg har ingenting til overs for menn som skal lage helvete bare "på gøy" når det helt klart går ut over barnet. Hadde han vist at han kunne skjerpe seg og oppføre seg som folk hadde jeg vært mer tilbøyelig til å være enig i at større samværsprosent kunne vært noe. 

Skrevet

Dårlig idé med delt omsorg

Lykke til. Klem

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Når han ikke kan oppføre seg bør han absolutt ikke få viljen sin på noe som helst. Det finnes grenser for hvor barnslig det går an å være.

Jeg ville innkalt til mekling på familievernkontoret uansett, og brukt det mot han i retten om han ikke møter opp. Det vitner om at HAN er svært lite samarbeidsvillig. I tillegg ville jeg tatt vare på alt av smser og evnt. mailer han sender som kan brukes mot ham.

Sorry altså, men jeg har ingenting til overs for menn som skal lage helvete bare "på gøy" når det helt klart går ut over barnet. Hadde han vist at han kunne skjerpe seg og oppføre seg som folk hadde jeg vært mer tilbøyelig til å være enig i at større samværsprosent kunne vært noe. 

Han har allerede stevnet meg. Jeg vil ikke møte ham i meklingsmøte. Han har en opptreden som gjør at han har fått besøksforbud nok en gang.

Han møtte i et separat meklingsmøte og ba bare om en meklingsattest fordi han ikke syns det var noen vits i å prøve å komme til enighet med meg.

Jeg får vel bare vente på rettsak... 

Skrevet

Da har han jo allerede bevist at han ikke går an å samarbeide med, så hadde ikke stresset så mye med det. Barnet har i tillegg søsken hos deg, det veier tungt. Hovedomsorg får han neppe, og 50/50 blir ikke aktuelt med den avstanden. Lurer på hva han egentlig tror?

Skrevet

Må til tre rettforberende møter og rettsak kommer ikke så fort opp. Sakyndig har et ord med i laget.... og mya føre den tid. Om det ikke er endret etter jeg var i retten for 10 år siden!

Skrevet

Delt omsorg, dvs å bo 50% hos hver burde vært forbudt. Snakker av personlig erfaring...

Ren egoisme av foreldre...barnet blir pakkepost!!

Skrevet

Delt omsorg, dvs å bo 50% hos hver burde vært forbudt. Snakker av personlig erfaring...

Ren egoisme av foreldre...barnet blir pakkepost!!

Har du hatt delt omsorg med foreldrene dine? Har du lyst til å fortelle om din opplevelse av det?

Skrevet

Må til tre rettforberende møter og rettsak kommer ikke så fort opp. Sakyndig har et ord med i laget.... og mya føre den tid. Om det ikke er endret etter jeg var i retten for 10 år siden!

Vet du hvor lang tid det tar fra det sendes stevning til det foreligger dom? Finner lite om det...

Skrevet

Da har han jo allerede bevist at han ikke går an å samarbeide med, så hadde ikke stresset så mye med det. Barnet har i tillegg søsken hos deg, det veier tungt. Hovedomsorg får han neppe, og 50/50 blir ikke aktuelt med den avstanden. Lurer på hva han egentlig tror?

Ja, det kan du si. Begynner å lure på om det bare er et strategisk utspill. Advokaten hans kan umulig ha rådet ham til det. Det er ganske mange faktorer i saken som taler såpass sterkt mot at han skal ha daglig omsorg.

Skrevet

Har hun 1 times reisevei til skolen om hun skal bo hos faren? Da er det uansett uaktuelt synes jeg.

Hadde gått for annenhver helg og skolefrie dager/ferier.

Lykke til, ikke gi deg.

Anonymous poster hash: db5dc...614
Skrevet

Har hun 1 times reisevei til skolen om hun skal bo hos faren? Da er det uansett uaktuelt synes jeg.

Hadde gått for annenhver helg og skolefrie dager/ferier.

Lykke til, ikke gi deg.

Anonymous poster hash: db5dc...614

Egentlig syns jeg at den ordningen vi har nå, er den mest fornuftige basert på det du sier. Problemet er at hun savner ham så ofte og gjerne vil ha lengre helger der selv, men så vet jeg ikke om hun sier det fordi det er det hun mener, eller om hun sier det fordi han gir uttrykk for at han er så lei seg når hun ikke er der oftere.

Jeg føler meg som en drittkjerring.

Skrevet

Han må lære seg å hjelpe barnet med å godta den ordningen som er, ikke gi henne dårlig samvittighet. Hvis han ikke klarer det alene må han få hjelp på familievernkontoret eller noen andre han kan prate med. 

Du er ingen drittkjerring. Tenk deg selv å måtte pendle en time annenhver uke for å komme til skole og alle man kjenner. Det er ikke sånn 50/50 er ment å være.

Skrevet

Delt omsorg høres ikke lurt ut i den situasjonen dere er i. Jeg og eksen har delt omsorg og det fungerer godt kun fordi vi er gode venner og bor veldig nærme hverandre. Det krever et veldig tett samarbeid når man har deler omsorgen. Dere er da to om alt som kreves for barnet i hverdagen. Delt omsorg er ikke kun delte dager.

Ville utvidet helgesamværet i en prøveperiode kanskje og se hvordan det fungerer? Siden konfliktnivået er høyt så ville jeg ha startet forsiktig.

Skrevet

Delt omsorg høres ikke lurt ut i den situasjonen dere er i. Jeg og eksen har delt omsorg og det fungerer godt kun fordi vi er gode venner og bor veldig nærme hverandre. Det krever et veldig tett samarbeid når man har deler omsorgen. Dere er da to om alt som kreves for barnet i hverdagen. Delt omsorg er ikke kun delte dager.

Ville utvidet helgesamværet i en prøveperiode kanskje og se hvordan det fungerer? Siden konfliktnivået er høyt så ville jeg ha startet forsiktig.

Ja, det er min umiddelbare tanke også. Hvis man begynner litt forsiktig, får hun følt litt på det, og da kan det være hun ombestemmer seg. Men så er jeg usikker på om hun da tør å si i fra. 

Skrevet

Ja, det er min umiddelbare tanke også. Hvis man begynner litt forsiktig, får hun følt litt på det, og da kan det være hun ombestemmer seg. Men så er jeg usikker på om hun da tør å si i fra.

Pleier eksen (eller du) nevne ofte at dere savner henne når hun er hos den andre? Jeg er veldig nøye med å ikke si det. Sier at det er godt å se de etc men jeg vil ikke legge noen samvittighetskvaler på barna ved å kose og klemme de når de drar og si at jeg kommer til å savne de masse. Prater også ofte med de om hva de føler og tenker om hverdagen og at de alltid må ytre sine ønsker uten at de skal tenke på mammas og pappas følelser. Det er tross alt vi voksne som har valgt å gå fra hverandre. Lettere sagt enn gjort for barna kanskje men når nan prater hverdagslig og spør litt finurlig under en samtale så får man en ide om de er fornøyde eller ei.

Tror du må prate åpne med datteren din angående henne ønsker og at det er aller viktigst for deg og pappa'n at HUN er fornøyd.

Lykke til!

Skrevet

Hi. Send meg en pm så skal jeg fortelle om min oppvekst og erfaring med 50/50

Skrevet

Som i 50/50? Aldri!

Delt omsorg er helt greit.

Anonymous poster hash: 861c7...bc2

Skrevet

Hi. Send meg en pm så skal jeg fortelle om min oppvekst og erfaring med 50/50

Hei, kunne du fortalt litt til meg? Som nevnt over så har vi delt omsorg for våre barn og de trives med det. Men viner gode venner (bestevenner i følge våre barn) og bor i nærheten av hverandre. Men vil gjerne ha litt innblikk i hvordan dette kan prege et barn som vi kanskje ikke ser pr i dag. Setter i så fall stor pris på om du orker å fortelle meg. :)

Skrevet

Nei!! Dårlig ide. Om man skal vurdere 50/50 så burde man bo så nært at man kan regne seg som naboer nesten slik barnet kan løpe inn og ut hos den de vil. Og helst samarbeide godt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...