Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2014 #1 Skrevet 3. oktober 2014 Hei.. Fikk en liten jente på døren for noen dager siden, hun kom gråtende og redd for hun var alene hjemme, det var begynt og bli mørkt ute, klokken var rundt7-8. Hun gråt og var redd for ingen var hjemme, jeg lot henne komme inn til meg og hun fortalte at mor var på jobb og far var gått ut, hun viste ikke hvor. Hun hadde fått beskjed om og legge seg, men hun hadde ikke fått kvelds og var sulten. Hun hadde hørt en lyd og kom derfor løpende til meg og var redd. En stund etterpå kom storebroren hjem, så då gikk hun hjem igjen.. Er dette greit? Hun er 6-7 år, skal sies at ungene går på selvstyr hele tiden.. Anonymous poster hash: 6d239...bdc
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2014 #2 Skrevet 3. oktober 2014 Hjelp. Jeg hadde nok ringt og rådført meg med barnevernet. Også hadde jeg snakket med moren og sagt at jeg kunne sitte barnevakt når de skal på jobb. Anonymous poster hash: 2de4e...2a3
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2014 #3 Skrevet 3. oktober 2014 Bekymringsmelding til barnevernet selvsagt i denne saken! Anonymous poster hash: 03010...e2d
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2014 #4 Skrevet 3. oktober 2014 En 6-7 åring synes jeg godt kan være alene hjemme litt, men mine liker det ikke etter at de har lagt seg. Anonymous poster hash: e69b1...ae7
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2014 #5 Skrevet 3. oktober 2014 Det kan jo ikke være mye omløp i den faren som forlater barnet sitt på den måten! Anonymous poster hash: 03010...e2d
Mamma_til_2 Skrevet 3. oktober 2014 #6 Skrevet 3. oktober 2014 Før du blander inn barnevernet så snakk med mammaen og få klarhet i hva det var som skjedde siden pappaen dro fra jenta, slik at de kan snakke sammen ordner det seg ikke så kan du ta det videre.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2014 #7 Skrevet 3. oktober 2014 Moren var på jobb, faren var gått ut på noe, men hun viste ikke hva. Det har hendt noen ganger at hun har kommet opp på dagtid og sier hun må få komme inn til oss for hun er alene hjemme, men dette er første gang hun har kommet på gråtende på kvelden.. Dagen etter kom hun og sa at far var gått på kor. Anonymous poster hash: 6d239...bdc
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2014 #8 Skrevet 3. oktober 2014 Vet foreldrene at hun er redd? Ja, det kan være lurt å snakke med de. Si noe sånt som: -NN var alene hjemme og redd i går kveld. Trenger dere hjelp til barnevakt? Jeg kan godt sitte barnevakt av og til, så hun slipper å være redd og alene. Hvis det ikke bedrer seg, er nok barnevernet neste skritt. Anonymous poster hash: 2de4e...2a3
Elsker livet Skrevet 3. oktober 2014 #9 Skrevet 3. oktober 2014 Jeg ville snakket med foreldrene og fortalt at jenta opplever det som stressende å være alene hjemme, og at hun ikke har forstått avtalen, om de har hatt en, i forhold til hvor foreldrene er og hvor lenge de skal være borte. Hun virker kanskje noe umoden om hun går sulten når hun er hjemme alene, så hun er nok ikke klar for det.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2014 #10 Skrevet 3. oktober 2014 Ville snakket med foreldrene først. Det er godt mulig at hun sier til de at hun klarer det, men blir redd når hun først er alene. Det er ikke alltid så lett å vurdere om et barn er klar for noe eller ikke, særlig i den alderen der de ikke er små lenger, men er heller ikke store. Jeg får selv noen a-ha opplevelser med jevne mellomrom (slår begge veier). Jeg kunne fint være alene over flere timer på denne alderen, også om kvelden (mine foreldre brukte en symbolsk barnepass som lot meg fikse meg selv og oppholdte seg i kjelleren så jeg så han aldri: min onkel som bodde hos oss som student), men det er store variasjoner fra barn til barn. Hun er tydeligvis ikke klar for å være alene enda, det er bare å si ifra til foreldrene og håpe at de tar hintet. Anonymous poster hash: 56e9a...63a
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2014 #11 Skrevet 3. oktober 2014 Her har ungene vært litt hjemme alene fra de begynte på skolen. Minsta begynte litt på våren før hun begynte på skolen. Hun ville ikke ha sfo, noe jeg var helt enig siden sfo her er helt elendig. Storesøster sluttet i 1klasse for da gadd jeg ikke mer, mer usikkerhet å ha henne der enn å la henne gå hjem til tomt hus. Men det viktige er st ungene selv ahr ønsket å vært hjemme alene. De har ikke vært hjemme alene etter det er mørkt, for jeg vet jo selv det er mer skummelt når det er mørkt. Men det har forekommet at vi har reist på butikken på kveldstid, men nå kan vi nesten se butikken fra huset. Og ungene vet vi er på butikken, alltid spm om de vil være med eller ei. Og vi har snakket med noen naboer, slik at ungene vet de kan ringe på hos naboen om det er noen. Vi har flere pensjonister til naboer, slik at det skal godt gjøres at ingen av de er hjemme om det skulle være noe. Men hadde jeg hatt barn som ikke ville være hjemme alene, hadde de ikke vært hjemme alene før de selv var klare for det. Har ei nabojente som er slik. Der allierer foreldrene seg med oss. Jenta er 9år, og sfo er snart ferdig slik at hun må hjem til tomt hus innimellom snart. Så nå øver de, det går ikke like bra desverre. Men nå vet vi om det, vi er her når det er noe. Ungen vet det og foreldrene vet det, så da er det veldig lurt å øve. Ikke alle barn som er like fort klare for å være hjemme alene, og det må foreldrene vise hensyn til syns jeg. Anonymous poster hash: 7d696...4f2
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2014 #12 Skrevet 3. oktober 2014 En på 6-7 år klarer å lage seg ei brødskive selv som regel.. Men høres ikke ut som hun er klar for å være alene. Anonymous poster hash: cd704...d97
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2014 #13 Skrevet 3. oktober 2014 Jeg ville snakket med foreldrene. Det kan jo hende at det hele skyldtest en misforståelse, f.eks. at kveldsmaten sto klar i kjøleskapet, at foreldrene hadde avtalt med storebroren at han skulle være barnevakt eller lignende. Min 7-åring er av og til hjemme alene, men ville ikke klart å f.eks. legge seg eller lage kvelds uten hjelp. Jeg har alltid oppfordret ungene mine til å spørre naboer om hjelp ved behov. Heldigvis har behovet aldri oppstått, men vi har av og til hjulpet nabobarn i knipe. Det kan lett skje at barn (og voksne) misforstår avtaler, mister nøkler osv. Av og til oppstår virkelig uforutsette hendelser, sykehusinnleggelser, trafikkproblemer pga stengte broer eller lignende. Hvis du etter en samtale med foreldrene får inntrykk av at de ikke bryr seg, så vil jeg anbefale å kontakte barnevernet for hjelp. Anonymous poster hash: d0cb5...50b
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2014 #14 Skrevet 3. oktober 2014 Oj, jeg er nok skikkelig konservativ, her er 2.klassingen aldri alene hjemme. Kunne ikke falt meg inn at han skulle være alene hjemme på kvelden, gå å legge seg selv. Synes det er alt for tidlig. Anonymous poster hash: a2a57...8dc
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2014 #15 Skrevet 3. oktober 2014 Unnskyld meg, men en 6-7 åring skal da ikke være alene hjemme på kvelden! Noen timer etter skolen til foreldra kommer hjem fra jobb er nå en ting, hvis ungen er klar for det. Men å dra fra et såpass lite barn på kvelden når hun tydeligvis ikke er klar for det.. nei, har ikke ord. Ville ha tatt det opp med foreldrene. Sagt at hun kom over sulten og redd. Og hvis det fortsatte å skje etter dette, ville jeg ringt til barnevernet for råd. Et lite barn har redd til å føle seg trygg altså. Tenk hvor redd og alene hun må ha følt seg før hun tok skrittet til å komme til deg. Får litt vondt av henne kjenner jeg. Anonymous poster hash: 6a9cc...750
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2014 #16 Skrevet 3. oktober 2014 Det er så mange som med en gang foreslår å tilby seg å være barnevakt, er dere virkelig så generøse i det virkelige liv? Stille seg til disposisjon gratis for et nabobarn fordi faren skal dra på kor når mor er på jobb? Jeg ville ikke tilbudt det med mindre det var venn av mine barn. Det er ikke naboens problem eller plikt! Men snakk gjerne med foreldre eller ring barnevern for veiledning. Anonymous poster hash: 8b266...fbd
Nyttårs barn Skrevet 3. oktober 2014 #17 Skrevet 3. oktober 2014 Har selv en 6-7 åring og det eneste hun er alene er når lillesøster blir levert og hentet i barnehagen. Det tar fra 10 til 20 minutter og er ikke noe problem. Ville aldri gått ut på kvelden og latt barnet være alene, om det ikke var kun et kort ærend.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2014 #18 Skrevet 3. oktober 2014 Jeg har barn på 6 og 9 som har begynnt å være litt alene på kveldene. Sist lørdag var vi hos venner, mens di ordnet seg hjemme. Vi lagde pizza til dem før vi gikk, og sørget for at de hadde strøm på telefonen. Sov fint når vi kom hjem i ett tiden. Det blir jo ikke det samme, og her har jo ikke jenta storesøsken med seg. Men sånn i utgangspunktet syns jeg ikke det er så forskrekkelig at et skolebarn er litt alene, selv ikke om kvelden. Men da er det en selvfølge at barnet klarer å lage seg mat, og har muligheten til å få tak i foreldrene. Og at barnet ikke har noe i mot det selv. Anonymous poster hash: f0b4d...2d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå