Gå til innhold

Keisersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge må man være på sykehuset etter ks? Må man ha hjelp til ALT etterpå? Som å gå på do,komme seg ut av sengen,bære baby osv? Skulle gjerne hørt litt erfaringer hvis noen kunne tenke seg å fortelle:)

Anonymous poster hash: 36d00...8c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jo lest mange "solskinnshistorier" her inne, så vær forberedt på at alle er forskjellige. Jeg måtte være på sykehuset i 5 dager etterpå. Jeg måtte ha hjelp til ALT ja.. klarte ikke å dra ned buksen osv for å gå på do o.l. Heldigvis var samboeren min til VELDIG god hjelp de første dagene. Tok ganske lang tid før jeg klarte å stå for å stelle babyen osv, så det ble mye på samboeren min de første ukene, og jeg føler at jeg gikk glipp av ganske mye :( Jeg hadde smerter i ca 6 uker etterpå, men de største smertene gav seg etter 2-3 uker. 

Lykke til, håper du får en god opplevelse :) Ks er ett "greit" inngrep når man MÅ, men ville aldri i verden valgt en sånn stor operasjon frivillig. 

Anonymous poster hash: ec987...856
Skrevet

Var på sykehuset fem dager. Var på bena dagen etter KS, gikk på do selv, og var ute og gikk i gangen. Bare noen meter av gangen første dag, deretter noen dager med prekestol. Det verste var å sette seg ned i og komme seg opp fra stoler, siden magemusklene var kuttet over:) Hadde ikke vondt lenger da jeg ble skrevet ut.

Anonymous poster hash: f7d68...342

Skrevet

...og jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å ta KS på nytt. Var litt koselig å ligge der og høre på kirurgene og sykepleierne mens de opererte ut ungen min :) Følte meg godt ivaretatt!

Anonymous poster hash: f7d68...342

Skrevet (endret)

Jeg hadde et hastesnitt med narkose, vet ikke om de er annerledes enn et vanlig planlagt ks.

Det skjedde kl 07 om morningen og allerede på ettermiddagen måtte jeg gå på do. Var ikke noe kjære mor. Kateteret skulle ut og jeg opp. Den doruren er noe av det aller vondeste jeg noen sinne har vært med på. Verre en den forrige lassnge fødselen min.

Men allerede dagen etter gikk det mye bedre. Var på sykehuset i 5 dager. Dro hjem formiddagen den 5. dagen. Mest pga at man får sprøyter med blodfortynnende og jeg hadde ikke lyst til å sette de selv hjemme

Måtte få mye hjelp av de på barsel. Med å skifte bleie, løfte babyen opp av sengen og til meg

Endret av ~Prinsesse Fiona~
Skrevet

Hadde et flott keisersnitt, man kutter IKKE over magemusklene ved et KS med mindre det er svært spesielle tilfeller. De drar musklene til side, derfor er man støl i magen. 

Jeg var oppe og gikk samme dag og var ute av sykehuset etter 3 dager. Ammingen kom godt i gang og jeg var ute å spise lunsj på kjøpesenter på dag 5 med snuppa i vogn. Du skal bli smertelindret godt. Jeg fikk infeksjon også men det ga seg fort ved antibiotika. Tror det blir litt til hva man gjør det til og man skal ikke glemme at et haste KS er en helt annen prosedyre der de har det svært travelt og ikke kan ta de samme hensynet til kroppen. Jeg setter blodfortynnende selv :-)

Var ute og gikk trilleturer etter en uke og trengte lite hjelp til babyen :-) Flott opplevelse og jeg gleder meg til neste KS i februar :-)

Skrevet

Hvor lenge må man være på sykehuset etter ks? Må man ha hjelp til ALT etterpå? Som å gå på do,komme seg ut av sengen,bære baby osv? Skulle gjerne hørt litt erfaringer hvis noen kunne tenke seg å fortelle:)

Jeg tok keisersnitt i sommer. Hastesnitt på kvelden. Opp på do og dusjet samt kledde på meg alene neste formiddag. Gikk to turer den dagen på avdelingen og hentet meg mat etc. Fikk ketorax (smertestillende ved behov). Reiste hjem på dag to. Du kan bære vekten av babyen men ikke noe tyngre de første 6 ukene. Må si jeg aldri har følt meg bedre etter fødsel enn jeg gjorde etter keisersnittet. Brukte paracet/ibux i ca 1 uke etterpå. Nå 8 uker etter merker jeg ingenting. For meg var keisersnitt en solskinnshistorie😊

Anonymous poster hash: c1f5d...52a

Skrevet

Det er stor forskjell fra snitt til snitt, så det er litt vanskelig å komme med en nøyaktig prognose.

Jeg har måttet ta keisersnitt 3 ganger og har hver gang måttet hatt litt hjelp til første gåtur og dusj, da dette gjerne skjer bare noen timer etter operasjonen. Man er ofte både litt omtåket og svimmel (av smertestillende med), og man har selvfølgelig ganske vondt i såret.

Pleierne hjelper deg gjerne, men du må selv være flink å si fra om hvor mye smertestillende du trenger.

Første babystellet kan det være greit at pappa tar, hvis det er greit for deg, du må virkelig la deg bli litt dullet med og ikke stresse med alt du burde gjøre, selv om det kan være vanskelig. Fungerer ofte fint å amme liggende, eller du får hjelp opp i en god lenestol, så du kan kose deg med minsten :)

Jeg var uheldig alle tre gangene, og fikk mye luft i buken etter operasjonene, men dette er det slettes ikke alle som får. For meg førte det til at jeg lå og spøy hele den første natten av smerter, ikke morsomt, men veldig deilig når dette gikk over. Mistet mye blod første gangen, så jeg var ekstra sliten og fikk være på sykehuset et par dager ekstra, var der 5 dager totalt

Siste gangen derimot var jeg raskt tilbake i form, og dro hjem etter bare 2 dager. Så dette varierer veldig.

Når du er hjemme må du bare ta det med ro og være tålmodig. Beveg deg ofte og forsiktig, men prøv å unngå bøy og tøy den første tiden og selvfølgelig tunge løft.

Anonymous poster hash: 9bafd...b6f
Skrevet

Jeg har hatt to keisersnitt. Et hastesnitt og et planlagt og er nå gravid med nr. 3

Jeg gleder meg til å ha planlagt keisersnitt igjen, det var en fantastisk opplevelse!

Hadde et kjempetraumatisk hastesnitt og ungen havna på intensiv i 7 dager og jeg ble syk. Grusomt !

Planlagt snitt derimot var noe helt annet. Jeg var oppe å gikk etter få timer, trang ikke kateter og dro hjem dagen etterpå. Hadde ingen problemer med å bære eller ta vare på både meg selv og baby :)

Anonymous poster hash: e0c9f...6e7
Skrevet

Jeg var på sykehuset i 1 uke etter ks men det var fordi babyen var syk. Jeg kunne dratt hjem etter 4-5 dager hvis man bare ser på min form i seg selv.

Jeg har hatt to ks, ett i narkose og et med spinalbedøvelse. Første døgnet er verst ift smerter og vanskelig å bevege seg. Be om masse smertestillende. Jeg fikk morfin hver time den første natten og ingenting den andre for da hadde jeg ikke behov for mer enn paracet og voltaren.

Du får kateter så du slipper å styre med å gå på do første døgnet men de tar den ut på dag to. Da kan det være greit å få hjelp til å reise seg og støtte til å gå på do. Formenbblir fort bedre og du er non kjapt oppe og går for egen maskin.

Nå er det rundt to uker siden mitt andre ks og formen er veldig bra, for to dager siden var jeg på trilletur og med hunden på en halv mil :)

Anonymous poster hash: f18c9...996

Skrevet

Jeg tok planlagt keisersnitt med barn #2. Jeg var på sykehuset en ekstra natt. Dagen etter snittet tok de ut kateteret, og det gikk veldig greit å komme seg på do osv. Det gjorde vondt hvis jeg lo eller hostet, men jeg fikk godt med bedøvende, så ellers hadde jeg ikke noen problemer med smerte.

Når det gjelder bæring, fikk jeg beskjed om ikke å bære mer enn babyens vekt de første seks(?) ukene. Så jeg kunne fint håndtere babyen selv, storebror måtte derimot pappaen ta seg av. ;)

Alt i alt var keisersnitt en veldig god opplevelse for meg. :)

Anonymous poster hash: 8d781...934
Skrevet

Jeg var på sykehuset i 1 uke etter ks men det var fordi babyen var syk. Jeg kunne dratt hjem etter 4-5 dager hvis man bare ser på min form i seg selv.

Jeg har hatt to ks, ett i narkose og et med spinalbedøvelse. Første døgnet er verst ift smerter og vanskelig å bevege seg. Be om masse smertestillende. Jeg fikk morfin hver time den første natten og ingenting den andre for da hadde jeg ikke behov for mer enn paracet og voltaren.

Du får kateter så du slipper å styre med å gå på do første døgnet men de tar den ut på dag to. Da kan det være greit å få hjelp til å reise seg og støtte til å gå på do. Formenbblir fort bedre og du er non kjapt oppe og går for egen maskin.

Nå er det rundt to uker siden mitt andre ks og formen er veldig bra, for to dager siden var jeg på trilletur og med hunden på en halv mil :)

Luftsmerter glemte jeg å skrive noe om... de er helt forferdelige og jeg har fått de hver gang. Måtte få en rektum sonde for å få de ut, da føler man seg lite lekker altså :( men effektivt da, en stund med den der og luften var borte heldigvis :)

Skrevet

Vondt vondt og atter vondt!!! :sad: 
Jeg hadde hastesnitt med narkose - var helt grusomt!! Sinnsykt vondt i magemuskene i flere dager/uker.Gikk med krum rygg ganske lenge for det gjorde kjempe vondt å rette seg opp. Fikk hjelp til absolutt alt de første dagene pga. skikkelig smerter selv om jeg fikk smertestillende. Klarte ikke å gå de første dagene, så lå i senga + satt i rullestol. Vil aldri oppleve noe sånt igjen, har kun negativ opplevelse med KS. Hvis jeg kunne velge hadde jeg tatt vanlig vaginal fødsel. Men som sagt så var dette et hastesnitt pga komplikasjoner. 

Anonymous poster hash: e74e9...af3
Skrevet

Jeg har 3 snitt. De 2 første i full fart med narkose, det siste planlagt med spinal. Så og si helt smertefri fra dag 2 alle gangene. Klarte alt helt fint selv. Aldri hatt noen plager i etterkant.

Anonymous poster hash: b6135...8aa

Skrevet

Det er helt forskjellig fra person til person. Jeg har hørt om mange som er oppe og går dagen etter, noen allerede samme dag. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig :P jeg prøvde å stå opp dagen etter (de vil du skal gå bittelitt for å få i gang blodomløpet), og jeg svimte av før jeg en gang hadde reist meg opp (rompa var vel 2-3 cm opp fra senga :P) og ble lagt ned igjen med en gang. Jeg klarte jo ikke sette meg opp i senga selv en gang, så jeg syntes hun sykepleieren var veeeldig optimistisk av seg. Gikk 5 meter 2 dagen (KS-dagen blir regnet som dag 0, så dag 2 blir altså egentlig dag 3), så måtte jeg ha pause og sitte i en stol for å komme til hektene, og så inn på rommet igjen. Var vel dag 4 at jeg kom meg til kantina. Og dag 5 dro vi hjem.

Jeg husker jeg syntes det var helt merkelig at de sendte meg hjem så tidlig. Jeg trengte jo hjelp til å sette meg opp i senga og kunne ikke springe og hente vann og ordne meg mat. Ikke snakk om å stelle med babyen. Jeg kom meg på do og det var det. Etter 2 uker gikk jeg 100 meter ned gata, og så måtte vi snu å gå hjem igjen. Men etter 4 uker var jeg ganske oppegående. Man går krokbøyd den første uka, og så blir man gradvis rettere i ryggen igjen ettersom såret ikke strammer så fælt.

Men selv om det var krevende for meg å komme meg igjen etterpå så synes jeg ikke det var noe å være redd for altså :) du får det du trenger av smertestillende, og man blir faktisk litt ekstra glad av de morfinpillene du får på sykehuset ;) (og de kommer i tillegg til all kjærligheten du føler til babyen din, så det kan være litt av en høydare ;)) men hvis du bruker litt ekstra tid på å komme deg er det en god idé at mannen din tar en ekstra uke i tillegg til de to permisjonsukene, eller at noen andre kommer og hjelper deg. Det var ikke sååå gøy å sitte med en helt ny baby og være såpass treig i bevegelsene som jeg var de første to ukene alene hjemme. Så dét ville jeg nok ha planlagt litt bedre :)

Anonymous poster hash: 904af...b75

Skrevet

Tusen takk for svar😊 dette blir isåfall et planlagt ks,men håper å unngå det😞

Skrevet

Jeg hadde hastesnitt kl 22.30 på kvelden, morgenen etter var jeg helt selvhjulpen.

Gikk på do, ammet både sittende og liggende, skiftet bleier på babyen, bysset og kjørte rundt i gangene med babyen i tralla si. Utpå dagen (dagen etter snittet) dusjet jeg og middagen spiste jeg sammen med alle de andre nybakte mammaene på fellesrommet.

Jeg ble veldig positivt overrasket, selv om jeg vet jeg har høy smerteterskel trodde jeg dette skulle bli grusomt, men det var helt levelig. Det "brenner" i såret om du er for aktiv, men rolig stell av meg selv og babyen gikk helt fint.

Det verste var luftsmertene, det sprengte helt jævelig, oppover i skulder og nakke gikk luften hos meg. Det var mye vondere enn såret!

Jeg sov tre netter på sykehuset, og mannen min var tilbake på jobb dagen etter at jeg kom hjem. Det gikk helt fint. 5 dager etter snittet var jeg med og hentet storesøster i barnehagen...

Anonymous poster hash: f5cee...4df

Skrevet

Tusen takk for svar😊 dette blir isåfall et planlagt ks,men håper å unngå det😞

Det går helt fint :) hvis jeg skal dra fram en av de mest positive tingene ved KS så var det faktisk at jeg ikke kunne stelle babyen. Dermed fikk far prøve seg helt på egenhånd, uten at jeg kunne ta over og "vise han hvordan det burde gjøres." Jeg kunne bare ligge å sjefe fra senga, og de fikk 10 min. uforstyrret far/sønn-tid her og der :) det var virkelig sunt for oss alle tre :) Du får uansett stelle den lille mer enn nok i tiden som kommer ;) mekoniumbleier er ikke noe å trakte etter uansett :P (da er bæsjen like seig som olje).

I tillegg får du morfin (det er gøy, jeg er veldig glad de ikke selges over disk for å si det sånn :P) og du får ligge i en seng og få levert babyen når du krever det (for det må du). Det er en annerledes opplevelse enn en fødsel, men for meg var den like god :)

Skrevet

Dette er nok veldig individuelt. Jeg var sprek som en hoppestokk etter KS, men hun jeg delte rom med var helt ødelagt.

Jeg var oppe og gikk et par timer etter - riktignok litt på trass for jeg ville ha ut kateteret, men det var helt overkommelig :)

Satt på gangen og lakket negler samme ettermiddag.

Den stakkars damen jeg delte rom med blødde som en foss og klarte knapt å gå så jeg fikset mat til henne, trøstet og holdt på.

Jeg synes faktisk at kateteret var det verste med hele inngrepet.

Skrevet

Dette er nok veldig individuelt. Jeg var sprek som en hoppestokk etter KS, men hun jeg delte rom med var helt ødelagt.

Jeg var oppe og gikk et par timer etter - riktignok litt på trass for jeg ville ha ut kateteret, men det var helt overkommelig :)

Den stakkars damen jeg delte rom med blødde som en foss og klarte knapt å gå så jeg fikset mat til henne, trøstet og holdt på.

Jeg brukte lang tid på å komme meg, men synes også at kateteret var det værste ;)

Skrevet

Jeg brukte lang tid på å komme meg, men synes også at kateteret var det værste ;)

Ja, fy filler'n ... også det å traske rundt med en tissepose, liksom :o

Skrevet

Heia,har tatt 4 ks og har bare positivt å sei om dei,veit eg har vært heldig.er oppe og går dagen etter snittet.klart det ervondt men det kommer seg veldig fort når du kommer deg på beina..får hjelp den første natta til å løfte opp og legge ned babyen i senga si og bleieskift..men andre natta fikser eg det fint sjølv..har reist heim etter 2-3 dager ...snittet og alt som skjer er og bare fantastisk :)

Anonymous poster hash: c059e...af4
Skrevet

Jeg måtte ha hjelp til absolutt alt den første kvelden og natten, klarte å reise meg morgenen etterpå (selvom det var veldig vondt) og da ble ting kjapt mye bedre utover dagen. Reiste hjem på ettrmiddagen dagen etter keisersnitten. Kanskje ikke helt vanlig, men for meg var det mye bedre å få lov til å sove og hvile ut hjemme. Fikk ikke sove eller slappet av på dobbeltrommet jeg hadde på sykehuset. Lå ved døren og hun jeg hadde rom med hadde en gubbe som fløy inn og ut hele tiden + en baby som gråt hele natten. Ikke så veldig gøy å ligge med puppen ute å prøve å amme da. Måtte komme tilbake for sjekk av babyen dagen etter, men da klarte jeg å trille vogna selv og alt mulig. Hadde smerter i to uker og kjente ingenting etter det. Måtte også sette blodfortynnende sprøyter hjemme.

Anonymous poster hash: 3bc10...f13
Skrevet

Ja, fy filler'n ... også det å traske rundt med en tissepose, liksom :o

Jeg rakk ikke å traske noe, jeg var sengeliggende i flere dager :P bortsett fra da de satt det inn og fram til operasjonen. Dét var udigg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...