Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #1 Skrevet 2. oktober 2014 Om et par mnd skal jeg og sønnen på 1 år flytte inn hos ny kjæreste. Han eier et hus. Vi har snakket om å få til en avtale som gagner oss begge hvis det skulle skje noe. Går fra hverandre, selger o.l. Er det noen her som kan noe om dette og kan komme med råd om hva vi bør gjøre? Har også sønnen min å tenke på hvis vi skulle bli alene igjen.... Anonymous poster hash: f1595...b8d
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #2 Skrevet 2. oktober 2014 Samboerkontrakt! Det mest rettferdige er at du kjøper deg inn i huset og betaler ned på ditt eget lån utenom. Å betale husleie til ham har vist seg uendelige ganger at ikke lønner seg, han eier fremdeles huset hvis det blir slutt. Evnt. må dere ha en økonomisk fordeling som gjør det mulig for deg å spare hver mnd sånn at hvis det blir slutt så sitter du igjen med penger som er kun dine. Anonymous poster hash: 22ad3...9d2
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #3 Skrevet 2. oktober 2014 Om du ikke skal kjøpe deg inn i hans hus, må du passe på å ikke betale på hans avdrag på lånet. Om du leier hos han er det rimelig at du kun dekke halvparten av rentene og eventuelt andre felleskostnader. Avdrag er det han som sparer til seg selv hver mnd. Om du kjøper deg inn i hans eiendom (hvilket jeg ville ventet med om dere er ferske samboere), bør dere få minst to verditakster og ta gjennomsnittet av dette. Takst kan variere enormt mye, og i enkelte tilfeller har jeg hørt takstmann spørre hva eier vil ha for takst satt (!) Ellers er det vel rimelig at dere deler øvrige husholdningskostnader som mat, strøm, internett o.l 50-50? Jeg ville satt opp en samboerkontrakt som viser hvordan dere skal fordele utgiftene. det går an å åpne en budsjettkonto hvor begge har kort, som dere kan bruke til mathandling osv. Det vil jeg anbefale dere å gjøre fordi da kan begge sette inn et månedlig beløp. Ellers kan det være lurt å bli enige om øvrige huslige oppgaver. Da er det ikke mye igje å krangle om Anonymous poster hash: 96d20...5dc
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #4 Skrevet 2. oktober 2014 Takk for svar! Han har nevnt noe om at vi kunne ordne en kontrakt slik at det jeg betaler inn av avdrag på lånet får jeg igjen hvis vi selger osv. Men vet ikke hvordan det fungerer hvis vi gjør det slutt... Vi er ferske samboere, og tviler på at jeg får lån til å kjøpe meg inn, da jeg både har studielån og billån. Hvem lønner det seg å kontakte for å få satt opp en samboerkontrakt og få ordnet en avtale ift. lånet på huset? Banken?? Vi har avtalt å få takst på huset før vi setter opp en avtale. Anonymous poster hash: f1595...b8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå