Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #1 Skrevet 2. oktober 2014 Hvordan på best mulig måte takle en mann som oppfører seg frekt og nedlatende? Skal på klassetur og gruer meg for at denne pappaen skal komme bort og oppføre seg nedlatende (vi er begge engasjert I 1.kl. fottball) Så har dere tips til hvordan vinne over "herske-metodene" hans? Anonymous poster hash: 9774c...d20
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #2 Skrevet 2. oktober 2014 Se tomt på han og snu deg bort UTEN å svare. Taushet funker alltid. Utfordringen kan jo være om han har mange tilhengere. Jeg personlig er veldig flink til å finne et sviende svar i samme sjanger men du er kanskje ikke det? Hva slags frekke kommentarer kommer han med? Anonymous poster hash: cc3be...0d0
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #3 Skrevet 2. oktober 2014 Har vært mobbeoffer hele livet, og nei, taushet fungerer ikke. Det som fungerer er å gi verbalt en på trynet slik at personen ikke blir fristet flere ganger. Svar krasst en gang og forklar hvorfor du gjør det. Anonymous poster hash: 4fb65...d3f
the amazing spidermamma Skrevet 2. oktober 2014 #4 Skrevet 2. oktober 2014 Utfordre ham, spør konsekvent 'hva mener du med det', 'hvorfor sier du det', osv. Eller kan du le det bort med et 'ja, typisk!', underforstått typisk han å komme med noe sånt'. Vanskelig når vi ikke kjenner settingen helt.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #5 Skrevet 2. oktober 2014 Har ikke så mange eksempler å vise til Skrev en gang tidligere at da jeg blei presentert for han som kanskje skulle bli trener, som frivillig til å være foreldrekontakt (eller hva de kaller det) på fottball-laget, så svarte han bare surt at "Er du sikker på at jeg vil ha henne med da".Senere har jeg fått beskjed om å ta opp et problem med noen foreldre og før jeg har fått gitt beskjed til han om svar/løsning så har han bare ordnet hele problemet selv. (hvorfor få meg til å gjøre det da om han ikke vil dobbeltsjekke med meg først)Føler hele hans holdning til meg er sånn ovenfra og ned.Er "redd" han skal kritisere meg I dag for å ikke ha løst den saka godt nok. (iløpet av disse 7 dagene har jeg vært syk I 5 dager) Anonymous poster hash: 9774c...d20
MammantilNurket Skrevet 2. oktober 2014 #6 Skrevet 2. oktober 2014 (endret) Det er mange måter å respondere på her. Jeg, for min del, liker å stille spørsmål: "Hva mener du egentlig med det du sa nå?". "Nå høres du veldig ufin ut, synes jeg. Hva tenker du når du sier disse tingene?". "Jeg ser at munnen din beveger seg og jeg hører at der kommer ut lyder, men det gir ikke mening. Klarer du å si det på en annen måte, tror du?". Vær OVERSTRØMMENDE hyggelig, überanerkjennende og snakk til ham som han er et barn på 1950-tallet: "Næmmen nå var du flink som kledde på deg helt selv", "Har du spist opp ALL maten din? Nå blir du stor og sterk!", "Nå må du kle skikkelig så du ikke blir kald i "pompen" din" og "Har du husket på å gå å nissetisse på store doen" .... osv. Alternativt kan du signalisere at han er uten betydning og at du ikke bryr deg om hans behov eller ønsker - dette er slemt, altså og skal kun brukes hvis det er helt krise: "Jeg er ikke så veldig opptatt av hvordan du har det akkurat nå". Hvis han er skikkelig drøy kan sabotasje være en mulig strategi: Underslå eller gi ham feil informasjon om f.eks.tidspunkt og oppmøtestes, la sakene hans som papirer, nøkler og telefon dukke opp på pussige steder. Er du heldig blir han bedt om å slutte Endret 2. oktober 2014 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #7 Skrevet 2. oktober 2014 Har vært mobbeoffer hele livet, og nei, taushet fungerer ikke. Det som fungerer er å gi verbalt en på trynet slik at personen ikke blir fristet flere ganger. Svar krasst en gang og forklar hvorfor du gjør det. Anonymous poster hash: 4fb65...d3f Det at du svarer krast kan forklare hvorfor du har vært mobbeoffer hele livet.. Jeg gjorde det på ungdomsskolen og ble mobba masse. Tror de elsket å pushe meg til jeg klikka.. I voksen alder har jeg blitt flinkere til å ta sånt med godt humør, og ignorere teite mennesker. Når man ignorerer dem gir man dem ingenting og de gir opp. Og jeg har ikke blitt mobba på over 12 år, så det har funka bra for min del Anonymous poster hash: aec05...a9c
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #8 Skrevet 2. oktober 2014 Jeg mener taushet er best,og ikke mange smartass kommentarer, som noen ovenfor her presenterer. Du sier ikke til folk du ikke kjenner ting ala "har du kledd pådeg helt selv idag, osv" Jeg foreslår i likhet med en annen, at du ikke svarer, bare snur deg bort. DET fungerer. Gjerne himle med øya. Anonymous poster hash: c3280...2f1
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #9 Skrevet 2. oktober 2014 Prøver han og være morsom på en frekk måte kanskje? Jeg pleier å svare f.eks; "Hva mener du, Jens"? og da får jeg til svar "Ååååfh, det var en spøk fatter du vel" Men vanskelig uten eksempler, jeg er en mester i å svare frekt tilbake på en litt skjult måte hvis du skjønner! Husker på en fest hvor jeg møtte en kjempefrekk fyr som prøvde å være morsom, til slutt var han målløs fordi han fikk tilbake så det sang etter! Anonymous poster hash: 023b6...56b
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #10 Skrevet 2. oktober 2014 Har vært mobbeoffer hele livet, og nei, taushet fungerer ikke. Det som fungerer er å gi verbalt en på trynet slik at personen ikke blir fristet flere ganger. Svar krasst en gang og forklar hvorfor du gjør det. Anonymous poster hash: 4fb65...d3f Det at du svarer krast kan forklare hvorfor du har vært mobbeoffer hele livet.. Jeg gjorde det på ungdomsskolen og ble mobba masse. Tror de elsket å pushe meg til jeg klikka.. I voksen alder har jeg blitt flinkere til å ta sånt med godt humør, og ignorere teite mennesker. Når man ignorerer dem gir man dem ingenting og de gir opp. Og jeg har ikke blitt mobba på over 12 år, så det har funka bra for min del Anonymous poster hash: aec05...a9c Har vært mobbeoffer hele livet, og nei, taushet fungerer ikke. Det som fungerer er å gi verbalt en på trynet slik at personen ikke blir fristet flere ganger. Svar krasst en gang og forklar hvorfor du gjør det. Anonymous poster hash: 4fb65...d3f Det at du svarer krast kan forklare hvorfor du har vært mobbeoffer hele livet.. Jeg gjorde det på ungdomsskolen og ble mobba masse. Tror de elsket å pushe meg til jeg klikka.. I voksen alder har jeg blitt flinkere til å ta sånt med godt humør, og ignorere teite mennesker. Når man ignorerer dem gir man dem ingenting og de gir opp. Og jeg har ikke blitt mobba på over 12 år, så det har funka bra for min del Anonymous poster hash: aec05...a9c Hehe, ja, det er MOBBEOFFERETS skyld at han/hun blir mobbet. Håper ikke du sier det til dine barn den dagen de kommer hjem og forteller at de blir mobbet: "men kjære, det er din egen skyld og kan forklares". Makan! La meg gjette - du var en av mobberne. Jeg var veldig stille og gikk langs veggene på barne- og ungdomsskolen. Kun på slutten av ungdomsskolen begynte jeg å svare, og da lot de meg faktisk være i fred! Så lenge jeg holdt kjeft og tok imot og var forsiktig og sjenert var jeg som åpen skyteskive, de koset seg med mobbingen og lot all sin frustrasjon over dårlig dag, konflikter hjemme osv gå utover meg, som likevel tok alt imot og aldri sa noe. Nå i voksen alder forsøkte jeg å ignorere en stor damegjeng som mobbet, frøs ut og baksnakket meg. Tro meg, det foregår fortsatt, 5 år etter. De blir aldri ferdig med meg når jeg ikke svarer, og to av dem sa at siden jeg ikke besvarer deres angrep så har jeg svin på skogen og ikke noe å motsi til ryktene de lager og dritten de sprer. Da må det jo være sant, siden jeg ikke tilbakeviser det. Anonymous poster hash: 4fb65...d3f
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #11 Skrevet 2. oktober 2014 Jeg pleier alltid å spørre " Hva er det du mener egentlig? Forklar det litt nærmere". Som oftest ønsker de ikke å utdype det og blir skikkelig ukomfortable. Anonymous poster hash: 63348...dab
Gjest MiffaBlir3Barnsmor Skrevet 2. oktober 2014 #12 Skrevet 2. oktober 2014 Har vært mobbeoffer hele livet, og nei, taushet fungerer ikke. Det som fungerer er å gi verbalt en på trynet slik at personen ikke blir fristet flere ganger. Svar krasst en gang og forklar hvorfor du gjør det. Anonymous poster hash: 4fb65...d3f Det at du svarer krast kan forklare hvorfor du har vært mobbeoffer hele livet.. Jeg gjorde det på ungdomsskolen og ble mobba masse. Tror de elsket å pushe meg til jeg klikka.. I voksen alder har jeg blitt flinkere til å ta sånt med godt humør, og ignorere teite mennesker. Når man ignorerer dem gir man dem ingenting og de gir opp. Og jeg har ikke blitt mobba på over 12 år, så det har funka bra for min del Anonymous poster hash: aec05...a9c Har vært mobbeoffer hele livet, og nei, taushet fungerer ikke. Det som fungerer er å gi verbalt en på trynet slik at personen ikke blir fristet flere ganger. Svar krasst en gang og forklar hvorfor du gjør det. Anonymous poster hash: 4fb65...d3f Det at du svarer krast kan forklare hvorfor du har vært mobbeoffer hele livet.. Jeg gjorde det på ungdomsskolen og ble mobba masse. Tror de elsket å pushe meg til jeg klikka.. I voksen alder har jeg blitt flinkere til å ta sånt med godt humør, og ignorere teite mennesker. Når man ignorerer dem gir man dem ingenting og de gir opp. Og jeg har ikke blitt mobba på over 12 år, så det har funka bra for min del Anonymous poster hash: aec05...a9c Hehe, ja, det er MOBBEOFFERETS skyld at han/hun blir mobbet. Håper ikke du sier det til dine barn den dagen de kommer hjem og forteller at de blir mobbet: "men kjære, det er din egen skyld og kan forklares". Makan! La meg gjette - du var en av mobberne. Jeg var veldig stille og gikk langs veggene på barne- og ungdomsskolen. Kun på slutten av ungdomsskolen begynte jeg å svare, og da lot de meg faktisk være i fred! Så lenge jeg holdt kjeft og tok imot og var forsiktig og sjenert var jeg som åpen skyteskive, de koset seg med mobbingen og lot all sin frustrasjon over dårlig dag, konflikter hjemme osv gå utover meg, som likevel tok alt imot og aldri sa noe. Nå i voksen alder forsøkte jeg å ignorere en stor damegjeng som mobbet, frøs ut og baksnakket meg. Tro meg, det foregår fortsatt, 5 år etter. De blir aldri ferdig med meg når jeg ikke svarer, og to av dem sa at siden jeg ikke besvarer deres angrep så har jeg svin på skogen og ikke noe å motsi til ryktene de lager og dritten de sprer. Da må det jo være sant, siden jeg ikke tilbakeviser det. Anonymous poster hash: 4fb65...d3f Hun sa jo ikke at det var hennes skyld, men at det kunne være en av grunnene. Jeg fikk vite av mine mobbere i ettertid at det var nettopp fordi jeg ble sint og svarte tilbake at de fortsatte. For det var så gøy å dra meg til det punktet! Han ene sa at hadde jeg bare ignorert det, så hadde han ikke giddet for det hadde jo vært kjedelig. Så jo, det ER noe i det til tider. Den der damegjengen derimot synes jeg du seriøst skal servere noe lakserende til i kaffen.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #13 Skrevet 2. oktober 2014 Hvordan på best mulig måte takle en mann som oppfører seg frekt og nedlatende? Skal på klassetur og gruer meg for at denne pappaen skal komme bort og oppføre seg nedlatende (vi er begge engasjert I 1.kl. fottball) Så har dere tips til hvordan vinne over "herske-metodene" hans? Anonymous poster hash: 9774c...d20 Man må jo se an personen litt, men i tillegg til "hva mener du egentlig med det?" kan du spørre "hva ønsker du egentlig å oppnå med det du sa nå?" Og så kan du faktisk si noe sånt som at "jeg blir faktisk lei meg når du kommenterer ting jeg gjør/sier på den måten." Eller kanskje "må du kommentere det jeg/andre sier og gjør hele tiden? Eller kan du pliiis bare holde de spydige tankene dine for deg selv?" Eller si rett ut at du faktisk har grua deg til denne klasseturen fordi du visste han kom til å komme med sånne kommentarer som han akkurat kom med. Ellers er det ikke alltid så mye man får gjort og sagt. Du kan jo prøve å snakke med han på tomannshånd. Eller kjører hard mot hard og vise han at "hvis du kødder med meg blir det krig." Da kan det jo hende han lar deg være. Anonymous poster hash: 4e9bb...c95
klishe89 Skrevet 2. oktober 2014 #14 Skrevet 2. oktober 2014 Ignorer, overse og lat som han ikke er der helt til han er høflig. Da belønner du han med respons. Ignorering er faktisk det mest effektive. Jeg har en kollega som er slik og jeg svarer bare ikke. Snakker med noen andre, snur meg bort, later som jeg ikke hørte. Han har blitt veldig hyggelig mot meg fortsatt en dritt mot flere andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå