Gå til innhold

SFO maser om å sende med mer mat!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men ungen min har med to brødskiver (grove), to knekkebrød, en nepe,to gulrøtter og agurkbiter eller små tomater. Hun spiser havregryn med melk til frokost. Og hun hentes kl 14.30. Da spiser vi middag også er det kvelds kl 19.

Jenta mi er stor,hun blir aldri mett,liksom. Og hun "tigger" visstnok mat av de andre ungene.

Vi spiser sunn og fornuftig mat.

Jeg syns hun får nok mat med seg og jeg har lagt ned forbud mot mat-snylting fra andre.

Vanskelig,dette! Er jeg for streng!? Hvor mye er vanlig å sende med?

Anonymous poster hash: cc404...8a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bare nekte, si at hun er stor og spiser mer enn nok! Få helsesøster til å lage et skriv om det hvis de ikke gir seg..

Godt du tar det på alvor at hun er stor, og hun trenger ikke mer mat enn hun får.

Anonymous poster hash: 2049b...be2

Skrevet

Alternativt så send med mer frukt og grønt. Samtidig må det bli slutt på å snylte mat. Bedre å gå en dialog med SFO om dette slik at det blir slutt på det.

Anonymous poster hash: 1b3c3...e4c

Skrevet

Tror du må snakke med SFO om begrensning av mat så de forstår der.

Anonymous poster hash: ae370...4c7

Skrevet

Noen barn spiser mer enn de trenger fordi de syns mat er godt. Venninna mi har et slikt barn. Hun er også stor og kan spise alt for mye. De har vært hos lege og fått bekreftelse på at de kan styre matinntaket for å forhindre at hun blir alt for stor.

Dette må du avtale et møte med SFO om, slik at de ser at du tar det på alvor. Så får du forklare dem det akkurat slik det er. Og om de ikke tror på/godtar det, får du si at du gjerne kan komme med et skriv fra lege/helsesøster.

Anonymous poster hash: 2a7ee...b6e

Skrevet

Nei,sant!? Føler meg som tidenes kjipeste mor,men jeg synes ikke hun skal få mer en det hun allerede får. Jeg har sakt at hun må drikke vann hvis hun fortsatt er sulten. Og spise langsomt.

Skrevet

Nei,sant!? Føler meg som tidenes kjipeste mor,men jeg synes ikke hun skal få mer en det hun allerede får. Jeg har sakt at hun må drikke vann hvis hun fortsatt er sulten. Og spise langsomt.

- og spise grønnsaker! Det kan du sende med mer av. 

Anonymous poster hash: 78203...40b

Skrevet

Man blir da ikke mett av det der. Hun er mest sannsynlig mer aktiv enn du og jeg er gjennom dagen, send med to ekstra brødskiver og dropp knekkebrødene.

Anonymous poster hash: 315ef...f14

Skrevet

Om barnet ber om mer mat får det enten for lite eller feil type mat. Jeg syns ikke dette hørtes lite ut, så ville sendt med mat som gir mer metthetsfølelse og holder blodsukkeret stabilt. Så bytt ut det ene knekkebrød med f.eks en fiskekake og et egg. For de fleste som ikke blir tilfredsstilt av en normal mengde mat hjelper det å bytte ut noen av karbohydratene med mer proteiner og fett.

Skrevet

Hun får fiskekaker også av og til. Pålegget er ost,mager salami/servelat,kaviar,makrell i tomat,tubeost o.l Av og til en sånn Babelost. Ofte sukkerter, en halv paprika,store biter agurk osv. Skal sende med mer grønnsaker. Og egg! Takk for tips!

Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet dete høres litt lite ut for en unge som er aktiv hele dagen.

Jeg sender med minst to skiver til lunch + frukt. På SFO får de mat, men jeg vet de spiser minst to brødskiver der også.

Jeg ville byttet ut knekkebrødene med brødskiver eller annen mer spennende mat (salater, wraps, matmuffins, fiskekaker, omelett osv) slik at hun blir skikkelig mett på sfo. så får dere evnt tilpasse middagstidspunktet etter dette. Spiser hun f.eks i 14-tiden på sfo, kan dere drøye middag til kl 17 og evt bare gi noe helt lett til kvelds. Det er jo når hun er mest aktiv at det er viktig med tilstrekkelig og riktig mat for å holde blodsukkeret stabilt.

Anonymous poster hash: a1a2d...860
Skrevet

Hun trenger ikke mer -hun har med mer enn nok og sunn mat! Kan det være hun hiver sin egen mat i smug og tigger "sukkermaten" til andre barn?

Anonymous poster hash: 10127...3b6

Skrevet

Kan godt hende hun gjør det,men jeg tror desverre det er både og.. Hun spise først sitt eget også får hun mer av andre.. I fjor kastet vi nesten all mat vi sendte med! Da laget mannen matpakkene: 4 skiver og grønnsaker. Også ble minst 3 skiver kastet når hun kom hjem. Så det er ikke lett å vite hvor mye hun bør få med seg.. Vil ikke være kjip! Men vil ikke at hun skal legge på seg mer heller! Hun bør strekke seg uten å bli tyngere.

Skrevet

Jeg synes det er nok mat. Min jente har med seg to skiver, et eple og druer/nøtter e.l. Gutten min har med seg tre skiver, eple og en yoghurt. Dette er både til lunsj og SFO. Begge er tynne. Lager jeg mer blir det kastet...

Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet dete høres litt lite ut for en unge som er aktiv hele dagen.

Jeg sender med minst to skiver til lunch + frukt. På SFO får de mat, men jeg vet de spiser minst to brødskiver der også.

Jeg ville byttet ut knekkebrødene med brødskiver eller annen mer spennende mat (salater, wraps, matmuffins, fiskekaker, omelett osv) slik at hun blir skikkelig mett på sfo. så får dere evnt tilpasse middagstidspunktet etter dette. Spiser hun f.eks i 14-tiden på sfo, kan dere drøye middag til kl 17 og evt bare gi noe helt lett til kvelds. Det er jo når hun er mest aktiv at det er viktig med tilstrekkelig og riktig mat for å holde blodsukkeret stabilt.

Anonymous poster hash: a1a2d...860

Hvordan kan du skrive at du mener HI sender med lite mat når du sender med mindre?

Jeg syns det veldig mye mat. Ville nok tatt en prat med ungen om den er stor også.

Ser ei av jentene i klassen til eldste (4.klasse) er veldig stor. Ser at det er tungt for henne og at hun allerede har fått store "bryster" ( fettkuler). Syns så dynd i henne spesielt siden de andre nå begynner å lure på hvorfor hun er så stor.

Hun bor mest med faren sin som er diger og usunn.

Anonymous poster hash: 29f8f...5bb

Skrevet

Jeg synes det ser ut som nok mat. Er mer enn hva jeg spiser mellom 8-17, normal voksen som jobber i bhg med høyt tempo. Sikker på hun ikke kaster/ gir bort noe ?

Anonymous poster hash: e96dd...e2e

Skrevet

Siden datteren din går på sfo er hun vel ikke mer enn 9 år?  

Jeg har inntrykk av at maten du gir henne inneholder veldig mye karbohydrater, jeg ville gjort som andre foreslår, gi henne egg, fiskekaker eller lignende.  

Jeg har selv alltid veid for mye, og lavkarbo har hjulpet meg.  Problemet mitt er at jeg faktisk blir sulten, ikke mett når jeg spiser karbohydrater.  Kanskje datteren din også har det sånn?  

Anonymous poster hash: 8d44a...f13
Skrevet

Skal denne matpakken holde til skolelunsj og til et måltid på Sfo?

Jeg lager pizzasnurrer. Bruker ferdigpakke grovbakstrundstykker og har i karbonadedeig, tacokrydder, raspet gulrøtter, løk, spinat og litt ost.

Lager disse ganske små og fryser de ned, populære i matpakken!

Hva med å kjøpe matboks med flere rom slik at du kan fylle i disse.

Små bær og perletomater tar tid å spise.

Grønnsaker i staver og en yoghurtdip.

Kiwi delt i to som spises med skje.

Klementin hun må bruke tid på å skrelle.

Kan hende hun spiser fort slik at hun kjeder seg under måltid og heller vil spise mer mat?

Jeg fryser yoghurt og da er den kald og god til skolelunsjen, sender med havregryn og litt rosiner i en liten beholder de tømmer oppi. Minstemann teller rosiner mens han spiser de blandet med yoghurt og syns det er spennende om han fant alle! :-)

Vi begrenser eldstemann her. Han hadde med tre skiver, nå får han to og mer grønnsaker og bær. Vi spør om det er nok og det er det visst.

Kandkje hun spiser litt lite til frokost? Prøv å finn mat som holder litt lenger. Feks havregrøt?

Det kan hende andre har mer spennende matpakker og at hun spør om mat for å smake på disse. Varier matpakkene!

Forklar Sfo hvorfor dere velger å ikke sende med mer mat.

Forklar jenta at man ikke tigger mat sv andre. Viss andre har spennende matpakker må hun si fra til deg, så kan hun og få andre ting i matboksen.

Anonymous poster hash: f2d7a...3b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...