Gå til innhold

Nigger er et skjellsord, ikke neger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vokst opp med at neger er et nei-ord. Jeg er født i 75.

Anonymous poster hash: cf86a...03a

Skrevet

Det var kanskje ikke et skjellsord før, men det er mange som mener det er det nå. Det er mange som blir lei seg når msn bruker det ordet, så hvorfor bruke det? Det krever jo ingenting av deg å si "afrikaner" eller bruke landet de kommer fra i stedet? Jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å bruke energi på å sloss for deres rett til å krenke.

Anonymous poster hash: 2e6ef...6e7

Skrevet

Det er nokså vanskelig å bestemme en persons nasjonalitet uten å kjebne han. Treffer jeg da en mørk mann på bussen, ville jeg sagt at heg hadde truffet en neger. Ikke nigger, ikke svarting, ikke somalier, ikke afrikaner. En neger.

Hadde denne negeren pratet om meg til andre, regner jeg med han hadde referert til meg som ei hvit jente. Enkelt og greit. Ingen antagelser på om jeg kom fra Nederland, Island, Russland eller Norge.

Skrevet

Det er nokså vanskelig å bestemme en persons nasjonalitet uten å kjebne han. Treffer jeg da en mørk mann på bussen, ville jeg sagt at heg hadde truffet en neger. Ikke nigger, ikke svarting, ikke somalier, ikke afrikaner. En neger.

Hadde denne negeren pratet om meg til andre, regner jeg med han hadde referert til meg som ei hvit jente. Enkelt og greit. Ingen antagelser på om jeg kom fra Nederland, Island, Russland eller Norge.

Du bryr deg altså ikke noe som helst om han eller noen andre blir lei seg? Hvorfor er du så uempatisk? Det er jo sånt som skaper uvennskap. Hvorfor er det viktigere for deg å krenke enn å være raus?

Skrevet

Men når han sier ei hvit jente, hvorfor kan ikke du si en mørkhudet mann?

Eller eventuelt som sønnen min kaller de "brune"...?

Hvis du ikke hadde likt å bli kalt et ord. Hva hadde du foreslått? At jeg skulle slutte å kalle deg det eller at jeg bare kunne fortsette å kalle deg det ordet, siden jeg ikke mente noe galt med det?

Anonymous poster hash: 0d3ef...cd1

Skrevet

Jeg prøver å ikke si neger, men det hender desverre at jeg glemmer meg. Er født på 60-tallet, i en liten by i provinsen. Er vokst opp med at neger var et helt nøytralt og ok ord å bruke.

Så en filmavis fra perioden som omhandlet borgerrettsbevegelsen i USA, der ble ordet brukt i helt nøytral/ positiv kontekst.

Skrevet

Farget eller hvit person, mener jeg skal være det politisk korrekte i dag.

Anonymous poster hash: 79ff0...fb1

Skrevet

Hvis du ikke hadde likt å bli kalt et ord. Hva hadde du foreslått? At jeg skulle slutte å kalle deg det eller at jeg bare kunne fortsette å kalle deg det ordet, siden jeg ikke mente noe galt med det?

Jeg synes det blir ganske dumt å diskutere hva "de" ville gjort, jeg synes det er bedre å passe på seg selv, og jeg for min del velger å gjøre det beste jeg kan for å unngå å krenke andre. Og det synes jeg du burde gjøre også.

Men siden du tar det opp: "neger" er altså ikke motsetningen til "hvit". "Svart" er motsetningen til hvit. Så får du heller ta og spørre de som er svarte og brune i forskjellige skalaer om det er greit å kalle dem det i stedet når du er usikker på land eller verdensdel.

Og for å svare på spørsmålet ditt. Om du hadde kalt meg noe jeg ikke likte, så hadde jeg vel prøvd å være raus med deg og tenkt at du ikke mente noe med det. Og så hadde jeg forklart deg på en vennlig måte at jeg liker ikke å bli kalt det, og hvorfor, og så hadde jeg regnet med at du var raus i retur og sluttet å kalle meg det. Enkelt og greit.

Skrevet

Er det eit mål å bruke eit ord om ei gruppe som ikkje ønskar ordet brukt? No er vel ikkje alle og einkvar blitt spurt, men for meg er det tilstrekkelig at veldig mange som fell innafor definisjonen av omgrepet finn det støtande og/eller sårande.

Om ein meinar ein er i sin fulle rett til å bruke omgrepet med henvisning til at det ikkje er meint krenkjande er ein ikkje nødvendigvis rasist, men etter mi meining absolutt ignorant og utan folkeskikk.

Skrevet

Jeg synes det blir ganske dumt å diskutere hva "de" ville gjort, jeg synes det er bedre å passe på seg selv, og jeg for min del velger å gjøre det beste jeg kan for å unngå å krenke andre. Og det synes jeg du burde gjøre også.

Men siden du tar det opp: "neger" er altså ikke motsetningen til "hvit". "Svart" er motsetningen til hvit. Så får du heller ta og spørre de som er svarte og brune i forskjellige skalaer om det er greit å kalle dem det i stedet når du er usikker på land eller verdensdel.

Og for å svare på spørsmålet ditt. Om du hadde kalt meg noe jeg ikke likte, så hadde jeg vel prøvd å være raus med deg og tenkt at du ikke mente noe med det. Og så hadde jeg forklart deg på en vennlig måte at jeg liker ikke å bli kalt det, og hvorfor, og så hadde jeg regnet med at du var raus i retur og sluttet å kalle meg det. Enkelt og greit.

Å, nå ser jeg at jeg har greid å blande sammen to besvarelser her og kommentert begge. Sorry :P jeg lider av surrete gravid-hjerne om dagen..

Skrevet

Neger er ikke egentlig et skjellsord her nei. Det har du rett i. Men det er et ord som ikke skal brukes mot mørkhudede da de av flere grunner ikke liker det. Enkelt og greit. Er det så vanskelig å forstå?

Anonymous poster hash: 8cfde...f89

Skrevet

Jeg syntes ikke at hellbilies skal endre på sangen sin btw. Latterlig at det i det hele tatt er kommet opp. Det samme med Pippi. Er jo så ufattelig lite rasistisk ment

Anonymous poster hash: bcdb1...543

Skrevet

Spør en mørkhudet person hvor mange ganger han/hun har hørt ordet "neger" som skjellsord og hvor mange ganger i "normal" samtale. 

Jeg er selv mørk og vil si at 90% av gangene jeg har hørt ordet neger, så har det vært i en negativ sammenheng (altså skjellsord). For eksempel da jeg som seksåring opplevde at fremmede ropte det etter pappaen min midt på lyse dagen i en handlegate, i tillegg til å be han om å reise tilbake tid han kom fra fordi "negere er aper". Etter dette syntes jeg det var ubehagelig og ekkelt å høre ordet "neger" i barnefortellinger på skolen, men jeg sa riktignok aldri noe på det. 

Som sagt, kanskje 90% av gangene jeg har hørt ordet så har det vært i negativ sammenheng, rettet mot meg selv eller andre. Dette vet jeg gjelder for flere som er mørke. Jeg synes det burde være en enkel sak å si "brun", "svart", "mørkhudet" eller lignende, for det er langt færre som har negative assosiasjoner til de ordene. 

Anonymous poster hash: 99dfd...2ba
Skrevet

Spør en mørkhudet person hvor mange ganger han/hun har hørt ordet "neger" som skjellsord og hvor mange ganger i "normal" samtale.

Jeg er selv mørk og vil si at 90% av gangene jeg har hørt ordet neger, så har det vært i en negativ sammenheng (altså skjellsord). For eksempel da jeg som seksåring opplevde at fremmede ropte det etter pappaen min midt på lyse dagen i en handlegate, i tillegg til å be han om å reise tilbake tid han kom fra fordi "negere er aper". Etter dette syntes jeg det var ubehagelig og ekkelt å høre ordet "neger" i barnefortellinger på skolen, men jeg sa riktignok aldri noe på det.

Som sagt, kanskje 90% av gangene jeg har hørt ordet så har det vært i negativ sammenheng, rettet mot meg selv eller andre. Dette vet jeg gjelder for flere som er mørke. Jeg synes det burde være en enkel sak å si "brun", "svart", "mørkhudet" eller lignende, for det er langt færre som har negative assosiasjoner til de ordene.

Anonymous poster hash: 99dfd...2ba

:(( så trist å høre at noen må oppleve slikt! Du har mest sannsynlig en hundre ganger finere hudfarge enn meg, jeg er helt rosableik...

Anonymous poster hash: 8cfde...f89

Skrevet

Hi her.

Som jeg skriver i hovedinnlegget så mener jeg personlig at neger ikke er et skjellsord,men av respekt for de mørkhudete så sier jo jeg selvsagt ikke dette når jeg omtaler vedkommende, bare så det er sagt!hva alle andre gjør får være opptil enhver!

Anonymous poster hash: 21094...596

Skrevet

Har ikke lest svarene her, men å si neger blir det samme som å si bleiking, tjukkas, osv. Det er et ord som brukes som beskrivelse av personen. Ikke som en egenskap ved personen (vedkommende er bleik, svart, tykk, osv). Du ser forskjellen? Det er nok dette som er grunnen til at neger faktisk er et fy-ord.

Anonymous poster hash: a096b...a54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...