Gå til innhold

2-åring med matnekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

2-åringen i huset har brukt tiden etter sommerferien til å ekskludere flere og flere matvarer fra "liker-boksen" i hodet sitt. Han har lagt ned nesten fullstendig middagsnekt. Har noen gode forslag til gode og sunne ting vi kan servere til frokost/lunsj/kvelds? Han spiser brødskiver (men er selektiv på pålegg), havregrøt (men ikke prøv å ha frukt eller bær i), og pannekaker (som riktignok er forholdsvis sunne til pk å være). Hva gir dere til deres barn som nekter å røre maten?

Anonymous poster hash: 6a43d...b20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier til min at det skal smakes på uansett hva han mener han liker eller ikke, før han har smakt får han faktisk ikke gå fra bordet. En toåring tester grenser, så det er bare å ikke gi seg. Ikke tving i dem mat, men tving dem til å smake gjør jeg lett.

Anonymous poster hash: 5ddc7...ba8
Skrevet

Dersom det er noe til middag han vanligvis liker, så insisterer jeg på at han må smake en bit. Vil han ikke ha mer, greit, da får han beskjed om at han må vente til kvelds, men må fortsatt sitte til bords til alle andre er ferdige. 

Nye ting, eller ting jeg vet han ikke liker, fortsatt smake én bit, men har da et alternativ, evt tilbehør som jeg vet han liker og kan spise seg mett på. 

Det skal ganske alvorlig matnekt til for at jeg skal lage middag etter barnets lyster og ønsker, som regel putter jeg det i boksen over trass og lar poden bestemme selv om han vil vente til kvelds eller ikke. 

Her går det mer i latskap, rett og slett at han ikke gidder å spise, og dermed sier at han er ferdig sånn at han kan gå og leke, selv om han to minutter tidligere klaget over at han er SÅ sulten. Utfordringen er at han spiser så tregt at vi andre er ferdige lenge før han er halvveis i porsjonen sin. Om vi minner han på at han må spise, sier han at han er ferdig og ikke vil ha mer. Men plutselig tar han en bit til, og en til. Og noen ganger løsner det, og han gafler i seg. Andre ganger går det bare uendelig tregt. Og da er det vanskelig å få de andre til å sitte stille og vente på at han skal spise ferdig. Så jeg har mange ganger endt opp med å bli sittende med han en stund etter de andre har gått ifra, for at han skal spise. Setter et tidspunkt på klokka (ca 15 min) og viser han og forteller at når klokka viser det, da tar jeg bort maten. Noen ganger blir det litt hektisk spising da, mens andre ganger blir det litt sånn jaja, jeg er ferdig uansett, så bare ta det, selv om han har spist tre biter. Da får han heller bare gå sulten til kveldsmat. Jeg orker ikke bruke hele kvelden på å få gutten til å spise middag.

Anonymous poster hash: 7cacb...ec6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...