Gå til innhold

Er jeg virkelig så "fisefin"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har ikke så god økonomi noe jeg har. Nå som jeg venter vårt første barn etter 3år med prøving er det endel babyutstyr som jeg lenge har sett på, som jeg endelig kan kjøpe. Min mor derimot syntes jeg er prippen som ikke ønsker å ta imot babyklærne etter min 35år gamle bror. Jeg tar gjerne imot strikketøy og heller utstyr fordi det har personlig verdi for meg ettersom mamma har laget det. Men jeg ønsker ikke bodyer fra 80tallet, det er ikke min stil og blir for gammeldags for meg. Jeg vil også kjøpe ny vognpose, ikke arve en gammel som har ligget i en kjeller i 35år å som ser 80 talls ut.

På en skånsom måte har jeg sagt hva jeg vil ha og hva jeg ikke ønsker å ta med meg hjem. Min mor syntes jeg er skikkelig prippen og fisefin som vil kjøpe endel nytt. Hun ble veldig såret da jeg fortalte at vi arver alt babytøy etter et annet familiemedlem som nå er 6mnd. Hun forstår ikke forskjellen på babytøy som er 9mnd gammelt kontra 35år. Er jeg så prippen? Ville du tatt imot hva som helst ?

Anonymous poster hash: 15e22...e86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg ville ikke tatt i mot hva som helst. Det er hyggelig og arve gamle "hentesett" og andre hjemmestrikkede klær, kanskje ei vugge og den slags, men jeg er helt enig med deg at det er stas og kjøpe nytt hvis man fint har mulighet til det. 

Anonymous poster hash: 42fbf...86f
Skrevet

Jeg synes ikke du er prippen. Men tror heller ikke jeg hadde giddet å ta noen diskusjon på det. Hadde tatt imot litt mer enn det jeg ønsker å bruke, og heller latt det ligge. Hadde også spurt hva hun forventer du skal gjøre med det når du er ferdig, fordi du ikke ønsker å lagre det videre. Da kan du enten gi det tilbake eller kvitte deg med det med god samvittighet:)

Skrevet

Nei ville ikke tatt i mot.

Var igjennom det samme med svigermor.sa det som det var at jeg har fått mitt første barn og har gledet meg til og handle inn til ungen.

Hun ble fornærmet,men det fikk bare være

Skrevet (endret)

Sånn er farmora mo og. Men hun er relativt gærn fra før da. Hun begynner å gråte når jeg sier neitakk til f.eks et stoooort orange stellebord i gummi (sånn med badebalje under) som er 55 år gammelt... og andre ting hun brukte til min far da han var nyfødt, som tepper og div. Hver gang jeg ikke vil ta imot noe setter hun i gang gråten. :P

Det siste bare for noen uker siden, var da hun ville jeg skulle gå gjennom en pose med hennes gamle klær... her snakker vi blomstretw diiigre kjolebluser og type anntrekk som dama bruker i tvserien høy på pæra.

Endret av Bustetroll
Skrevet

Nei, du er ikke prippen. Moren din bør forstå at tidene forandrer seg ;) Litt fin på det er du jo, men det synes jeg også at det er helt greit at man er.

Skrevet

Ja, det er du. Du kan trøste deg med at det er mange andre som har det på samme måten, men du er bortskjemt og materialistisk. For barnet er det gamle tøyet like bra (minst ettersom du er sikker på at kjemikalier er vasket ut), gjennbruk er bedre for miljøet og det er bedre for lommeboka. Den eneste grunnen til å ville ha nytt tøy og utstyr er at du ønsker å bruke barnet som statussymbol eller at du er hjernevasket av reklamen.

Du er ikke alene. De fleste av oss er mer eller mindre påvirket, men fisefine er vi.

Anonymous poster hash: 79b42...72b
Skrevet

Ja, det er du. Du kan trøste deg med at det er mange andre som har det på samme måten, men du er bortskjemt og materialistisk. For barnet er det gamle tøyet like bra (minst ettersom du er sikker på at kjemikalier er vasket ut), gjennbruk er bedre for miljøet og det er bedre for lommeboka. Den eneste grunnen til å ville ha nytt tøy og utstyr er at du ønsker å bruke barnet som statussymbol eller at du er hjernevasket av reklamen.

Du er ikke alene. De fleste av oss er mer eller mindre påvirket, men fisefine er vi.

Den eneste grunnen til at jeg kjøpte nye klær til babyen var fordi jeg ville plukke farger osv selv, slett ikke fordi reklame eller status er viktig for meg. Handlet stort sett på Lindex og Cubus, hvis det er status ja da var det vel det jeg var ute etter da..

Anonymous poster hash: 716da...569

Skrevet

Hehe må le. "Enten er jeg hjernevasket eller så vil jeg bruke barnet som statussymbol". Hehehe du kjenner meg vist godt du i dine påstander 😜. Nice try 👍.

Hi

Anonymous poster hash: 8ade2...9e2

Skrevet

Den eneste grunnen til at jeg kjøpte nye klær til babyen var fordi jeg ville plukke farger osv selv, slett ikke fordi reklame eller status er viktig for meg. Handlet stort sett på Lindex og Cubus, hvis det er status ja da var det vel det jeg var ute etter da..

Selvfølgelig er det pga reklamen du har blitt påvirket av fra du ble født. Klær fra Lindexog Cubus signaliserer også hvem du ønsker å fremstå som. Fargevalget ditt styres nesten 100% av reklamen. Når det langvarige markedsføringsarbeidet virker så påvirkes holdningene våre. Vi tror vi handler ut fra hva vi selv liker, og på sett og vis gjør vi det, men det er den yttre påvirkningen som har gjort at vi liker det vi liker.

Skrevet

Skjønner deg godt, her var vi i lik situasjon med svigermor. Jeg takket pent for alt vi fikk og tok det med hjem. Noen få ting, sånn som det som var penest passet jeg på å ta på barna en og annen gang når vi skulle treffe henne. Da ble hun så glad!

Det meste ble aldri brukt, og alt ble gitt videre til klesimnsamling til et barnehjem i Litauen.

For henne var det viktig at hun kunne gi videre til sine barnebarn noe hun hadde tatt vare på, og for meg var det en liten pris å betale ved å ta imot det og la barna ha det på seg en gang.

Så selv om du ikke kommer til å bruke klærne til dine barn, mener jeg at man fint kan takke pent og ta det med seg hjem. Liten pris å betale for å ikke såre

Skrevet

Samme her.

Jeg ville ikke ha en badebalje fra 70 tallet med en diger sprekk jeg måtte ha tettet med silikon og masse klær som luktet loft og møllkuler.

Kall meg gjerne materialistisk men tror INGEN ikler sine barn arvet tøy som muligens er full av soppsporer etc.

Hadde det enda blitt oppbevart slik at det ikke satt seg lukt i det liksom.

Så fattig og sparsommelig er jeg ikke.

Anonymous poster hash: 379f4...63a

Skrevet

Min mor har ikke så god økonomi noe jeg har. Nå som jeg venter vårt første barn etter 3år med prøving er det endel babyutstyr som jeg lenge har sett på, som jeg endelig kan kjøpe. Min mor derimot syntes jeg er prippen som ikke ønsker å ta imot babyklærne etter min 35år gamle bror. Jeg tar gjerne imot strikketøy og heller utstyr fordi det har personlig verdi for meg ettersom mamma har laget det. Men jeg ønsker ikke bodyer fra 80tallet, det er ikke min stil og blir for gammeldags for meg. Jeg vil også kjøpe ny vognpose, ikke arve en gammel som har ligget i en kjeller i 35år å som ser 80 talls ut.

På en skånsom måte har jeg sagt hva jeg vil ha og hva jeg ikke ønsker å ta med meg hjem. Min mor syntes jeg er skikkelig prippen og fisefin som vil kjøpe endel nytt. Hun ble veldig såret da jeg fortalte at vi arver alt babytøy etter et annet familiemedlem som nå er 6mnd. Hun forstår ikke forskjellen på babytøy som er 9mnd gammelt kontra 35år. Er jeg så prippen? Ville du tatt imot hva som helst ?

Anonymous poster hash: 15e22...e86

Når jeg ventet mitt første barn var svigermor fra seg av glede. I sin iver dro hun frem alt hun hadde spart på etter min mann. Noe som inkluderte alt. I hele verden. Det var bodyer stive som sement, velur så piggete at man kunne skjære glass. Sist, men ikke minst, 30 år gamle tøybleier. Med blekgule flekker. Fikk hysterisk anfall. Anyways. Takket pent for alle klærna, dro hjem og plukket ut alt det hjemmestrikkede pluss det som var hjemmesydd, og kastet resten. Svigermor var fornøyd, jeg gråt hysterisk i bilen, og bossdunken ble full. Those were the days. 

Poenget er at jeg hater min svigermor. Hun er grusom både mot meg og mannen min. Jeg trenger likevel ikke gjøre henne opprørt, når jeg bare kan ta mot, smile pent og takke også pælme dritten når jeg kommer hjem. Pick your battles. Du trenger ikke bruke noe av det selv om du gir inntrykk av at dette var topp.

Anonymous poster hash: e71d8...0a8

Skrevet

Selvfølgelig er det pga reklamen du har blitt påvirket av fra du ble født. Klær fra Lindexog Cubus signaliserer også hvem du ønsker å fremstå som. Fargevalget ditt styres nesten 100% av reklamen. Når det langvarige markedsføringsarbeidet virker så påvirkes holdningene våre. Vi tror vi handler ut fra hva vi selv liker, og på sett og vis gjør vi det, men det er den yttre påvirkningen som har gjort at vi liker det vi liker.

Kult, visste ikke at det fantes folk her inne som var så klartenkte. Altså, folk ler seg ihjel når de ser tilbake på tøy de brukte på 80 tallet, de ''skjønner ikke hva de tenkte med'' osv. Samme med interiørstil på 90 tallet, en viss stil ALLE hadde (akkurat som at nå har ALLE hvitt shabbychic osv) var liksom allmenn akseptert som fin. Nå er det ingen som synes det. Dette er nettopp pga det du skriver.

Vi er alle meterialistiske. Selv kjøper jeg det meste brukt, og arver, men jeg velger jo det jeg synes er fint. Synes det er vanselig å kle på henne noe jeg synes er skikkelig stygt... Men det er liksom bare ut ifra mitt eget syn på hva jeg finner tiltalende og ikke. Mye jeg liker synes folk er helt merkelig.

Uansett, til HI, så synes jeg eeegentlig det er helt normalt å ville kjøpe noe selv, uten å skulle være prippen. Men jeg synes 72b er har et godt poeng:p

Anonymous poster hash: c3f6c...130

Skrevet (endret)

Dette handler vel om at i tidligere tider hadde man ikke de materielle ressursene vi i dag tar som en selvfølge.

Jeg sparer jo selv på endel av babytøyet, klarer ikke å kaste alt. Men skal ikke ha flere små. Så da blir det vel datteren min og sønnen som en dag får det prakket på seg, og som forhåpentligvis kan bruke noe av det.

Bare så det er segt så skjønner jeg godt at du vil kjøpe egne klær til babyen din. Men kanskje du kunne ta imot dette og bruke noe av det når du treffer din mor.

Endret av Nyttårs barn
Skrevet

Ja, det er du. Du kan trøste deg med at det er mange andre som har det på samme måten, men du er bortskjemt og materialistisk. For barnet er det gamle tøyet like bra (minst ettersom du er sikker på at kjemikalier er vasket ut), gjennbruk er bedre for miljøet og det er bedre for lommeboka. Den eneste grunnen til å ville ha nytt tøy og utstyr er at du ønsker å bruke barnet som statussymbol eller at du er hjernevasket av reklamen. Du er ikke alene. De fleste av oss er mer eller mindre påvirket, men fisefine er vi.Anonymous poster hash: 79b42...72b

Den eneste grunnen til at jeg kjøpte nye klær til babyen var fordi jeg ville plukke farger osv selv, slett ikke fordi reklame eller status er viktig for meg. Handlet stort sett på Lindex og Cubus, hvis det er status ja da var det vel det jeg var ute etter da..Anonymous poster hash: 716da...569

Selvfølgelig er det pga reklamen du har blitt påvirket av fra du ble født. Klær fra Lindexog Cubus signaliserer også hvem du ønsker å fremstå som. Fargevalget ditt styres nesten 100% av reklamen. Når det langvarige markedsføringsarbeidet virker så påvirkes holdningene våre. Vi tror vi handler ut fra hva vi selv liker, og på sett og vis gjør vi det, men det er den yttre påvirkningen som har gjort at vi liker det vi liker. Anonymous poster hash: 79b42...72b

Herregud, rull inn nå da! Jeeez..

Og jeg er enig med deg, HI!

Tenk så stas å få sitt første barn! Man vil jo bare shoppe, shoppe, shoppe! Ikke gå på loftet og leite etter boder med orange blomster!

Enig at ull og litt gamle leker osv er utrolig artig å ta med seg videre, men hvem vil vel ikke handle nye klær til barnet sitt?:-)

Gratulerer så mye! Ikke bry deg om mor- hun MÅ jo forstå deg..!

Anonymous poster hash: 17862...91e

Skrevet

Mye mulig det er reklame som påvirker meg, men stort sett er det min egen smak som avgjør hva jeg kjøper. Har ikke tv, og det er nå en gang sånn at det som er i butikkene er liksom det man har å velge i da. Så da velger jeg det jeg liker ut i fra det utvalget de har.

Skrevet

Vi fikk masse ting av svigermor da vi fikk førstemann. Jeg elsket å bruke den gamle skinnposen fra 70-tallet, genserne svigermor hadde strikket den gangen, klær hun hadde sydd,  (noen av teppene) hun hadde brukt til sine barn og en del av det andre. I tillegg fikk vi mange klær som ikke var like ok å ta på barna. Bla en del hjemmesydde klær som bar preg av at hun og svigerfar ikke hadde samme økonomi da de fikk barn, som vi hadde. Andre ting var rett og slett utslitt. Vi har alt det vi ikke brukte i en pose på kottet og den tenker jeg svoger og samboer kan få når de en gang får barn, så kan de se gjennom å se om de har lyst til å bruke noe av det vi ikke brukte. Så skal de selvfølgelig også få de tingene vi har brukt, mye eller lite.

Jeg syns det er rart å ikke ønske å ha noen ting som ble brukt til mor/far til barnet, men å skulle bruke alt, bare fordi man ikke måtte kjøpe mange nye ting, det syns jeg det er rart noen blir skuffet over.

Anonymous poster hash: cc430...af9
Skrevet

Vi fikk masse ting av svigermor da vi fikk førstemann. Jeg elsket å bruke den gamle skinnposen fra 70-tallet, genserne svigermor hadde strikket den gangen, klær hun hadde sydd,  (noen av teppene) hun hadde brukt til sine barn og en del av det andre. I tillegg fikk vi mange klær som ikke var like ok å ta på barna. Bla en del hjemmesydde klær som bar preg av at hun og svigerfar ikke hadde samme økonomi da de fikk barn, som vi hadde. Andre ting var rett og slett utslitt. Vi har alt det vi ikke brukte i en pose på kottet og den tenker jeg svoger og samboer kan få når de en gang får barn, så kan de se gjennom å se om de har lyst til å bruke noe av det vi ikke brukte. Så skal de selvfølgelig også få de tingene vi har brukt, mye eller lite.

Jeg syns det er rart å ikke ønske å ha noen ting som ble brukt til mor/far til barnet, men å skulle bruke alt, bare fordi man ikke måtte kjøpe mange nye ting, det syns jeg det er rart noen blir skuffet over.

jeg tok i mot mye fra min mor. Ting som JEG eller broren min brukte da vi var små. Nydelige hjemmestrikka/hekla sett, og mye hjemmelaget. Det er jo bare stas å bruke syns jeg. Men ikke gamle slitte og ødelagte ting. Spesielt ikke store gjenstander som skal stå fremme i hjemmet. Da vil man jo gjerne ha noe som passer inn og som man syntes er pent 

Skrevet

Spør mormor om hun ville arvet gamle klær fra sin gamle tante eller svigermor som har ligget i en kasse i kjelleren de siste 30 årene. Er hun fisefin om hun sier nei?

Anonymous poster hash: 09c88...3ef

Skrevet

jeg tok i mot mye fra min mor. Ting som JEG eller broren min brukte da vi var små. Nydelige hjemmestrikka/hekla sett, og mye hjemmelaget. Det er jo bare stas å bruke syns jeg. Men ikke gamle slitte og ødelagte ting. Spesielt ikke store gjenstander som skal stå fremme i hjemmet. Da vil man jo gjerne ha noe som passer inn og som man syntes er pent 

Husk på at det som kommer fra svigermor gjerne er ting faren til babyen brukte da han var liten :) Ingen forskjell fra ting du mottar fra din mor som du brukte. Og jeg skriver også at jeg skjønner man ikke vil bruke alt, det gjorde ikke vi heller.

Skrevet

Husk på at det som kommer fra svigermor gjerne er ting faren til babyen brukte da han var liten :) Ingen forskjell fra ting du mottar fra din mor som du brukte. Og jeg skriver også at jeg skjønner man ikke vil bruke alt, det gjorde ikke vi heller.

Har aldri fått noe av svigermor.. Hun har jeg kun møtt én gang. Min farmor som har prøvd å pushe meg på ting, som hun brukte til min far, for 55 år siden :) Det har svært lite betydning for meg:P 

Men elsker alle heklede plagg jeg har fra min oldemor. De skal brukes på kommende barn, og skal gå i arv i mange år fremover håper jeg :)

Skrevet

Nei du er ikke prippen, men tenker at moren din nok ble såret over at du ikke ønsker å ta imot klær og sånn som hun sikkert har tatt vare for å gi til sine barnebarn. Så jeg skjønner henne litt, men skjønner deg godt.

Anonymous poster hash: 995f6...314

Skrevet (endret)

ER nok smak og behag dette her. Selv har jeg brukt mitt eget tøy på gutta mine. Vi snakker babytrøyer med blondekrager som var vcanlig på 70 tallet. Enkelte sparkebukser, alt av sengetøy til både vogn og seng, tepper, pledd og strikket tøy.

Selv alle gutta har brukt babytøyet etter hverandre, og kun det som er pent. Ikke alt fra -93 som var like fint i -12.

Skinnposen etter meg har jeg brukt alle gangene og håper den blir brukt videre når den tid kommer :)

Men prippen? Njaa.....men hadde nok brukt noen plagg og vist frem til bestemor ja :)

Endret av Gjest
  • 4 uker senere...
Skrevet

Fornøyelig lesning dette :-) Din svigermor minner meg om en i min familie og, litt morsomt å se at man ikke er alene.

Nei, jeg synes ikke du er prippen, i så fall er vi en hel generasjon som er litt pripne. Vi er vel alle et produkt at den tiden vi lever i, med materiell overflod, og det er viktig å vise at man henger med og gjør det beste for barnet sitt. Da er det nok mange som tror at det innebærer å ha de dyreste klærne og utstyret, men heldigvis tror jeg de fleste har et balansert syn på dette.

Anyways, jeg forstår godt du ikke vil ha klær og utstyr som vi oppfatter som stygt og f.eks. ukomfortabelt for barnet, tidene forandrer seg! Synd svigermor ikke har skjønt dette og heller kvittet seg med saker og ting i sin tid, enn å spare det i 30 år.

Jeg har tre sønner selv, og kommer nok ikke til å spare på klær og utstyr, annet enn kanskje ett plagg eller to (dåpskjole f.eks). Og det må være helt opp til mine kommende svigerdøtre om de vil ta imot.

For å bevare et godt forhold til svigermor (veldig lurt mtp. barnepass og generelt for barna dine) ville jeg tatt imot en del av klærne, og som nevnt over, brukt det i selskap med svigermor.

Anonymous poster hash: 30bde...65e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...