Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #1 Skrevet 1. oktober 2014 Når jeg leverte barnet mitt i barnehagen i dag, var det en jente der som sannsynligvis har hatt et uhell. Hun ble geleidet av en voksen til å sitte på plassen sin som er i gangen. Hun var helt naken nedentil. Etter en stund (når jeg hadde gitt kos og sagt hadet til barnet mitt) kom den voksne tilbake og tok jenta i hånden og sa : du har ikke mer truser her, så vi må ta på bleie. Skiftet til barna ligger over plassen der barnet satt. Jeg syns det var litt merkelig at hun satte denne jenta naken på plassen. Når man kommer inn døren, ser man rett på henne. Jeg kjenner moren hennes og tenker å gi beskjed om dette til henne. Følte det var et overtramp mot den lille jenta... Hva mener dere? Overreagerer jeg? Anonymous poster hash: a0d31...88b
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #2 Skrevet 1. oktober 2014 Ja, den ansatte var nok stresset pga bøsje/tisseuhell og hadde ikke noe annet sted å plassere henne i mellomtiden. Og nakenhet er da helt naturlig Anonymous poster hash: 31fd3...277
Elsker livet Skrevet 1. oktober 2014 #3 Skrevet 1. oktober 2014 Syns ikke du overreagerer. Men hvor hvor galt det var kommer litt an på barnets alder. Dessuten var det dårlig å ikke skaffe henne klær med en gang.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #5 Skrevet 1. oktober 2014 Nå må du gi deg, Hi Anonymous poster hash: ea491...c26
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #6 Skrevet 1. oktober 2014 Barnet er fire år. (Hi) Ja, nakenhet er helt naturlig, men jenta så ukomfortabel ut. Jeg syns synd på henne. Hun forsøkte å trekke ned genseren. Anonymous poster hash: a0d31...88b
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #7 Skrevet 1. oktober 2014 Og de har bad i bhg. Dessuten var det andre ansatte der også. Så hun kunne lett ta med seg jenta ut på badet. Anonymous poster hash: a0d31...88b
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #8 Skrevet 1. oktober 2014 Du legger så mye mer i det enn det sannsyneligvis er. Er det mitt barn og du nevner det for meg vil jeg bare trekke på smilebåndet. Du legger det frem som hun skulle ha danset på bordet naken til alles beskuelse. Slapp av litt... Anonymous poster hash: ea491...c26
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #9 Skrevet 1. oktober 2014 Barnet er fire år. (Hi) Ja, nakenhet er helt naturlig, men jenta så ukomfortabel ut. Jeg syns synd på henne. Hun forsøkte å trekke ned genseren. Anonymous poster hash: a0d31...88b Stakkar liten. :/ Syntes du overreagerte først, siden de fleste barnehagebarn ikke bryr seg om sånt (tror jeg). Men det avgjørende her er jo at jenta var ukomfortabel. Det burde den ansatte sett og tatt hensyn til. Anonymous poster hash: 17b32...720
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #10 Skrevet 1. oktober 2014 Herregud!!!! Så redde som folk er for nakenhet, er ikke rart unger er redde for å skifte/dusje foran andre. Foreldre skaper et hysteri. Et barnehagebarn bør være naken på stranda også. Så om hun satt naken igangenså gjorde hun det. Hun led nok ikke, men voksne lager hysteri mot nakenhet. Er det rart det diskuteres hvorvidt jenter og gutter skal ha kjønnsdelt svømming?? Og de har i vår kommune svømming i 4 kl.. Når ble 10 åringer så opptatt av kropp at de ikke kan gå i badetøy foran hverandre? Da jeg var 10, (18 år siden) gikk jeg i badedrakt eller bare bikinitruse på stranda. Kropp var naturlig. Men så lenge Barneavd på diverse klesbutikker ser ut som avd for kortvokste voksne kan vi ikke forvente annet.. Slutt å klesmåjenter som ungdom/voksne, slutt å fokuser på kropp og la barn være frie og bekymringsløse. Anonymous poster hash: da005...c7f
Sint naken biltyv Skrevet 1. oktober 2014 #11 Skrevet 1. oktober 2014 Syns ikke du overreagerer. Syns det var over streken. Si ifra til mor
Elsker livet Skrevet 1. oktober 2014 #12 Skrevet 1. oktober 2014 Herregud!!!! Så redde som folk er for nakenhet, er ikke rart unger er redde for å skifte/dusje foran andre. Foreldre skaper et hysteri. Et barnehagebarn bør være naken på stranda også. Så om hun satt naken igangenså gjorde hun det. Hun led nok ikke, men voksne lager hysteri mot nakenhet. Er det rart det diskuteres hvorvidt jenter og gutter skal ha kjønnsdelt svømming?? Og de har i vår kommune svømming i 4 kl.. Når ble 10 åringer så opptatt av kropp at de ikke kan gå i badetøy foran hverandre? Da jeg var 10, (18 år siden) gikk jeg i badedrakt eller bare bikinitruse på stranda. Kropp var naturlig. Men så lenge Barneavd på diverse klesbutikker ser ut som avd for kortvokste voksne kan vi ikke forvente annet.. Slutt å klesmåjenter som ungdom/voksne, slutt å fokuser på kropp og la barn være frie og bekymringsløse. Anonymous poster hash: da005...c7f Jenta var tydelig ukomfortabel og dro i genseren sin. Jeg husker selv at alle jentene grudde seg veldig til vi skulle begynne å dusje etter gymmen i 3. klasse. Det var fordi vi da måtte kle av oss. Barn skal få være frie og bekymringsløse, og da må vi ta hensyn til deres bluferdighet.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #13 Skrevet 1. oktober 2014 Syns ikke du overreagerer. Syns det var over streken. Si ifra til mor Du har et sånt tabubelagt forhold til nakenhet. Får inntrykk av deg fra tidligere tråder at nakenhet er noe man skal skanne seg Ivar, noe "farlig". Hva skal dine barn gjøre npr de skal dusje etter gymtimen, etter svømming etc når du lærer barna at nakenhet er så tabubelagt? Jeg svarer ut fra sånn du har fremstått i andre tråder og du kan UMULIG ha et normalt forhold til kropp. Anonymous poster hash: ea491...c26
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #14 Skrevet 1. oktober 2014 Denne jenta kunne funnet frem klær fra boksen sin, det gjør min 2 åring! Anonymous poster hash: 14406...236
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #15 Skrevet 1. oktober 2014 Denne jenta kunne funnet frem klær fra boksen sin, det gjør min 2 åring! Anonymous poster hash: 14406...236 Boksen ligger for høyt og hun ble plassert på plassen sin. Der satt hun og forsøkte å trekke ned genseren. Jeg har et veldig normalt forhold til kropp. Jeg har fire barn og jeg har aldri reagert på noe slikt før. Jeg syns det hele var merkelig. Ansatt leder barnet til plassen sin - barnet er flau og forsøker å trekke ned genseren. Hun er fire år og det legges ikke skjul på at hun har hatt et uhell. Ansatte går bort en stund. Og kommer tilbake og henter jenta og tar henne inn på badet. Ansatt kunne tatt jenta inn på badet. Tatt av den våte buksen og hentet ny. Ikke sette henne naken på plassen sin for utstilling. Det er DETTE jeg reagerer på! Om det hadde vært noen barn som badet nakne i et basseng i sommer, ville jeg ikke reagert. Men dette var tydelig fornedrende for jenta. Ja. Jeg kommer til å prate med hennes mor. Jo mer jeg tenker på det, jo mer syns jeg synd på jenta. Anonymous poster hash: a0d31...88b
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #16 Skrevet 1. oktober 2014 Denne jenta kunne funnet frem klær fra boksen sin, det gjør min 2 åring! Anonymous poster hash: 14406...236 Boksen ligger for høyt og hun ble plassert på plassen sin. Der satt hun og forsøkte å trekke ned genseren. Jeg har et veldig normalt forhold til kropp. Jeg har fire barn og jeg har aldri reagert på noe slikt før. Jeg syns det hele var merkelig. Ansatt leder barnet til plassen sin - barnet er flau og forsøker å trekke ned genseren. Hun er fire år og det legges ikke skjul på at hun har hatt et uhell. Ansatte går bort en stund. Og kommer tilbake og henter jenta og tar henne inn på badet. Ansatt kunne tatt jenta inn på badet. Tatt av den våte buksen og hentet ny. Ikke sette henne naken på plassen sin for utstilling. Det er DETTE jeg reagerer på! Om det hadde vært noen barn som badet nakne i et basseng i sommer, ville jeg ikke reagert. Men dette var tydelig fornedrende for jenta. Ja. Jeg kommer til å prate med hennes mor. Jo mer jeg tenker på det, jo mer syns jeg synd på jenta. Anonymous poster hash: a0d31...88b Men hvorfor tok ikke du ned boksen hennes da viss du kjenner mammaen hennes? Anonymous poster hash: 14406...236
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #17 Skrevet 1. oktober 2014 Syns det er rart at barnet ble satt på plassen sin og ikke på badet. Er jo kjedelig for en på fire år å ha et uhell, og det at man da må sitte naken i gangen i lengre tid virker både nedverdigende og nesten som en straff. Ja, nakenhet er naturlig, men jenta var tydeligvis ukomfortabel med situasjonen. Hadde de vært en gjeng 4-åringer som hadde alle vært nakne på stranda hadde det vært annerledes. Anonymous poster hash: 3ae1d...0de
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #18 Skrevet 1. oktober 2014 Den stakkars jenta er vel dattera til ei hysterisk mamma som lærer ungene dine at nakenhet er tabu og ingen må noen gang se deg naken utenfor et bad...helst kun hjemme. Jeg tror du legger alt for mye i det. Normalt har en 4 åring et så avslappet forhold til egen kropp og nakenhet. Utenfor tema. Lurer bare på hvordan det skal gå med enkelte barn når de lærer at nakenhet er sååå privat at de ikke klarer å dusje etter gym eller oppsøke en svømmehall fordi de da må dusje med andre av samme kjønn. Trist! Hvis det stemmer at denne 4 åringen satt og gjemte seg under en genser så synes jeg det også er trist. Et lite barn skal ikke skamme seg eller føle seg forlegen i en slik situasjon. Ja, en 6-7 åring skjønner jeg. Utenom det. Det var vel ikke snakk om veldig lang tid? Og uten at du vet det kan den ansatte vært stresset. Slutt og tolke og analyser ting. Og før sint naken tjuvradd kommenterer. Nei, barna mine går ikke naken hverken på strand eller offentlige plasser.... Anonymous poster hash: ea491...c26
Sint naken biltyv Skrevet 1. oktober 2014 #19 Skrevet 1. oktober 2014 (endret) Syns ikke du overreagerer. Syns det var over streken. Si ifra til morDu har et sånt tabubelagt forhold til nakenhet. Får inntrykk av deg fra tidligere tråder at nakenhet er noe man skal skanne seg Ivar, noe "farlig". Hva skal dine barn gjøre npr de skal dusje etter gymtimen, etter svømming etc når du lærer barna at nakenhet er så tabubelagt? Jeg svarer ut fra sånn du har fremstått i andre tråder og du kan UMULIG ha et normalt forhold til kropp. Anonymous poster hash: ea491...c26 Nei det kan jeg vel ikke. Haha! Men hun sier barnet var ukomfortabel. Noen barn blir det fortere enn andre og det skal man respektere og ta hensyn til! En barnehageansatt burde kunne se det og respektere det. Det er sikker vondt for barnet å ha hatt et uhell og å da bli satt på utstilling føltes vel ikke greit da. Eller mener du at man ikke skal respektere et barns grenser? Det er vel ikke så nøye fordi de er barn eller? Tror det å lære barn at grensene deres skal respekteres er ganske viktig. Endret 1. oktober 2014 av Sint naken biltyv
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #20 Skrevet 1. oktober 2014 Herregud!!!! Så redde som folk er for nakenhet, er ikke rart unger er redde for å skifte/dusje foran andre. Foreldre skaper et hysteri. Et barnehagebarn bør være naken på stranda også. Så om hun satt naken igangenså gjorde hun det. Hun led nok ikke, men voksne lager hysteri mot nakenhet. Er det rart det diskuteres hvorvidt jenter og gutter skal ha kjønnsdelt svømming?? Og de har i vår kommune svømming i 4 kl.. Når ble 10 åringer så opptatt av kropp at de ikke kan gå i badetøy foran hverandre? Da jeg var 10, (18 år siden) gikk jeg i badedrakt eller bare bikinitruse på stranda. Kropp var naturlig. Men så lenge Barneavd på diverse klesbutikker ser ut som avd for kortvokste voksne kan vi ikke forvente annet.. Slutt å klesmåjenter som ungdom/voksne, slutt å fokuser på kropp og la barn være frie og bekymringsløse. Anonymous poster hash: da005...c7f Jenta var tydelig ukomfortabel og dro i genseren sin. Jeg husker selv at alle jentene grudde seg veldig til vi skulle begynne å dusje etter gymmen i 3. klasse. Det var fordi vi da måtte kle av oss. Barn skal få være frie og bekymringsløse, og da må vi ta hensyn til deres bluferdighet. Hvis ungene har blitt så "bluferdige" at de gruer seg til å dusje etter gymmen i 3. klasse har foreldrene gjort en elendig jobb med å gjøre ungene frie og bekymringsløse. Desverre må da skolen bruke tid og resurser på å roe ned slike tebdenser. Jeg tror heller ingenting på at alle jentene gruet seg til å vise seg nakne. Sanynlig vis var det noen av lederene som sa det og så våget ikke de andre annet enn å jatte med og late som om dette var forferdelig pinlig. Anonymous poster hash: f28cd...0e7
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #21 Skrevet 1. oktober 2014 Som mor til et barn som hadde endel uhell i den alderen, så var IKKE dette greit! Jeg er takknemlig og glad for at de ansatte i vår bhg utviste diskresjon og respekterte mitt barns bluferdihet. Unger er like forskjellige som alle andre, for noen fireåringer er dette langt utenfor konfortsonen, men viktigst av alt, man trenger ikke å kringkaste et uhell på den måten. Anonymous poster hash: c1496...daf
Iiiiik Skrevet 1. oktober 2014 #22 Skrevet 1. oktober 2014 For min egen del synes jeg det er trist at så mange voksne lager så mye styr av noe vakkert og naturlig som nakne småbarn. Kanskje var det også din egen bluferdighet og forferdelse som gjorde det vanskelig for jenta i denne situasjonen, HI? Hvis jeg hadde reagert på situasjonen, ville jeg snakket direkte til jenta. "Uff, fryser du ikke? Skal jeg hjelpe deg å ta ned skifteboksen? Eller kanskje du vil gå inn på badet, så kan jeg se om du har noe skiftetøy du kan ta på deg". Synes dessuten mest om å gi beskjed direkte til den jeg reagerer på. Hadde jeg som deg, HI, reagert mest i etterkant, ville jeg snakket med barnehagen om det først og ikke moren til jenta.
Villbringebringebær Skrevet 1. oktober 2014 #23 Skrevet 1. oktober 2014 Jeg reagerer mest på at sent må ha på beleire fordi de er tomme for truser. Sikkert veldig pinlig for 4 åringen. Her i bhg er det da vanlig å låne truse av en av venninnene. Og det sies ikke høyt så barnet slipper å føle på å ikke ha nok skift.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå