Gå til innhold

Tomatsaus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har en supergod tomatsausoppskrift? Har masse tomater fra drivhuset som jeg tenkte jeg skulle lage tomatsaus av og fryse ned...Og noe går såklart til dagens middag.

Anonymous poster hash: e9c1c...5cd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen?

Skrevet

Mos/hakk tomatene (alt etter konsistens du vil ha på sausen). Gjør det samme med løk, hvitløk og paprika (ikke for mye! Smak det til, mos/hakk etter ønsket konsistens). Jeg pleier å kryde med salt, pepper, basilikum og litt cayennepepper, oog noen ganger oregano (og hvitløk om jeg ikke har fersk tilgjengelig). Noen ganger har jeg provence-krydder i, det passer fint til pastaretter. I lasagne synes jeg det er best uten. 

Anonymous poster hash: 68ed2...9bf
Skrevet

Skal det stå og putre lenge på ovnen?

Skrevet

Skal det stå og putre lenge på ovnen?

Kommer an på hvor tykk du vil ha den :-) Skal jeg lage en stor lasagne, lar jeg det bare putre i ca 10 minutter. Har jeg goood tid, så kan det putre i timevis. Liker best når det putrer minst en halvtime :-) Men du må se an konsistensen. Noen tomater er mer saftige/vandige enn andre. Det blir mer tomatsmak om man får ut mye av vannet :-) 

Anonymous poster hash: 68ed2...9bf

Skrevet

Har du hele tomater skulle du sikkert ha skoldet dem først, men det tror jeg ikke jeg hadde giddet.

Jeg ville surret løk og hvitløk, så hatt i tomatpure, surret det litt videre. Tomatpureen lager litt "dypere" smak. Og når man steker den litt før man har i væske, blir smaken søtere og rundere.

Så ville jeg grovhakket tomatene, hatt de oppi sammen med en oksefond og masse deilig krydder. Basilikum, oregano og lauvbærblad. Bruker myyye krydder 😃

Videre ville jeg hatt i gulrot og selleri i biter og spede med litt vann om nødvendig. Men minst mulig vann!

La det stå så lenge du vil, helst en time eller to! Smaker til med en skvett solbærsirup for å få litt rundere smak og salt og pepper.

Man kan jo ha i chili hvis man vil, og med bacon blir det jo også veldig godt! Kan jo i grunn ha i mye mer grønnsaker også.

Liker at sausen er godt most, så kjører det med stavmixeren. Så er det bare å steke det kjøttet man vil ha og blande det sammen 😊

Skrevet

Jeg bruker ca 6 kg tomat, en kg gulrot og to kg sellerirot. Tomatene moses i blenderen før de helles i kjelen. Gulrøttene og sellerien moser jeg etter at de er kokt.

Krydrer med hvitløk, bergmynte (plukket masse tidligere i sommer), salt, pepper, spisskumen og basilikum. Som regel har jeg i litt sukker også. Kokes helst i minst 2 timer uten lokk.

Anonymous poster hash: a3919...1c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...