Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #1 Skrevet 30. september 2014 Var hos fastlegen i dag, sliter med svimmelhet. Har aldri hatt det før... Fra før av sliten jeg med kronisk hodepine og utmattelse (kropslig). Så skriver han: "Pasient ønsker en vurdering av hennes svimmelhet, samt behandlingsforslag. Dette er en komlisert, sammensatt smertepasient og det er lite som skal til for å vippe henne av pinnen og sette henne ut av spill. Vurdering: N17, SVIMMELHET IKA." Herregud å frekt!!! Lite som skal til for å vippe meg av pinnen?!?!??!?! Jeg går SJELDEN til legen, hater det... Skrev ut journal i dag pga jeg skal til spesialist i morgen, ville se hva slags blodprøver jeg har tatt opp igjennom! Jeg har lyst å ringe legen min å spør hva han mener med at jeg er lett å vippe av pinnen og sette meg ut av spill! overreagerer jeg... eller??? Anonymous poster hash: 94c84...e7a
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #2 Skrevet 30. september 2014 Ja, det høres slik ut. Anonymous poster hash: c26d8...497
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #3 Skrevet 30. september 2014 Ja, det høres slik ut. Anonymous poster hash: c26d8...497 Ja, hvordan da... Overreagerer jeg på det han skriver mener jeg? Mener du kanskje jeg overreagerte på svimmelheten? Har vært svimmel i 6 dager... jeg tenkte kanskje jeg kunne høre med fastlegen hva som var galt... men det var kanskje å overreagere? HI Huff... jeg er jo livredd for å bli sett på som en hypokonder... er det det han synes kanskje? Anonymous poster hash: 94c84...e7a
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #4 Skrevet 30. september 2014 Ja, du overreagerer... Og for såvidt så bekrefter du jo her det han sier... Anonymous poster hash: 5bbbf...c3a
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #5 Skrevet 30. september 2014 Ja, du overreagerer... Og for såvidt så bekrefter du jo her det han sier... Anonymous poster hash: 5bbbf...c3a Ja, men overreagerer jeg på det han skrev mener du? Eller overreagerer jeg på at jeg går til lege når jeg er svimmel? HI Anonymous poster hash: 94c84...e7a
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #6 Skrevet 30. september 2014 Ja, du overreagerer... Og for såvidt så bekrefter du jo her det han sier... Anonymous poster hash: 5bbbf...c3a Ja, men overreagerer jeg på det han skrev mener du? Eller overreagerer jeg på at jeg går til lege når jeg er svimmel? HI Anonymous poster hash: 94c84...e7a Du overreagerer på det han skriver. Anonymous poster hash: f3ca2...53e
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #7 Skrevet 30. september 2014 Du overreagerer på det han skrev, og bekrefter at han har rett i det du skriver her. Om du overreagerer ifht svimmelheten kan ikke jeg svare på. Anonymous poster hash: c26d8...497
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. september 2014 #8 Skrevet 30. september 2014 Hvorfor har han skrivd det da tror du? Har du vært der mye med småting før? Uansett fryktelig uprofesjonell måte å ordlegge seg på. En journal skal kunne leses av pasientene og da bør man vise hensyn
HvittHus Skrevet 30. september 2014 #9 Skrevet 30. september 2014 Jeg tenker at han prøver (på en klønete måte) å beskrive at du pga dine omfattende smerteproblemer, har lite å gå på fysisk og mentalt. Hvis du ellers er fornøyd med legen, ville jeg satt dette på kontoen for uheldige uttalelser.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #10 Skrevet 30. september 2014 På den ene siden bekrefter du selv at han har litt rett her. På den annen side burde han være mer varsom med sin formulering i journalen din. Anonymous poster hash: 85252...338
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #11 Skrevet 30. september 2014 Veldig merkelig formulert i en journal.... ! Anonymous poster hash: 8a9f4...676
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #12 Skrevet 30. september 2014 HI HER:Jeg går jo aldri til legen... har blitt henvist hit og dit pga kronisk hodepine og kronisk slitenhet i kroppen - men er max to ganger i året hos fastlege! Han er nyutdannet, og jeg har aldri blitt "fordummet" slik av noen andre leger jeg har vært hos (i følge journal). Men jeg synes dette var sårt... jeg har faktisk vært så dum jeg har felt noen tårer over dette her Jeg har skriv fra nevrolog som sier at om hodepinen forværres eller det kommer nye symptomer må jeg kontakte fastlege snarest. Jeg har gått i nesten en uke med svimmelhet og håper det skulle gi seg... da synes jeg det er ubehagelig han skriver slik om meg ... HI Takker for alle svarene! Anonymous poster hash: 94c84...e7a
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #13 Skrevet 30. september 2014 Hahaha, hadde nok dødd (av latter? Skam?) hvis jeg hadde lest min journal. Hvor mange ganger har jeg ikke vært der og grått som ei ulende ku? Anonymous poster hash: 1cf47...2ba
Iiiiik Skrevet 30. september 2014 #14 Skrevet 30. september 2014 (endret) Jeg oppfatter at det han skriver er at du allerede har en stor totalbelastning helsemessig og at dette med svimmelheten gjør at du er på randen av å ikke tåle mer. Altså - blir det verre enn dette, vippes du av pinnen og settes ut av spill. Ikke så god til å formulere seg og ikke flink til å tenke på hvordan det han skriver kan misforstås. Hvis han var så freidig at han mente du var en pyse, ville han vel sagt noe til deg når han samtidig skrev ut journalen? Hvis ikke, er han jo litt dum. Endret 30. september 2014 av Iiiiik
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #15 Skrevet 30. september 2014 Syns ikke du overreagerer. Virker klønete skrevet av legen. Anonymous poster hash: fe17a...0f9
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #16 Skrevet 30. september 2014 Da jeg leste dette først, så tolket jeg det på samme måte som deg. Men så leste jeg svaret til #9 og leste sitatet med nye øyne, og da ser jeg jo at det kan hende han mener det på en helt annen måte. Kanskje han mener du har så mye å slite med allerede, at det ikke er plass til så mye mer før begeret er fullt? Altså ikke at DU er spesielt svak, men at det kunne blitt for mye for hvem som helst med enda mer på toppen av alt det du har fra før? Men klønete formulert i tilfelle ja... Anonymous poster hash: 8500c...f3e
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #17 Skrevet 30. september 2014 Jeg oppfatter at det han skriver er at du allerede har en stor totalbelastning helsemessig og at dette med svimmelheten gjør at du er på randen av å ikke tåle mer. Altså - blir det verre enn dette, vippes du av pinnen og settes ut av spill. Ikke så god til å formulere seg og ikke flink til å tenke på hvordan det han skriver kan misforstås. Hvis han var så freidig at han mente du var en pyse, ville han vel sagt noe til deg når han samtidig skrev ut journalen? Hvis ikke, er han jo litt dum. Ja, sånn sett så har du rett, jeg er på raden av å ikke tåle mer... Jeg er veldig fortvilet!! Synes bare formuleringen var stygg. Jeg går helst IKKE til lege (som sagt)... og jeg er virkeig ikke noen hypokonder... HI Anonymous poster hash: 94c84...e7a
NormaJean Skrevet 30. september 2014 #18 Skrevet 30. september 2014 Jeg er sykepleier. Jeg syns legens formulering er uheldig og litt subjektiv! Han blander inn personlig oppfatning og å bruke formuleringer som "å vippe av pinnen" er ganske sært! Forstår veldig godt at du reagerer! For selvom han har "rett" så skal legen skrive i ett nøytralt og objektivt språk!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #19 Skrevet 30. september 2014 Mener han ikke bare (sagt på en klønete måte) at det er lite svimmelhet som skal til for å sette deg ut av spill? Altså at du er såpass plaget at det ikke skal mye til før du ikke klarer å fungere normalt osv. Føler jeg forklarte meg like klønete nå Men når jeg leser dette helt subjektivt trenger det altså ikke gå på deg som person eller at han tenker du er hypokonder men mer hvordan plagene arter seg. Det er slik jeg oppfatter det i allefall. Håper de finner ut av det snart og god bedring Men hvis det virkelig plager deg veldig kan du jo spørre legen hva han egentlig mente? Anonymous poster hash: bb6d7...037
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #20 Skrevet 30. september 2014 Mener han ikke bare (sagt på en klønete måte) at det er lite svimmelhet som skal til for å sette deg ut av spill? Altså at du er såpass plaget at det ikke skal mye til før du ikke klarer å fungere normalt osv. Føler jeg forklarte meg like klønete nå Men når jeg leser dette helt subjektivt trenger det altså ikke gå på deg som person eller at han tenker du er hypokonder men mer hvordan plagene arter seg. Det er slik jeg oppfatter det i allefall. Håper de finner ut av det snart og god bedring Men hvis det virkelig plager deg veldig kan du jo spørre legen hva han egentlig mente? Anonymous poster hash: bb6d7...037 HI her Ja, jeg skal virkelig spørre han neste gang jeg skal til han. OG det blir lenge til, men jeg skal spør han en vakker dag ja. Han er jo grundig, undersøker og gjør så godt han kan... og OM han synes jeg er så lett å vippe av pinnen kanskje jeg i stede burde henvises til psykolog.... ahhhrrrr... Det var det som skulle til for å irritere meg i kveld... Jajja... Anonymous poster hash: 94c84...e7a
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #21 Skrevet 30. september 2014 Tja... jeg er ikke enig med de som sier at du overreagerer, HI. Som Sekretøsa skriver, så er formuleringen hans veldig uprofesjonell! At man reagerer på at en lege ikke skriver en profesjonell journal, det er ikke det samme som at man overreagerer på det som står der... Du sier du tok kontakt med ham grunnet svimmelhet som har vart i seks dager, hvorpå han iflg deg journalfører: "Pasient ønsker en vurdering av hennes svimmelhet, samt behandlingsforslag. Dette er en komlisert, sammensatt smertepasient og det er lite som skal til for å vippe henne av pinnen og sette henne ut av spill. Vurdering: N17, SVIMMELHET IKA." Skrev legen mer i journalen etter dagens besøk, eller var dette alt som stod? Undersøkte han deg? Anbefalte han deg videre undersøkelse, behandling eller annet? Hvis han ikke undersøkte deg, så er det uprofesjonelt. Hvis han undersøkte deg og ikke journalførte det han har gjort, da er det uprofesjonelt. Hvis han anbefalte deg tiltak for svimmelheten og ikke journalførte det, da er det uprofesjonelt. Hvis han vet at du har fått beskjed av spesialist om å kontakte fastlege ved forverring og likevel ikke har undersøkt deg eller anbefaler deg videre undersøkelser/behandling, da er det også uprofesjonelt av ham, fordi han synes å bagatellisere svimmelheten. Og hvis han er så klumsete at han ikke mener du er pysete, men at dette på toppen av alt annet du sliter med blir for mye, da er det også en veldig uprofesjonell måte å ordlegge seg på. Jeg har vært borti noen slike uprofesjonelle leger, og den ene bestilte jeg rett og slett en ny time til samme dag jeg hadde vært der (selv om jeg ikke trengte det). Fikk time dagen etterpå og ba da rett og slett legen komme med sin faglige begrunnelse av kommentaren dagen før, jeg sa det veldig ordentlig og høflig. Legen hadde tydeligvis ikke opplevd å bli konfrontert med sine heller uproffe vendinger, og satt bare og måpte før han begynte å se på alt annet enn meg, endret ansiktsfarge til rødt, til blekt, til rødt og så stabiliserte seg på grått.... Han la seg til slutt langflat. Men når samme lege gjorde feil nr tre, deriblant grov feilføring av journal som krevde endring av journal, da byttet jeg ham. Leger kan gjøre feil som alle andre, men da må man få ryddet opp i det. For å vise motsatset på hvordan det kan gjøres. Jeg var nylig ute for en spesialist som journalførte en del feil, ikke gode formuleringer osv. Da jeg oppdaget det gikk jeg gjennom hele journalnotatet og skrev kommentarer til alt. Da jeg kom tilbake til spesialisten var jeg rimelig irritert, for de feilene forsinket min videre utredning, og jeg prøvde å skjule at jeg egentlig var sint. Den spesialisten tok meg imidlertid på alvor, gikk gjennom hvert enkelt punkt, innrømmet feilene, innrømmet at noen av formuleringene kunne misforstås veldig, og la seg flat for dette. Denne spesialisten har korrigert alt i journal og virkelig lagt seg i selen for å gjennopprette tillit i ettertid. Selv om han da gjorde mye feil og var klumsete i journalskrivingen første gang, så vil jeg si han er en god lege - for han lytter, han er villig til å innrømme feil der disse er gjort, og han ser konstruktivt på det videre forholdet vi må ha i utredningen av det som feiler meg. Dette er ikke din feil, HI, og du har ikke noe å skamme deg over. Ta det opp neste gang du skal til denne legen. Kanskje finner du ut at han ikke mente det slik du oppfattet det, og som det kan oppfattes. Da har han mulighet til å konkretisere hva han mente med det i journalen. Siden du skal ha med journalen din til spesialist, så kan du nevne det som står der, si at du synes den kommentaren kan misforstås, men ikke bruk mye tid på det hos spesialisten. Når man er syk og ikke har mye å gå på så skal det ikke mye til før man vippes av pinnen. Det betyr ikke at man nødvendigvis overreagerer bestandig. Av og til er en sterk reaksjon helt naturlig ut fra at det som er sagt/gjort ikke er slik man skal kunne forvente av en person i en profesjonell stilling. Og noen ganger så kan man likevel bruke slike kommentarer konstruktivt. Kanskje har denne legen indirekte hjulpet deg i forkant av ditt neste møte med spesialisten. Kanskje du etter dette greier å si til spesialisten enda mer konkret enn du har gjort tidligere hvor mye du sliter med plagene dine, kanskje kan du spørre mer konkrete spørsmål som du lurer på også. Ta det opp med legen neste gang du kommer dit, men ikke la det gå inn på deg så mye at du bruker mye energi på det. Lykke til hos spesialisten Anonymous poster hash: f43f1...79c
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #22 Skrevet 30. september 2014 By the way... har du vært stivere i nakken nylig? I så fall prøv en god kiropraktor. Både hodepine og svimmelhet kan komme av det leddmessige i nakken uten at leger med sine undersøkelsesmetoder greier å finne noen årsak. Så kan være verdt å få en undersøkelse hos en dyktig kiropraktor. Bor du i eller rundt Oslo, så kan jeg på det sterkeste anbefale Kim Lauvring (Helse i sentrum), som har spesialisering innen nevrologi i tillegg (ikke mange som har den spesialiseringen i landet, og han er veldig dyktig). Anonymous poster hash: f43f1...79c
soleia Skrevet 30. september 2014 #23 Skrevet 30. september 2014 Einig med Norma Jean. Eg synes det var ei dårleg formulering, og skjønar at du reagerer på dette.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #24 Skrevet 30. september 2014 Du ble jo vippet av pinnen bare av å lese journalen. 😂😂😂 Anonymous poster hash: f365e...446
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #25 Skrevet 30. september 2014 Jeg tenker også som #9. Men det var selvfølgelig ikke en god formulering fra legens side. Om dette plager deg etter en god natts søvn syns jeg du kan ta en telefon og høre hva legen mente med det, mest sannsynlig bekrefter han/hun det nr 9 svarer, tror jeg. Ønsker deg riktig god bedring, HI! Anonymous poster hash: 730af...d0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå