Gå til innhold

Psykolog for første gang :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer det? Gruer meg veldig. Kan jeg skrive ned ting som plager meg feks?

Anonymous poster hash: 1cb34...3ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør timen til din egen. Start feks med å spørre om psykologen kan fortelle litt om seg og sin bakgrunn.. og deretter at du har skrevet ned noen punkter som illustrerer hva du er i behov av hjelp til..

eller... sett deg godt tilrette i stolen og la psykologen lede an.. "jukselapp" kan du uansett ha med..

det er jo opp til deg hvd du vil gjøre det :-)

lykke til

Anonymous poster hash: 0fade...aef

Skrevet

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg må til psykolog. Hvorfor vet jeg ikke :/ Dette gjelder en barnevernsak og etter fire møter fordelt på fire måneder så mener saksbehandler at jeg er psykisk syk og har en diagnose.

Jeg sa så klart ja til psykolog, men har virkelig ikke peiling på hva jeg skal prate om. Har aldri hvert psykisk syk eller gått på medisiner.

Eneste er at faren min var alkoliker i fem år og at dette mente barnevernet gjorde at jeg hadde blitt psykisk syk. Dette er 15 år siden. Jeg hadde kun helgesamvær med han så opplevde lite av hans alkohol bruk.

Fastlegen min ser ingen psykiske tegn. Derfor er dette desverre vanskelig siden jeg ikke føler jeg har problemer :/

Hele forklaringen høres utrolig dum ut, men får ikke forklart det bedre.

Hi

Skrevet

Da sier du bare hva du føler og mener til psykologen

Skrevet

Hvilken diagnose er det saksbehandler mener du har da?

Hvis det er de som har ordnet timen for deg hos psykologen så har de vel beskrevet deg og hva de tror. Du får ta det der i fra.

Det er lurt å vise at du har selvinnsikt. Be om å få se / lest opp henvisningen.

Anonymous poster hash: 6ae2b...d41

Skrevet

Det er nok lurt å samarbeide, men også undersøke hva som er årsaken til henvisningen og hva som er meningen med å gå til psykolog. Utredning? Behandling?

Det høres veldig merkelig å henvise et voksent menneske til psykolog pga far har misbrukt alkohol. Det må ligge noe mer her som ikke kommer frem.

Anonymous poster hash: f8077...273
Skrevet

Hvis det er de som har ordnet timen for deg hos psykologen så har de vel beskrevet deg og hva de tror. Du får ta det der i fra.

Det er lurt å vise at du har selvinnsikt. Be om å få se / lest opp henvisningen.

Bv har ikke bestilt time.

Jeg kontaktet fastlegen min som igjen sendte henvisning. Så de får kun beskrivelse fra min fastlege.

Hvilken diagnose jeg har vet jeg ikke, bare at de mente det. Hun mente/tenkte jeg var psykisk syk. Eneste forklaring var mine "uløste" problemer med far.

Skal det sies at jeg så vidt nevnte min far tidligere alkohol problemer og dette har ikke blitt nevnt før etter fire måneder. Jeg og faren har altid hvert gode venner. Så jeg ser ikke problemet.

Jeg har også kontaktet psykisk helse gjennom nav siden de tilbyr hjelp fortere.

Jeg, min mann, familie, fastlege og advokat har prøvd å finne min psykiske lidelse. Så det er ikke snakk om mangel på selvinnsikt.

Men jeg prøver å finne noe feil ved meg uten å se dem.

Jeg får prøve å skrive ting ned og si det som det er.

Det er så klart mer i denne saken, men siden forrige bekymring ikke var real så gikk de over til det psykiske.

Det er bare det å kunne starte en time når man ikke veit hva jeg skal prate om :/

Hi

Skrevet

Kan det være snakk om en personlighetsforstyrrelse da? Da ser man gjerne ikke problemet selv,  og ikke nødvendigvis klarer fastlege eller andre samarbeidspartnere å se denne med en gang, da endel med personlighetsforstyrrelser er dyktige til å manipulere. Bare en tanke. 

Lykke til hos psykolog da, forstår at det kan være ekkelt. 

Anonymous poster hash: 2629d...4e7
Skrevet

Kan det være snakk om en personlighetsforstyrrelse da? Da ser man gjerne ikke problemet selv,  og ikke nødvendigvis klarer fastlege eller andre samarbeidspartnere å se denne med en gang, da endel med personlighetsforstyrrelser er dyktige til å manipulere. Bare en tanke. 

Lykke til hos psykolog da, forstår at det kan være ekkelt. 

personlighetsforstyrrelse eller reaktiv tilknytningforstyrrelse. 

Skrevet

Jeg er psykolog på et DPS. Første timen begynner jeg med å spør hvorfor folk er hos meg, hva de tenker seg osv. Vi går gjennom henvisningen fra legen sammen. Så spør jeg om aktuelle og tidligere psykiske problemer, spør om bakgrunnen din (kort) og vurderer selvmordsfare. De påfølgende timene spør jeg mere om livet ditt, og bruker diverse skjema til å kartlegge eventuelle diagnoser. Når jeg har gjort det, og hvis det er satt en diagnose så setter vi opp en behandlingsplan sammen. Bare spør psykologen om det er noe du lurer på.

Anonymous poster hash: 93d89...ee2

Skrevet

Glemte å si, veldig flott om du har med deg noe du har skrevet ned.

Skrevet

Glemte å si, veldig flott om du har med deg noe du har skrevet ned.

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Jeg kontaktet fastlegen min som igjen sendte henvisning. Så de får kun beskrivelse fra min fastlege.

Hvilken diagnose jeg har vet jeg ikke, bare at de mente det. Hun mente/tenkte jeg var psykisk syk. Eneste forklaring var mine "uløste" problemer med far.

Skal det sies at jeg så vidt nevnte min far tidligere alkohol problemer og dette har ikke blitt nevnt før etter fire måneder. Jeg og faren har altid hvert gode venner. Så jeg ser ikke problemet.

Jeg, min mann, familie, fastlege og advokat har prøvd å finne min psykiske lidelse. Så det er ikke snakk om mangel på selvinnsikt.

Det er så klart mer i denne saken, men siden forrige bekymring ikke var real så gikk de over til det psykiske.

Det er bare det å kunne starte en time når man ikke veit hva jeg skal prate om :/

Hi

Tenker at siden dette er en barnevernsak handler dette om forholdet mellom deg og barna/barnet. Kunne du gjort ting annerledes slik at relasjonen mellom deg og dem/det blir styrket? Tenker at det er her fokuset bør ligge for din del

Anonymous poster hash: f96c6...c46

Skrevet

Hi

Tenker at siden dette er en barnevernsak handler dette om forholdet mellom deg og barna/barnet. Kunne du gjort ting annerledes slik at relasjonen mellom deg og dem/det blir styrket? Tenker at det er her fokuset bør ligge for din del

Anonymous poster hash: f96c6...c46

Dette hadde ingen ting med barnet å gjøre, men mine tidligere depresjoner og min psykisk lidelse de nå mener jeg har + min fars tidligere alkohol misbruk.

Rapport har stadfestet at jeg og barnet har normal tilknytning.

Har ingenting imot å dra til psykolog for å prate, men er bare det å vite hvor jeg begynner og om det er noe jeg kan prate om.

Så da er det greit å spørre om råd :)

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...