Gå til innhold

Skal jeg la 8 åringen min flytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er en trygg og god gutt. Han bor 50-50 hos meg og pappaen. Nå har far fått en unik jobbmulighet i Singapore for ett år. Han har spurt om å få ta med barnet vårt. Pappaen er virkelig verdens beste. Kjempe engasjert i barnet og ekstremt omsorgsfull. Han har allerede undersøkt skole muligheter for barnet og funnet en kjempe god privatskole rett ved der han skal bo. Det er som sagt for ett år. Jeg tenker at dette vil være en utrolig opplevelse for sønnen vår. Han vil komme til å lære en hel masse! Og dette er et år han vil ha med seg resten av livet. Men hva synes dere? Bør jeg la han dra? Jeg vil selvsagt besøke dem i feriene.... Off, vanskelig dette her... :(

Anonymous poster hash: b7da1...f5e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dere klarer å samarbeide med å dele på flybiletter til deg eller han litt oftere, enkelte langweekender osv. og at dere skypa ofte tror jeg jeg hadde prøvd hvis gutten virkelig ville det. Med forbehold om at han skulle kommet hjem om han mistrivdes m.m.

Hadde vært helt grusomt for meg, men for et minne for barnet!!

Skrevet

Jeg hadde ikke klart det, og barnet mitt hadde ikke ville være så lenge borte fra meg

Anonymous poster hash: de058...a64

Skrevet

Veldig vanskelig, men hvis han er like trygg hos faren som hos deg, og du har mulighet til å reise dit relativt ofte, så tror jeg at jeg hadde latt ham dra hvis han gjerne ville. Det er vel alltids mulig for ham å reise hjem tidligere hvis det ikke går så bra?

Anonymous poster hash: 0781c...c62
Skrevet

Nei,d et er for ungt, hadde han derimot vørt 13-15, så..

Anonymous poster hash: aedaa...851

Skrevet

Synes det kunne vært en flott opplevelse for han!

Men er far sikker på at jobben passer til det å være aleneforelder? Overtid,reising,sene kvelder på jobb? Jobbpresset i internasjonale bedrifter og i utlandet er ofte langt større enn i Norge

Skrevet

Hvor gammel er han? Hvordan tror du han vil takke å være så mye borte fra deg et helt år? Kommer pappaen til å ha mye fritid/korte dager, eller blir det å gå på jobb i syv-tiden og ikke komme hjem før langt på kveld? Mye som spiller inn.

Hvis dette er en skikkelig karrieresjanse for far, og han kommer til å være mye borte i forbindelse med jobb, ser jeg ikke for meg at det blir bra for gutten å sitte alene uten nettverk i Singapore.

Hvis dette derimot er er kombinert jobbe litt/friår for eksen, så de har mye tid til å reise rundt og oppleve ting sammen, så stiller det seg annerledes. Samt alderen på gutten selvfølgelig.

Skrevet

Nei,d et er for ungt, hadde han derimot vørt 13-15, så..

Anonymous poster hash: aedaa...851

Det er jo faren hans. Hva hvis det hadde vært moren som hadde fått samme mulighet, hadde du sagt at han var for ung da og?

Anonymous poster hash: b9cec...ce3

Skrevet

HI her;

Ja, han har et kjempe godt forhold til pappen sin - like nært som til meg og i tillegg er han skikkelig pappa-gutt :) Ser veldig opp til faren :) Jeg og pappaen samarbeider kjempe godt. Vi er veldig gode venner, og er ofte sammen med barnet begge to sammen. Nesten som vi aldri har vært kjærester og alltid har vært bestevenner om dere skjønner? Han vil bidra økonomisk og samarbeide slik at jeg kan komme dit på besøk i feriene og gjerne oftere hvis det går med min jobb. 

Skrevet

Synes 8 år er for ungt.

13 år eller eldre passer bedre.

Gutten kommer nok til å lide mer av mamma-savn enn han kommer til å synes det er spennende.

Anonymous poster hash: 388dd...89c

Skrevet

Jeg tror jeg ville sagt ja, men ikke med et lett hjerte. Og skulle det ikke fungere, kan han jo flytte tilbake igjen.

Skrevet

Tviler på at de jobber 8-16 i Singapore. Hvor mye tid vil han få med pappaen der nede?

Vi han kunne snakke med barnevakten? Forklare at han har vondt i hodet?

Anonymous poster hash: cad65...9ba

Skrevet

HI her;

Ja, han har et kjempe godt forhold til pappen sin - like nært som til meg og i tillegg er han skikkelig pappa-gutt :) Ser veldig opp til faren :) Jeg og pappaen samarbeider kjempe godt. Vi er veldig gode venner, og er ofte sammen med barnet begge to sammen. Nesten som vi aldri har vært kjærester og alltid har vært bestevenner om dere skjønner? Han vil bidra økonomisk og samarbeide slik at jeg kan komme dit på besøk i feriene og gjerne oftere hvis det går med min jobb.

Jeg synes det høres fint ut for gutten jeg :) blir trist for deg som mor å la han dra, men hvis gutten har et nært forhold til dere begge så vil det jo være et like stort tap for han å være borte fra far et år som å være borte fra mor. Med tanke på hvilke erfaringer han kan gjøre seg og vokse på kan det jo bli kjempefint for han. Men han er bare 8 år da, så uansett bør dere være veldig, veldig påpasselig med kontakten. Kanskje du kunne vært der nede et par mnd. Samt at dere treffes i alle ferier og sånn f.eks. Skyper ofte og skriver brev til hverandre regelmessig. Et år er veldig lenge for en 8-åring, så det kan bli en stor jobb for dere å venne han til rutinene og å normalisere forholdet til deg igjen når han kommer tilbake igjen. Men jeg tror jeg fortsatt ville latt han dra...

Ellers kunne han jo dratt for et halvår? :)

Anonymous poster hash: 634ed...b29

Skrevet

Hva synes gutten selv? Han er kanskje liten, men han har sikkert en mening om saken.

Om jeg hadde fått denne muligheten som 8-åring, ville jeg hoppet på den. Og jeg tør ikke tenke på hva slnnen min (5,5 år og meget reiseglad) ville sagt om vi ga han samme tilbudet! Han ville nok vært på flyplassen før vi rakk å pakke kofferten.

Spøk til side, det er en enestående mulighet. Om du kan komme deg dit med jevne mellomrom og føler deg trygg på at pappaen fikser alenepappa tilværelsen, ville jeg gått med på det. Singapore er trygt og flott, ammurat passe eksotisk og passe kjent (bodde der selv og drømmer om å flytte tilbake dit).

Forøvrig bor vi i utlandet med barn, det tok en stund før han følte seg hjem men nå har han det strålende, til tross for at han måtte lære 2 (egentlig 3) fremmedspråk og begynne på skolen som 3-åring.

Anonymous poster hash: 99cb8...e0f

Skrevet

Ut i fra det du skriver hadde jeg sagt ja. Så fremt gutten vil det selv selvsagt.

Dere kan Skype hver dag, og du kan tilbringe alle dine ferieuker der nede. Langweekend er nok heller urealistisk da det tar et døgn å reise. Og far og sønn kan reise hjem i sine ferier.

Er det en internasjonal skole? Det vil jo være en unik mulighet for gutten til å lære seg bedre engelsk i tillegg til landets eget språk og kultur.

Jeg lurer også litt på fars jobb. Som noen nevner lengre oppe er arbeidspresset mye høyere i internasjonale bedrifter. Vil far få lange arbeidsdager? Overtid? Hvem skal i så fall passe gutten utenom fars arbeidstid?

Hvis alt i siste avsnitt hadde vært på plass hadde jeg som sagt sagt ja.

En unik mulighet for sønnen deres og jeg synes ikke han er for ung. Hvis han ikke trives kan han bare flytte hjem igjen.

Skrevet

Kan ikke råde deg til noe, men jeg vet at flere som har vært ute et år slik har hatt det veldig fint, men at den som jobber "alltid" er på jobb. Det forventes også ofte at de er med på kundemiddager, sosiale ting om kvelden og det kan både bli vanskelig jobbmessig for far, og trist for sønn.

Anonymous poster hash: 43488...b17

Skrevet

Men hvis du sier ja er det vel ikke nødt til å vare ett år?går det ikke så kan vel gutten komme hjem?

Syns forøvrig det høres fantastisk ut dersom gutten selv vil :-)

Skrevet

I utgangspunktet høres det ut som en fantastisk opplevelse for gutten. Samtidig tenker jeg som noen over at ofte når en familie drar utenlands for å jobbe vil den ene jobbe veldig mye mens den andre voksne er hjemmeværende og styrer familiebedriften. Vil far jobbe mye dette året utenlands og hvem vil i såfall ta seg av gutten? Vil dette være en ok situasjon for guten? Hva om året går fint og far får tilbut om å være i ett eller to år til og gutten også ønsker å fortsette å bo der? Vil du synes det er ok?

Jeg vet om en familie som var 3 år i Singapore. Far jobbet svært mye mens mor var hjemmeværende. Barna hadde det fantastisk og lærte enormt mye.

Anonymous poster hash: 3cb52...73a
Skrevet

Har du ny mann og nye barn?

Hva er sjansen for at du eventuelt kan flytte nedover sammen med dem for noen mnd?

Jeg tenker som mange andre her at det kan være vanskelig for far å kombinere karriere og det å være alenefar, men det kommer jo helt an på jobben.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det, og årsakene er som følger: å rive opp 8 åringen fra et trygt og stabilt miljø kan også føre til uro og vanskeligheter med å tilpasse seg. En 8 åring er bare et barn, å være borte fra deg så lenge tror jeg ikke er heldig. Hvis far skal være alene der har han ikke noe nettverk til hjelp og avlastning, og gutten din vil heller ikke ha sine kjente og nærmeste når han skulle trenge det. Hvis far skal jobbe snakker vi kanskje litt andre tider en her hjemme? Om far jobber lange uker, hva godt vil et slikt opphold føre med seg for barnet?, tenker han er for ung til å ha det store utbytte av dette. Kan ikke sønnen din bli hjemme, så kan dere besøke far hyppig?

Anonymous poster hash: 3edf3...51c

Skrevet

Jeg synes dette høres ut som en flott mulighet for gutten din og synes at dette må han få forsøke.

Men det forutsetter at fars jobb lar seg kombinere med å være alene med barnet og at du kan besøke ham hyppig og holde kontakten.

Og all ære til deg HI som har greid å bevare et så godt forhold til din eksmann og at du faktisk greier å sette deg selv og dine egne ønsker til side i denne saken. Det står det virkelig respekt av :)

Skrevet

Kan du bli med? Singapore er veldig internasjonalt. Har flere venner som bor og jobber der. De trives kjempegodt! Litt avhengig av hvilken utdannelse du har, burde det ikke være vanskelig å få jobb der. Jeg hadde sett på det som et eventyr :) Ellers ville jeg nok latt ham dra, men med blødende hjerte. Er sikker på at han går det fint der, men ville jo vært bedre å ha begge foreldrene (mange har lange arbeidsdager der).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...