Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #1 Skrevet 30. september 2014 Hadde planlagt KS med min første, men ville ha "normal" fødsel med nr. 2. Men nå har jeg gått såpass langt over termin at igangsetting kan bli aktuelt. Er ikke så glad for det kan man si.. Én ting er at det å bli igangsatt ikke er så stas til å begynne med, men jeg bekymrer meg litt ekstra, siden jeg har hatt KS før. Dere som har blitt igangsatt etter KS, hvis dere kunne velge mellom nytt KS og igangsettelse en gang til, hva hadde dere valgt, og hvorfor? Anonymous poster hash: a95b7...54d
PrinsesseHengepupp Skrevet 30. september 2014 #2 Skrevet 30. september 2014 Jeg fikk nylig beskjed om at jeg ikke ville bli igangsatt, hovedsaklig pga tidligere KS, da det kan gi sterkere og mer uforutsigbare sammentrekninger. Så her blir det enten spontan fødsel eller KS uansett. Mulig det er ulik praksis rundt om, men det var begrunnelsen jeg fikk når jeg spurte.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #3 Skrevet 30. september 2014 Jeg fikk nylig beskjed om at jeg ikke ville bli igangsatt, hovedsaklig pga tidligere KS, da det kan gi sterkere og mer uforutsigbare sammentrekninger. Så her blir det enten spontan fødsel eller KS uansett. Mulig det er ulik praksis rundt om, men det var begrunnelsen jeg fikk når jeg spurte. Takk for svar jeg vet riene kan bli alt for heftige hvis de bruker oxytocin og at de ikke bruker cytotec på de som har hatt KS, men ville de ikke prøve med ballongkateter eller prostaglandin heller? hvilket sykehus var det? (Om du vil fortelle). Jeg skal på riksen. Anonymous poster hash: a95b7...54d
PrinsesseHengepupp Skrevet 30. september 2014 #4 Skrevet 30. september 2014 Jeg fikk nylig beskjed om at jeg ikke ville bli igangsatt, hovedsaklig pga tidligere KS, da det kan gi sterkere og mer uforutsigbare sammentrekninger. Så her blir det enten spontan fødsel eller KS uansett. Mulig det er ulik praksis rundt om, men det var begrunnelsen jeg fikk når jeg spurte. Takk for svar jeg vet riene kan bli alt for heftige hvis de bruker oxytocin og at de ikke bruker cytotec på de som har hatt KS, men ville de ikke prøve med ballongkateter eller prostaglandin heller? hvilket sykehus var det? (Om du vil fortelle). Jeg skal på riksen. Anonymous poster hash: a95b7...54d UNN (Tromsø) her. Men jeg har en og annen komplikasjon i tillegg, så det kan være at summen av det gjør igangsetting uaktuell. Men måten hun svarte på, var noe ala "Nei siden du har hatt et KS tidligere vil vi ikke forsøke igangsettelse", sånn ca. Så jeg tolket det dithen at det var hovedsaklig pga tidligere KS at det var uaktuelt. Men som sagt, mulig det er en detalj der som jeg ikke fikk med meg.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #5 Skrevet 30. september 2014 Jeg fikk nylig beskjed om at jeg ikke ville bli igangsatt, hovedsaklig pga tidligere KS, da det kan gi sterkere og mer uforutsigbare sammentrekninger. Så her blir det enten spontan fødsel eller KS uansett. Mulig det er ulik praksis rundt om, men det var begrunnelsen jeg fikk når jeg spurte.Takk for svar jeg vet riene kan bli alt for heftige hvis de bruker oxytocin og at de ikke bruker cytotec på de som har hatt KS, men ville de ikke prøve med ballongkateter eller prostaglandin heller? hvilket sykehus var det? (Om du vil fortelle). Jeg skal på riksen. Anonymous poster hash: a95b7...54d UNN (Tromsø) her. Men jeg har en og annen komplikasjon i tillegg, så det kan være at summen av det gjør igangsetting uaktuell. Men måten hun svarte på, var noe ala "Nei siden du har hatt et KS tidligere vil vi ikke forsøke igangsettelse", sånn ca. Så jeg tolket det dithen at det var hovedsaklig pga tidligere KS at det var uaktuelt. Men som sagt, mulig det er en detalj der som jeg ikke fikk med meg. Ja, det var jo ganske klar tale. Da får kanskje de som ikke har noen andre komplikasjoner i det minste være med å velge...? Jeg må innrømme at jeg syns det kanskje hadde vært bedre med enda et KS nå. Å skulle takle en indusert fødsel nå når jeg er så sliten virker nesten som en uoverkommelig oppgave. Selv om ingen av alternativene er ønskelige tenker jeg kanskje det ville vært best... Men jeg har et par dager igjen da... Anonymous poster hash: a95b7...54d
PrinsesseHengepupp Skrevet 30. september 2014 #6 Skrevet 30. september 2014 Antar at det kan være litt "slingringsmonn", for jeg har ikke hørt andre steder at det er fullstendig utelukket med igangsettelse selv om man har hatt et KS før. Men logisk tenkning tilsier vel at de vil være nokså restriktive, og om det da er en ekstra komplikasjon eller to (som hos meg) blir det raskt uaktuelt. Håper du kommer i gang av deg selv da, men det viktigste er jo at det ender med en baby etterpå (har jeg måttet indoktinere meg selv med siden ikke jeg heller i utgangspunktet ønsker nytt KS).
It's all about me Skrevet 30. september 2014 #7 Skrevet 30. september 2014 Jeg ble igangsatt med nr.2 etter ks med nr.1. Riene var temlig heftige og da det virkelig gikk framover gikk det kjapt. Var aldri noen tvil om at jeg kunne igangsett pga av ks'et, men ble godt tatt vare på gjennom hele fødselen. Ifølge jm var det en perfekt fødsel. Men neste gang valgte jeg planlagt ks. Igangsettingen varpså heftig at det skremte vettet ut av meg. Planlagt ks derimot var superdupert.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #8 Skrevet 30. september 2014 Jeg hadde KS med min første, og da jeg kom på føden når vannet gikk med andremann, uten effektive modningsrier, var det aldri noen spørsmål om å ikke kunne igangsette pga ks med førstemann. Jeg fikk modningsgele en gang, og det var meningen at jeg skulle igangsettes 12 timer eller noe etter første innføring med modningsgele, men fødselen startet brått av seg selv før den tid. Heftige rier, og styrtfødsel, men det gikk helt fint. Anonymous poster hash: 49f9e...476
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #9 Skrevet 30. september 2014 Jeg ble igangsatt med nr.2 etter ks med nr.1. Riene var temlig heftige og da det virkelig gikk framover gikk det kjapt. Var aldri noen tvil om at jeg kunne igangsett pga av ks'et, men ble godt tatt vare på gjennom hele fødselen. Ifølge jm var det en perfekt fødsel. Men neste gang valgte jeg planlagt ks. Igangsettingen varpså heftig at det skremte vettet ut av meg. Planlagt ks derimot var superdupert. Ja, jeg synes ikke KS var så gøy etter forrige gang, men akkurat nå, etter 4 mnd. med bekkenløsning, virker bare en sykehusseng utrolig forlokkende men hvor lenge siden var det du ble satt i gang, og hvilket sykehus var det på? PrinsesseHengePupp: Ja, håper det kommer i gang av seg selv, ellers får jeg tenke sånn som deg Anonymous poster hash: a95b7...54d
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #10 Skrevet 30. september 2014 Jeg fikk nylig beskjed om at jeg ikke ville bli igangsatt, hovedsaklig pga tidligere KS, da det kan gi sterkere og mer uforutsigbare sammentrekninger. Så her blir det enten spontan fødsel eller KS uansett. Mulig det er ulik praksis rundt om, men det var begrunnelsen jeg fikk når jeg spurte.Takk for svar jeg vet riene kan bli alt for heftige hvis de bruker oxytocin og at de ikke bruker cytotec på de som har hatt KS, men ville de ikke prøve med ballongkateter eller prostaglandin heller? hvilket sykehus var det? (Om du vil fortelle). Jeg skal på riksen. Anonymous poster hash: a95b7...54d UNN (Tromsø) her. Men jeg har en og annen komplikasjon i tillegg, så det kan være at summen av det gjør igangsetting uaktuell. Men måten hun svarte på, var noe ala "Nei siden du har hatt et KS tidligere vil vi ikke forsøke igangsettelse", sånn ca. Så jeg tolket det dithen at det var hovedsaklig pga tidligere KS at det var uaktuelt. Men som sagt, mulig det er en detalj der som jeg ikke fikk med meg. Jeg fikk også denne beskjeden. Naturlig eller ks, ikke igangsetting. Det ble ks og jeg er litt glad jeg slapp å velge selv. Anonymous poster hash: 23095...b1f
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #11 Skrevet 30. september 2014 Ble igangsatt med ballongkateter og modningsgele. 1 år fra ks til ny fødsel. Anonymous poster hash: 43188...705
Lessismore Skrevet 30. september 2014 #12 Skrevet 30. september 2014 Jeg hadde ks med første, og planlagt igangsetting med nr 2. Det skal sies at igangsettingen var et mareritt, og fødselen dro ut i 4 døgn. Gutten ble forløst med sugekopp, og jeg mistet 1,3 liter blod. Nå er jeg gravid med nr 3, og jeg tror ikke jeg får velge ks for det. Fordelen med "naturlig" fødsel er jo at man er i bedre form etterpå. Nåja, jeg vet ikke helt jeg. Jeg hadde jo mistet så mye blod at jeg ikke kunne reise meg, og pga klipping og sugekopp, kunne jeg heller ikke sitte. Vondt og jævlig. Tror faktisk jeg skal vurdere ks denne gangen...
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #13 Skrevet 30. september 2014 Jeg hadde ks med første, og planlagt igangsetting med nr 2. Det skal sies at igangsettingen var et mareritt, og fødselen dro ut i 4 døgn. Gutten ble forløst med sugekopp, og jeg mistet 1,3 liter blod. Nå er jeg gravid med nr 3, og jeg tror ikke jeg får velge ks for det. Fordelen med "naturlig" fødsel er jo at man er i bedre form etterpå. Nåja, jeg vet ikke helt jeg. Jeg hadde jo mistet så mye blod at jeg ikke kunne reise meg, og pga klipping og sugekopp, kunne jeg heller ikke sitte. Vondt og jævlig. Tror faktisk jeg skal vurdere ks denne gangen... Hørtes heftig ut.. Hvilket sykehus var dette på? Og hvor mange dager over termin var du da de satte i gang? Jeg er litt redd for at det skal drøye ut i langedrag hvis de setter i gang. Jeg har hørt at igangsatte fødsler varer lengre enn de naturlige, men jeg vet ikke om det stemmer eller om det bare er fordi det føles sånn når man går og traver på sykehuset... Anonymous poster hash: a95b7...54d
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #14 Skrevet 30. september 2014 Jeg hadde KS med min første, og da jeg kom på føden når vannet gikk med andremann, uten effektive modningsrier, var det aldri noen spørsmål om å ikke kunne igangsette pga ks med førstemann. Jeg fikk modningsgele en gang, og det var meningen at jeg skulle igangsettes 12 timer eller noe etter første innføring med modningsgele, men fødselen startet brått av seg selv før den tid. Heftige rier, og styrtfødsel, men det gikk helt fint. Anonymous poster hash: 49f9e...476 Hvilket sykehus var det på? Og er det lenge siden? Anonymous poster hash: a95b7...54d
It's all about me Skrevet 30. september 2014 #15 Skrevet 30. september 2014 Jeg ble igangsatt med nr.2 etter ks med nr.1. Riene var temlig heftige og da det virkelig gikk framover gikk det kjapt. Var aldri noen tvil om at jeg kunne igangsett pga av ks'et, men ble godt tatt vare på gjennom hele fødselen. Ifølge jm var det en perfekt fødsel. Men neste gang valgte jeg planlagt ks. Igangsettingen varpså heftig at det skremte vettet ut av meg. Planlagt ks derimot var superdupert. Ja, jeg synes ikke KS var så gøy etter forrige gang, men akkurat nå, etter 4 mnd. med bekkenløsning, virker bare en sykehusseng utrolig forlokkende men hvor lenge siden var det du ble satt i gang, og hvilket sykehus var det på? PrinsesseHengePupp: Ja, håper det kommer i gang av seg selv, ellers får jeg tenke sånn som deg Anonymous poster hash: a95b7...54d Det var for 6 år siden på Voss.
Lessismore Skrevet 30. september 2014 #16 Skrevet 30. september 2014 Jeg hadde ks med første, og planlagt igangsetting med nr 2. Det skal sies at igangsettingen var et mareritt, og fødselen dro ut i 4 døgn. Gutten ble forløst med sugekopp, og jeg mistet 1,3 liter blod. Nå er jeg gravid med nr 3, og jeg tror ikke jeg får velge ks for det. Fordelen med "naturlig" fødsel er jo at man er i bedre form etterpå. Nåja, jeg vet ikke helt jeg. Jeg hadde jo mistet så mye blod at jeg ikke kunne reise meg, og pga klipping og sugekopp, kunne jeg heller ikke sitte. Vondt og jævlig. Tror faktisk jeg skal vurdere ks denne gangen... Hørtes heftig ut.. Hvilket sykehus var dette på? Og hvor mange dager over termin var du da de satte i gang? Jeg er litt redd for at det skal drøye ut i langedrag hvis de setter i gang. Jeg har hørt at igangsatte fødsler varer lengre enn de naturlige, men jeg vet ikke om det stemmer eller om det bare er fordi det føles sånn når man går og traver på sykehuset... Anonymous poster hash: a95b7...54d Ja, det var heftig. Var på Drammen. Men likevel, selv om det var rått og brutalt, var jeg aldri redd. Damene rundt meg fikk meg til å føle meg trygg 100% av tiden. Jeg var ikke over termin, men 12 dager før. Og det er muligens derfor det gikk så lang tid, jeg var jo ikke i nærheten av moden da de startet prosessen.
Lessismore Skrevet 30. september 2014 #17 Skrevet 30. september 2014 Jeg hadde KS med min første, og da jeg kom på føden når vannet gikk med andremann, uten effektive modningsrier, var det aldri noen spørsmål om å ikke kunne igangsette pga ks med førstemann. Jeg fikk modningsgele en gang, og det var meningen at jeg skulle igangsettes 12 timer eller noe etter første innføring med modningsgele, men fødselen startet brått av seg selv før den tid. Heftige rier, og styrtfødsel, men det gikk helt fint.Anonymous poster hash: 49f9e...476 Hvilket sykehus var det på? Og er det lenge siden?Anonymous poster hash: a95b7...54d Snart et år siden.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #18 Skrevet 30. september 2014 Jeg hadde ks med første, og planlagt igangsetting med nr 2. Det skal sies at igangsettingen var et mareritt, og fødselen dro ut i 4 døgn. Gutten ble forløst med sugekopp, og jeg mistet 1,3 liter blod. Nå er jeg gravid med nr 3, og jeg tror ikke jeg får velge ks for det. Fordelen med "naturlig" fødsel er jo at man er i bedre form etterpå. Nåja, jeg vet ikke helt jeg. Jeg hadde jo mistet så mye blod at jeg ikke kunne reise meg, og pga klipping og sugekopp, kunne jeg heller ikke sitte. Vondt og jævlig. Tror faktisk jeg skal vurdere ks denne gangen...Hørtes heftig ut.. Hvilket sykehus var dette på? Og hvor mange dager over termin var du da de satte i gang? Jeg er litt redd for at det skal drøye ut i langedrag hvis de setter i gang. Jeg har hørt at igangsatte fødsler varer lengre enn de naturlige, men jeg vet ikke om det stemmer eller om det bare er fordi det føles sånn når man går og traver på sykehuset... Anonymous poster hash: a95b7...54d Ja, det var heftig. Var på Drammen. Men likevel, selv om det var rått og brutalt, var jeg aldri redd. Damene rundt meg fikk meg til å føle meg trygg 100% av tiden. Jeg var ikke over termin, men 12 dager før. Og det er muligens derfor det gikk så lang tid, jeg var jo ikke i nærheten av moden da de startet prosessen. Det er godt å høre at du følte deg så godt ivaretatt og i tilfelle igangsetting er jo jeg da mer moden enn du var, så da dryger det vel ikke ut i maaaange dager *bank i bordet* Anonymous poster hash: a95b7...54d
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #19 Skrevet 30. september 2014 Jeg hadde akutt sectio i februar i fjor. Gravid på ny med termin i august i år. Gikk over termindato, og ble satt i gang med ballongkateter. Ble ikke mer moden, og fikk videre to cytotec-stikkpiller på dag 2 uten effekt. Dobbel dose cytotec stikkpiller dag 3 og etterhvert moden nok til at vannet kunne tas. Deretter kraftige og hyppige rier til dag 4 og etterhvert full åpning i mange timer, smertefulle vedvarende rier. Barnet kom ikke ut, og det hele ble toppet med sectio igjen. En meget kjip erfaring, og om jeg kunne velge mellom igangsetting og planlagt sectio hadde jeg gått for det siste. Anonymous poster hash: b29f0...0fa
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #20 Skrevet 30. september 2014 Jeg fikk nylig beskjed om at jeg ikke ville bli igangsatt, hovedsaklig pga tidligere KS, da det kan gi sterkere og mer uforutsigbare sammentrekninger. Så her blir det enten spontan fødsel eller KS uansett. Mulig det er ulik praksis rundt om, men det var begrunnelsen jeg fikk når jeg spurte.Takk for svar jeg vet riene kan bli alt for heftige hvis de bruker oxytocin og at de ikke bruker cytotec på de som har hatt KS, men ville de ikke prøve med ballongkateter eller prostaglandin heller? hvilket sykehus var det? (Om du vil fortelle). Jeg skal på riksen. Anonymous poster hash: a95b7...54d UNN (Tromsø) her. Men jeg har en og annen komplikasjon i tillegg, så det kan være at summen av det gjør igangsetting uaktuell. Men måten hun svarte på, var noe ala "Nei siden du har hatt et KS tidligere vil vi ikke forsøke igangsettelse", sånn ca. Så jeg tolket det dithen at det var hovedsaklig pga tidligere KS at det var uaktuelt. Men som sagt, mulig det er en detalj der som jeg ikke fikk med meg. Jeg fikk også denne beskjeden. Naturlig eller ks, ikke igangsetting. Det ble ks og jeg er litt glad jeg slapp å velge selv. Anonymous poster hash: 23095...b1f Var det også i Tromsø? Jeg tror det er ganske stor forskjell på praksisen fra sykehus til sykehus. Har hørt at de er veldig bastante på naturlig fødsel på Voss (og i Bergen?) mens de er mer liberale oppi nord... Men vet ikke om det er sant da.. Anonymous poster hash: a95b7...54d
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #21 Skrevet 30. september 2014 Jeg hadde akutt sectio i februar i fjor. Gravid på ny med termin i august i år. Gikk over termindato, og ble satt i gang med ballongkateter. Ble ikke mer moden, og fikk videre to cytotec-stikkpiller på dag 2 uten effekt. Dobbel dose cytotec stikkpiller dag 3 og etterhvert moden nok til at vannet kunne tas. Deretter kraftige og hyppige rier til dag 4 og etterhvert full åpning i mange timer, smertefulle vedvarende rier. Barnet kom ikke ut, og det hele ble toppet med sectio igjen. En meget kjip erfaring, og om jeg kunne velge mellom igangsetting og planlagt sectio hadde jeg gått for det siste. Anonymous poster hash: b29f0...0fa Brukte de cytotec?? hvilket sykehus var det på? Jordmoren min og jeg snakket litt om måter å igangsette og hun fortalte om cytotec, men sa at det trengte ikke jeg å tenke på for det bruker man ikke på damer som har hatt KS. Anonymous poster hash: a95b7...54d
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #22 Skrevet 30. september 2014 Jeg fikk også beskjed om at en ikke bruker Cytotec når en har hatt ks. Anonymous poster hash: 43188...705
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #23 Skrevet 30. september 2014 Huff, nå blei jeg litt dårlig av å lese denne tråden.. Min første fødsel endte i et akutt ks, ble ganske heftig og gutten vår var svært dårlig når han kom ut. Har gått til samtaler på sykehuset pga dette og for å finne ut om jeg kan føde el ikke. Fått beskjed om at fødsel skal gå helt fint, men at de vil sette meg igang en uke før termin. De vil da bruke ballong kateter og vente minst 3 timer m riedrypp. Er så redd for å havne i et nytt akutt k.s, vil virkelig ikke d. Lurer på om jeg rett og slett skal presse på for å få et planlagt ks istedet, kjenner det her stresser meg..sæelig når jeg leser at det er så magen forskjellige meninger rundt temaet fra sykehus til sykehus. Anonymous poster hash: 4599f...bf3
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #24 Skrevet 1. oktober 2014 Endte med enda et akutt keisersnitt for meg, men ville ikke vært riene foruten. Da fikk jeg litt "fødsel" fordi om det endte med keisersnitt for andre gang. Anonymous poster hash: 43188...705
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #25 Skrevet 1. oktober 2014 Huff, nå blei jeg litt dårlig av å lese denne tråden.. Min første fødsel endte i et akutt ks, ble ganske heftig og gutten vår var svært dårlig når han kom ut. Har gått til samtaler på sykehuset pga dette og for å finne ut om jeg kan føde el ikke. Fått beskjed om at fødsel skal gå helt fint, men at de vil sette meg igang en uke før termin. De vil da bruke ballong kateter og vente minst 3 timer m riedrypp. Er så redd for å havne i et nytt akutt k.s, vil virkelig ikke d. Lurer på om jeg rett og slett skal presse på for å få et planlagt ks istedet, kjenner det her stresser meg..sæelig når jeg leser at det er så magen forskjellige meninger rundt temaet fra sykehus til sykehus. Anonymous poster hash: 4599f...bf3 Ikke vær nervøs (lettere sagt enn gjort). Snakk med sykehuset eller jordmoren din og "sjekk ut saken" ordentlig før du bestemmer deg for hva du vil ønske deg. Husk at grunnen til at det er så forskjellig praksis fra sykehus til sykehus antagelig er fordi risikoen er ganske lik uansett hvordan ungen kommer ut. Litt som om man har brunost eller gulost på skiva liksom, man kan argumentere for hvorfor begge er bra Dessuten er alle kvinner forskjellige. Vi har forskjellige kropper og forskjellige historier alle sammen, og det viktigste er bare at nettopp din kropp og din historie står i sentrum når en avgjørelse blir tatt Så ikke baser avgjørelsen din på hva du har lest på et forum, men prøv heller å finne informasjon her, så du kan stille de riktige spørsmålene til jordmoren din eller sykehuset Anonymous poster hash: a95b7...54d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå