Gå til innhold

Barnevernet - noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jaja, da har det skjedd meg. Har blitt meldt til BV av noen jeg kjenner, på tynt grunnlag. Likevel, en helt forjævelig følelse.

Hva skjer nå? Hvordan blir det med barnehagen etter dette? (ikke de som meldte altså) Hvilke instanser blir involvert i dette? Det er taushetsplikt, ie dette er ikke noe folk får vite med mindre jeg sier noe? Kommer denne saken til å følge meg videre, selv om den evt blir henlagt? (ift senere barn og sånn)

Sitter bare å grubler og gråter, noen som kan svare meg?

Anonymous poster hash: 7e7ee...156
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av. De undersøker, og er det ingenting der skjer det ikke stort utover et par samtaler og kanskje et hjemmebesøk. Barnehagen kommer neppe til å nevne saken med mindre du vil det selv.

Og ja, jeg har blitt meldt, og det gikk helt fint. Grunnen til meldingen var løgn, og etter et hjemmebesøk var saken henlagt. Ingen har fått vite noe, for jeg har ikke sagt noe til noen.

Anonymous poster hash: 2d35c...b76
Skrevet

Enten blir meldingen henlagt innen en uke, og ingen andre enn de som meldte, deg selv og Bvt får vite noe.

Eller så går mld til undersøkelse. Da har Bvt tre mnd på seg til å undersøke, da må dere gjennom møter, hjemmebesøk, samtale med barnet alene, innhenting av informasjon fra bhg, helsestasjon, fastlege o.l. Hvem man henter informasjon fra avhenger av hva man er bekymret for, og velges som regel av deg og Bvt sammen, men kan også innhentes uten samtykke. Etter tre mnd så kan saken enten henlegges eller Bvt kan tilby deg hjelpetiltak. (Tiltakene er frivillige, men lurt å takke ja til, for eksempel foreldreveiledning). I sjeldne, og ekstreme, tilfeller ender undersøkelsen i omsorgsovertakelse.

Anonymous poster hash: 8b92e...448

Skrevet

De som meldte får ikke vite noen ting, barnevernet har ikke lov å opplyse om noe som helst til andre enn den saken gjelder. Så akkurat det er bare tull.

Skrevet

Så lenge der ikkje e hold i bekymringsmeld, så har du ikkje noe å bekymre deg for,

Det er viktig å huske at bv er der for å hjelpe....

Anonymous poster hash: 1ae30...5d0

Skrevet

De som meldte får ikke vite noen ting, barnevernet har ikke lov å opplyse om noe som helst til andre enn den saken gjelder. Så akkurat det er bare tull.

Den som meldte vet jo selvsagt at du er meldt til Bvt, mente jeg. Offentlig melder får også tilbakemelding på sin melding, det gjør ikke privatpersoner.

Skrevet

I brevet står det at det blir undersøkelse ja. Samtale med barnet er nok ikke aktuelt, han er for liten.

HI

Skrevet

I brevet står det at det blir undersøkelse ja. Samtale med barnet er nok ikke aktuelt, han er for liten.

HI

Når barnet er så lite brukes andre metoder. Observasjon av samspill mellom foreldre og barn, ulike former for kartlegging.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...