Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #1 Skrevet 30. september 2014 Noen er her som har fått innvilget aap for angst og depresjon? Jeg går på dagpenger nå, men klarer ikke å gå på jobb når jeg har hatt mulighet (vikar). Hører så mye forskjellig, at jeg må være sykemeldt ett år før jeg kan søke. Men også at jeg ikke trenger det, siden jeg ikke har noen arbeidsgiver. Har slitt med dette i mange år, å går i terapi hos en psykriater, pluss at jeg i tillegg prøver ut medisiner.. Er det vanskelig å få dette innvilget? Vil det være masse møter osv som hun jeg går til må være med på? Anonymous poster hash: dc52d...90c
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #2 Skrevet 30. september 2014 Hvorfor vil du rett på AAP dersom du har rett på sykepenger? Sykepenger er jo en høyere ytelse! Anonymous poster hash: 88147...ec3
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #3 Skrevet 30. september 2014 Fordi jeg har jo ikke noe fast jobb.. Noen jeg har snakket med på nav. sa at jeg kan søke rett på aap uten å være sykemeldt, siden jeg ikke har noen arbeidsgiver. Har veldig lite i dagpenger ( rundt 8500,-) , å jeg mister retten over nyttår. Har veldig lite i dagpenger, så jeg vil uansett få minstesatsen på aap. De sa at aap er nok det beste alternativet for meg, men jeg lurer bare på hvor vanskelig det er å få det. Anonymous poster hash: dc52d...90c
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #4 Skrevet 30. september 2014 Hvorfor vil du rett på AAP dersom du har rett på sykepenger? Sykepenger er jo en høyere ytelse! Anonymous poster hash: 88147...ec3 Har ikke rett på sykepenger når man går på dagpenger... HI, du bør ta dette opp med legen din, ev. behandleren din. Det er du selv som må søke aap, men du bør da ha uttalelser fra lege/behandler. Jeg fikk innvilget aap pga det som tilsynelatende var en depresjon for et år siden, nå har jeg fått en annen diagnose som er årsak til depresjonen, men da aap ble innvilget var det kun snakk om depresjon (det var enklere for nav, enn å ikke ha noen annen diagnose... lang historie...). Jeg gikk rett på aap av ulike grunner, ikke først sykepenger. Så det er absolutt mulig. Aap vil jo trolig også være en mer hensiktsmessig støtte for deg siden du ikke har vært i stand til å ta arbeid som du er blitt tilbydt. Det er viktig at du får bekreftet dette med lege/behandler. Sier du nei til arbeid flere ganger (tre?) uten å ta den så mister du jo dagpenger også. Så snakk med legen din og behandleren din og kontakt nav og få en samtale der. Be om papirene som skal til for å søke om aap (husker ikke om du må ha møte med dem før du får papirene, men det får du vite når du kontakter dem). Få bekreftelse fra behandler og lege. Disse trenger som regel ikke være til stede i møte med nav til å begynne med i hvert fall, så lenge de har skrevet legeerklæringer på hva som feiler deg. Anonymous poster hash: 8659a...226
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #5 Skrevet 30. september 2014 Jaja, hvis du ikke adr rett på sykepenger så blir AAP rett ytelse. Hadde du derimot inntekt i fjor (min1/2. G) og har vært i jobb eller hatt dagpenger i 4 uker så vil du kvalifisere til sykepenger. Dersom AAP-satsen er høyere, vil du derimot kvalifisere for denne. Reglene er noe strenger på AAP enn sykepenger. Arbeidsevnen din må være nedsatt med minst 50%, du må være i aktiv behandling med utsikt tom bedring eller i annen relevant aktivitet. De må gå til legen som kan fylle uten legeerklæring for deg, deretter må du fylle ut søknadsskjema og sammen med veileder hos NAV må dere gjøre en funksjonsvudering og lage en individuell plan. Anonymous poster hash: 88147...ec3
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #6 Skrevet 30. september 2014 Hvorfor vil du rett på AAP dersom du har rett på sykepenger? Sykepenger er jo en høyere ytelse!Anonymous poster hash: 88147...ec3 Har ikke rett på sykepenger når man går på dagpenger... HI, du bør ta dette opp med legen din, ev. behandleren din. Det er du selv som må søke aap, men du bør da ha uttalelser fra lege/behandler. Jeg fikk innvilget aap pga det som tilsynelatende var en depresjon for et år siden, nå har jeg fått en annen diagnose som er årsak til depresjonen, men da aap ble innvilget var det kun snakk om depresjon (det var enklere for nav, enn å ikke ha noen annen diagnose... lang historie...). Jeg gikk rett på aap av ulike grunner, ikke først sykepenger. Så det er absolutt mulig. Aap vil jo trolig også være en mer hensiktsmessig støtte for deg siden du ikke har vært i stand til å ta arbeid som du er blitt tilbydt. Det er viktig at du får bekreftet dette med lege/behandler. Sier du nei til arbeid flere ganger (tre?) uten å ta den så mister du jo dagpenger også. Så snakk med legen din og behandleren din og kontakt nav og få en samtale der. Be om papirene som skal til for å søke om aap (husker ikke om du må ha møte med dem før du får papirene, men det får du vite når du kontakter dem). Få bekreftelse fra behandler og lege. Disse trenger som regel ikke være til stede i møte med nav til å begynne med i hvert fall, så lenge de har skrevet legeerklæringer på hva som feiler deg. Anonymous poster hash: 8659a...226 Her... Jo man kan fint ha rett på sykepenger selv om man går på dagpenger!! Anonymous poster hash: 88147...ec3
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #7 Skrevet 30. september 2014 Fordi jeg har jo ikke noe fast jobb.. Noen jeg har snakket med på nav. sa at jeg kan søke rett på aap uten å være sykemeldt, siden jeg ikke har noen arbeidsgiver. Har veldig lite i dagpenger ( rundt 8500,-) , å jeg mister retten over nyttår. Har veldig lite i dagpenger, så jeg vil uansett få minstesatsen på aap. De sa at aap er nok det beste alternativet for meg, men jeg lurer bare på hvor vanskelig det er å få det. Anonymous poster hash: dc52d...90c Aap får man etter endt maks sykemeld, om der e andre regler for å få aap uten å vært sykemeldt vet eg ikkje, men d er bare å bestille seg en time hos en saksbehandler på ditt nermeste nav kontor, men aap er jo 60% av lønnen din, så hvordan d fungerer når du ikkje er i jobb, vel som sagt få deg en time på nav. Anonymous poster hash: 24234...fe3
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #8 Skrevet 30. september 2014 Fordi jeg har jo ikke noe fast jobb.. Noen jeg har snakket med på nav. sa at jeg kan søke rett på aap uten å være sykemeldt, siden jeg ikke har noen arbeidsgiver. Har veldig lite i dagpenger ( rundt 8500,-) , å jeg mister retten over nyttår. Har veldig lite i dagpenger, så jeg vil uansett få minstesatsen på aap. De sa at aap er nok det beste alternativet for meg, men jeg lurer bare på hvor vanskelig det er å få det. Anonymous poster hash: dc52d...90c Aap får man etter endt maks sykemeld, om der e andre regler for å få aap uten å vært sykemeldt vet eg ikkje, men d er bare å bestille seg en time hos en saksbehandler på ditt nermeste nav kontor, men aap er jo 60% av lønnen din, så hvordan d fungerer når du ikkje er i jobb, vel som sagt få deg en time på nav. Anonymous poster hash: 24234...fe3 Husk og at d kreves at du er i aktivitet, arbeids aktivitet for å ha rett på aap.... Anonymous poster hash: 24234...fe3
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #9 Skrevet 30. september 2014 Takk for alle svar! Jeg skal kontakte behandleren min og legen min i morgen.. Det er ikke så lenge siden jeg byttet fastlege, så jeg må kanskje få overført journalen min først. Men burde jeg ha erklæring fra begge to? Siden legen ikke kjenner meg tenker jeg på, men jeg har fått medisiner da. Men han vet jo ikke bakgrunnen min uten å ha sett journalen min. Men har gått i behandling i over to år nå. Anonymous poster hash: dc52d...90c
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #10 Skrevet 30. september 2014 Takk for alle svar! Jeg skal kontakte behandleren min og legen min i morgen.. Det er ikke så lenge siden jeg byttet fastlege, så jeg må kanskje få overført journalen min først. Men burde jeg ha erklæring fra begge to? Siden legen ikke kjenner meg tenker jeg på, men jeg har fått medisiner da. Men han vet jo ikke bakgrunnen min uten å ha sett journalen min. Men har gått i behandling i over to år nå. Anonymous poster hash: dc52d...90c Journalen din kan du selv hente på ditt gamle legekontor, da slipper du vente i evigheter på at de skal sende den til nye legen din Anonymous poster hash: 24234...fe3
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #11 Skrevet 30. september 2014 Jeg fikk innvilget aap i juni pga angst og depresjoner. Legen sendte søknad og jeg måtte inn på Nav sine sider og fylle ut en søknad der. Jeg fikk noen papirer i posten som jeg skulle underskrive og sende tilbake. Jeg har ikke vært i jobb, så har fått minstesats med barnetillegg. Har utbetalt 6680 hver 14 dag etter skatt.. Anonymous poster hash: ac6db...9a3
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #12 Skrevet 30. september 2014 Har gått på det i 2 år nå, etter ett år sykemelding. Har gått 1 år til psykologen på NAV og senter for jobbmestring, samt hatt utprøving på ulike jobber for å finne ut hvor mye jeg evt. kan jobbe. Topp opplegg. Anbefales! Du lærer masse om hvor grensa di går, og du får prøvd deg på ulike jobber som kanskje kan passe for deg. Anonymous poster hash: 40450...f47
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #13 Skrevet 1. oktober 2014 Takk for svar, fint å høre at det virker som et bra system! Syns det er litt ekkelt og flaut å søke om dette ( redd for hva andre skal syntes om meg). Men jeg er som sagt ikke i stand til å jobbe, sliter også med sosial angst. Håper på å bli bedre sånn at jeg kan komme meg ut i utdanning og jobb etterhvert. Jeg skal til legen min i morgen. Har ringt å spurt om å få overført journalen min fra min gamle fastlege, å den var klar i morgen, mamma kunne hente den for meg. Men jeg rekker da ikke å ha den med til legen. Det ligger vel litt inne på meg der nå, mtp hva jeg har fortalt da jeg fikk medisiner. Håper det holder, ellers må jeg dra tilbake. Behandleren min var blitt sykemeldt, men skulle gi beskjed om dokumentasjonen fra lege ikke holdt. Hvor lang til tok det før dere fikk innvilget søknaden? Skal legen sende inn et eget skjema som han sender direkte til nav, eller får jeg med meg erklæringen i morgen som jeg må sende med søknaden? Anonymous poster hash: dc52d...90c
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #14 Skrevet 2. oktober 2014 Hei igjen. Har snakket med nav i dag igjen. De sier at man som regel må være sykemeldt ett år før man går over på aap. Men de sier så mye forskjellig der, andre jeg har snakka med der sier man ikke alltid trenger det. Å så har jeg lest at man har rett på det som gir høyest sats? Det vil lønne seg for meg å få aap og minstesats. Da jeg har veldig lite i sykepenger. Har også hørt at man da kan få litt arbeidstrening for å komme seg litt ut. Jeg er sykemeldt en mnd nå, har vært hos legen min i dag, å han var veldig lite forståelsesfull. Han kunne ikke gjøre noe for meg, siden han ikke kjente min bakgrunn. Ikke hjalp det å få journalen min heller Sa det ville bare bli verre for meg å sitte hjemme, enn å være i jobb. Fader altså, han skulle bare visst. Har sendt mail til min gamle fastlege som jeg byttet fra nå i sommer, om han vær så snill kan skrive litt om meg. Eller om jeg kan få komme ned. Håper det går. Er det noen som har gått rett på aap uten å ha måtte vært sykemeldt når man har krav på det først? Anonymous poster hash: dc52d...90c
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #15 Skrevet 2. oktober 2014 Glemte å skrive at min nåværende ikke kunne gjøre noe, siden han ikke kjente bakgrunnen min, å det hjalp heller ikke å se jornalen min hvor diagnosen min står osv. Å at det er derfor jeg har kontakta min gamle lege. Anonymous poster hash: dc52d...90c
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #16 Skrevet 2. oktober 2014 Man må være sykmeldt i ett år før man går over på AAP. Anonymous poster hash: c941e...087
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #17 Skrevet 2. oktober 2014 Nei man må ikke være sykemeldt 1 år. Nevøen min på 18 år fikk akkuerat innvilget AAP, fordi han ikke kom inn på skole og sliter med kronsike smerter. Anonymous poster hash: e152a...127
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #18 Skrevet 2. oktober 2014 Jeg har hatt AAP pga angst og depresjoner i årevis. Fikk nylig en diagnose. Skal man gå på AAP, skal man være under et opplegg. F.eks behandling av angst og depresjoner, i ditt tilfelle. Man må være i noe tiltak om man går på AAP. Man kan ikke gå hjemme og kose seg. Sånn er det i hvert fall i de tre kommunene jeg har bodd i. Anonymous poster hash: a9790...cf2
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #19 Skrevet 2. oktober 2014 Jeg har hatt AAP pga angst og depresjoner i årevis. Fikk nylig en diagnose. Skal man gå på AAP, skal man være under et opplegg. F.eks behandling av angst og depresjoner, i ditt tilfelle. Man må være i noe tiltak om man går på AAP. Man kan ikke gå hjemme og kose seg. Sånn er det i hvert fall i de tre kommunene jeg har bodd i. Anonymous poster hash: a9790...cf2 Jeg var forresten ikke sykemeldt først. Jeg gikk ikke skole. Ingenting. Jeg bare søkte, og fikk innvilget, men da med avtale om behandling. Anonymous poster hash: a9790...cf2
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #20 Skrevet 2. oktober 2014 Takk for svar. Jeg går jo i en slags behandling nå, i samtaler med en psykriatisk sykepleier. Har ingen planer om å gå hjemme å kose meg, jeg vil komme meg ut. Enten å prøve å gjennomføre en utdanning eller å få litt arbeidtrening. Syns det er så rart at de sier på nav at man må være sykemeldt først.. Jeg har jo dagpenger, men de går ut etter nyttår. Spurte også litt ang hva som måtte til for å få det uten å ha vært sykemeldt, å da var det legeerklæring og at man har fått redusert arbeidsevnen sin med over 50 %. Hvor mye informasjon måtte du ha med fra lege/behandler? Anonymous poster hash: dc52d...90c
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #21 Skrevet 2. oktober 2014 Takk for svar. Jeg går jo i en slags behandling nå, i samtaler med en psykriatisk sykepleier. Har ingen planer om å gå hjemme å kose meg, jeg vil komme meg ut. Enten å prøve å gjennomføre en utdanning eller å få litt arbeidtrening. Syns det er så rart at de sier på nav at man må være sykemeldt først.. Jeg har jo dagpenger, men de går ut etter nyttår. Spurte også litt ang hva som måtte til for å få det uten å ha vært sykemeldt, å da var det legeerklæring og at man har fått redusert arbeidsevnen sin med over 50 %. Hvor mye informasjon måtte du ha med fra lege/behandler? Anonymous poster hash: dc52d...90c Jeg trengte ikke mye informasjon fra lege, men en legeerklæring om at jeg var for syk til å kunne klare å arbeide. Det stod at jeg fikk henvisning til helsesenteret i kommunen. Det var nok til at jeg fikk det innvilget... Siden har jeg hatt den stønaden (men er nå, endelig, på vei ut i arbeidslivet, via praksisplass gjennom nav, på AAP). Kanskje det er nye regler nå? Det er jo noen år siden jeg fikk det innvilget. Anonymous poster hash: a9790...cf2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå