Gå til innhold

Dritt lei av helseproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er ditt beste tips for å unngå helseproblemer?

Jeg har nå gastritt, det er vondt, hadde et grusomt anfall med det på mandag, der jeg gråt av smerte og måtte på legevakta. Det hadde jeg i 2008 også, samme greiene, dritvondt, mareritt osv. Det var helt forferdelig...

Til vanlig sliter jeg med allergi, så sommeren er et h*lvete. Ingen allergipiller funker. Jeg er ekstremt allergisk også, og er allergisk mot hvetemel, soyabønner, pærer, epler, nektariner, alle nøtter, gress, bjørk, burot, lista er lang...

Nylig hadde jeg masse blodpropper i begge leggene (DVT) lysken og flere i lungen, så lå på s.hus 1 mnd med nyfødt baby (3 uker da jeg ble lagt inn) hjemme hos far, mistet hele barseltiden og kunne ikke amme, benet mitt er ødelagt pga arrvev i venen, så den fungerer ikke og den "nye" venen har klaffer som ikke fungerer, så jeg har stadig vekk vondt i benet (og de regner med at det eskalerer når jeg er over 30 og blir kanskje så vondt at jeg ikke kan jobbe) og jeg har et stent i lysken som det er 80% sjanse for at holder seg åpent i 5 år. Jeg sliter med PTSD pga traumer etter behandlingen på sykehuset (lå 3-4 ganger 3 timer på en benk og skrek og gråt av smerte imens de rota inni benet mitt og ga meg feilbehandling), får flashbacks og er livredd alt som har med leger, behandling og sprøyter å gjøre. Jeg stoler ikke på leger, og 100% av sykepleierne på sykehuset klarte ikke å ta en blodprøve, så jeg sitter igjen med en ekstrem sprøytefobi. Sånn sett er jeg et vrak.

Så da jeg måtte til legevakten på mandag, var det (og smertene) en så stor påkjenning for meg at jeg sov nesten hele dagen derpå og la meg halv ni om kvelden.

Problemet mitt er jo at disse helseproblemene ser ut til å komme på løpende bånd, eller de fleste opplever i allefall noe i løpet av livet (og jeg er enda under 25), så hvordan kan jeg holde meg frisk??? Så jeg slipper å dra til legen eller legevakten. Hva er triksene for å ha en frisk kropp? Jeg spiser relativt sunt.

Anonymous poster hash: c10b1...e1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars deg! Det hørtes voldsomt ut! Er det flere i familien med lignende helseproblemer? Har ingen råd, dessverre. Vil bare gi deg en trøsteklem💜

Anonymous poster hash: 3a326...794

Skrevet

Stakkars deg! Det hørtes voldsomt ut! Er det flere i familien med lignende helseproblemer? Har ingen råd, dessverre. Vil bare gi deg en trøsteklem💜

Anonymous poster hash: 3a326...794

Nei, de holder seg (heldigvis for dem) friske, enn så lenge i allefall. Takk :)

Jeg vil bare holde meg frisk... Da jg ble syk igjen på mandag, tenkte jeg på barnet mitt, jeg vil bare være frisk og være her for gullet mitt! Være frisk til å leke og stille opp.

Skrevet

Har også hatt dvt i leggen og begge lungene da jeg var 26. Du må kjøpe gode støttestrømper som avlaster venene dine. Det beste stedet å kjøpe dette er Medicus Plesner i Oslo (de har også nettbutikk). Det vil hjelpe beina dine veldig mye.

Både jeg og en venninne som har hatt nøyaktig samme problem for 5 år siden, har klart oss veldig bra, så husk at det kan gå bra!

Anonymous poster hash: 43961...cbd

Skrevet

Hei jeg vet godt hvordan du har det. Jeg har selv en alvorlig hjertefeil.

Man lever nesten i en slags boble å bare venter på hva blir det neste.

Det som kanskje jeg syns er det verste med å ha en slik sykdom er at det er kjempe vanskelig å være pasient.  I hvertfall hvis det er flere sukehus involvert. Sykehusene er ekstremt dårlig på å kommunisere med hverandre. Og legene på samme sykehuset kommuniserer ikke med hverandre. Får høre veldig mye forskjellig informasjon om min egen helse. Og det er vanskelig.

Jeg sender deg en klem. Prøv å kjemp deg gjennom det, jeg vet det er tøft. Men du kommer langt med å sette krav til legene og sykehuset. Jeg har kommet til et punkt der jeg ikke har hemninger når det kommer til mine følelser rundt min helse. Så hvis legene gir opp å finne en årsak og sier det er psykisk krever jeg at undersøkelser blir gjort på nytt og grundigere. Og det har lønt seg. Nå skal jeg innlegges på nytt og forhåpentligvis få fikset problemet.

Anonymous poster hash: 4d890...a5e
Skrevet

Har også hatt dvt i leggen og begge lungene da jeg var 26. Du må kjøpe gode støttestrømper som avlaster venene dine. Det beste stedet å kjøpe dette er Medicus Plesner i Oslo (de har også nettbutikk). Det vil hjelpe beina dine veldig mye.

Både jeg og en venninne som har hatt nøyaktig samme problem for 5 år siden, har klart oss veldig bra, så husk at det kan gå bra!Anonymous poster hash: 43961...cbd

Både jeg og en venninne som har hatt nøyaktig samme problem for 5 år siden, har klart oss veldig bra, så husk at det kan gå bra!Anonymous poster hash: 43961...cbd

Ja, jeg vet, men det gjør så forbaska vondt å ha dem på og ta dem på. Fikk spesiallagde fra legen, men de var så stramme at jeg slet meg fullstendig ut ved å ta dem på. Og så glaner alle stygt på deg om du går med shorts og støttestrømpe...

Skrevet

Hei jeg vet godt hvordan du har det. Jeg har selv en alvorlig hjertefeil. Man lever nesten i en slags boble å bare venter på hva blir det neste. Det som kanskje jeg syns er det verste med å ha en slik sykdom er at det er kjempe vanskelig å være pasient.  I hvertfall hvis det er flere sukehus involvert. Sykehusene er ekstremt dårlig på å kommunisere med hverandre. Og legene på samme sykehuset kommuniserer ikke med hverandre. Får høre veldig mye forskjellig informasjon om min egen helse. Og det er vanskelig. Jeg sender deg en klem. Prøv å kjemp deg gjennom det, jeg vet det er tøft. Men du kommer langt med å sette krav til legene og sykehuset. Jeg har kommet til et punkt der jeg ikke har hemninger når det kommer til mine følelser rundt min helse. Så hvis legene gir opp å finne en årsak og sier det er psykisk krever jeg at undersøkelser blir gjort på nytt og grundigere. Og det har lønt seg. Nå skal jeg innlegges på nytt og forhåpentligvis få fikset problemet. Anonymous poster hash: 4d890...a5e

Takk :) :)

Ja, helt enig! Sykehusene fungerer ikke. F.eks var jeg på kontroll på det ene s,huset i sommer, to mnd etter kontroll på det andre s,huset, men ingen av dem hadde kommunisert! Bare surr. De visste ikke hva den andre hadde undersøkt. Jeg ble jo feilbehandlet også (fikk marevan uten å seponere fragmin, fikk selvsagt nye propper). Ble innlagt 4 ganger. Nå har de satt meg på medisin "langvarig", så jeg kan ikke få flere barn :(

Lykke til!! Håpe de fikser problemene dine og finner ut av det.

Skrevet

Huff, dette var litt av en liste, fikk virkelig vondt av deg :(

Er dette plager du har hatt hele livet, eller har de kommet i voksen alder?

Selv sliter jeg med pollenallergi jeg også, og som med deg så hjelper ingen piller mot allergien. Jeg kan heller ikke spise nøtter,epler pærer ect ect pga kryssallergi, det er noe dritt. Men jeg skal absolutt ikke klage ift det du har gått igjennom :(

men ift det du sier ang blodprøver! Det er svært sjeldent det er sykepleiere som tar blodprøver, kanskje ved (private) legekontorerer, på sykehusene har de egne bioingeniører til dette, bare for å nevne det :(

Har dessverre ingen råd å komme med, vil bare gi deg en god klem på veien <3

Anonymous poster hash: cffbf...4d8

Skrevet

Stakkars deg, du har mye å streve med! :(

Selv om du spiser sunt kan det hende at du har mild intoleranse for visse typer mat (tenker da ikke på de spesifikke allergiene du vet om og har nevnt over). Dette er intoleranse som er mer subtil og som kan gi seg utslag i f.eks. gastritt. En annen ting er at når du har gastritt/mageinfeksjon så påvirker dette immunforsvaret veldig, siden det meste av immunforsvaret springer ut fra magen. Er magen ikke i orden er det altså lettere å pådra seg andre sykdommer/tilstander. Jeg leste noen veldig interessante artikler om dette, skrevet av en amerikansk lege, men jeg husker desverre ikke navnet hans. Kanskje du kan google litt hvis du er interessert.

Jeg er ingen helseekspert, men dette var bare en tanke som slo meg da jeg leste innlegget ditt...

God bedring!

Anonymous poster hash: 7a8d8...d36
Skrevet

dette var en lang liste med mange dårlige erfaringer. Du har all min sympati og gode tanker!

Har du prøvd hypnose for skrekken din rundt leger og sykehus?

Håranalyse for å få et bedre bilde på om du mangler noe eller genetiske tester?

Har du økonomi til å gå privat? Eller bruke fritt sykehusvalg, gå i dybden og høre med andre hvilke erfaringer de har?

Undersøk medikamenter, diagnoser og etterforske selv? Man må dessverre være frisk for å være syk i mange tilfeller... Jeg har min egen lange erfaringsliste og er under utredning selv. Jeg har sittet på nettet mange timer for å utforske medisiner, artikler, forskning og utredninger. Jeg tar det videre med legene og har en dialog. Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg nok ikke kommet langt...

Ønsker deg all lykke og hell, jeg vet hvor vanskelig det er å være syk i ung alder og føle at kroppen svikter. Man kjemper i mot pga barn og mann, men kroppen vil ikke lystre.

Anonymous poster hash: b1371...c6d

Skrevet

dette var en lang liste med mange dårlige erfaringer. Du har all min sympati og gode tanker!

Har du økonomi til å gå privat? Eller bruke fritt sykehusvalg, gå i dybden og høre med andre hvilke erfaringer de har?

Undersøk medikamenter, diagnoser og etterforske selv? Man må dessverre være frisk for å være syk i mange tilfeller... Jeg har min egen lange erfaringsliste og er under utredning selv. Jeg har sittet på nettet mange timer for å utforske medisiner, artikler, forskning og utredninger. Jeg tar det videre med legene og har en dialog. Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg nok ikke kommet langt...

Ønsker deg all lykke og hell, jeg vet hvor vanskelig det er å være syk i ung alder og føle at kroppen svikter. Man kjemper i mot pga barn og mann, men kroppen vil ikke lystre.

Ble litt nysgjerrig... Hvor får man tatt håranalyse og hva kan man finne ut da?

Skrevet

Ble litt nysgjerrig... Hvor får man tatt håranalyse og hva kan man finne ut da?

http://www.haranalyser.com/artikler/Sporsmal_og_svar_pa_norsk.pdf

På nettsiden får man også opp de forskjellige terapeuter i landet som driver med dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...