Gå til innhold

Gutt 10 uker gir hodebry for førstegangsmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en fantastisk gutt på 10 uker. Han hadde en litt hard entre til verden og har dermed hatt kolikktendenser. Som nybakt førstegangsmor har jeg holdt, bysset og ammet en hel del! Mageknipen/luftsmertene (som har vært det største problemet) har bedret seg litt de siste ukene. Prøver å tyne han mellom ammingene, men når man ofte er alene med barnet nesten hele dagen er det ikke like lett. Han liker best å bli holdt, og på dagtid sover han max 20-30 min i slengen om han blir lagt ned. Han foretrekker å sovne ved brystet, noe som resulterer i en del kos og ikke bare en form for mating. Har prøvd mange smukker uten særlig hell. Om kvelden sovner han ikke til hvis han ikke får ligge til brystet til han sovner. Og selv da kan han våkne flere ganger når jeg trekker brystet ut. Nå som han nesten er tre mnd begynner jeg å undre om han noen gang vil klare å sovne på egenhånd i egen seng. Vi har måtte flytte ut fra soverommet og inn på gjesterommet slik far i huset skal være opplagt til jobb. Er litt redd for at lillemann skal ende opp som totalt mammadalt og være 100% avhengig av meg helt til han begynner med fast føde. At far legger han er utelukket! Da blir det bare ramaskrik...

Anonymous poster hash: aa2d6...da0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det må du regne med. Han er 10 uker, sånn er det med baby gitt.

Lykke til:p

Anonymous poster hash: 423e4...6b6

Skrevet

Hei :) tror du må stresse ned. Babyen din er bare 10 uker gammel. Han har ikke lært seg rutiner enda. Det sies at en baby ikke gjenkjenner rutiner før den er tre måneder gammel. Det er fortsatt noen uker før du "bør" begynne, og det kommer nok til å ta litt tid. I innlegget ditt beskriver du akkurat vår hverdag, utenom at mi ikke har hatt kolikk. Stresser ingenting med det og tenker at det vil gå seg til etterhvert. De er fortsatt så små. Mammadalt er nok alle babyer i starten, bare sørg for at pappa koser godt når han er hjemme. Er heller ikke lenge til vi kan begynne å introdusere litt fast føde.

Det høres ut som du trenger en tur ut og bare være "deg" så prøv å skaff barnevakt, pump deg og kom deg ut for å hente litt krefter. Kanskje bør far hjelpe til og avlaste deg litt mer? Det høres ut som du trenger det :) alle har lov å klage innimellom. :)

Skrevet

Enig med de andre her. Altså barnet ditt er kun 10 uker gammel, såpass får du nesten tåle. Unnskyld at jeg er skarp i tonen, men sånn er det faktisk å ha barn!

Barnet blir ikke mammadalt av nærhet og kos, tvert imot blir han veldig trygg. Det er ikke mulig å skjemme bort et barn med kjærlighet og nærhet. Helt fullstendig umulig!

Anonymous poster hash: 19d8d...164

Skrevet

Min sønn sleit veldig med innsovning helt frem til han var 7-8 mnd gammel. Holdt på å gå på veggen noen ganger. Men når det løsnet så var det veldig deilig!

Anonymous poster hash: 15306...525
Skrevet

BARE GI BABYEN TIL FAR DA VETTU, MÅ BLI VANT TIL OG VÆRE HOS HAN OGSÅ. VOKS OPP

Anonymous poster hash: 5d53b...daa
Skrevet

Til flere av dere som har svart: Herlighet, er da ingen grunn til å bli ufine! Dette er første barnet. Alt er nytt og ukjent, og hun spør bare om råd og veiledning fra dere som har gjort dette før. Er ikke så greit å vite alt når det er første gang!

Anonymous poster hash: 9e387...4e4

Skrevet

Jeg husker jeg tenkte som deg med mitt første barn,men det gikk over av seg selv etter rundt tre-fire mnd da hun fikk rutiner:) jeg forstår tankene dine godt!

Anonymous poster hash: 8cfb1...151

Skrevet

Tror du skal slappe av og ikke stresse med rutiner, finn dine egne og ikke ta alt du høyer fra andre eller helsestasjon for god fisk. Ingen barn er like og du skjemmer han ikke bort ved nerhet, kan være den tøffe starten som gjør at han trenger deg. Du er den som han kjenner best, lukt, stemme og pust. Dere har hatt 9 mnd sammen og selv om han er ute så er det naturlig han er mest mamma sin.

Min sov 20-30 min av gangen og helst på fanget, vi hadde våre rutiner som funka for oss. Jeg sov sammen han og hvile da, med første barnet har man den luksusen anbefaler å nyte den.

Å vist han er urolig kan en kiropraktor eller manuell terapeut hjelpe, om veien ut var hard for hode å nakke.

Lykke til ☺

Anonymous poster hash: 61b95...90a

Skrevet

Kiropraktor og manuell terapeut hjalp mot magesmerter her, fikk noen øvelser som slapp ut lufta hans.

Anonymous poster hash: 61b95...90a

Skrevet

Synes du har fått gode svar, når vi ser bort fra de som er unødvendig skarpe. Husker godt følelsen med første når jeg satt og amma i ett. Følte jeg var i fengsel, og greide ikke å se at dette har en overgang. Startet desverre med mme pga dette. Har fire barn nå, og det blir mye lettere for man vet hva man går til og vet at denne fasen opphører. Har ikke erfaring med kolikk, men for meg høres sønnen din ut som en helt vanlig baby :)

Kos deg med nurket og slipp alt annet.

Min siste var avhengig av puppen for søvn lenge, denne fasen varte til han var ca 9-10 mnd. Det gikk forbausende lett å få ham til å sove uten.

Skrevet

Høres ut om en helt normal baby. Jg hadde nesten glemt hvor ekstremt utfordrende og slitsom det er.

Anonymous poster hash: d13ff...c06

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Spesielt takk til dere som kommer med trøstene ord, kanskje akkurat det jeg trenger. Er første barnet så alt er nytt.. Men når det er sagt så er det klart jeg koser meg også, missforstå meg rett! Ingenting er så herlig som den lille pluggen vår :) Og det ligger nok en del i det dere sir ang stress, så den tar jeg til meg :)

Skrevet

Velkommen til livet som mamma :-) flere bekymringer skal det bli!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...