Gå til innhold

Mamma, jeg har fått mensen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi som nettopp har fylt 11 år er på høstferie hos far. De reiste i går til bestemor som bor 150 mil unna.

Da hun ringte meg i dag tidlig trodde jeg det var for å fortelle om turen. Den lille jenta min har fått mensen. Vi har snakket mye om det, men hun ble uansett litt bekymret siden hun ikke var hjemme. Hun klarte ikke å slutte å skjelve.

Jeg synes hun er tidlig ute. Bare 11 år gammel.

Noe jeg bør tenke på nå framover?

Hygiene er snakket om.

Informere lærer?

Anonymous poster hash: 8fc30...b38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

11 år er vel ikke tidlig? Synes "alle" fikk det mellom 10 -12 år den gangen jeg fikk for 100 år siden :)

Nei, man informerer vel ikke læren om dette? Litt privat må man da ha, om hun ikke får helt forferdelige smerter av noe slag.

Og evnet skrive i meldingbok om mensen faller på en svømmetime eller omvendt :) Tampong er kanskje for tidlig? Dette kan dere jo også snakke om, om du ikke allerede har snakket om mulighetene om hva som kan brukes ved mensen?

Skrevet

11 år er ikke tidlig idag, selv om vi som mødre gjerne skulle sett at barna fikk slippe dette før de var litt eldre. Kjøp inn forskjellige typer bind, og etterhvert evnt de minste tampongene, og be henne teste ut hva hun trives med. 

Lag en liten toalettmappe med bind til å ha i sekken, samt en truse og en tights til skifte.

Jeg synes ikke du skal kontakte lærer hvis ikke jenta selv ønsker dette.

Skrevet

Vi har det så godt i dette landet, kosthold o.l. at kroppene utvikler seg i en rasende fart. Mensen som 11-åring i dag er ikke så unormalt, puberteten kommer mye tidligere i dag enn for et par generasjoner siden.

Anonymous poster hash: 80302...1f6
Skrevet

Jeg var selv nesten 13 og en av de første i min klasse som fikk mensen. Trodde jeg hadde 1-2 år på meg før beskjeden kom. Kanskje vi bare var sent ute da.

En liten mappe i sekken var lurt. Det skal jeg ordne.

Hun har ikke svømming før etter nyttår. Det tar vel litt tid før det blir regelmessig også

Skrevet

Du trenger ikke informere læreren med mindre hun har kraftige smerter og må gå hjem fra skolen osv..

11 år er ikke veldig tidlig i dag, men det kan føles sånn for oss foreldre. Vi føler jo ofte at "det var som i går jeg tok deg med hjem fra sykehuset" :)

Sier som over her, kjøp inn div bind, truseinnlegg osv, så har hun det klart til neste gang hun får det (det kan være noe ustabilt i starten).

Anonymous poster hash: f62c8...45d

Skrevet

Du trenger ikke informere læreren med mindre hun har kraftige smerter og må gå hjem fra skolen osv..

11 år er ikke veldig tidlig i dag, men det kan føles sånn for oss foreldre. Vi føler jo ofte at "det var som i går jeg tok deg med hjem fra sykehuset" :)

Sier som over her, kjøp inn div bind, truseinnlegg osv, så har hun det klart til neste gang hun får det (det kan være noe ustabilt i starten).

Anonymous poster hash: f62c8...45d

Ja, det er som om det er i går at de la den bitte lille premature dukka i armene mine. 💜 og nå er hun på vei til å bli kvinne....

Hvor ble tiden av?

Skrevet

Vi har det så godt i dette landet, kosthold o.l. at kroppene utvikler seg i en rasende fart. Mensen som 11-åring i dag er ikke så unormalt, puberteten kommer mye tidligere i dag enn for et par generasjoner siden.

Anonymous poster hash: 80302...1f6 [/quot

Det er vel ikke bare fordi var har det så godt at mensen kommer tidligere! Vi overstrømmes jo av hormonforstyrrende stoffer (særlig østrogen) som fører til at barna våre utvikles (for) tidlig...

Anonymous poster hash: 49ebd...9d1

Skrevet

Det var veldig helt normalt.var selv 9 år og det var også min mor.

Skrevet

Dethar aldri vært unormalt for en elleveåring, men gjennomsnittet var høyere før. jeg husker noen få som var ni år i våre generasjon, men 11-14 var mest normalt. Husker at vi ble informert om å ta kontakt med HS eller lege om den ikke var kommet til vi var 15.

Anonymous poster hash: 922ce...c9c
Skrevet

Informere lærer??? Er du steinsprø?!?!

Anonymous poster hash: 2a7d9...0f7

Skrevet

Ja det med hormonpåvirking har nok noe og si.

Jeg hørte forleden at alle golfbaner sprøytes med noe for å gjøre dem grønnere og mer fristende å spille på. Derfor har mange av de mennene som er golfere, og litt oppe i åra fått mer pupper. Og det er jo helt sant.

Anonymous poster hash: 446af...b04
Skrevet

Jeg var 11 da jeg fikk mensen. Mamma var på jobbreise og jeg var alene hjemme med pappa. Vi skulle hente ved med farmor og jeg måtte tisse i skogen. Lå den blodpølen i trusa. Jeg var så flau! Pappa måtte gå på butikken og kjøpe bind til meg. Det gikk jo greit. Mamma fortalte meg på telefon at jeg måtte huske å vaske meg grunndig der nede når jeg dusjet og på hendene hver gang jeg skiftet bind. Stakkars, tror hun var like frustrert som meg :P Da hun kom hjem gikk vi på resturant og "feiret" at jeg hadde blitt stor. Det husker jeg som en fin opplevelse :)

Anonymous poster hash: 3c810...9e9
Skrevet

Jeg var 10 år og dette er for 25 år siden allerede. 11 er en veldig normal alder å få mensen på.

Jeg fikk det når jeg var på en skoletur, følte meg helt jævlig :(. Føler hun seg komfortabel hos bestemor nå?

Anonymous poster hash: 058ad...b4b
Skrevet

Min mor var 10, jeg var 11. Mine tre beste venninner var alle 11 også 👍 ikke unormalt. Har heller aldri vært unormalt.

Anonymous poster hash: a134d...ac3

Skrevet

Jeg vet ikke om det er tidlig eller ikke, det varierer vel veldig...Jeg var 13 år da mensen kom første gang, og venninnene mine var 14 og 15. Jeg antar at vi var sent ute da ;)

Anonymous poster hash: 50fb7...44a

Skrevet

Jeg var 11 og en av de første i klassen, men etter det kom de på løpende bånd hele gjengen, og tror omtrent alle hadde fått den til vi var 13-14 år  :rolleyes:

Hør med jenta di om hun vil du skal informere lærer. Jeg ser ikke noe poeng i å gjøre det hvis hun ikke har et spesielt ønske om det, hva kan læreren gjøre for henne? Ser selvfølgelig poenget dersom hun er plaget med mye vondt og trenger å bli tatt hensyn til, men dette kan også bli lagt merke til av klassekamerater, som igjen kan bli pinlig.. 

Forslaget til de over om å lage en liten mappe med bind og tamponger til å ha i sekken var smart. Men før du lar henne prøve tamponger - vær så snill å snakk med henne om hvordan det skal gjøres. Husker jeg måtte prøve meg selv, det var både vanskelig og pinlig. Turte heller ikke spørre mamma om hjelp, selv om jeg ikke fikk det til. 

Anonymous poster hash: f2975...8d4
Skrevet

11 år er tidlig, men ikke uhørt tidlig. Gjennomsnittsalderen er 13 år i Norge.

Anonymous poster hash: fa777...8ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...