Gå til innhold

Smokkeslutt (3-åring)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest at barna bør forberedes på smokkeslutt på forhånd, men hvor lang tid trenger en 3-åring til å forberede seg? Tenker at hvis det går for lang tid, så blir det så abstrakt for ham at han kanskje tror at det aldri kommer til å skje, at det bare er noe vi snakker om...

 

Jeg begynte å snakke med ham om det i dag, og han ville naturlig nok ikke kvitte seg med smokkene med en gang, selv om han fikk vite at han skal få premie når det er gjort. Det ville han gjerne ha, men ikke mer enn han ville ha smokken. :P

 

Men det er vel på tide å bare ta den fra han nå, selv om jeg ikke får han til å ville det selv? Tenker det er greit å sette en dag, men hvilken dag?

 

 

Han vil forresten heller ikke slutte med bleie, selv om han har full kontroll. Men der venter man vel til de vil det selv, eller? Han er akkurat fylt 3 år.



Anonymous poster hash: 8ff16...9a0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok pusher på for begge deler. Men tror ikke du bare skal ta smokken, du må få han med på det!

 

Anonymous poster hash: 4a13e...b80

Skrevet

han burde sluttet for halvt år siden, bare ta smokken og ikke lag noe mer styr ut av det,dere er sjefen ikke barnet



Anonymous poster hash: eeaf8...2f8
Skrevet

Du tar bare smokken og ferdig med det.. Trenger ikke dille.

 

Anonymous poster hash: 7a308...5bb

Skrevet

Mange må presses litt for å oppnå endringer. Er bare å si at om 1 uke skjer det. Så har dere nedtelling. Både for smokk og bleier.

 

Anonymous poster hash: ccf8c...d8b

Skrevet

 

han burde sluttet for halvt år siden, bare ta smokken og ikke lag noe mer styr ut av det,dere er sjefen ikke barnet

 

Anonymous poster hash: eeaf8...2f8

Hvorfor burde han sluttet for et halvt år siden? Så lenge de slutter før de er fire går det som regel helt fint med tennene i alle fall. Evt feilstillinger som har kommet av smokkbruk retter seg av seg selv hvis barnet slutter innen fireårsalder. En treåring har som regel sluttet å sove på dagtid, og da brukes vel smokken stort sett ved innsovning i sengen. Hilsen tannlege.

 

Anonymous poster hash: ae485...7d5

Skrevet

Jeg ville forberedt han i dag og sluttet på fredag. liker han sabeltann? da ville jeg samlet sammen smokkene, pakket de inn og sendt de til kapteinen på fredag. på lørdag kan han få pakke tilbake fra kapteinen.

greit å slutte i helgen hvis det blir litt mindre søvn.

 

Anonymous poster hash: 51880...0b9

Skrevet

Greier bare ikke se hva en 3!!?! åring skal med smokk? De er da for lengst over sugebehov og er ikke babyer mer. Så mye lettere for barna om foreldrene gadd ta bort smokken før. Ved ettårs alder?

 

Anonymous poster hash: eef15...db9

Skrevet

Greier bare ikke se hva en 3!!?! åring skal med smokk? De er da for lengst over sugebehov og er ikke babyer mer. Så mye lettere for barna om foreldrene gadd ta bort smokken før. Ved ettårs alder?

 

Anonymous poster hash: eef15...db9

Det er mye trygghet, kos og trøst i smokken. Å ta den for tidlig og brått fra barna kan faktisk føre til sorgreaksjoner. Jeg har ofte forundret meg over avskyen enkelte voksne viser for smokken. Det er litt som reaksjoner på amming av "store" barn. Mange som uttaler seg negativt uten egentlig å kunne gi noen god forklaring på hvorfor de føler det slik. Selvfølgelig bør ikke en treåring fly rundt med smokken i munnen til stadighet, men hva er egentlig problemet med at de koser seg litt før de sovner? Så lenge verken tenner eller språk tar skade av det?

 

Anonymous poster hash: ae485...7d5

Skrevet

han burde sluttet for halvt år siden, bare ta smokken og ikke lag noe mer styr ut av det,dere er sjefen ikke barnet Anonymous poster hash: eeaf8...2f8

Glad jeg ikke er datter av deg....

Skrevet

Takk for svar. :) Litt forskjellige meninger her ser jeg. At han ikke har sluttet før får vi uansett ikke gjort noe med nå. Regnet med noen tilbakemeldinger på det også, men det er egentlig ikke noe særlig interessant. ;)

 

Han bruker den bare om natten ja, stort sett bare ved innsovning om kvelden, så jeg tror ikke det blir mindre søvn av å slutte. Men å slutte på fredag og få premie på lørdag kan nok uansett være en god idé, ettersom han ønsker seg godteri i premie. ;) Men det blir ikke for langt frem i tid da?

 

Sabeltann har han ikke noe forhold til, men jeg har foreslått å sende smokkene til julenissen. Det var han ikke interessert i, så jeg tenkte vi kanskje skulle ta dem med på butikken og "betale" for godteriet med dem. Eller bare gjemme dem på loftet, siden det virker som det største hinderet for å få ham til å gå med på det er tanken på at de blir helt borte. Men det er kanskje dumt å ha dem tilgjengelig?

 

 

Men det med bleie, hvis vi skal pushe ham litt på det også, så blir det vel litt voldsomt å ta det samtidig med smokken, eller?

 

HI



Anonymous poster hash: 8ff16...9a0
Skrevet

Ville ikke tatt bleie og smokk samtidig nei. Bleie tar uansett lengre tid ofte, smokken er jo borte når den først er borte. Med bleie er det ofte litt mer gradvis.

 

Anonymous poster hash: 4a13e...b80

Skrevet

 

Greier bare ikke se hva en 3!!?! åring skal med smokk? De er da for lengst over sugebehov og er ikke babyer mer. Så mye lettere for barna om foreldrene gadd ta bort smokken før. Ved ettårs alder? Anonymous poster hash: eef15...db9

Det er mye trygghet, kos og trøst i smokken. Å ta den for tidlig og brått fra barna kan faktisk føre til sorgreaksjoner. Jeg har ofte forundret meg over avskyen enkelte voksne viser for smokken. Det er litt som reaksjoner på amming av "store" barn. Mange som uttaler seg negativt uten egentlig å kunne gi noen god forklaring på hvorfor de føler det slik. Selvfølgelig bør ikke en treåring fly rundt med smokken i munnen til stadighet, men hva er egentlig problemet med at de koser seg litt før de sovner? Så lenge verken tenner eller språk tar skade av det? Anonymous poster hash: ae485...7d5

Tenker at det er bedre at barna utvikler trygghet, trøst og kos knyttet til noe annet enn noe som før eller siden må tas vekk fra dem. Foreldrene burde kunne gi dette, og i bhg kontaktpersoner deres. Mange går jo i fistel om de plutselig ikke har smokken, for de er blitt lært til at det er DEN som ER trygghet, trøst ig kos. Og så er den borte! Kan jo umulig være sunt. Ser jo at jo eldre barna er jo værre er det å ta den vekk.

 

Anonymous poster hash: eef15...db9

Skrevet

 

 

Greier bare ikke se hva en 3!!?! åring skal med smokk? De er da for lengst over sugebehov og er ikke babyer mer. Så mye lettere for barna om foreldrene gadd ta bort smokken før. Ved ettårs alder? Anonymous poster hash: eef15...db9

Det er mye trygghet, kos og trøst i smokken. Å ta den for tidlig og brått fra barna kan faktisk føre til sorgreaksjoner. Jeg har ofte forundret meg over avskyen enkelte voksne viser for smokken. Det er litt som reaksjoner på amming av "store" barn. Mange som uttaler seg negativt uten egentlig å kunne gi noen god forklaring på hvorfor de føler det slik. Selvfølgelig bør ikke en treåring fly rundt med smokken i munnen til stadighet, men hva er egentlig problemet med at de koser seg litt før de sovner? Så lenge verken tenner eller språk tar skade av det? Anonymous poster hash: ae485...7d5
Tenker at det er bedre at barna utvikler trygghet, trøst og kos knyttet til noe annet enn noe som før eller siden må tas vekk fra dem. Foreldrene burde kunne gi dette, og i bhg kontaktpersoner deres. Mange går jo i fistel om de plutselig ikke har smokken, for de er blitt lært til at det er DEN som ER trygghet, trøst ig kos. Og så er den borte! Kan jo umulig være sunt. Ser jo at jo eldre barna er jo værre er det å ta den vekk.

 

Anonymous poster hash: eef15...db9

Nå er det gjerne slik at mange barn har sugebehov som overstiger det det er praktisk mulig å tilfredsstille med amming. Når de først har fått smokken, blir den som en kjær "venn" på linje med sutteklut eller kosebamse. Bare mer hygienisk enn kulten og langt å foretrekke fremfor fingersuging. Hvorfor skal voksne så definere at disse barna bør kvitte seg med koden sin bare fordi det ser dumt ut? Da snakker jeg selvfølgelig om "normal" smokkbruk, ikke femåringer som har smokken permanent plantet i munnen. Foreldre av smokkbrukere er ikke mindre omsorgsfulle. Jeg skrev faktisk hovedoppgaven min på tannlegehøyskolen om smokk og sugebehov og det ufortjent dårlige ryktet smokken har fått.

 

Anonymous poster hash: ae485...7d5

Skrevet

 

 

 

Greier bare ikke se hva en 3!!?! åring skal med smokk? De er da for lengst over sugebehov og er ikke babyer mer. Så mye lettere for barna om foreldrene gadd ta bort smokken før. Ved ettårs alder? Anonymous poster hash: eef15...db9

Det er mye trygghet, kos og trøst i smokken. Å ta den for tidlig og brått fra barna kan faktisk føre til sorgreaksjoner. Jeg har ofte forundret meg over avskyen enkelte voksne viser for smokken. Det er litt som reaksjoner på amming av "store" barn. Mange som uttaler seg negativt uten egentlig å kunne gi noen god forklaring på hvorfor de føler det slik. Selvfølgelig bør ikke en treåring fly rundt med smokken i munnen til stadighet, men hva er egentlig problemet med at de koser seg litt før de sovner? Så lenge verken tenner eller språk tar skade av det? Anonymous poster hash: ae485...7d5
Tenker at det er bedre at barna utvikler trygghet, trøst og kos knyttet til noe annet enn noe som før eller siden må tas vekk fra dem. Foreldrene burde kunne gi dette, og i bhg kontaktpersoner deres. Mange går jo i fistel om de plutselig ikke har smokken, for de er blitt lært til at det er DEN som ER trygghet, trøst ig kos. Og så er den borte! Kan jo umulig være sunt. Ser jo at jo eldre barna er jo værre er det å ta den vekk.

 

Anonymous poster hash: eef15...db9

Nå er det gjerne slik at mange barn har sugebehov som overstiger det det er praktisk mulig å tilfredsstille med amming. Når de først har fått smokken, blir den som en kjær "venn" på linje med sutteklut eller kosebamse. Bare mer hygienisk enn kulten og langt å foretrekke fremfor fingersuging. Hvorfor skal voksne så definere at disse barna bør kvitte seg med koden sin bare fordi det ser dumt ut? Da snakker jeg selvfølgelig om "normal" smokkbruk, ikke femåringer som har smokken permanent plantet i munnen. Foreldre av smokkbrukere er ikke mindre omsorgsfulle. Jeg skrev faktisk hovedoppgaven min på tannlegehøyskolen om smokk og sugebehov og det ufortjent dårlige ryktet smokken har fått.

 

Anonymous poster hash: ae485...7d5

Men da vet du jo at sugebehovet blir borte rundt ett års alder? Og da er det foreldrenes jobb å overføre kos og trygghet til noe annet. I mange tilfeller er det latskap fra foreldre, en støydemper. De slipper bråk. Ikke uten grunn den heter pasifyer på engelsk...

 

Anonymous poster hash: eef15...db9

Skrevet

 

 

 

 

Greier bare ikke se hva en 3!!?! åring skal med smokk? De er da for lengst over sugebehov og er ikke babyer mer. Så mye lettere for barna om foreldrene gadd ta bort smokken før. Ved ettårs alder? Anonymous poster hash: eef15...db9

Det er mye trygghet, kos og trøst i smokken. Å ta den for tidlig og brått fra barna kan faktisk føre til sorgreaksjoner. Jeg har ofte forundret meg over avskyen enkelte voksne viser for smokken. Det er litt som reaksjoner på amming av "store" barn. Mange som uttaler seg negativt uten egentlig å kunne gi noen god forklaring på hvorfor de føler det slik. Selvfølgelig bør ikke en treåring fly rundt med smokken i munnen til stadighet, men hva er egentlig problemet med at de koser seg litt før de sovner? Så lenge verken tenner eller språk tar skade av det? Anonymous poster hash: ae485...7d5
Tenker at det er bedre at barna utvikler trygghet, trøst og kos knyttet til noe annet enn noe som før eller siden må tas vekk fra dem. Foreldrene burde kunne gi dette, og i bhg kontaktpersoner deres. Mange går jo i fistel om de plutselig ikke har smokken, for de er blitt lært til at det er DEN som ER trygghet, trøst ig kos. Og så er den borte! Kan jo umulig være sunt. Ser jo at jo eldre barna er jo værre er det å ta den vekk.

 

Anonymous poster hash: eef15...db9

Nå er det gjerne slik at mange barn har sugebehov som overstiger det det er praktisk mulig å tilfredsstille med amming. Når de først har fått smokken, blir den som en kjær "venn" på linje med sutteklut eller kosebamse. Bare mer hygienisk enn kulten og langt å foretrekke fremfor fingersuging. Hvorfor skal voksne så definere at disse barna bør kvitte seg med koden sin bare fordi det ser dumt ut? Da snakker jeg selvfølgelig om "normal" smokkbruk, ikke femåringer som har smokken permanent plantet i munnen. Foreldre av smokkbrukere er ikke mindre omsorgsfulle. Jeg skrev faktisk hovedoppgaven min på tannlegehøyskolen om smokk og sugebehov og det ufortjent dårlige ryktet smokken har fått.

 

Anonymous poster hash: ae485...7d5

Men da vet du jo at sugebehovet blir borte rundt ett års alder? Og da er det foreldrenes jobb å overføre kos og trygghet til noe annet. I mange tilfeller er det latskap fra foreldre, en støydemper. De slipper bråk. Ikke uten grunn den heter pasifyer på engelsk...

 

Anonymous poster hash: eef15...db9

Jeg kjenner at jeg er så glad for at vi gjør det som passer oss best.

 

Mini er kjempeglad i smokken sin og får den når hun er sliten og trøtt - mens hun koser på fanget eller ser på tv (ja, barna våre får se på tv også).

 

Man leker ikke med smokk i munnen, men ellers er det ganske fri tilgang frem til første tannlegebesøket i treårsaldern. Da sa tannlegen til dem at det var på tide å slutte og de gikk rett hjem og kastet smokkene i søppelet.

 

Ble litt savn ved leggetid de første dagene, men gikk egentlig helt utmerket, så vi tenker å følge samme oppskrift med sistemann også.

Skrevet

Jeg har ei på litt over 2,5 år som sluttet med bleie for litt siden. I første omgang prøvde jeg og presse henne til å slutte med bleien, uten resultater, hun ville rett og slett ikke. Så jeg la hele bleieslutten på hylla, etterhvert tok hun initiativ selv og sluttet på dagen :) (en venn i barnehagen sluttet, så hun ble inspirert)

 

Smokken har vi ikke sluttet med enda, hun har den om natta og i bilen. Jeg ønsker ikke å presse henne før hun føler seg klar, men vi kommer til å snakke en del om det .. Håper hun blir inspirert igjen av noen andre i barnehagen :)

Skrevet

Her satte vi en dato ca en uke fremover i tid hadde en slags nedtelling. Forberedte henne daglig på det. Vi sa at nissen gjerne ville ha smokker til alle nissebabyene og i bytte ville hun få en premie ;) 

 

Vi vant henne over en del uker i forkant, med å få henne enig i at det var babyer som trengte smokk osv. Hun var steil i begynnelsen, men ble enig etterhvert ;)

 

 

Var ikke helt smertefritt den kvelden vi gav smokkene til nissen(liker ikke kaptein sabeltann), men det var 5 min med gråt, litt trøst og kos. I tillegg sovnet hun ikke på 2 timer, ikke noe skriking å sånn, men vanskelig å finne søvnen uten... Ble mye ; " Mammmaaa jeg er tøørst...kan jeg få smokk?", "Mammmaaa jeg må tisse" , Mamma er det mørkt ute osv, osv..

 

Nå er det snart 2 mnd siden smokkeslutt og klarer å finne søvnen litt raskere ;) Må lese litt og sånt da men :)

 

En annen ting er å fortelle om venner eller andre barn i barnehagen som har sluttet med smokk :) Det hjalp her, for da følte hun seg ikke så alene;)

Skrevet

Det vi gjorde var og snakke om det tidlig. Vi sa at når du fyller 3 år skal vi sende smokkene til julenissen. så fikk hun se en episode av "klart eg kan" som går nrk-super om ei jente som slutter med smokk, der den ble sendt i en konvolut til støresøstra. Hun elsket å se denne episoden, og fikk se den så masse hun ville. En dag fant jeg fram en konvolutt og sa, nå må vi begynne å finne fram alle suttene dine, dette var 3 uker før bursdagen. Da ble hun helt vill og samlet sammen alle, og ville poste dem med en gang. Og da måtte vi jo bare dra på psten :) Hun har ikke gråtet en gang etter smokkeslutt, bare savnet den. Gikk helt over all forventning,og hun var vanvittig avhengig. Vi var altfor slapp, og lot henne bruke den altfor mye.

 

Anonymous poster hash: 0cfdb...9e7

Skrevet

Vi snakket om det i en uke -"neste helg så er du stor og slutter med bleie". Bleiedlutt var før 3 år og smykker gjorde vi på samme måte men ved 1 år

 

Anonymous poster hash: 0f317...84a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...