Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #1 Skrevet 29. september 2014 Har litt "problemer" med mat selv, dvs jeg har ikke anoreksi eller bulimi, men et anstrengt forhold til mat (kan man vel kalle det) Tenker mye på hva jeg skal spise og på hvilket tidspunkt. Det tar opp mye av tankevirksomheten min i løpet av dagen dessverre, og jeg kunne SÅ ønske at jeg bare kunne spise meg mett på det jeg ville uten å konstant gå rundt med dårlig samvittighet. Jeg er egentlig ganske tynn. Har ikke veid meg på en god stund, for da vi hadde veklt i hus veide jeg meg to ganger for dagen og ble altfor opptatt av tallet som stod der. Jeg er 167cm og var på det minste nede i 45kg (ikke SÅ lite, I know) Jeg vil tippe jeg ligger på mellom 49-52kg nå, så ikke akkurat mager;-) Er stort sett sulten hele tiden, men hater samtidig å være mett. Jeg er veldig kresen på hva jeg spiser og blir lett dårlig av vanlig mat, dvs jeg blir kvalm og får brekningsfølelse av å tenke på å pise veldig mye forskjellig, så holder meg til "min" meny. Starter dagen med 1 l. vann. Fortsetter med endel kopper grønn te + mer vann. Spise som regel noe frukt/grønnsaker i 11-tiden, som regel en stor gulerot eller et eple elelr noen druer. Første måltidet kommer i ett-tiden hvor jeg til gjengjeld spiser mye (mitt hovedmåltid for dagen) med frokostblanding (som regel Havre Fras/flakes og All Bran blandet med tørket frukt og solsikkefrø, gresskarkjerner, nøtter ol) med Cultura Naturell. Da spiser jeg virkelig en stappfull bolle, og blir ganske så mett. Etter det er det i grunn ikke annet enn vann og te før middag/kvelds i åtte-ni tiden hvor det som regel går i to Solruta knekkebrød med ost og skinke + grønt eller mager salami med ost og grønt. Til "dessert" spiser jeg da en Skyr. Kanskje jeg putter i meg et par never nøtter midt på dagen hvis jeg ikke klarer å la være. Jeg føler jo selv jeg spiser endel, og har som regel dårlig samvittighet for den store porsjonen til "frokost", men samtidig er det mitt mathøydepunkt for dagen. Herlighet, jeg ser jo selv når jeg skriver dette at jeg ikke høres helt god ut...men pga de aversjonene jeg har for det meste av mat (i hvertfall middagsmat) er det ikke aktuelt å spise dette. Ungene er liksom vant til at det er sånn, tror nok ike de tenker over at jeg ikke spiser med de. Mannen jobber som regel sent, så han spiser middag etter dem. Jeg sitter meg ned med dem når de spiser og snakker med dem og drikker en kopp te for eks. I helgene spiser vi middag sammen, for eks hjemmelaget pizza og taco og jeg koser meg med snacks og snop på kvelden. Tror jeg trenger å se hva "normale" folk spiser i løpet av en dag... Anonymous poster hash: d9195...18f
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #2 Skrevet 29. september 2014 Du spiser vel knapt nok til å overleve og må jo mangle litt av hvert. Det er virkelig ikke bra at du er et så dårlig forbilde for barna dine. Jeg vokste opp med en mor som holdt på sånn og jeg utviklet spiseforstyrrelser allerede på barneskolen og sliter fremdeles. Anonymous poster hash: 09d68...bb4
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #3 Skrevet 29. september 2014 Du trenger jo virkelig hjelp med kostholdet, du spiser altfor lite og helt feil. Du må jo mangle både det ene og det andre, stoffskiftet og forbrenningen din må være helt på bærtur. Hvorfor i alle dager starter du dagen med en liter vann, du vet det ikke er bra å drikke for mye heller? Et glass vann er da mer enn nok før frokost... Jeg spiser som dette Frokost kl 7.30: Et beger dobbel 0% yoplait yoghurt med havregryn og rosiner i, et glass juice Mellommåltid i 10-tiden: En frukt eller to Lunsj kl 12: 2 skiver med vanlig pålegg, f.eks leverpostei og agurk på den ene og hamburgerrygg og tomatskiver på den andre. Drikker vann til. Mellommåltid i 14-tiden: Et eller annet smått, f.eks et par havrekjeks med gulost, et knekkebrød, litt frukt, noen nøtter e.l. Middag kl 17. Vanlig norsk mat, kjøttkaker, fisk, kylling e.l. med enten poteter, pasta eller ris. Alltid salat eller grønnsaker. Kveldst ca kl 20: ofte en smoothie, lager selv av frosne bær og enten juice eller melk/yoghurt/skyr Anonymous poster hash: 76182...12a
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #4 Skrevet 29. september 2014 Uff, det var et dårlig forbilde for barna dine. De ser jo hva du (ikke)spiser og at det er et annerledes forhold til mat? frokost (kl 6): kaffe, juice og litt havregrøt kl 8: grov brødskive med f.e. ost kl 12: lunsj, ofte salat met kylling eller fisk kl 15: knekkebrød med pålegg kl 18: middag kl 21: kveldsmat (knekkebrød som oftest) Drikker 1 1/2 liter flaske med vann mens jeg er på jobb. Og te og kaffe. Anonymous poster hash: 46e10...8ce
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #5 Skrevet 29. september 2014 Glemte å si at jeg har frukt på ettermiddagen og alltid agurk, paprika osv i tillegg til knekkebrødet. Anonymous poster hash: 46e10...8ce
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #6 Skrevet 29. september 2014 Du har en spiseforstyrrelse OG veier for lite, OG du spiser feil. Skaff deg hjelp. Anonymous poster hash: 0a689...66b
BumblebeeBaby89 Skrevet 29. september 2014 #7 Skrevet 29. september 2014 Dette var i går: Frokost kl. 10 - 2 grovbrødskiver med skinkeost og agurk, 1 glass styrk melk og 1 banan Snack kl. 12 - 1 banan Lunsj kl. 15 - 2 grovbrødskiver med leverpostei og paprika Middag kl. 18 - 2 skåler med fiskesuppe (med torskbiter og friske grønnsaker) Dessert - 1 Kinder boueno + ca.1 liter vann.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #8 Skrevet 29. september 2014 Du veier for lite. Du har en alvorlig spiseforstyrrelse, og du bør virkelig oppsøke hjelp. Selv mener du i at du ikke er mager med vekta di. Her ringer alarmklokkene! Du sulter deg hele dagen, og når du spiser virker det som du får dårlig samvittighet. Spis 4 måltider + mellommåltid hver dag. Begynn med frokost, så lunsj, middag og kvelds. Bestill deg time til legen din i DAG, som kan henvise deg til en ernæringsekspert. (fikk hjernteppe på hva det heter) Anonymous poster hash: e77fb...5cc
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #9 Skrevet 29. september 2014 Jeg spiser som regel: Frokost: to skiver grovbrød med pålegg (div kjøttpålegg, leverpostei, syltetøy, ost, egg, makrell, røykalaks). Drikker skummet melk til. Lunsj: samme som frokost el middagsrester, en salat, smurt baguett. Drikker ofte jus til. I løpet av dagen: ofte en kaffe latte (helst med lettmelk), evt frukt, evt litt sjokolade. Middag: vi spiser variert og jeg liker middag veldig godt. Fiskegrateng, fiskesuppe, fiskekaker, seifilet, laksefilet, kylling i utallige varianter, taco, pizza, tomatsuppe, lapskaus, lam i div varianter. Har ris, pasta, potet/-mos/-båter og rikelig med grønnsaker i ulike varianter til. Spiser lite MAT etter middag, men alt for mye annet (spesielt sjokolade og salt snacks). Det høres ut som du får i deg veldig lite næring... 167 cm og 49-52 kg høres også magert ut. Jeg er 163 cm og 60 kg. Ser veldig normal ut. Ikke tykk i det hele tatt. Anonymous poster hash: b09f0...f74
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #10 Skrevet 29. september 2014 Du trenger jo virkelig hjelp med kostholdet, du spiser altfor lite og helt feil. Du må jo mangle både det ene og det andre, stoffskiftet og forbrenningen din må være helt på bærtur. Hvorfor i alle dager starter du dagen med en liter vann, du vet det ikke er bra å drikke for mye heller? Et glass vann er da mer enn nok før frokost... Jeg spiser som dette Frokost kl 7.30: Et beger dobbel 0% yoplait yoghurt med havregryn og rosiner i, et glass juice Mellommåltid i 10-tiden: En frukt eller to Lunsj kl 12: 2 skiver med vanlig pålegg, f.eks leverpostei og agurk på den ene og hamburgerrygg og tomatskiver på den andre. Drikker vann til. Mellommåltid i 14-tiden: Et eller annet smått, f.eks et par havrekjeks med gulost, et knekkebrød, litt frukt, noen nøtter e.l. Middag kl 17. Vanlig norsk mat, kjøttkaker, fisk, kylling e.l. med enten poteter, pasta eller ris. Alltid salat eller grønnsaker. Kveldst ca kl 20: ofte en smoothie, lager selv av frosne bær og enten juice eller melk/yoghurt/skyr Anonymous poster hash: 76182...12a Når jeg leser hva du spiser kan jeg ikke se at det er så mye mer enn hva jeg spiser i løpet av en dag. Er vel helst at jeg spiser få måltider og du fordeler set utover....? Mengdemessig er det vel mye det samme. Middagsmat er bare noe jeg ikke orker å spise. Får brekningsfornemmelser bare jeg tenker på saus og poteter og ellers det aller meste av middagsmat. Har tidligere hatt magesår, så er mye mat jeg blir dårlig av også, derfor går det mye i det samme. Det jeg vet at jeg tåler. Anonymous poster hash: d9195...18f
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #11 Skrevet 29. september 2014 Ved å ikke spise middagsmat mister du mange viktige næringsstoffer. Gå til legen og skaff deg henvisning til psykolog med kompetanse på spiseforstyrrelser. Anonymous poster hash: 0a689...66b
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #12 Skrevet 29. september 2014 Du trenger jo virkelig hjelp med kostholdet, du spiser altfor lite og helt feil. Du må jo mangle både det ene og det andre, stoffskiftet og forbrenningen din må være helt på bærtur. Hvorfor i alle dager starter du dagen med en liter vann, du vet det ikke er bra å drikke for mye heller? Et glass vann er da mer enn nok før frokost... Jeg spiser som dette Frokost kl 7.30: Et beger dobbel 0% yoplait yoghurt med havregryn og rosiner i, et glass juice Mellommåltid i 10-tiden: En frukt eller to Lunsj kl 12: 2 skiver med vanlig pålegg, f.eks leverpostei og agurk på den ene og hamburgerrygg og tomatskiver på den andre. Drikker vann til. Mellommåltid i 14-tiden: Et eller annet smått, f.eks et par havrekjeks med gulost, et knekkebrød, litt frukt, noen nøtter e.l. Middag kl 17. Vanlig norsk mat, kjøttkaker, fisk, kylling e.l. med enten poteter, pasta eller ris. Alltid salat eller grønnsaker. Kveldst ca kl 20: ofte en smoothie, lager selv av frosne bær og enten juice eller melk/yoghurt/skyr Anonymous poster hash: 76182...12a Når jeg leser hva du spiser kan jeg ikke se at det er så mye mer enn hva jeg spiser i løpet av en dag. Er vel helst at jeg spiser få måltider og du fordeler set utover....? Mengdemessig er det vel mye det samme. Middagsmat er bare noe jeg ikke orker å spise. Får brekningsfornemmelser bare jeg tenker på saus og poteter og ellers det aller meste av middagsmat. Har tidligere hatt magesår, så er mye mat jeg blir dårlig av også, derfor går det mye i det samme. Det jeg vet at jeg tåler. Anonymous poster hash: d9195...18f Jeg er ikke enig med deg i det altså. Du spiser kanskje omtrent det samme som meg til frokost, og omtrent det samme til kvelds/mellommåltid, men jeg spiser jo lunsj og middag i tillegg. Du spiser altfor lite grønnsaker, og de få proteinene du får i deg gjennom cultura og en skive med kokt skinke om dagen er jo også for lite. Skal du ikke spise fisk, kjøtt, kylling og slike ting må du sette deg inn i det å leve vegetarisk og få i deg proteinene gjennom andre ting som bønner, linser o.l. Hvor får du i deg jern, D-vitamin, antioksydanter o.l. næringsstoffer. Du trenger mer variasjon rett og slett. Spiser du noe essensielle fettsyrer i det hele tatt, det er veldig viktig for oss. Spiser du ikke fisk bør du ta et tilskudd av omega. Anonymous poster hash: 76182...12a
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #13 Skrevet 29. september 2014 Har litt "problemer" med mat selv, dvs jeg har ikke anoreksi eller bulimi, men et anstrengt forhold til mat (kan man vel kalle det) Tenker mye på hva jeg skal spise og på hvilket tidspunkt. Det tar opp mye av tankevirksomheten min i løpet av dagen dessverre, og jeg kunne SÅ ønske at jeg bare kunne spise meg mett på det jeg ville uten å konstant gå rundt med dårlig samvittighet. Jeg er egentlig ganske tynn. Har ikke veid meg på en god stund, for da vi hadde veklt i hus veide jeg meg to ganger for dagen og ble altfor opptatt av tallet som stod der. Jeg er 167cm og var på det minste nede i 45kg (ikke SÅ lite, I know) Jeg vil tippe jeg ligger på mellom 49-52kg nå, så ikke akkurat mager;-) Er stort sett sulten hele tiden, men hater samtidig å være mett. Jeg er veldig kresen på hva jeg spiser og blir lett dårlig av vanlig mat, dvs jeg blir kvalm og får brekningsfølelse av å tenke på å pise veldig mye forskjellig, så holder meg til "min" meny. Starter dagen med 1 l. vann. Fortsetter med endel kopper grønn te + mer vann. Spise som regel noe frukt/grønnsaker i 11-tiden, som regel en stor gulerot eller et eple elelr noen druer. Første måltidet kommer i ett-tiden hvor jeg til gjengjeld spiser mye (mitt hovedmåltid for dagen) med frokostblanding (som regel Havre Fras/flakes og All Bran blandet med tørket frukt og solsikkefrø, gresskarkjerner, nøtter ol) med Cultura Naturell. Da spiser jeg virkelig en stappfull bolle, og blir ganske så mett. Etter det er det i grunn ikke annet enn vann og te før middag/kvelds i åtte-ni tiden hvor det som regel går i to Solruta knekkebrød med ost og skinke + grønt eller mager salami med ost og grønt. Til "dessert" spiser jeg da en Skyr. Kanskje jeg putter i meg et par never nøtter midt på dagen hvis jeg ikke klarer å la være. Jeg føler jo selv jeg spiser endel, og har som regel dårlig samvittighet for den store porsjonen til "frokost", men samtidig er det mitt mathøydepunkt for dagen. Herlighet, jeg ser jo selv når jeg skriver dette at jeg ikke høres helt god ut...men pga de aversjonene jeg har for det meste av mat (i hvertfall middagsmat) er det ikke aktuelt å spise dette. Ungene er liksom vant til at det er sånn, tror nok ike de tenker over at jeg ikke spiser med de. Mannen jobber som regel sent, så han spiser middag etter dem. Jeg sitter meg ned med dem når de spiser og snakker med dem og drikker en kopp te for eks. I helgene spiser vi middag sammen, for eks hjemmelaget pizza og taco og jeg koser meg med snacks og snop på kvelden. Tror jeg trenger å se hva "normale" folk spiser i løpet av en dag... Anonymous poster hash: d9195...18f Ut fra hva du tar til deg så har du enten ekstremt lav forbrenning, beveger deg veldig lite eller så juger du - enten om matinntak eller vekt. Et så lavt inntak av mat tilsier at du ville vært langt tynnere. Og at du bør få hjelp, for dette høres jo bare stusselig ut. Anonymous poster hash: 07247...cac
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #14 Skrevet 29. september 2014 Du trenger jo virkelig hjelp med kostholdet, du spiser altfor lite og helt feil. Du må jo mangle både det ene og det andre, stoffskiftet og forbrenningen din må være helt på bærtur. Hvorfor i alle dager starter du dagen med en liter vann, du vet det ikke er bra å drikke for mye heller? Et glass vann er da mer enn nok før frokost... Jeg spiser som dette Frokost kl 7.30: Et beger dobbel 0% yoplait yoghurt med havregryn og rosiner i, et glass juice Mellommåltid i 10-tiden: En frukt eller to Lunsj kl 12: 2 skiver med vanlig pålegg, f.eks leverpostei og agurk på den ene og hamburgerrygg og tomatskiver på den andre. Drikker vann til. Mellommåltid i 14-tiden: Et eller annet smått, f.eks et par havrekjeks med gulost, et knekkebrød, litt frukt, noen nøtter e.l. Middag kl 17. Vanlig norsk mat, kjøttkaker, fisk, kylling e.l. med enten poteter, pasta eller ris. Alltid salat eller grønnsaker. Kveldst ca kl 20: ofte en smoothie, lager selv av frosne bær og enten juice eller melk/yoghurt/skyr Anonymous poster hash: 76182...12a Når jeg leser hva du spiser kan jeg ikke se at det er så mye mer enn hva jeg spiser i løpet av en dag. Er vel helst at jeg spiser få måltider og du fordeler set utover....? Mengdemessig er det vel mye det samme. Middagsmat er bare noe jeg ikke orker å spise. Får brekningsfornemmelser bare jeg tenker på saus og poteter og ellers det aller meste av middagsmat. Har tidligere hatt magesår, så er mye mat jeg blir dårlig av også, derfor går det mye i det samme. Det jeg vet at jeg tåler. Anonymous poster hash: d9195...18f Jeg er ikke enig med deg i det altså. Du spiser kanskje omtrent det samme som meg til frokost, og omtrent det samme til kvelds/mellommåltid, men jeg spiser jo lunsj og middag i tillegg. Du spiser altfor lite grønnsaker, og de få proteinene du får i deg gjennom cultura og en skive med kokt skinke om dagen er jo også for lite. Skal du ikke spise fisk, kjøtt, kylling og slike ting må du sette deg inn i det å leve vegetarisk og få i deg proteinene gjennom andre ting som bønner, linser o.l. Hvor får du i deg jern, D-vitamin, antioksydanter o.l. næringsstoffer. Du trenger mer variasjon rett og slett. Spiser du noe essensielle fettsyrer i det hele tatt, det er veldig viktig for oss. Spiser du ikke fisk bør du ta et tilskudd av omega. Anonymous poster hash: 76182...12a Det var bare tilfeldig at jeg siterte ditt innlegg, så ikke meningen å høres ut som om du var noe "verre" i kosten ann andre her altså;-) Beklager det. Problemet mitt er jo at jeg ikke klarer middagsmat. Jeg spiser jo både nøtter, gresskarfrø, solsikkerfrø, linfrø, sesamfrø, fire-korn og disse andre frokostblandingene, så får vel endel protein og fettsyrer derfra. Jeg spiser jo mer enn en skive kokt skinke på knekkebrød til middag. Jeg bruker å steke skinken i rapsolje og spiser da en hel pakke (100g) på disse to knekkebrødene, med ost oppå samt agurk og tomat. I tillegg er det jo protein i skyren jeg spiser. Jeg vet jo at jeg ikke burde spise sånn, men er enklere sagt enn gjort. Ungene har aldri nevnt noe om at de syns det er rart eller dumt, men mulig det påvirker de uansett. Anonymous poster hash: d9195...18f
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #15 Skrevet 29. september 2014 Vil du at barna dine skal arve ditt forhold til mat? Hvis ikke bør du virkelig ta deg i nakken og skaffe hjelp. Nå! Unner du barna dine å aldri kunne ha et normalt forhold til mat? Du kan tro hva du vil, men dette får de med seg. Anonymous poster hash: 09d68...bb4
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #16 Skrevet 29. september 2014 Har litt "problemer" med mat selv, dvs jeg har ikke anoreksi eller bulimi, men et anstrengt forhold til mat (kan man vel kalle det) Tenker mye på hva jeg skal spise og på hvilket tidspunkt. Det tar opp mye av tankevirksomheten min i løpet av dagen dessverre, og jeg kunne SÅ ønske at jeg bare kunne spise meg mett på det jeg ville uten å konstant gå rundt med dårlig samvittighet. Jeg er egentlig ganske tynn. Har ikke veid meg på en god stund, for da vi hadde veklt i hus veide jeg meg to ganger for dagen og ble altfor opptatt av tallet som stod der. Jeg er 167cm og var på det minste nede i 45kg (ikke SÅ lite, I know) Jeg vil tippe jeg ligger på mellom 49-52kg nå, så ikke akkurat mager;-) Er stort sett sulten hele tiden, men hater samtidig å være mett. Jeg er veldig kresen på hva jeg spiser og blir lett dårlig av vanlig mat, dvs jeg blir kvalm og får brekningsfølelse av å tenke på å pise veldig mye forskjellig, så holder meg til "min" meny. Starter dagen med 1 l. vann. Fortsetter med endel kopper grønn te + mer vann. Spise som regel noe frukt/grønnsaker i 11-tiden, som regel en stor gulerot eller et eple elelr noen druer. Første måltidet kommer i ett-tiden hvor jeg til gjengjeld spiser mye (mitt hovedmåltid for dagen) med frokostblanding (som regel Havre Fras/flakes og All Bran blandet med tørket frukt og solsikkefrø, gresskarkjerner, nøtter ol) med Cultura Naturell. Da spiser jeg virkelig en stappfull bolle, og blir ganske så mett. Etter det er det i grunn ikke annet enn vann og te før middag/kvelds i åtte-ni tiden hvor det som regel går i to Solruta knekkebrød med ost og skinke + grønt eller mager salami med ost og grønt. Til "dessert" spiser jeg da en Skyr. Kanskje jeg putter i meg et par never nøtter midt på dagen hvis jeg ikke klarer å la være. Jeg føler jo selv jeg spiser endel, og har som regel dårlig samvittighet for den store porsjonen til "frokost", men samtidig er det mitt mathøydepunkt for dagen. Herlighet, jeg ser jo selv når jeg skriver dette at jeg ikke høres helt god ut...men pga de aversjonene jeg har for det meste av mat (i hvertfall middagsmat) er det ikke aktuelt å spise dette. Ungene er liksom vant til at det er sånn, tror nok ike de tenker over at jeg ikke spiser med de. Mannen jobber som regel sent, så han spiser middag etter dem. Jeg sitter meg ned med dem når de spiser og snakker med dem og drikker en kopp te for eks. I helgene spiser vi middag sammen, for eks hjemmelaget pizza og taco og jeg koser meg med snacks og snop på kvelden. Tror jeg trenger å se hva "normale" folk spiser i løpet av en dag... Anonymous poster hash: d9195...18f Ut fra hva du tar til deg så har du enten ekstremt lav forbrenning, beveger deg veldig lite eller så juger du - enten om matinntak eller vekt. Et så lavt inntak av mat tilsier at du ville vært langt tynnere. Og at du bør få hjelp, for dette høres jo bare stusselig ut. Anonymous poster hash: 07247...cac Juger ikke nei, men jeg skriver jo at det første måltidet mitt med frokostblanding mm er jo stort. I tillegg spiser jeg jo godt med snacks og snop i helgene + hjemmelaget pizza ol, så tror nok ikke jeg spiser så lite som dere tror her. I hverrdagen er jeg veldig striks med mmeg selv, men spiser nok minst like mye i kcal til frokost som andre gjør til middag. Jeg spiser bare mindre senere på dagen/kvelden i og med at jeg ikke spiser vanlig middag da. Er endel aktiv også, og jogger når jeg har tid og løper ellers rundt som en strikkball som jo er livet til en travel fulltidsarbeidende tobarnsmor med hus som skal holdes og unger som skal følges opp. Har en stillesittende jobb da. Anonymous poster hash: d9195...18f
MrsMilla Skrevet 29. september 2014 #17 Skrevet 29. september 2014 spiser ganske normalt. Starter dagen med ei brødskive, kaffe og et lite glass appelsinjus. Lunch er gjerne en god dose yoghurt naturell med litt linfrø og et par never speltflak. Gjerne en frukt og kaffe også. Så gjerne en lunch nummer to et par timer etterpå, som gjerne er cornflakes med rismelk og en halv banan. Middag er typisk en neve fisk/kjøtt/proteiner av noe slag, litt ris/poteter/pasta tilsvarende en neve og massevis av grønnsaker eller salat av noe slag. Typisk broccoli, pastinakk, gulrøtter, blomkål, agurk, squash etc. Tar gjerne noe søtt til dessert, eksempelvis en god smoothie eller to spiseskjeer hjemmelaget syltetøy og et par spiseskjeer fløte - akkurat nok til å dekke behovet - sammen med en kaffe. Kveldsmat er typisk et par knekkebrød eller ei brødskive, eller noe frokostblanding med rismelk og mye vann.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #18 Skrevet 29. september 2014 Jeg anbefaler deg å spise middag sammen med familien din og i hvertfall så ungene ser det. Hvis du ikke klarer poteter, saus, pasta så prøv å spise kjøtt med grønnsaker ved siden av. Litt etter litt kan du tilsette mer, prøv en spiseskje eller to med fullkornsris, et par dråper saus(det finnes mange magre varianter der ute f.eks knorr sin kyllingsaus har vel rundt 45 kcal per dl) du må rett og slett lære deg å spise normalt igjen. Men gi det tid, og prøv litt og litt. Snakk med ungene mens du spiser, vær engasjert og gi deg selv klapp på skulderen når du klarer å spise mer normal middag. Anonymous poster hash: 59bd9...b27
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #19 Skrevet 29. september 2014 Stakkars stakkars stakkars unger. Hvis de kommer unna en oppvekst med et slikt forbilde uten å utvikle spiseforstyrrelser så er det et Guds under. Selvsagt kommer barna dine aldri til å si noe eller kommentere noe, det er jo sånn barn er skrudd sammen. At du ikke ser dette selv skyldes vel at du er syk (spiseforstyrret), men du kommer til å angre senere hvis du ikke oppsøker hjelp for dette. Anonymous poster hash: 46ed9...77c
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #20 Skrevet 29. september 2014 Frokost: Alternativ 1: Bananlapper (sunne og hjemmelagde) med bær uten sukker, ett norsk eple, litt nøtter Alternativ 2: 3 søtpotetrundstykker (sunne og hjemmelagde), 2 ss creme fraiche med kanel og valnøtter, ett norsk eple. Alternativ 3: Bær, 2 ss creme fraiche, kanel, valnøtter, en banan Lunsj: Kjøtt/fisk/fjærkre/egg med grønnsaker. Hvis jeg ikke har mulighet å lage animalsk mat, tar jeg f.eks. nøtter eller banan, eventuelt begge deler. Middag: Kjøtt/fisk/fjærkre med grønnsaker. Kveldsmat: Ikke alltid jeg spiser mer enn 3 måltider per dag, pga det holder meg mett 3-6 timer av måltidene jeg spiser, men kveldsmat kan være alt fra kyllingsalat/litt nøtter/litt bær/rester fra middag/lunsj. Anonymous poster hash: efecd...5c0
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #21 Skrevet 29. september 2014 Jeg anbefaler deg å spise middag sammen med familien din og i hvertfall så ungene ser det. Hvis du ikke klarer poteter, saus, pasta så prøv å spise kjøtt med grønnsaker ved siden av. Litt etter litt kan du tilsette mer, prøv en spiseskje eller to med fullkornsris, et par dråper saus(det finnes mange magre varianter der ute f.eks knorr sin kyllingsaus har vel rundt 45 kcal per dl) du må rett og slett lære deg å spise normalt igjen. Men gi det tid, og prøv litt og litt. Snakk med ungene mens du spiser, vær engasjert og gi deg selv klapp på skulderen når du klarer å spise mer normal middag. Anonymous poster hash: 59bd9...b27 Takk for godt svar:-) Anonymous poster hash: d9195...18f
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #22 Skrevet 29. september 2014 Har litt "problemer" med mat selv, dvs jeg har ikke anoreksi eller bulimi, men et anstrengt forhold til mat (kan man vel kalle det) Tenker mye på hva jeg skal spise og på hvilket tidspunkt. Det tar opp mye av tankevirksomheten min i løpet av dagen dessverre, og jeg kunne SÅ ønske at jeg bare kunne spise meg mett på det jeg ville uten å konstant gå rundt med dårlig samvittighet. Jeg er egentlig ganske tynn. Har ikke veid meg på en god stund, for da vi hadde veklt i hus veide jeg meg to ganger for dagen og ble altfor opptatt av tallet som stod der. Jeg er 167cm og var på det minste nede i 45kg (ikke SÅ lite, I know) Jeg vil tippe jeg ligger på mellom 49-52kg nå, så ikke akkurat mager;-) Er stort sett sulten hele tiden, men hater samtidig å være mett. Jeg er veldig kresen på hva jeg spiser og blir lett dårlig av vanlig mat, dvs jeg blir kvalm og får brekningsfølelse av å tenke på å pise veldig mye forskjellig, så holder meg til "min" meny. Starter dagen med 1 l. vann. Fortsetter med endel kopper grønn te + mer vann. Spise som regel noe frukt/grønnsaker i 11-tiden, som regel en stor gulerot eller et eple elelr noen druer. Første måltidet kommer i ett-tiden hvor jeg til gjengjeld spiser mye (mitt hovedmåltid for dagen) med frokostblanding (som regel Havre Fras/flakes og All Bran blandet med tørket frukt og solsikkefrø, gresskarkjerner, nøtter ol) med Cultura Naturell. Da spiser jeg virkelig en stappfull bolle, og blir ganske så mett. Etter det er det i grunn ikke annet enn vann og te før middag/kvelds i åtte-ni tiden hvor det som regel går i to Solruta knekkebrød med ost og skinke + grønt eller mager salami med ost og grønt. Til "dessert" spiser jeg da en Skyr. Kanskje jeg putter i meg et par never nøtter midt på dagen hvis jeg ikke klarer å la være. Jeg føler jo selv jeg spiser endel, og har som regel dårlig samvittighet for den store porsjonen til "frokost", men samtidig er det mitt mathøydepunkt for dagen. Herlighet, jeg ser jo selv når jeg skriver dette at jeg ikke høres helt god ut...men pga de aversjonene jeg har for det meste av mat (i hvertfall middagsmat) er det ikke aktuelt å spise dette. Ungene er liksom vant til at det er sånn, tror nok ike de tenker over at jeg ikke spiser med de. Mannen jobber som regel sent, så han spiser middag etter dem. Jeg sitter meg ned med dem når de spiser og snakker med dem og drikker en kopp te for eks. I helgene spiser vi middag sammen, for eks hjemmelaget pizza og taco og jeg koser meg med snacks og snop på kvelden. Tror jeg trenger å se hva "normale" folk spiser i løpet av en dag... Anonymous poster hash: d9195...18f Dette er ikke "et litt anstrengt forhold til mat". Du spiser for lite og sjeldent. Du tenker veldig mye på mat. Du planlegger hva du (ikke) skal spise. Du spiser ikke normale måltider med familien. Du drikker vann!! til frokost. Du kan ikke ha vekt i hus. Osv osv. Anbefaler deg å be fastlegen din om hjelp videre. Lykke til. Anonymous poster hash: 09c42...c12
*Yuna* Skrevet 29. september 2014 #23 Skrevet 29. september 2014 Du bør spise middag hver eneste dag. Jeg starter dagen med kaffe. Frokost: 2 knekkebrød Lunsj: Det samme eller middagsrester Middag: Stor porsjon av det vi måtte ha Så spiser jeg gjerne en yoghurt eller noe. I helgene blir det godteri og gjerne større frokoster og lunsjer, siden vi spiser middagen sent.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #24 Skrevet 29. september 2014 Jeg tror ikke du er litt tynn, men ganske tynn. Du spiser for lite og for ensidig. Du bør og prøve å få i deg mer enn drikke før klokken ett. 1 liter vann til frokost er ikke bra, du kan faktisk få vannforgiftning hvis du drikker altfor mye. Du bør spise et varmt måltid hver dag, og du bør tvinge deg til å spise litt med familien din. Barna dine merker det, selv om de ikke sier noe. Det jeg spiste i går var : Frokost : eggerøre av 2 egg med agurk, litt røkt kyllingpølse og spekepølse Mellommåltid : 1 banan Lunsj : dip av cottage cheese med gulrot, agurk og sukkererter Middag : Torsk med grønnsaksform : brokkoli, løk og gulrot,med litt ostesaus og cottage cheese Kveldsmat : 1 rett i koppen suppe Anonymous poster hash: 921be...4a8
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #25 Skrevet 29. september 2014 Hvordan klarer du å holde deg gående hele dagen på bare det der? Min dag sånn ca: Frokost: 1 knekkebrød med ost, 1 banan eller annen frukt, og 1 kopp te søtet med suketter Lunsj: 1 knekkebrød og 1 yoghurt med musli Middag: Lapskaus i dag Kvelds: yoghurt, knekkebrød eller ingenting. Anonymous poster hash: 4ed69...632
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå