Gå til innhold

noen råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mamma til en herlig gutt på 16 år.Han er en snill og god gutt. Er fantastisk med søsknene og vennene sine. Raus med klemmer og lett å prate med. Han er flink til så mye. Han har skolevegring og startet på videregående. Har litt mer fravær enn jeg skulle ønske for han. Han trives men har lav arbeidsmoral og eier ikke økonomisk vett. Dette er noe han dessverre tar etter faren...faren klarer ikke holde på en jobb. Skylder på alt og alle andre når han slutter i en jobb. Han har aldri penger og om han akkurat har fått lønning så bruker han de opp med en gang og går blakk resten av måneden. Jeg betaler for det meste selv om vi har 50/50. Faren låner penger her og der også hos sønnen så gutten heller kommer til meg og trenger penger(han får litt stipend pr mnd). jeg bekymrer meg ihjel! Har et så behov for å prate vett i sønnen min!! Jeg gjør alt jeg kan for å være et godt eksempel for han på alle måter. Jeg er den som han kommer til når det virkelig er noe. Men om han har vært på fest så drar han til faren for der er det meste greit.... Hvordan skal jeg gå fram? Jeg kan ikke prate hull i hode på han heller. Det er jo akkurat det som skjer nå. Alle disse samtalene for å berolige meg om at han har det bra, gjør det rette, er fornuftig og ansvarsfull og ikke minst forstår at han ikke må ha fravær på skolen. Skjønner jo at han blir dritlei meg men føler jeg må kompensere for idiotiskapen til faren...hvem kan jeg prate med? Hva kan jeg gjøre? Hjelp?

Hilsen bekymret tenåringsmamma!

Anonymous poster hash: 510c1...741

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du om den videregående skolen han går på har et ressursteam eller et oppfølgingsteam? Det er et team som skal motivere og å hjelpe elever som står i fare for å bli hengende etter og/eller droppe ut av skolen.

Jeg sier ikke at han er der enda, men det kan kanskje bli en realitet dersom dere ikke tar noen grep allerede nå?

Du kan også ta kontakt med familievernkontoret for alenesamtale der du legger frem dine bekymringer ang. faren og sønnen din. Sønnen kan også gå til samtale der, men da tror jeg at far også må samtykke til det (litt usikker når han er 16 år, men det kan du sjekke opp).

Kanskje det kan hjelpe om en tredjepart snakker til gutten og lytter til hva han har å si. Det kan ikke være enkelt for ham heller. Å vokse opp i to ulike "verdener" gjør kanskje ikke livet alltid like enkelt.

Anonymous poster hash: aa888...b7b
Skrevet

Familievernkontoret. Faren kan du ikke gjøre noe med, men han må begripe at han er NØDT til å skjerpe seg i forhold til sønnen sin. 

Og slutt å betale for faren, vil han ha 50/50 så må han ta ansvar. At du hjelper økonomisk gjør det bare enda lettere for ham å gi faen.

Anonymous poster hash: c0beb...16e
Skrevet

Takk for gode råd! :) Om jeg ikke kjøper jakke, sko og ellers nødvendige ting som skole materiale så går det jo veldig ut over gutten. Faren kjøper jo ikke uansett....

Anonymous poster hash: 510c1...741

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...