Gå til innhold

Ang tissing og graviditet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diskuterte med en venninne.

JEG mener økt behov for å tisse er når barnet blir såpass stort at det presser på urinblæra.

HUN sier at det er pga hormoner så dette skjer fra vi blir gravid omtrent.

Spurte en tredje venninne og hun som meg begynte ikke med denne doflyinga før vi rundet uke 20 omtrent og mente det hadde med fosterets størrelse å gjøre.

Må legge til at dette var en vennlig diskusjon. :)

Anonymous poster hash: 72e40...a8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært veldig tissetrengt i første trimester pga hormoner, så som normalt til det nærmet seg tredje trimester og presset ble stort. Så jeg vil si at begge deler er riktig.

Anonymous poster hash: ae088...180

Skrevet

Jeg fikk forklart at tissetrangen i starten er der fordi livmoren utvider seg nede i bekkenet og skviser på blæra. Dette stabiliserer seg utover i andre trimester etter som livmoren vokser er skambenet. Problemet kommer så tilbake når fosteret blir større og presser på blæra.

Har aldri hørt noe om hormoner.

Skrevet

Hormoner påvirker alt av glatt muskulatur, så selv om ikke tissetrangen blir større, så blir behovet mer akutt for mange da det er vanskeligere å holde seg. :-)

Anonymous poster hash: 7b829...e7d

Skrevet

Altså har vi begge litt rett. Hmmm... :P

Anonymous poster hash: 72e40...a8c

Gjest gangstersquad
Skrevet

Jeg er såpass tidlig i svangerskapet at jeg ikke har vært hos legen enda, og jeg tisser OOOOOFTE :P

Skrevet

Jeg har lest om dette i artikler på nett. Har lest at ofte tissing helt i starten skyldes at kroppen i starten produserer mer væske, derav tisser man oftere. Jeg har også lest at når livmoren vokser og før den kommer opp av bekkenet, så presser det på urinblæra. Samme problem når babyen blir større, da er det den som presser på urinblæra. Har også lest at muskulaturen i kroppen er dårligere under graviditet, og dette gjelder også for blære, som gjør at man må tisse oftere.

Vet ikke om alt dette er ulike grunner til at man tisser oftere, eller om det er mer spekulasjoner enn sikker kunnskap. Men ganske sikker jeg har lest det altså. Og ikke på forum, men artikler, uttalelser fra jordmødre osv.

Anonymous poster hash: 84086...5ca

Skrevet

Fire uker på vei og tissingen har startet rundt der med alle tre.

Har lite med størrelsen på barnet å gjøre.

Anonymous poster hash: ec33e...173

Skrevet

Med mitt første barn kom det på slutten. Denne gangen kom det når jeg ble gravid. Er opp 2-3 ganger på natten, 1 trimester.

Anonymous poster hash: 06980...a01
Skrevet

Jef fikk økt tissetrang ganske tidlig i svangerskapet, men på slutten når barnet var stort var det helt sykt. Tisset på det meste 6-8 ganger om natten. Tror nok det er en kominasjon av hormoner og at barnet tar mye plass nedi bekkenet.

Anonymous poster hash: de1b7...d52
Skrevet

I begynnelsen av et svangerskap øker blodvolumet, slik at man skal ha nok blod til å forsyne seg selv og livmoren/fosteret med blod. Det økte blodvolumet gir økt gjennomstrømning i nyrene, som igjen gir økt urinproduksjon. Derfor merker mange at de er gravide nettopp fordi de springer oftere på do  -_- 
Det er samme type muskulatur i livmoren og i blæren (tror jeg). Hormoner som påvirker livmoren og gjør at den kan utvide seg, påvirker da også blæren, slik at den er litt mer slapp og ikke så elastisk som før. Mange føler derfor at de må mer på do enn før, og at det ikke er plass til så mye urin som det var før. 

I midten av svangerskapet stabiliserer dette seg, samtidig som livmoren kommer opp av bekkenet og ikke presser på blæren i samme grad som før. I slutten av svangerskapet er babyen blitt så stor at den presser på alt  :jepp:

Anonymous poster hash: a25d8...911
Skrevet

Jeg begynte å tisse hver natt allerede i uke 5,noe jeg aldri gjør ellers! Da dette stoppet opp helt plutselig så fattet jeg mistanke om at noe var galt, og det var det, mistet i MA :( tror at dere begge har rett, det er både hormoner som gjør det, og det at barnet presser på blæren etterhvert som det vokser!

Anonymous poster hash: 1a757...9a2

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg begynte å tisse hver natt allerede i uke 5,noe jeg aldri gjør ellers! Da dette stoppet opp helt plutselig så fattet jeg mistanke om at noe var galt, og det var det, mistet i MA :( tror at dere begge har rett, det er både hormoner som gjør det, og det at barnet presser på blæren etterhvert som det vokser!

Anonymous poster hash: 1a757...9a2

For min del så har ikke dette endret seg særlig. Begynte i uke 5, eskalerte i uke 10, bedret seg litt i noen uker( fortsatt mye) ,og verre igjen uke 20. Der er jeg nå, og mistenker at jeg må slite med dette resten av graviditeten:/

Anonymous poster hash: 6fb64...634

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...