Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #1 Skrevet 28. september 2014 Hvordan arter det seg før det ble fastsatt en diagnose og hvordan er hverdagen nå? Har en liten venn som skal utredes for det og ADHD. ADHD kjenner jeg til, men asbergers er ukjent for meg. Anonymous poster hash: 18241...1c0
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #2 Skrevet 28. september 2014 Dytter litt Anonymous poster hash: 18241...1c0
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #3 Skrevet 28. september 2014 Hvis du skriver asperger med p istedet, så er det nok lettere å google seg til informasjon. Ellers er det et veldig åpent spm du stiller. Jeg kan nevne kort hva vi reagerte på. Laber øyekontakt, rigid, tvangstanker/-handlinger, kraftige følelsesutbrudd, ensformig kommunikasjon, inget ønske om å gjøre noe selv, måtte mates og kles på når han nærmet seg fire år, veldig raskt overstimulert. Under utbruddene sine, var han som besatt av en demon, og jeg ble direkte redd for ham noen ganger (da var han under syv år gammel!). Han måtte læres empati. Nå derimot er han den mest forsiktige og empatiske gutten jeg kjenner. Han gjør aldri en flue fortred. Han er fornuftig og klok. Men man merker at han tenker på en litt egen måte. Anonymous poster hash: ddba6...6f8
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #4 Skrevet 28. september 2014 Hvis du skriver asperger med p istedet, så er det nok lettere å google seg til informasjon. Ellers er det et veldig åpent spm du stiller. Jeg kan nevne kort hva vi reagerte på. Laber øyekontakt, rigid, tvangstanker/-handlinger, kraftige følelsesutbrudd, ensformig kommunikasjon, inget ønske om å gjøre noe selv, måtte mates og kles på når han nærmet seg fire år, veldig raskt overstimulert. Under utbruddene sine, var han som besatt av en demon, og jeg ble direkte redd for ham noen ganger (da var han under syv år gammel!). Han måtte læres empati. Nå derimot er han den mest forsiktige og empatiske gutten jeg kjenner. Han gjør aldri en flue fortred. Han er fornuftig og klok. Men man merker at han tenker på en litt egen måte. Anonymous poster hash: ddba6...6f8 Det er ikke mitt barn jeg spør for. Noe av det du nevner kan jeg relatere meg til, men det meste stemmer ikke. Min fullstendig ukvalifiserte mening er at hn er mer den typiske ADHD enn aspergers. Men det finner de heldigvis ut av de som har greie på det. Hva var det som gjorde at gutten din endret seg? Behandling, medisinering? Takk for svar, forresten 😊 Hi Anonymous poster hash: 18241...1c0
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #5 Skrevet 28. september 2014 Jeg kan love deg at veldig mange ikke ville tro på aspergerdiagnosen min sønn fikk heller. Det er utrolig fortvilende. Bare fordi dem ikke levde med barnet 24/7 og så alt det vi så. Og som heldigvis utrederne så, for det hadde faktisk ikke vært noe greit om vi endte opp uten diagnose når det var så store problemer. Det finnes ikke medisiner mot aspergers (heldigvis egentlig, så slapp vi å ta stilling til det). Trygge rammer hjemme og på skolen og at vi endret måte å være mot barnet (vanlig oppdragelse er ikke tingen) gjorde at barnet nå er helt forandret og veldig harmonisk. Anonymous poster hash: ddba6...6f8
MammantilNurket Skrevet 28. september 2014 #6 Skrevet 28. september 2014 (endret) Asperger-befolkningen er preget av et stort mangfold Jeg tenker at det beste er å overlate diagnostisering og synsing til fagfolk, og heller møte barnet som subjekt - ikke et kasus. Endret 28. september 2014 av MammantilNurket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå