Gå til innhold

Forebyggende ryggplager i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber 80% i Bhg, har gått over fra storbarn til småbarn pga at jeg fungerer bedre der nå.

Er gravid i uke 14.

Har fra før ett barn på 1 1/2 år, og en samboer som jobber offshore, så må selv ta meg av husarbeid og blir en del bæring av barnet (prøver å unngå mest mulig, men noe blir det jo selvfølgelig).

Har nå på ettermiddagene vondt i ryggen, noen dager så ille at jeg nesten ikke klarer å gå, og noen dager bare slik at jeg hviler meg for å ikke bli verre.

Har dessverre ikke mulighet til vaskehjelp, og avlastning blir det kun en sjelden gang.

Ønsker ikke å bli sykmeldt, tenker derfor om det er noen fine øvelser jeg kan gjøre for å styrke ryggen, for at det ikke skal bli verre? Har googlet, men er så mye, så kanskje noen har erfaring på hva som funker?!

Gjerne link.

Anonymous poster hash: 5a753...024

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fysioterapi og svømming :) sliter med det samme. Unngå helst støvsuging og for mye løft.

Anonymous poster hash: da289...7a2

Skrevet

Fysioterapi og svømming :) sliter med det samme. Unngå helst støvsuging og for mye løft.

Anonymous poster hash: da289...7a2

Håpet på egentrening, synes det blir for lange dager i Bhg til barnet ellers, først 7 1/2 time mens jeg er på jobb, pluss kjøring til fysio (=1 1/2 time) blir lange dager.

Samme med svømming.

Er så vanskelig å få til slik når jeg jobber, og samboeren ikke er tilstede.

Skrevet

Jobber 80% i Bhg, har gått over fra storbarn til småbarn pga at jeg fungerer bedre der nå.

Er gravid i uke 14.

Har fra før ett barn på 1 1/2 år, og en samboer som jobber offshore, så må selv ta meg av husarbeid og blir en del bæring av barnet (prøver å unngå mest mulig, men noe blir det jo selvfølgelig).

Har nå på ettermiddagene vondt i ryggen, noen dager så ille at jeg nesten ikke klarer å gå, og noen dager bare slik at jeg hviler meg for å ikke bli verre.

Har dessverre ikke mulighet til vaskehjelp, og avlastning blir det kun en sjelden gang.

Ønsker ikke å bli sykmeldt, tenker derfor om det er noen fine øvelser jeg kan gjøre for å styrke ryggen, for at det ikke skal bli verre? Har googlet, men er så mye, så kanskje noen har erfaring på hva som funker?!

Gjerne link.

Jeg sleit med vondt i ryggen da jeg ble gravid og hadde en ettåring hjemme. Gikk til fysioterapeut og der viste seg at ryggen "bare" var overbelasta. Det ble veldig mye bedre etter at jeg begynte å løfte riktig (rett rygg, bøyde knær) og løfte inntil kroppen. Særlig det siste er viktig. Ellers ville jeg sett på muligheten for at mannen din kan ta ut permisjon eller sykemelding for omsorg hjemme. Husker ikke helt hvordan det fungerer eller hva det heter, men vi endte opp med at mannen min måtte være hjemme er par mnd i sommer fordi jeg ikke burde løfte i det hele tatt.

Ikke la det gå så langt at du er helt handicappa før du krever at mannen skal være hjemme. Da er det lett å bli sittende å sture de siste månedene av svangerskapet og det er ikke bra for psyken rett før du skal få et barn...

Anonymous poster hash: 88ca6...c51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...