Anonym bruker Skrevet 26. september 2014 #1 Skrevet 26. september 2014 Vi har ei veldig hyggelig og flink vaskedame som kommer til oss hver uke. Annenhver gang større og mindre jobb. Hun hadde en prøvevask og så ble vi enige om ca hvor lang tid hun skulle bruke på det og hva vi da betaler for. Avtalen er 5 timer ene gangen og 2 timer andre gangen. På to timer skal hun støvsuge alle gulv pluss dra over to bad. Huset vårt er på ca 150 kvm på to etasjer. Problemet er at hun er så evig treig. Hun var veldig i tvil om dette med 5 og 2 timer, men hun hadde brukt omtrent det da hun prøvevaska, og jeg sa at hun mest sannsynlig kommer til å jobbe seg inn på tiden, da man jo gjerne gjør det når man er vant til et sted. Hun vil få betalt for samme tid uansett. Så følte jeg at hun prøvde å dra ut tida for å få mer jobb, rett og slett, og det ville jeg ikke. Tidligere vaskedame har brukt mindre tid, og jeg selv trenger ikke mer enn 2 timer for den jobben. Hun bruker nå mellom 2,5 og 3 timer annenhver gang, og jeg er så i tvil om hva jeg skal gjøre. Jeg ser at hun er innmari nøye, noe som er bra, men det er jo grenser. Skal man da betale henne for denne ekstra tiden? Jeg har sagt til henne at hun får betalt for 2 timer, og da får hun bare gå etter to timer. Hun skal ikke jobbe mer enn det, jeg vil ikke betale for det. Hun vasker ofte over noen gulv allikevel fordi hun syns det trengs. Jeg syns dette er ubehagelig. Hun skal jo ikke jobbe gratis, samtidig føler jeg dette er utmelding på en måte. En gang ba mannen min henne stryke noen skjorter, tre stykker, og så skrive opp ekstra tid hun brukte på det. Da skrev hun 1,5 time ekstra. Det bruker i hvert fall ikke jeg på 3 skjorter! Alt er hvitt, bare så det er sagt, hun er selvstendig næringsdrivende. Mulige språkproblemer, men jeg tror ikke det. Muligens litt kort, men allikevel...? Innspill, damer? Har ikke lyst til å være kjip sjef, men vil ikke over-betale heller... Anonymous poster hash: 70d21...5df
Anonym bruker Skrevet 26. september 2014 #2 Skrevet 26. september 2014 Du betaler det som er avtalt, så får hun overdrive vaskingen som hun vil. Hun er innforstått med at hun ikke får betalt for mer enn 2 timer. Hennes tap av tid og penger... Anonymous poster hash: 5322f...9d8
Anonym bruker Skrevet 26. september 2014 #3 Skrevet 26. september 2014 Ville nok sagt at jeg er veldig fornøyd, men at hun ikke trenger å være så nøye.. det er jo ikke sikkert hun forventer å få noe utover det dere har blitt enige om, men er redd for at det hun gjør ikke blir bra nok om hun ikke er så nøye... Hun er kanskje litt kort ja, ville aldri falt meg inn å skrive at jeg hadde brukt en halvtime pr skjorte jeg strøyk. Knaskje hun førte opp tiden hun var over pga vaskinga også?? Anonymous poster hash: d4dfd...6a9
Anonym bruker Skrevet 26. september 2014 #4 Skrevet 26. september 2014 Hun velger det selv, så hadde ikke brydd meg videre. Men ikke la henne skrive ekstratimer for småting som skjortestryking, bare si at hvis hun gjør det legger dere på 30 minutter til totalen den dagen. 30 minutter på 3 skjorter er veldig generøst, det kan hun ikke klage på. Anonymous poster hash: 2ae59...c09
Anonym bruker Skrevet 26. september 2014 #5 Skrevet 26. september 2014 Nei, hun klager ikke. Hun får meg bare til å føle meg som en slem og kjip arbeidsgiver som ikke betaler for hele tida hun bruker. Hun er kanskje bare treig, men det er jo dumt for meg. Rent og pent blir det, da. Hun har kommentert litt i starten at på fem timers vasken har hun ikke en gang tid til å ta seg et glass vann, men da sa jeg at hun gjerne kan ta lang pause, men at pauser ikke regnes inn i arbeidstiden. Dette skjønner hun visst ikke helt. På fem timer skal hun da skifte på fire senger, støvsuge, tørke støv og vaske gulvene pluss to bad. Det er en stor jobb, men jeg har inntrykk av at hun sjelden er over tiden her. Det er mer på den korte jobben. Syns dere tiden virker urimelig? Som sagt har andre vaskedamer ført opp kortere tid på samme jobb... HI Anonymous poster hash: 70d21...5df
Anonym bruker Skrevet 26. september 2014 #6 Skrevet 26. september 2014 5t på det?? Mer enn nok, med mindre hun har en fysisk sykdom.. Noen er bare treige, det er ikke noe du skal bry deg om. Anonymous poster hash: 2ae59...c09
Anonym bruker Skrevet 26. september 2014 #7 Skrevet 26. september 2014 Ok. Mannen mener det samme som dere, jeg er bare litt ukomfortabel med hele tjener-husherre-situasjonen. Ok, da skal jeg bare fortsette å stå på mitt... Phu... HI Anonymous poster hash: 70d21...5df
Anonym bruker Skrevet 26. september 2014 #8 Skrevet 26. september 2014 Nei, hun klager ikke. Hun får meg bare til å føle meg som en slem og kjip arbeidsgiver som ikke betaler for hele tida hun bruker. Hun er kanskje bare treig, men det er jo dumt for meg. Rent og pent blir det, da. Hun har kommentert litt i starten at på fem timers vasken har hun ikke en gang tid til å ta seg et glass vann, men da sa jeg at hun gjerne kan ta lang pause, men at pauser ikke regnes inn i arbeidstiden. Dette skjønner hun visst ikke helt. På fem timer skal hun da skifte på fire senger, støvsuge, tørke støv og vaske gulvene pluss to bad. Det er en stor jobb, men jeg har inntrykk av at hun sjelden er over tiden her. Det er mer på den korte jobben. Syns dere tiden virker urimelig? Som sagt har andre vaskedamer ført opp kortere tid på samme jobb... HI Anonymous poster hash: 70d21...5df Bruker hun 5 timer på å skifte på senger, støvsuge, tørke støv og vaske gulv og bad? Hva vasker hun på badene, vegger og tak eller? Jeg bruker ikke mer enn 1,5 til 2 timer på veldig NØYE vask og skift av det der... Anonymous poster hash: 8de19...fb4
Pobie Skrevet 26. september 2014 #9 Skrevet 26. september 2014 Jeg har selv jobbet som vaskedame, og synes den tildelte tiden virker generøs. Bare vær tydelig på at hun kan gå etter to timer selv om hun ikke er ferdig. Hvis hun velger å gjøre noe ekstra fordi "hun synes det trengs" skal du ikke betale noe ekstra for det.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2014 #10 Skrevet 26. september 2014 Hun skrubber fliser og vasker i alle hjørner, sofaene får virkelig en omgang, og det er veldig bra, men som sagt, litt irriterende at hun treiger seg mer enn vi har sagt at er nødvendig. Jeg føler at det er et triks for å få mer jobb. Men nå føler jeg meg trygg på at vi er redelige på vår side, i hvert fall. Anonymous poster hash: 70d21...5df
Iiiiik Skrevet 26. september 2014 #11 Skrevet 26. september 2014 Jeg har hatt motsatt erfaring med de som har vasket hos oss. De brukte mindre tid enn de var betalt for og det ble ikke ordentlig rent heller. Sånn sett hadde jeg gjerne tatt din vaskedame kjenner jeg. Synes ellers som de andre som har svart her - dere har gjort en avtale og hun vet hvor mye dere betaler for. At hun da bruker lenger tid, får stå for hennes regning.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2014 #12 Skrevet 26. september 2014 Hun skrubber fliser og vasker i alle hjørner, sofaene får virkelig en omgang, og det er veldig bra, men som sagt, litt irriterende at hun treiger seg mer enn vi har sagt at er nødvendig. Jeg føler at det er et triks for å få mer jobb. Men nå føler jeg meg trygg på at vi er redelige på vår side, i hvert fall. Anonymous poster hash: 70d21...5df Det du beskriver ville ikke jeg kalt å "treige" seg, men heller gjøre seg flid. Grunnen til at hun ikke bare stikker er vel kanskje fordi hun har litt yrkesstolthet? Ikke bare legger ned arbeidet når tiden er over, men heller avslutter det hun har begynt på? Ikke vet jeg... Jeg har aldri vasket et så stort hus så jeg aner ikke hvor lang tid man bruker på det. Men jeg er rævva på å stryke, kunne glatt ha brukt 1 time på å stryke 3 skjorter For meg syns jeg det virker som dere har fått dere en veldig flink og pliktoppfyllende vaskedame, det burde dere sette stor pris på. For gudene skal vite at ikke alle er like ærlige og pliktoppfyllende. Hører ofte om folk som klager over kvaliteten på vaskingen, at det virker som de bare raser over for å bruke minst mulig tid osv.. Hun jobber 14 timer i måneden? Jeg ville satt opp en estimert beregning på tiden hun er forventet å bruke (nedskrubbing av to bad er faktisk tidkrevende om man skal gjøre det ordentlig), og så ville jeg gitt henne litt slingringsmonn på en time. Mulig hun er treig, men jeg ville heller betalt henne for 15 timer og fått det ordentlig, enn å be henne avslutte før hun var ferdig. Jeg tenker at det er verdt å betale litt ekstra for god hjelp. Mulig jeg da ville gått i "fella" hennes om hun virkelig fisker etter flere timer. Men heller det enn en useriøs vasker som ikke gjør det den skal.. Anonymous poster hash: ae320...a48
Anonym bruker Skrevet 26. september 2014 #13 Skrevet 26. september 2014 Men om hun går etter 2 timer og ikke er ferdig er vel heller ikke avtalen nådd. Anonymous poster hash: 762a3...ec5
Anonym bruker Skrevet 26. september 2014 #14 Skrevet 26. september 2014 hmm jeg jobbet i et vaskebyrå da jeg var 16 år, er 7 år siden. Jeg vasket kontorlokaler, og fikk en fast sum i mnd. De fortalte meg hva som var ca. normal tid å bruke på jobben, men en del ganger brukte jeg lenger tid likevel. Om det var jeg som var treig eller ikke vet jeg ikke, var jo ung så hadde kanskje ikke teknikken helt inne, og ville gjerne gjøre det ordentlig. Var enkelte ting jeg bare skulle gjøre av og til, som tørke støv av skap hver 3. uke, støvsuge sofa hver 2. uke osv. Om alle disse ekstratingene falt på samme uke tok det jo lenger tid. Poenget er at det var hvertfall helt vanlig praksis i det byrået, å gi en fast månedssum i stedet for timebetaling. Jeg tenkte det var greit nok, og det var deilig å ikke stresse med å bli ferdig, gikk liksom bare utover meg selv om jeg brukte lenger tid. Anonymous poster hash: 64935...06e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå