Gå til innhold

8åring med tisse uhell.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har hatt dette siden han sluttet med bleien i 4års alderen. Barnehagen anbefalte å bare slutte med bleien når han begynte å bli så stor, noe vi gjorde.

Vi vasket klær når han hadde uhell, tok han med på do, ga ros. Selv med alt dette fortsatte uhellene.

Vi begynte med klistremerke systemer, vi begynte med belønningsystemer.

Alt har vi beholdt å han synes det var kjempe stas å få belønninger de gangene han ikke hadde uhell.

Han begynte skole, problemene bare vedvarer. Han virker som han har gitt opp.

Vi har gitt opp. Vi er sliten å lei, han er lei å orker ikke prøve stort mer.

Han har ikke skam over det mer, han bare orker ikke prøve.

Vi tok kontakt med helsesøster, hun sendte oss til spesialist.

Der ble det målt urin megnde, om stråen var rett osv. Han har ingen uhell om natten og medisinsk grunn ble utelukket. Vi ble anbefalt alarmklokke til skolen. Ting ble noe bedre. Ikke ofte han har uhell på skolen lengre, uhellene hjemme er gått fra 3-4 til 1 om dagen.

selvfølgelig er fremgang bra, men vi føler enda vi jobber så hardt å alltid har dette fokuset på om han har uhell. Dette påvirker hele familie livet å hverdagen vår.

Jeg vet ikke hva mye mer vi kan gjøre.

Vi har pratet med han mange ganger, han sier det er bare sånn mamma, av å til så bare tisser jeg meg ut. Får så vondt av han også at han har slått seg til ro med dette å tror det skal være slik.

Noen som vet hva mer jeg kan prøve ? Alle råd taes imot med stor takk

Anonymous poster hash: 9b359...5e9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har han sikkert på do regelmessig? Hva om han har faste tider han går på do? En alarm på klokka eller telefon?

Anonymous poster hash: 17ca8...3e7
Skrevet

Først av alt: dere er ikke alene om dette!

Vi har samme problem med gutten vår (han er nå ni) og det har pågått fra litt etter at han sluttet med bleie. Det viktigste for dere er å finne den underliggende grunnen til dette. Ofte blir nervesignalene til hjernen forstyrret, eller midlertidig satt ut av spill, for eksempel ved langvarig forstoppelse. Dette er grunnen til probemene hos vår gutt. Dette er ikke forstoppelse slik vi normalt forbinder med ordet, men treg magefunksjon som har pågått over tid (f.eks. avføring hver 2-3 dag). Dette fører til en opphopning av avføring i tarmene, utvidelse av tarmene og unormalt trykk på urinfunksjonene. Dette kan komme av at barnet f.eks "holder seg" og ikke går på do før det er helt, helt nødvendig (eller kanskje først når det egentlig er for sent). Har han normal, regelmessig avføring? Jo større barna er jo vanskeligere blir det å oppdage dette. Jeg har gått gjennom en skikkelig runddans i helsevesenet fordi vi ble avvist i begynnelsen. Jeg leste meg opp på problemet i en bok utgitt av en amerikansk barneurolog, og etter det begynte ting å skje på sykehuset her også. Dette tar lang tid å rette opp i ettersom en stor del av det går på det mentale og barnets motivasjon for å ordne opp i problemet. Det viktigste for å hjelpe denne prosessen er å gå regelmessig på do; avføring en gang om dagen og tissepause hver 2-3 time. Det er også lurt å drikke vann innimellom, slik at urinsystemet får noe å arbeide med og ikke ligger tørrlagt uten å få trent seg opp til normale funksjoner. En annen grunn er at ofte gutter ikke tømmer seg helt når de er på do. Urinrøret er lenger og ved hastverk kan det bli liggende igjen urin som siden renner ut litt etter litt. En annen ting er at om de ikke drar buksa skikkelig ned, så kan den stenge for noe av urinen. Gutten vår har fått behandling hos barneurolog i to år nå, men det er ingenting fysiologisk i veien, og han har nettopp fått henvisning til barnepsykolog som har erfaring med samme type problem. Som du ser, finnes det ingen mirakelkur, og det viktigste er å finne grunnen, men slik du beskriver det så virker det som om han trenger hjelp med motivasjonen for å holde seg tørr frem til han igjen blir i stand til å kontrollere nervesignalene. Dette ble muligens litt rotete, men du får bare spørre om det er noe mer du lurer på. Hvis du mistenker at det kan bunne i vedvarende treg magefunksjon så har jeg mer informasjon til deg, så da er det bare å si fra!

Anonymous poster hash: 3eeb9...7cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...