Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Min har begynt å nekte middagsglass, både hjemmelaget og fra butikk. Hun vil KUN spise selv, ikke mates! Problemet er at hun ikke klarer å spise med skje, så jeg trenger inspirasjon til ting som kan spises med hendene og likevel være en fullverdig middag? Anonymous poster hash: a5269...662
mamma_til_verdens_beste Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 Gjør det noe om det blir mye gris så lenge hun spiser da, og ikke bare kliner med vilje ?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 Det samme som oss. Gi henne en skje og la henne spise, herregud, er jo bare å vaske etterpå. Med mindre dere har suppe hver dag ser jeg ikke helt hva som er problemet med at hun bruker hendene.. Anonymous poster hash: 0d0c5...6a8
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #4 Skrevet 25. september 2014 Problemet er ikke at hun griser, det kan jeg selvsagt bare vaske bort. Men hun får så godt som ingenting i seg! Og hun har lav vekt og trenger næringen. Anonymous poster hash: a5269...662
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #5 Skrevet 25. september 2014 Hun spiser det samme som oss... Kjøtt, fisk, gulrot, brokkoli, potet, mais osv. Spiser alt selv med hendene. Det er fin trening av motorikk. Anonymous poster hash: 2a622...165
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #6 Skrevet 25. september 2014 Det samme som oss men uten salt såklart. I går hadde vi chili con carne (- salt å chili til 1 åring). Gir kokte grønnsaker, potet, mais, tomater, agurk, pasta, ris, kyllingbiter, karbonadedeig, torsk, laks++. Spiser med hendene:) Anonymous poster hash: 45f77...350
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #7 Skrevet 25. september 2014 Sikker på at hun ikke er matlei? Sønnen min nektet å spise middag i en uke eller to, måtte få brød o.l. isteden. Nå er han tilbake på å ville ha middag. Anonymous poster hash: cf9fa...e9a
SagflisiHåret Skrevet 25. september 2014 #8 Skrevet 25. september 2014 Gi mat som kan spises uten skje. Er det et alternativ? De må ikke spise grøt og most mat... Vi har ofte gitt lillegutt en skje til å holde selv, og så har vi en skje som vi mater han med. Da får vi lurt i han litt:)
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #9 Skrevet 25. september 2014 Min spiser stort sett det samme som oss. I dag hadde vi feks taco, da la jeg bare alt foran han, litt og litt, og han plukket opp og spiste. Veldig mye havner på gulvet, så for at han skal bli skikkelig mett hjelper jeg litt til med skje også. Anonymous poster hash: f3c22...b3d
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #10 Skrevet 25. september 2014 Feks bønner er genialt, perfekt størrelse, lett å plukke opp, veldig mettende. Anonymous poster hash: f3c22...b3d
Lessismore Skrevet 25. september 2014 #11 Skrevet 25. september 2014 Vår lille får omtrent det samme som oss. Jeg gir han litt på bordet foran seg, og mens han styrer med det, lurer jeg en skje eller gaffel med litt mat på, inn i munnen. Han gaper bare skjeen kommer, helt automatisk.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #12 Skrevet 25. september 2014 Gi mat som kan spises uten skje. Er det et alternativ? De må ikke spise grøt og most mat... Vi har ofte gitt lillegutt en skje til å holde selv, og så har vi en skje som vi mater han med. Da får vi lurt i han litt:) Det er absolutt et alternativ - derfor jeg var ute etter tips til ting som kan spises med hendene har også brukt skje-trikset, da dytter hun skjeen inn i munnen min og ler så maten spruter! Så skjønn, men ikke særlig effektivt fra et næringsmessig synspunkt Anonymous poster hash: a5269...662
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #13 Skrevet 25. september 2014 Sikker på at hun ikke er matlei? Sønnen min nektet å spise middag i en uke eller to, måtte få brød o.l. isteden. Nå er han tilbake på å ville ha middag. Anonymous poster hash: cf9fa...e9a Hun har egentlig aldri vært overbegeistret for middag, har fått i henne et halvt glass om dagen.. Brød elsker hun! Men hun må jo få i seg forskjellige næringsstoffer, ikke bare brød, leverpostei og banan:( Anonymous poster hash: a5269...662
Lessismore Skrevet 25. september 2014 #14 Skrevet 25. september 2014 Prøv avokado. Mais hun kan sitte og plukke med. Tomatbiter. Agurkskiver. Fiskepudding eller fiskeboller i biter. Min eldste elsker brokkoli, gjerne rå, som hun holder som en vakker bukett. Eplemos, gjerne hjemmelaget, er godt som dessert. (Bør vel gis i skje, ellers blir det bare gris.) Bær. En appelsinbåt eller to. Mange muligheter.
peek-a-boo Skrevet 25. september 2014 #15 Skrevet 25. september 2014 Vår på 16 mnd er veldig skeptisk til biter, men de siste ukene har det gått bedre og bedre. Vi hadde wok for noen dager siden (kylling, broccoli, gulrot, løk, mais og litt små fullkornspasta (meny sin dyrepakke for barn) med litt sweet chilisaus), og da spiste hun kjempemye! Bitene var perfekte til små barnefingre, og hun plukket fornøyd opp den ene biten etter den andre. Broccolien var ikke så populær, men resten gikk ned på høykant:) På travle dager kjøper jeg gjerne en pose med frossen lapskausblanding (f.eks rema sin), tilsetter litt buljong og pølse, det er også veldig populært og kan spises med fingre (men blir litt gris). Hvit saus er nam-nam, tilsetter enten kokt torsk eller fiskepudding og poteter+gulrot, men det må nesten spises med skje. Laks og potetbåter glir ned, men da får vi ikke i så mye grønnsaker. Til kvelds gir vi ofte risengrynsgrøt (rema har billige topakninger, de varer i 4 dager her), men kommer til å gå mer over til sunnere havregrøt. Er litt midlertidig siden hun har hatt dårlig matlyst og er en del mindre enn de fleste andre på hennes alder. Ellers elsker hun blåbær, druer, bringebær og banan, hardere frukter spytter hun ut, sannsynligvis pga få tenner, for hun koser seg med de i munnen en liten stund. Vår var også på grensen til undervektig, men den siste måneden har hun spist godt, og til og med fått antydning til valker
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #16 Skrevet 25. september 2014 Jeg har det samme problemet,bare det at hun ikke vil ha annet enn most mat..!så da kommer litt i munnen og veldig masse i fanget...Prøver å legge foran henne en kokt brokkolibit, pasta, kjøttdeig ,fisk,ja hva som helst som vi har,men ikke sjans i havet at det går ned,det kastes rett i gulvet! grove pannekaker er vel det eneste hun vil ha til middag som ikke er most... Så beklager,jeg har desverre ingen matnyttige tips til deg..! Anonymous poster hash: 59bbf...f17
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #17 Skrevet 25. september 2014 Vår på 16 mnd er veldig skeptisk til biter, men de siste ukene har det gått bedre og bedre. Vi hadde wok for noen dager siden (kylling, broccoli, gulrot, løk, mais og litt små fullkornspasta (meny sin dyrepakke for barn) med litt sweet chilisaus), og da spiste hun kjempemye! Bitene var perfekte til små barnefingre, og hun plukket fornøyd opp den ene biten etter den andre. Broccolien var ikke så populær, men resten gikk ned på høykant:) På travle dager kjøper jeg gjerne en pose med frossen lapskausblanding (f.eks rema sin), tilsetter litt buljong og pølse, det er også veldig populært og kan spises med fingre (men blir litt gris). Hvit saus er nam-nam, tilsetter enten kokt torsk eller fiskepudding og poteter+gulrot, men det må nesten spises med skje. Laks og potetbåter glir ned, men da får vi ikke i så mye grønnsaker. Til kvelds gir vi ofte risengrynsgrøt (rema har billige topakninger, de varer i 4 dager her), men kommer til å gå mer over til sunnere havregrøt. Er litt midlertidig siden hun har hatt dårlig matlyst og er en del mindre enn de fleste andre på hennes alder. Ellers elsker hun blåbær, druer, bringebær og banan, hardere frukter spytter hun ut, sannsynligvis pga få tenner, for hun koser seg med de i munnen en liten stund. Vår var også på grensen til undervektig, men den siste måneden har hun spist godt, og til og med fått antydning til valker Tusen takk for mange gode tips! Jenta vår elsker frukt og bær, brød og grøt, men ellers er det lite.. Vi har prøvd lenge med middag nå, hjemmelagede glass måtte vi bare kaste, de fra butikken har vi fått i henne frem til nå. Prøver hver dag med biter av grønnsaker: gulrot, brokkoli, tomat, avokado, agurk.. Men hun spytter ut nesten alt. Er så fortvilende! Skal jammen meg prøve lapskausideen din i morgen! Anonymous poster hash: a5269...662
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #18 Skrevet 25. september 2014 Jeg har det samme problemet,bare det at hun ikke vil ha annet enn most mat..!så da kommer litt i munnen og veldig masse i fanget...Prøver å legge foran henne en kokt brokkolibit, pasta, kjøttdeig ,fisk,ja hva som helst som vi har,men ikke sjans i havet at det går ned,det kastes rett i gulvet! grove pannekaker er vel det eneste hun vil ha til middag som ikke er most... Så beklager,jeg har desverre ingen matnyttige tips til deg..! Anonymous poster hash: 59bbf...f17 Hvor gammel er jenta di? Det er nettopp dette som er problemet! Har forsøkt å lære henne å bruke skje, men det er nok litt tidlig.. Anonymous poster hash: a5269...662
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå