Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Da min sønn døpte seg, var en av mine beste venninner fadder. To år etter får hun barn. Min samboer og jeg ble invitert i dåp, men ikke barnet vårt. Nå har vi fått nr to. For det første spekulerer vi i det hele tatt å invitere de, men inviterer vi da barnet deres? De gjorde det meget klart da deres barn døpte seg, at det var deres barn sin dag! Det var ingen andre barn som skulle få bråke og ødelegge. Derfor hadde de dåp med bare voksne. Jeg skal innrømme at det nå er litt på trass at jeg vurderer å ikke be deres barn i vår dåp... Hva ville du gjort? Anonymous poster hash: b2e43...b84
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 Jeg synes dere skal invitere til den dåpen dere vil ha, om det er med eller uten barn, men jeg synes ikke dåpen bør brukes for å hevne dere på andre som har valgt et annet opplegg enn det dere ønsker. Det blir nesten som om dere helst ville servert en god treretters middag, men så velger å begrense det til snitter siden dere ikke fikk middag da dere var gjester i en dåp, eller enda værre, servere bare snitter til dem som hadde det i sin dåp og middag til de andre. I dåpen bekrefter dere at dere vil oppdra barnet i den kristne tro. Hva med å starte med litt nestekjærlighet i dåpsfesten? Anonymous poster hash: e0571...420
Superdolly Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 Vi inviterte med barn i våre barns dåp. For oss er dette en familiedag der barna hører med. Vi har døpt barna våre når de var ca 3 måneder gamle, så jeg tror egentlig ikke at noen av dem hadde noe ønske om å være midtpunkt eller noen følelse av at det var deres dag. Vi har også kun bedt nærmeste familie og faddere. I ditt tilfelle, jeg vet neimen ikke. Det politisk korrekte hadde sikkert vært å be venninna med barn, men jeg skjønner faktisk at det er vanskelig for deg. Må du be henne i det hele tatt? Hvor stort selskap skal du ha? Ber du dine og mannens venner i tillegg til familie og faddere? Du har egentlig tre muligheter. Be venninne med mann og barn. Be venninne med mann, uten barn. Ikke be venninne, hennes mann eller barn. Jeg hadde nok landet på nr tre og ikke bedt dem... Ikke for å være hevngjerrig men for oss er dåp en dag for den aller nærmeste familien.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #4 Skrevet 25. september 2014 Å ikke be er vel ikke et alternativ, ettersom hun her en dag spurte når dåpen var, slik at de kunne sette av datoen. Ber aldri venner, sett bort fra når de er faddere. Nestekjærlighet ja... :-p Anonymous poster hash: b2e43...b84
soleia Skrevet 25. september 2014 #5 Skrevet 25. september 2014 Synes det er veldig sært å ikkje invitere barn i dåpen fordi dåpsbarnet skal vere midtpunktet. Hovudpersonen kunne ikkje brydd seg mindre. Eg synes du skal heve deg over det, og gjere slik du meiner det skal gjerast. For min del hadde det heilt klart vore å invitert barna med. Ein annan ting er om du har lyst å invitere veninna di med familie i det heile. I vår familie og omgangskrets inviterer vi berre familie og vener som skal vere fadder, med sin familie. Dåp pleier å vere ein familiefest og ikkje ein venefest.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #6 Skrevet 25. september 2014 Så rart å ikke invitere barn i dåp. om vi skulle gjort det sånn måte alle hatt barnevakt.. prinsippet vil jo ryke hvis de får flere barn da, eller er søsken lov?! Anonymous poster hash: 5c4d4...e9a
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #7 Skrevet 25. september 2014 Vi synes det var så sært da barnet vårt ikke ble bedd at vi valgte at bare jeg dro i dåpen. Kanskje sært det også. Men å ha barnevakt en hel søndag fra kl 11-17 var helt uaktuelt. De skal neppe ha flere. Kronprinsen av "helt-perfekt-land" er nemmelig født:-p Anonymous poster hash: b2e43...b84
Hjertefru Skrevet 25. september 2014 #8 Skrevet 25. september 2014 (endret) Å ikke invitere barn i barnedåp er så sært (og feil) i min verden at jeg ikke klarer å relatere meg til det. Aldri hørt om. Forå svare på spørsmålet ditt, så har jeg kommet til å invitert venninnen med barn. Hadde jeg blitt invitert i barnedåp der små gjester ikke var velkomne hadde jeg stusset veldig og sikkert ikke greid å holde kjeft om hva jeg syns om opplegget... Nesten så man får lyst til å sitere han som "fant opp" dåpen : La de små barn komme til meg og hindre dem ikke for himmelens rike hører sådanne til." Endret 25. september 2014 av Hjertefru
mamma_til_verdens_beste Skrevet 25. september 2014 #9 Skrevet 25. september 2014 Akkurat nå synes jeg det er du som er mest merkelig HI. En slags 'hevn' på en måte. De valgte i alle fall å ikke invitere noen barn. Mens her vurderer du å invitere de andres barn, men ikke venninnen din sitt?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #10 Skrevet 25. september 2014 Selvsagt inviterer man hele familien, det er helt blåst å utelukke noen familiemedlemmer.. det er slemt og ufint! Hadde du likt at mannen din, men ikke du, ble bedt i bryllup fordi du var så flåsete og høylytt? Anonymous poster hash: 3038f...102
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #11 Skrevet 25. september 2014 Da er jo du like rar som din venninne, du er ikke noe bedre selv HI når du tenker å gjøre det samme. Anonymous poster hash: 47f23...b37
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #12 Skrevet 25. september 2014 Altså, jeg kunne akseptert å ikke bli invitert med barn, men tror kanskje ikke jeg hadde dratt da... Isåfall så hadde mannen min blitt hjemme med barn. Men jeg kunne ikke akseptert at det bare var enkelte barn som ikke var invitert mens andre fikk komme (dåpsbarnets søsken hadde vært ok). Hvis det er slik at du kutter ut alle barn i din invitasjon så kan du selvsagt gjøre det! Kanskje rart å gjøre det i dåp, men er jo en del tilstelninger det ikke er uvanlig å droppe å invitere barn, så jeg mener det er innenfor. Men du kan ikke droppe bare hennes, selvsagt. Men å droppe barna som en hevn (hvis det er snakk om at det er flere enn hun som har barn) blir litt for dumt. Selv om du har sagt dato så kan du jo bare droppe å invitere de så lenge de ikke har fått noen invitasjon enda. Si ifra at du må kutte ned gjestelisten og siden de ikke er faddere... Det er vel hevn nok? Anonymous poster hash: c3b75...b4b
Anonym bruker Skrevet 25. september 2014 #13 Skrevet 25. september 2014 Da min sønn døpte seg, var en av mine beste venninner fadder. To år etter får hun barn. Min samboer og jeg ble invitert i dåp, men ikke barnet vårt. Nå har vi fått nr to. For det første spekulerer vi i det hele tatt å invitere de, men inviterer vi da barnet deres? De gjorde det meget klart da deres barn døpte seg, at det var deres barn sin dag! Det var ingen andre barn som skulle få bråke og ødelegge. Derfor hadde de dåp med bare voksne. Jeg skal innrømme at det nå er litt på trass at jeg vurderer å ikke be deres barn i vår dåp... Hva ville du gjort? Anonymous poster hash: b2e43...b84 Ja, dåp, konfirmasjon og bryllup er familiesammenkomster i mine øyne - og ingen skal utelukkes. Når vi gifter oss en dag blir selvsagt alle mine nieser og nevøer invitert selv om de er barn! HEV deg over det, og vær bedre enn de som insisterer på at kun barnet deres skal være i fokus. Teit med hevn, barnslig. Anonymous poster hash: 17ea9...fdc
Klompelompe Skrevet 25. september 2014 #14 Skrevet 25. september 2014 Vi inviterte kun søskenbarna til dåpsbarnet. Fordi det var begrenset med plass i lokalet og vi ville blitt nesten 60 gjester hvis alle skulle hatt med barna sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå