Gå til innhold

Kan de lett sparke meg ut i prøvetiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lett for en arbeidsgiver å sparke noen ut i prøvetiden? Må de formelt bestemme seg for å beholde en etter prøvetiden, eller er man bare fast ansatt uten videre fra dag en? Prøvetiden er bare en periode med kortere oppsigelsestid og man har "lov" til å slutte/ sparke noen lettere?

Anonymous poster hash: bd501...715

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En arbeidsgiver skal alltid gi arbeidstaker mulighet til å forbedre seg først, prøvetid eller ikke. Så han kan ikke bare komme en dag sånn plutselig og si du har sparken. Han skal si hva du må gjøre bedre, og gjør du ikke det da har han rett til å sparke deg.. Aller helst burde han gi deg skriftlig advarsel også, ellers kan det bli ord mot ord. Og da har arbeidsgiver en dårlig sak.

Anonymous poster hash: b8d1c...145

Skrevet

Jeg er i en prosess nå hvor en som går i prøvetiden ikke kommer til å fortsette hos oss pga en del ting som jeg ikke skal komme innpå her. Men det å si opp noen i prøvetiden er ikke så veldig mye enklere enn etter prøvetiden. Jeg må fortsatt forholde meg til de formelle kravene, og gikk i dialog med vedkommende etter to måneder hvorpå jeg påpekte hans helt klare mangler i forhold til hva slags kunnskap og verdier han skulle ha ifølge intervju og papirer. Jeg har fulgt han tett opp i to måneder og det har ikke evnet å ta tak i de åpenbare manglende selv med tett støtte av meg og andre i selskapet. I forrige uke fikk han en skriftlig varsel og om en måned skal vi ha en oppfølgingssamtale hvor det avgjøres om han blir oppsagt eller ikke. I måneden som kommer nå skal jeg følge han tett opp og gi tydelige tilbakemeldinger slik at han har mulighet til å gjøre det nødvendige forandringene, hvis så ikke skjer får han oppsigelsen da om en måned.

Prosessen kunne nok blitt gjort noe enklere, men ved å følge alle formakrav så er selskapet ganske sikre i forhold til en eventuell arbeidsrettsak.

Anonymous poster hash: 568fd...a5c
Skrevet

I mitt tilfelle har jeg ikke hørt noe negativt, men det er jo tydelig at jeg ikke har helt riktig kompetanse og erfaring fra før. Jeg trodde jobben skulle passe meg mye bedre, det var det som ble lyst ut og sagt på intervju av dem. Nå føler jeg meg utilstrekkelig siden jeg på langt nær kan alt stillingen innebærer, siden den innebærer mye annet enn jeg var klar over. Tenker de også ser at jeg ikke kan alt fra før og vil bytte meg ut, men jeg er kanskje bare paranoid? Det er vel slik at ikke alle kan alt med en gang i ny jobb kanskje... Jeg føler liksom at jeg burde kunne alt og at jeg er til bry når jeg spør om ting og må ha hjelp. Lite opplæring å få også dessverre, må lese meg opp og lære av erfaring. Kanskje jeg må lære meg til å senke kravene til meg selv noe?

Anonymous poster hash: bd501...715

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...