Gå til innhold

Sekk til 1200 kr til barn - galskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

10 åringen skal på telttur med speideren, og de skal gå et stykke.De må selv bære medcseg sovepose, underlag, brødmat og klær.

Vi hadde ikke annet enn dagstursekk liggende, så jeg måtte kjøpe.

Xxl var tomme for juniorsekk, men hadde noen damemodeller. Disse er for lange i ryggen nå til denne turen, men han vokser jo.

Jeg gikk innom nabobutikken, som hadde Ospreysekk perfekt tilpasset 9-14 års alder så jeg kjøpte den til tross for prisen på 1200 kr.

Nå har jeg snakket med to av de andre foreldrene, og de bruker sekker de har liggende og knyter fast liggeunderlag etc etter beste evne. Ikke optimalt, men greit nok.

Dette er første speidertur, og det blir jo flere. Vi tenker også litt teltturer etc, men ikke ekstremt mye.

Så: Er det helt overkill med å kjøpe egen tursekk, eller greit? Vi er ikke utstyrsgreaker, men opptatt av at barna har godt nok utstyr slik at det ikke hemmer turgleden.

Har ikke tatt av lappene, så vi kan levere den tilbake og bruke en provisorisk tursekk.

Hva hadde dere gjort.

Har helt ok økonomi, men 1200 er jo litt penger.c

Anonymous poster hash: 69844...795

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greit nok. Hvis det blir mye turgåing i fremtiden så er det jo ok å ha en god sekk og de koster jo litt.

Anonymous poster hash: c6fcf...303
Skrevet

Vi har god råd. Tror jeg hadde kjøpt den dyre sekken. Han er bare 10 år, og kan bruke den i nesten 5 år til på andre turer. Tenk på hvor mye penger andre foreldre legger i for eksempel fotballutstyr på 5 år. Så i det perspektivet er det jo ikke så mye. Har dere kanskje yngre søsken som også kan bruke den etterhvert forsvarer det kjøpet enda mer:-)

Anonymous poster hash: b22a0...2e3

Skrevet

En slik sekk kan jo fint gå i arv til yngre søsken og kanskje søskenbarn o.l. også, så sekken vil nok bli brukt.

Anonymous poster hash: 29d5f...39b
Skrevet

Lurer på hvordan vi andre overlevde speidern i "gamle" dager, hvor det ikke fantes slikt dilldall som man skal ta hensyn til!

Anonymous poster hash: 16fb8...448
Skrevet

Hvis man har råd til det: Godt utstyr gir turglede - å bale med utstyr som ikke passer er kjipt hvis man ikke må... :-)

Skrevet

Det er helt unødvendig med så dyre sekker, men har dere råd ser jeg ikke problemet. Det eneste må være at han ikke lærer seg å improvisere og å finne løsninger for å klare seg med det han har.

Min eldste fikk forøvrig en slik god tursekk til jul i fjor. Den fungerer godt og er en gave hun har satt pris på.

Anonymous poster hash: 7bd79...a5d
Skrevet

Lurer på hvordan vi andre overlevde speidern i "gamle" dager, hvor det ikke fantes slikt dilldall som man skal ta hensyn til!

Enig! Også lurer jeg på hvordan alle babyene overlevde den gangen man ikke visste så mye om krybbedød og trodde at de skulle ligge på magen f.eks. Å nei vent, de gjorde visst ikke det!

Anonymous poster hash: 976ed...aad

Skrevet

Enig! Også lurer jeg på hvordan alle babyene overlevde den gangen man ikke visste så mye om krybbedød og trodde at de skulle ligge på magen f.eks. Å nei vent, de gjorde visst ikke det!

Vokste opp med rygg og andre sjelettplager.. Herlig!

Anonymous poster hash: 156e5...3e3

Skrevet

Det har ikke jeg! Da må det feile deg noe annet i tillegg. D vit mangel eller noe. Man var ikke på tur 24/7 i speidern. Eller kanskje du var det?

Skrevet

Det jeg tror jeg ville gjort var å la ham bruke en gammel sekk frem til jul i det minste. Da vil han sansynlig vis lære at det går ann å klare seg med det man har, men at en ny sekk er deilig å få.

Barn, og voksne, bør gis muligheten til å ønske seg ting. Jeg tror ikke det er bra at de får alt de trenger og alt de kansje trenger, med en gang. Det er mye bedre å måtte ønske seg noe en stund før du får det enn å lære at det er en selvfølge å ha alt av utstyr med en gang.

Ryggen tåler fint noen månder med en dårlig sekk når det bare er speiderturer den skal brukes til. (skolesekken er mye viktigere i den sammenhengen)

Anonymous poster hash: 7bd79...a5d
Skrevet

Det har ikke jeg! Da må det feile deg noe annet i tillegg. D vit mangel eller noe. Man var ikke på tur 24/7 i speidern. Eller kanskje du var det?

Og min oldefar levde til han var 100 selv om han var storrøyker, så hvis noen blir syke av røyking så må det være på grunn av noe annet! Uslåelig logikk.

Skrevet

Mine har brukt skolesekken på tur de, det er gode sekker som sitter fint på ryggen. De har jo ingen festeordninger for sovepose og underlag, men det må man vel klare fikse til, regner ikke med at de skal gå så veldig langt?

Skrevet

God sekk er et minimum for å skape turglede. Vi er "grønne", miljøbevisste og MYE ute, både organisert (speider, røde kors ol) og privat, og bruker helst ikke en krone på "dill" som noen over her skriver. Men tursekker tilpasset hver enkelt har vi selvsagt investert i, det er litt som fottøy. Du kan ha så lyst å gå på fjelltur som bare det, men har du bare clogs og en plastpose BLIR det faktisk ikke noen god opplevelse. 

Anonymous poster hash: ede38...cef
Skrevet

Gode sko og god sekk minsker sjansen for ryggplager pga feilbelastning, og siden statistikken viser at antall voksne mennesker i dette landet med ryggplager er vannvittig høy gjør vi selvfølgelig det vi kan for å forebygge.

At du ikke har vondt i ryggen er helt uvesentlig, selvfølgelig er det noen som går gjennom livet uten ryggplager.

Skrevet

Jeg tror du gjorde et fornuftig kjøp. Godt ustyr fremmer gleden  over fysisk aktivitet, og jeg syns derfor det er bra å tilrettelegge for det. Å ønske seg noe og lære at man ikke kan få alt med en gang kan man gjøre med andre ting.

Skrevet

Jeg må jo legge til at gutten selv ikke har nevnt noe om ny sekk i det hele tatt. Han "krever" sjelden noe, og er happy med det han har.

Det er vi foreldre som har sett at vi ikke har noe vi anså som egnet, og derfor kjøpt ny.

Hi

Anonymous poster hash: 69844...795

Skrevet

Jeg synes det er fornuftig av dere. Jeg hadde gjort og kommer til og gjøre akkurat det samme.

Dere vet at det blir en del turer, mye gåing, bæring osv. Halve morroa er jo borte dersom de skal slite seg totalt ihjel før de er framme til basen. Her blir det mye turgåing, og far i huset har ofte med seg eldstemann på teltturer osv. En god ryggsekk er faktisk ganske viktig, selvom jeg vet mange mener det motsatte. Men jeg tror kanskje at de som mener det motsatte, ikke har helt den samme genuine interessen for dette, og dermed velger å ikke prioritere det heller.

Det er viktig med ordentlig og godt utstyr, og når dere har råd til å legge litt ekstra i det, så synes jeg ikke dere skal ha noen vond samvittighet, eller andre betenkeligheter rundt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...